České dráhy vybaví část vagónů dalším systémem na ovládání dveří
Osobní vůz řady Bpee. Foto: České dráhy
Doplnění systému má umožnit selektivní otevírání dveří na jedné straně. Nemůže se tak stát, že cestující vystoupí do kolejiště.
Teď se z vlaku stane ještě větší vězení, v prípadě mimořádných situací a nehody.
Tak ono to blokuje při rychlosti vyšší než 0, takže po zastavení to už neblokuje. Výstup cestujících z jedoucí soupravy před nehodou je přece nesmysl.
Obráceně, klasicky na vozech z výroby funguje „TB5“- čili dveře při rychlosti V = 0 – 5 km/h jsou ODBLOKOVANÉ a nad 5 km/se se ZABLOKUJÍ, kdežto všechny TB0/TBS/SSOD/LAT je drží BLOKOVANÉ pořád, dokud je strojvedoucí pakeťákem u sebe neotevře, čili od rychlost V = 0 km/h až od maxima.
Představte si situaci, která se již bohužel stala. Nehoda, vagon hoří a uvnitř lidé, kteří marně čekají až strojvedoucí odblokuje dveře. Cituji z rozhodnutí evropské komise : „V případě výpadku energie u ovládacího zařízení dveří musí blokovací mechanismus udržovat dveře zablokované.“ Možná aktivní blokování dveří zachrání některým zofalcům bez trochy pudu sebezáchovy život, ale dříve nebo později připraví o život nevinné lidi.
Zatiaľ každý vlak s blokovaním dcéry ktorým som išiel mal možnosť ich núdzovo odblokovať.
Stačilo by hlásit „vystupujte vpravo“ / „vystupujte vlevo“, ale to se nechce.
A nejlépe v pěti světových jazycích. Co ještě by měl ten strojvedoucí dělat?
V Elefantu strojvedoucímu nedělá problém zmáčknout levé dveře/pravé dveře.
Že by zmáčknutí takového tlačítka v soupravě z různých vozů udělalo v každém voze něco jiného, už není pro strojvedoucího taková zátěž, ve vozech které to umí odblokuje správné dveře, ve vozech s rozhlasem pustí kecání, ve vozech s displejem něco napíše (slovo vpravo/vlevo zvládne vždycky, když ví jak je otočený tak zvládne i šipku)
Ono bohatě stačí v tom místním plus ta šipka na displeji. Funguje to v jiných státech, ve vlacích i v metru. Ale pro nás je to asi moc velká a moderní změna.
Než vymýšlet, zkoušet a schvalovat nějaké šipky, nebo hlášení (zase další zařízení) , tak je lepší rovnou to TBS, ne?
To by nestačilo, to to totiž není jenom o blokování výstupní strany, ale i o tom, že třeba při křižování vlaků se nemusí zastavit před perónama, ale klidně v nich, protože je zaručeno, že se neodblokují dveře a nevznikne nebezpečný stav – to samé při čekání na volno někde u oddílového návěstidla na trati. Stávající systém blokování používaný u naprosté většiny vozů je totiž tak hloupoučký, že při V = 0 km/h automaticky odblokuje dveře na obou stranách soupravy a je mu úplně jedno kde a) je zrovna vlak a pak za b) jestli se to vůbec chce.
Riziko by to snížilo. Kdo chce dělat kraviny, ten může použít nouzové otevírání dveří. Ale kdo skutečně chce normálně vystoupit v mlze v noci na půlperon, ten by měl informaci.
Vlaková četa ČD má už dneska roky povinnost hlásit rozhlasem každé mimořádné zastavení cestujícím stylem “ Vážení cestující, vlak mimořádně zastavil..bla, bla,bla..prosím nevystupujte“. Jenže se na to dlabe v reálu…
Tak za to už ten vlak, systém nemůže, že jsou lidi blbý a lezou jinde, než mají. Dokud byly vozy s manuálním otevíráním dveří a žádným blokováním, taky to bylo jen na nich kde a kudy vylezou.
Již jsem podobnou reakci před nedávnem psal. Palubní rozhlas při mimořádnostech může tisíckrát hlásit kde a kam mají popř. nemají cestující vystupovat. Ale vždy se najdou „ichtylové“ kteří pod pudem sebezáchovy jsou zralí ,aby vystoupili přímo pod protijedoucí vlak…..Má reakce k příspěvku vychází z reálu v provozu …
Stačilo by aby substrát používal mozek.
Když vidím metrovou jámu a štěrk místo nástupiště tak průměrně inteligentní makak pozná, že je něco špatně….
No tak to byste v Chomutově nevystoupil, tam takhle perony vypadají všechny 😀
Ve Zlíně taky a dalo by se pokračovat.
Právě jste popsal nádraží Zlín – střed 😀
Aby to fungovalo když české dráhy nejsou schopny ani dodržet řazení vlaku ve směru jízdy a člověk se pak diví že sedí proti směru jízdy než jak rezervoval
Řazení vlaku podle „sedadel ve směru jízdy“ vám nezaručí u klasické soupravy nikdo v Evropě. Tím spíše, že tohle řazení není ničím dáno …. v systému je „nějaký“ obrázek rozmístění sedadel, záleží na tom, zda je začátek číslování míst vlevo nebo vpravo … Posun, sestavující soupravu se neřídí obrázkem v PC …
Totéž se týká jednotek …
V Německu není výjimkou, že ICE jede v obráceném řazení … buď z důvodu jízdy odklonem po jiné trase s úvratí nebo z depa, jsou nuceni nasadit jinou, než plánovanou jednotku, ale otočenou ….
