Dopravci Železnice

České dráhy vybírají firmu na vlakušky i provozovatele ubytovacích vozů

Lůžkový vůz společnosti JLV. Foto: JLV
Lůžkový vůz. Foto: JLV

České dráhy vybírají, kdo bude další čtyři roky dodávat personál na roznos občerstvení ve vybraných vlacích a která společnost bude provozovat lůžkové a lehátkové vozy.  V únoru vypsané zakázky mají předpokládanou hodnotu 360 milionů korun.

U obou zakázek jsou dnes dlouhodobí dodavatelé: ubytovací vozy má desítky let na starost společnost JLV, servisní služby v podobě dodávání některého personálu bez dopravních zkoušek zajišťuje několik let společnost Tess Promotion.

České dráhy odhadly cenu v soutěži na čtyřleté zajištění servisních služeb pro zákazníky na 192 milionů korun. Poptávají tři profese: minibarista, stevard a informátor. V případě, že je zastávají ženy, se pro tyto pozice vžilo označení vlakuška. České dráhy tyto pozice zavedly po vstupu soukromníků na trasu Praha – Ostrava.

Zajišťují občerstvení pro cestující pod označením ČD Minibar, které je cestujícím k dispozici ve zhruba 140 vlacích. „Rozsah služby ČD Minibar je podobný jako v loňském roce. Postupně v něm ale upravujeme a doplňujeme nabídku. Aktuálně se jedná například o rozšíření nabídky o sendviče, ale zkoušíme i další nabídky,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Služba je k dispozici především v expresech a rychlících, konkrétně v  Západních expresech, Slováckých expresech, Jižních expresech a rychlících Slezan a Hradečan. Vlakušky jezdí také ve vybraných spojích na trase Praha – Ostrava.

Provoz služby ČD Minibar je od počátku zajištěna v režii ČD s tím, že personál ve vlaku (vlakušky) je zajištěn dodavatelsky vysoutěženou formou. Tento systém vychází v případě služby ČD Minibar nejvýhodněji, proto v současnosti neplánujeme žádné změny v tomto směru,“ doplnil Šťáhlavský.

Palubní personál pro vybrané vlaky Českých drah zajišťovaný externí firmou. Foto: Tess Production
Palubní personál pro vybrané vlaky Českých drah zajišťovaný externí firmou. Foto: Tess Promotion

Odhadovaná cena čtyřletého provozu ubytovacích vozů je 168 milionů korun. Vítěz se bude starat od ledna 2020 o provoz celkem 21 lůžkových vozů a 9 lehátkových vozů a několik starších vozů východoněmecké provenience. „Zájem o ubytovací služby v nočních spojích stále přetrvává, proto službu chceme i nadále poskytovat,“ řekl Šťáhlavský. Detaily o využití vozů ale nechce z obchodních důvodů uvést.

České dráhy v minulých letech po zrušení objednávky ministerstva zredukovaly provoz nočních vlaků na Slovensko, další škrty nechystají. „Předpokládáme v zásadě zachování současného rozsahu vozidlového parku, spojení a destinací s tím, že plošné změny nechystáme, ale drobné jednotlivé úpravy v kooperaci s našimi zahraničními partnery jsou možné,“ dodal Šťáhlavský.

Základ vozidlového parku ubytovacích vozů ČD aktuálně tvoří 12 lůžkových vozů WLABmz (Siemens, 2006/2007, rychlost 200 km/h, komfortní vybavení včetně oddílů De Luxe), 9 vozů WLABmee (modernizace MOVO Plzeň, 2000/2001, rychlost 160 km/h) a 9 lehátkových vozů Bcmz (ex ÖBB, Vagonka Jenbacher, 1981, modernizace 2004-2010, rychlost 160 km/h) a několik starších vozů bývalé východoněmecké produkce.

50 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel Hromek

Železnice jako taková má dosud obrovské nevyužité možnosti a kapacity,-hlavně co se týká nočních přeprav cestujících na velké vzdálenosti napříč Evropu.Za sebe uvedu příklad:Osobně bych např.k Jadranu nebo do Bulharska,Itálie apod. nejel autem nebo letecky,ale vždy bych využil vlak.V rámci EU by to nemusel být žádný problém vzájemně tratě propojit dejme tomu na rychlost 160 km/hod.K večeru by člověk nastoupil např.v Brně do EN a ráno se probudil někde v Chorvatsku…Železnici patří budoucnost,je nanejvýš ekologická na rozdíl od jiných druhů dopravy.Pro řidiče cesta např.do Chorvatska není žádný „med“.Někteří jedou na noc,k tomu únava,přecpané dálnice,nehody,všude číhají policajti a vybírají pokuty atd.Bylo… Číst vice »

Pražák

Když mi bylo 10, tak jsem si dokonce takové tratě čmáral do atlasu. Tak toho snad taky jednou vyrostete.

