České dráhy vydělávají na studentech a důchodcích více než na plně platícím cestujícím
Z přepraveného studenta či seniora mají od dnešního dne díky státním slevám České dráhy na velké části tratí větší příjem
Z přepraveného studenta či seniora mají od dnešního dne díky státním slevám České dráhy na velké části tratí větší příjem než z dospělého cestujícího bez jakýchkoliv slev. Na některých trasách navíc státní dopravce zdražil dospělým cestování.
Vyplývá to z cen, za které České dráhy prodávají jízdenky ve svém e-shopu. Nový ceník se slevami byl u ČD až do půlnoci tajný, dopravce začal prodávat jízdenky se slevou až v sobotu po půlnoci. V praxi došlo na to, co už České dráhy avizovaly dříve: slevu budou poskytovat pouze z obyčejného kilometrického tarifu nebo superakčních jízdenek. Nikoliv však z akčních, které přitom nabízejí i na pokladně.
Například na trase Praha – Ostrava stojí akční jízdenka 295 korun pro dospělého bez slev. České dráhy dnes prodávaly na tyto spoje jízdné pro důchodce za 121 Kč, což znamená výpočet z jízdného 484 Kč. To odpovídá kilometrickému tarifu. Od seniora získají 121 Kč, zbývajících 363 Kč doplatí stát. Z jednoho důchodce či studenta, který si koupí jízdenku ve stejnou chvíli jako dospělý bez slev, tak budou mít na stejné trase České dráhy o 189 korun více, tedy téměř o dvě třetiny, než z cestujícího bez nároku na slevu.
Podobné je to i v případě jiných destinací: mezi Prahou a Českými Budějovicemi stojí akční jízdenka dostupná všem 165 Kč, senioři jedou za 60 Kč, tedy z ceny 240 Kč.
V jednom případě ale ČD vypočítávají slevy ze skutečně nejlevnějších jízdenek na trase. Jde o takzvané Superakční jízdenky, ty ale dopravce nasazuje pouze na trasy Praha – Ostravsko / Zlínsko a Praha – Brno. I ty ale s příchodem slev podražily: zatímco ještě v pátek šlo koupit jízdenku Praha – Ostrava za 159 Kč, tato cena je na celý měsíc k dispozici jen u několika spojů týdně. U většiny ostatních je už za 189 Kč. Superakční jízdenky jde koupit jen přes e-shop, nikoliv u pokladny nebo průvodčího, jejich počet je omezený.
České dráhy tvrdí, že postup stanovení slev konzultovaly s ministerstvem dopravy. To na přístupu dopravce, který ještě zvýší nároky na státní rozpočet, nevidí nic nezákonného. Podobný postup přitom zkoušeli dopravci už dříve u kompenzací za státem nařízené slevy: běžně se jezdilo mezi Prahou a Ostravou za ceny pod 200 Kč, ale dopravci si vykazovali jízdenky z kilometrického tarifu. Ministerstvo dopravy pak zavedlo opatření, že se počítají slevy jen ze skutečného hodnoty jízdenky.
Ostatní železniční dopravci zůstávají u výpočtu slev podle skutečné ceny, kterou platí dospělí. Zatím nejdále jde se slevami Leo Express, který oznámil, že kromě státem nařízené slevy vrátí zbývajících 25 % ceny jízdenky dětem, studentům a seniorům zpět formou kreditového jízdného, takže pojedou v podstatě zadarmo.
Podle mluvčího ministerstva dopravy Zdeňka Neusara už před řadou let na MD stanovili postup, kdy je ztráta ze slevových jízdenek kompenzována do ceny „ekvivalentního plnocenného jízdného“. „To platí i nadále a je to takto stanoveno i ve smlouvě o kompenzacích slev,“ dodal Neusar.
Plným jízdným je podle něj buď obyčejné jízdné, anebo v případech, kdy dopravce nabízí jinou cenu (obsahující komerční slevu), od které se sleva odvíjí, použije se tato jiná cena (s komerční slevou). „V žádném případě bychom si však neobhájili, pokud bychom řekli, že budeme vše kompenzovat do toho nejnižšího jízdného – tedy vždy půjdeme jen do ceny akční jízdenky (pokud na dané trase existuje). To nelze jednoduše proto, že akčních jízdenek je standardně omezené množství (což platí úplně stejně i o „tarifech“ RJ, takže nejde stanovit, že by všichni jeli za „Low cost“), čili není možné říct, že bez státem nařízené slevy by si všichni studenti koupili jízdenku za to nejnižší jízdné, které dopravce nabízel (protože to nabízel omezeně),“ tvrdí Neusar.
Jenže například právě akční jízdenky mezi krajskými městy a Prahou dostane dnes u pokladny ČD úplně každý. Například z Českých Budějovic do Prahy stojí u pokladny před odjezdem 168 korun. Za obyčejné jízdné 241 korun tak fakticky nikdo nejezdí.
Podobné diskuze se vedly i o tom, zda může stát proplácet slevy ve třídě Relax u RegioJetu. Místa v této třídě nabízí RegioJet ve vozech někdejší 1. třídy rakouských drah. Ministerstvo nakonec přistoupilo na to, že u RegioJetu nebude proplácet kompenzace pouze v nejdražší byznys třídě. I tak ale může například na kompenzaci u některých spojů RegioJetu na trase Praha – Ostrava stát zaplatit více než u Českých drah: v některých případech cena ve třídě Relax dosahuje 499 Kč. Na rozdíl od Českých drah má ale RegioJet z každého prodaného místa stejný příjem bez ohledu na to, koho veze.