České dráhy vybaví část vagónů dalším systémem na ovládání dveří
Doplnění systému má umožnit selektivní otevírání dveří na jedné straně. Nemůže se tak stát, že cestující vystoupí do kolejiště.
Společnost Alkal baterie vyhrála veřejnou soutěž Českých drah na doplnění nových systémů na ovládání dveří osobních vagónů z lokomotivy ve čtyřech typech vozů. Získala tak rámcovou smlouvu na 80 milionů korun.
Podle informací na profilu zadavatele se soutěže zúčastnily ještě ŽOS Vrútky a Škoda Pars. Půjde o doplnění do série vozů Apee139, Aee140, Bpee237 a Bee238 (reko MOVO), které jsou dosud vybaveny autonomním systémem centrálního zavírání dveří a jejich blokování dle UIC RIC a systémem označovaným TB0. Oba systémy byly na vozy dosazeny při jejich modernizaci v 90. letech. Systém TB0 umožňuje ovládat a blokovat (řídit) dveře z lokomotivy. K jejich zavření a zablokování proti otevření cestujícími dojde ještě před rozjezdem vlaku (tedy od nulové rychlosti).
„U těchto vozů dojde k doplnění o další dva dnes používané moderní systémy ovládání dveří z hnacího vozidla,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Půjde o systém SSOD/LAT, což je stranově selektivní otevření dveří. Zajišťuje blokování od rychlosti 0 km/h a navíc ve chvíli zastavení vlaku umožňuje odblokovat pouze dveře ve směru k nástupišti, je tak vyloučen výstup do kolejiště. Bude doplněn o některé další funkcionality, např. dálkové ovládání změny režimu otevření dveří z lokomotivy. Druhým systémem bude TBS ÖBB podle norem rakouských železnic.
Některým ze systémů (TB0, SSOD/LAT, TBS ÖBB) ovládání dveří z hnacího vozidla dnes mají České dráhy vybavenou podstatnou část osobních vozů v režimu UIC RIC (vozy v režimu mezistátní dopravy) i řadu lokomotiv. „Standardně je používáme u ucelených souprav sestavených z těchto vozů vedených lokomotiv s tímto systémem. Jde například o vlaky Berliner, Metropolitan, Západní expres a další. S instalací systémů SSOD/LAT a TBS ÖBB na další osobní vozy a hnací vozidla se postupně systém rozšiřuje na další spoje,“ dodal Šťáhlavský.