Pavel Hromek

No nevím jak Vy,mně už bylo 62 let,takže nevím,z čeho mám vyrůst….Pamatuji totiž i starší časy,určitý přehled mám i o dění v Evropě.Dnešní svět se tak trochu zbláznil,zejména v létě.Jedni jedou v kolonách autem k Jadranu,druzí zpět.Podle mě to není dovolená a odpočinek.Takže budoucost opravdu vidím v železnici,jen ji využít,koleje jsou položeny….Taková cesta Orient expresem z Istanbulu do Paříže dle filmu „Vražda v Orient expresu“ v pohodlných vozech musel být pěkný zážitek…Ale co naplat,někteří rozumní lidé mě varovali,abych zde nediskutoval.Některým zde totiž nejde o dráhu….

Panelák

Že byste tak jel vy nestačí. Prostě to zajímá naprosto okrajový segment cestujících (kteří jsou navíc cenově senzitivní – viz váš návrh „cenově výhodného tarifu“, že), jinak by Evropu křižovaly noční vlaky od severu k jihu a od západu k východu. Ono v dobách NDR to bylo jediné „teplé“ moře, kam mohli jet – dnes jsou v letadlech do Španělska, Egypta, Turecka, Karibiku a na nějaké třídenní putování do Bulharska zvysoka kašlou. No a zbytek je zase jen sbírka floskulí, tak ještě nadhoďte ty, proč je špatně letadlo 🙂

Ic540

Zdravím. No tady se sice řeší hlavně káva, ceny a případně vlakušky. 😁 No já bych se spíše zamyslel co se ubytovacích vozů týká. Tak jízdního řádu vlaků kde jsou řazeny… Aneb abych nechodil kolem horké kaše. Rád bych připomenul Excelsior a hlavně jeho časovou polohu obousměrně… Mnohokrát jsme jej rodinně využili v relaci Ostrava Svinov Karlovy Vary… A nesčetněkrát i Svinov Praha. A to z důvodů brzkého odletu letadla z Ruzyně /VH. Nebrali jsme tedy nocleh v Praze. Ale jen čtyři hoďky poleželi. Nebo pokecali. Když se usnulo, tak i ty tři/čtyři hoďky byly dobré na ten krátký úsek…… Číst vice »

Michal

Excelsior byla ta legrace, co přijela do Prahy ve tři ráno? 🙂

Ic540

Ve čtyři ráno plus mínus pár minut…
Spousta lidí právě směřovala na ty brzké ranní odlety a co nechtěla nocovat v Praze…
Další zase na přestup dále. Důvodů je mnoho proč byly tak velké výstupy přitom tak celkem brzo ráno…
Co se týká spacích vozů tak ti co neví. Měl dvě větve do Chebu. Přes Ústí i Plzeň…
A to byla jeho velká devize včetně těch časových poloh po celé trase a obousměrně… 👍

Děčíňan

Vlakušky??? Svět se definitivně zbláznil.

Rtep

Ach jo.
Zatímco na lokálkách u soukromníků už často nenajdete ani vlakvedoucí a průvodčí, tak někde doprovázejí vlaky i úplně zbytečné mažoretky.

Ondra

Na lince S49 za ČD se jezdívalo celkem rozumně bez průvodčího, nyní po převzetí dopravce Arriva pendluje po poloprázdném vlaku průvodčí vždy. Na rozdíl od obtěžujících průvodčích, je ČD Minibar pro cestující užitečná služba.

Rtep

Proti těmto minibarům určitě nic nemám (i když mně na cety stačí moje falška s vodou), tyto minibary si zřejmě na sebe i vydělají.
Ty ostatní profese (steward, informátor, vlakuška) jsou ale jen na efekt, nic víc v tom nevidím.

Standa

Obtěžující průvodčí? Vy jezdíte načerno, že vás průvodčí obtěžuje požadavkem na jízdenku?

Tronda

U RJ se také nejezdí na černo a průvodčí cestující neobtěžuje.

Standa

Možná proto, že RJ nemá průvodčí, jen servírky a stevardy 🤔.
U RJ se dá v lowcoast met načerno úplně v pohodě, právě proto, že za celou cestu Brno-Praha se nikdo neobtěžuje přijít zkontrolovat, jestli máte jízdenku.

Tronda

Hlavně u žádného jiného dopravce než ČD (resp. na Slovensku ŽSSK) se nestane, aby vás v jednom vlaku obtěžovalo hned několik průvodčích, protože si nejsou schopni předat informace o zkontrolovaných zákaznících a naplánovat směny, aby se o jednoho zákazníka staral v jednom vlaku jeden zaměstnanec.

Jirka

Jak to teda vlastně je? Proč musím hlídat jestli minibar provozuje ČD nebo JLV? Přecejen rozdíl ceny za dvě kávy je dost znatelný (20 Kč vs. 78 Kč). Pochopím, že 10 Kč za kávu ve vlaku je dotovaná cena, ale čtyřnásobně vyšší cenu za úplně stejnou službu od JLV neakceptuju – stejně jako plno dalších a minibar od JLV kolikrát jede vagonem úplně zbytečně. Je fajn mít německé ceny, ale když se vozí lidi s českýma platama, tak kolikrát přemýšlím, jestli jde vlastně jen o pokrytí služby nebo jestli chcou i něco prodávat 😉

Jan Soukup

Jirko, vidím, že jste velmi špatně situovaný, až mám dle Vašeho vzkazu podezření, že se máte vyloženě nuzně. Neudělal jsem dnes ještě dobrý skutek, nechte mi zde ve vzkazu své číslo účtu, pošlu Vám na přilepšenou nějaké peníze, ať si nemusíte zoufat z každého korunového vydání navíc, jak je z Vašeho vzkazu patrné. 1) Za 10 Kč je káva z minibaru jen v soupravě, kde není řazen jídelní či bistro vůz. V případě nasazení jídelního/ bistro vozu je vždy minibar v režii JLV a nechápu, co na tom chcete hlídat, jestli bude ve vlaku řazen jídelní vůz zjistíte za tři… Číst vice »

Ondra

39 Kč za kávu je cena zcela běžná, pokud by bylo servírováno cestujícím na podnose a do porcelánových šálků, ale nikoli za rozpustnou kávu do plastového kelímku – tomu je adekvátní cena 10Kč.

Jan Soukup

Ano, máte naprostou pravdu. Proto se ta káva za 39 korun v jídelním voze do porcelánového šálku servíruje. Nebo si cestující může vybrat druhou možnost, jídelní vůz nenavštíví a pak je ovšem za stejnou cenu ochuzen o onen kýžený porcelánový šálek, každému dle gusta. Bohužel, jak známo již z jednoho českého filmu, cestující bohužel nevraceli podšálky..

Ondra

Fajn, ale diskuze byla o cenách roznáškových služeb JLV vs. ČD Minibar.

Frantisek

Běžná cena za kávu v šálku je třeba i 50 korun. Plastový kelímek je ovšem průšvih i jiného druhu, proto si rád do toho jídelního vozu zajdu, když je možnost.

Dispečer

Naprosto s Vámi, Jene, souhlasím , v době, kdy jsme měli malé děti a peněz moc nebylo, vozil jsem si kávu v termosce. To již naštěstí nemusím, rád si ji dám v jídelním voze, kde jsou ceny přiměřené . JLV jako takové přiliš v lásce nemám, ale služby i ceny se rapidně zlepšily. Samozřejmě je rozdíl u pendolina , railjetu a WRmz do Německa oproti vozům vnitro, kde jsou frančízanti ,tam to občas pokulhává.

Jirka

Jste úplně vedle, Jane. Nemám hluboko do kapsy, ale narážel jsem na fakt, že (dobrá) káva úplně zdarma bývá nezřídka i v ceně základní jízdenky. ČD minibar se s tím popral v podobě kávy za 10. Čtyřnásobná cena od JLV za kelímek je pak logicky mimo zájem široké veřejnosti.

Je zajímavé sledovat, jak někteří mají na věc svůj pohled (což je normální), ale jak nejsou schopni respektovat jakýkoliv jiný názor odlišný od toho svého (což tedy normální není). Tohle zase baví mě 🙂

Standa

A u některých dopravců tu „kávu v ceně jízdenky“ nedostanete ani pokud byste si ji chtěl koupit za 39 korun. Protože nemá dost proviantu ani pro ostatních 3 vozové třídy….

Lech Malý

Vidíte, a já si třeba myslím, že káva roznášená v kelímku na místo by měla být něco, co má zpříjemnit cestování, a ne něco, na čem chce poskytovatel vyrejžovat. Jako je třeba zcela zdarma poskytována wi-fina, přestože v reálu zadarmo rozhodně nebude (dovoluji si o tom něco vědět). Podobně nejsem v pohodě s kávou v kelímku v bufetu v práci za Kč 24 – a ani zde to není otázka, jestli na to mám nebo nemám, ale zda mi to přijde adekvátní.
S kávou za 39 z porcelánu ve špajzáku problém nemám.

Miki

Konečně inteligentní odpověď!

Dispečer

Jenom bych si dovolil k těm německým cenám – za 39 Kč (1,5 €) v Německu mnoho kávy nekoupíte … Před 12 lety stála káva u JLV ve vlaku do Německa cca 75 Kč, to byla prasečina. Nyní jsou ceny odpovídající.

Marek Janík

Nemohli by udělat chybu a dat mi rezervaci na stejné lůžko jako má ta slečna?

AAA

no fakt nevím jestli byste tam chtěl ležet ve dvou 🙂

Marek Janík

no šak na sobě, ne vedle sebe… a občas bysme se prohodili

AAA

tak to abys vydržel celou cestu 🙂

noerf

Bohužel nechápu proč tyto profese nezaměstnávají ČD přímo, ale potřebují prostředníky, když konkurence na tom postavila byznys.

Jiří 2

Mzdové náklady převyšují to, kolik musí dát firmě a mají to hlavně bez starosti a s jistotou – marodí, firma pošle náhradu. Stejným způsobem firmy najímají třeba uklízečky.

Vít Jůza

Je to pravda, čím víc starostí přenechají jiným firmám, tím více to budou mít bez starostí. Až přenechají jiným firmám vše, budou to mít zcela bez starostí. Už kdysi se říkalo, že státní příspěvek pokrýval akorát generální ředitelství, takže ponechají jen generální ředitelství, a vše ostatní ruší. Ale asi je potřeba zachovat zejména dozorčí radu a řídící výbor, nebo jak se to jmenuje.

noerf

Jiří 2: Jenže uklízečku na úklid kanceláří máte na 1-2 hodiny a pokud si to najmete u firmy, tak je zpravidla jednoduší zastupitelnost.
Jenže náklady na tzv. vlakušky s řízením personálu a atd, stejně zaplatí ČD a ještě kromě toho zisk majiteli a úřednictvo na ČD, které služby objednává.

Skinheads & Punks united

Tak zrovna úklid po depu a tom velkém množství vozů by se dal dělat nepřetržitě..

Sergej B.

Je to profese nutná k zajištění provozu ? Může tento personál být externí firmou nahrazen za člověka z ne-vlakového provozu, s minimálním zaškolením ? – Pokud na alespoň jednu otázku odpovíte ano, tak je pro vás, jako podnikatele, na zvážení, zda na to najmout firmu. Pokud pro obě otázky platí odpověď ano, pak je to dobrá volba to nechat jiné firmě. Platí to docela obecně. Zmíněné „bez starosti“ není jen o komfortu vedení, že má o úkol méně, ale to znamená také méně výplatních pásek, méně učetnictví (1 Faktura oproti daním X zaměstnanců), méně náboru a smluv, a několik dalších… Číst vice »

Jen Tak

No hlavně jde o přesměrování penězotoku ke kamarádům. Vždyť i ta externí firma musí mít účetní, vedení, apod.

Jen tak

Ty jsi taky penezovod….

Outsourcing je naprosto bezna a funkcni vec, ktera ma sve opodstatneni.

noerf

Jen tak: Problém je, že musíte mít nastavená pravidla a vědět co objednáváte. U některých firem je outsourcing spíše o zbavení se činností, o kterých nemají páru naopak u některých o neschopnosti nebo všehoschopnosti managmentu od nejnižšího po nejvyšší.

modrá guma

Nechápu proč tyhle osoby vůbec zaměsnávat, to nejsou žádný nádražáci, nosej akorát vodu a zbytečný noviny, co nikdo nepotřebuje a v odborech taky nigdo z nich neni.

Filip

Odbory jsou nejhorší věc co kdy vznikla

Marek Janík

Kvalifikovaní a schopní pracovníci odbory nepotřebují, hloupí a líní ano. Historickou hodnotu bych odborům nebral, ale nemáme 19.století. Potom se odbory hezky začly měnit na v podstatě mafianské zkorumpované organizace, nadělaly víc škody jak užitku, v US v podstatě zničily automotive sektor a dnes už je to jenom takový relikt….

Tazmánský čert

To není pravda. Stevard který vám donese noviny a vodu a poskytne informaci a navíc je to krásná žena tak hned má člověk příjemnější den. A ide vidět, jak ste malo zcestovalý.

Standa

Třeba je menšinový a ocenil by více v!akušáka 😂

Tronda

Tak řekl bych, že diskutér modrá guma to myslel spíš obrazně. 🙂 🙂

Jan Sova

nebojte se, vy je zaměstnávat nebudete a ta agentura jim toho moc asi taky nedá….
3x hurá agenturnímu zaměstnávání, kdo jednou zažije, už nechce jinak….

Standa

Zažil jsem.
Nějak v tom nevidím žádnou výhodu . Dělám to samé co kmenový, ale nemám jeho benefity

Pražák

Koukam, kolik lidi nepochopi zjevnou ironii. Ja se zasmal, diky 😉

Ondra

Pro zaměstnavatele je výhodnější tyto nekvalifikované práce (úklid, ostraha nebo zmíněné občerstvovací služby), které nesouvisející primárně s hlavní činností, přenechat agenturním zaměstnancům. U těchto prací je velká fluktulace lidí, dopravce nemusí řešit smlouvy s každým jednotlivcem, neposkytuje jim režijní výhody atp.