ZSSK to kedysi na IC garantovala a dodržiavali to celkom dobre. Nie je to nemožné, ak si dopravca prevádzku primerane nastaví. Samozrejme mimoriadnosti to môžu rozhádzať.
Je rozdíl pár spojů IC, nebo pár stovek spojů od R po EC.
Komerční garance (=když to nevyjde, dostaneš bod na zákaznickou kartu) je možná stejně.
Vyššie bolo de facto tvrdené že sa to „nedá“. Reálne to samozrejme ide spraviť, rovnako ako ide pri ucelených jednotkách zabezpečiť že sú spravidla otočené správne. Pochopiteľne, pri mimoriadnostiach môže dôjsť k nedodržaniu, ale inak nevidím dôvod aby v tomto ohľade boli konvenčné súpravy nejaká osobitná kategória.
Či sa to komerčne oplatí je druhá vec.
Pokud to nikdo nezaručí, tak by se měly zrušit rezervace. V poslední době si lidé místa rezervují čím dál víc, ale pokud to také někdy udělám (před prodlouženým víkendem), dost často to místo stejně nevyužiji a hledám jiné, protože je v protisměru. Současný rezervační systém je sázka do loterie a vadí to většině cestujících, takže by dopravci na ně měli brát ohledy, i když to způsobí technické komplikace.
Mno většinou se dá domluvit se spolucestujícím(i) a přesadit se. A většina vlakového personálu s tím nemá nejmenší problém.
Snad jednou budou na vlacích osobní přepravy pouze dveře se stranovou selekcí. Bouchací lámačky do tohoto století vůbec nepatří, dálkově bez stranové selekce už raději také ne. I kdyby to zachránilo jednoho jediného člověka(a to jich bude víc) tak to nebude zbytečná investice.
Ano, zachraňovat dementy se stalo jakousi mantrou 21. století.
A můžu se jakožto dement optat, kam jsem měl včera vystoupit v Hodoníně, když jsme přijeli S9, a nástupiště byla z obou stran? A při jejich šířce nebylo nijak zřejmé, kam můžeme vylézt.
Tak máte oči, abyste se podíval, kde je staniční budova nebo pusu, abyste se optal …. vy byste se asi na Balkáně ztratil ….
To nejde vždy. I když uvidím SB, tak to nemusí znamenat, že vylézám na správnou stranu. Nedělejte z lidí blbce, pane cestovateli.
Muzete uvést priklad kde se takhle vystupuju smerem od budovy?
Staré Město u UH, Svitavy, …
Takze to mam chápat tak ze když ntam prijede vlak s dvermi ovladanymi strojvedoucim tak je otvira smerem od budovy?
Na trati od Břeclavi do Přerova bylo pro dálkové vlaky tuším před pár lety snaha o pravidlo: furt se vystupuje vpravo (ve směru jízdy)…
Nicméně poslední (noční) LEO Express, který stojí přes noc ve Starém Městě je výjimka.Podobně toto neplatilo ani u vlaků RGJ, které taktéž stály ve Starém Městě přes noc.
Tj. na této konkrétní trati nebylo použito pravidlo, že se vystupuje směrem k nádražní budově. A ani mě nikdy nenapadlo, že něco takového snad platí)…Ono totiž v Břeclavi, či v Přerově leckdy náš vlak zastaví mezi několika různými vlaky, tj. člověk nevidí nádražní budovu přes okolní vlaky…
To bych se asi ztratil, neb neumím balkánsky, tudíž bych se ani nezeptal. Ale nevím, tím směrem jsem byl nejdál v Gabčíkovu na exkurzi. Ale poznal bych to třeba z toho, na které straně jdou ty dveře otevřít.
Asi jste pane zapomněl na tzv. poloperonizaci na 2.koridoru.
Zkuste si vyhledat kolik tahle prasárna, kterou jste byl přímým účastníkem už stála lidských životů.
To jsou přesně ty paragrafy drážního myšlení, naštěstí mám možnost volby než být neustále v pozornosti při cestě vlakem tak pojedu autem a vyjde to na stejno.
Na to je ale potřeba stranu hlavně hlásit. Zkoušet na kterou stranu to jde, není nic moc.
A jak to dopadlo? Přejetý asi nejste.
Byl to stroj 854, takže se rozsvítilo příslušné tlačítko ovládání dveří. Což by se třeba u Bdmtee asi nestalo.
Pri stavu nekterych stanic muze byt za horsi viditelnosti rozdil mezi kolejistem a sypanym „necojakonaznakemperonu“ nepostrehnutelny. A ne kazdy jezdi vlakem casto a stale stejnou trasu, aby vedel, kde se vystupuje kam.
A i kdyby slo jen o lidi s velmi nizkou inteligenci nebo malo zkusenostmi (treba deti) furt plati, ze jejich zivoty maji take svou cenu. Ostatne cas vsech lidi, ktere nezdrzi vysetrovani mimoradne udalosti x hodin a psychika strojvudce na te vedlejsi koleji taky.
Nebo třeba děti, pane dokonalý…
Bouchací lámačky běžně jezdí v Německu. Máte nějaký přehled „mrtvých“ z důvodu výstupu na nesprávnou stravu ? Ani při přechodu na pravostranný provoz na Ferdinandce není známo, že by došlo ke smrtelným úrazům „cestujících v omylu“ …. Na „Balkáně“ se zbytečnostmi tohoto typu nezabývají ….
Tak to je dobře, že alespoň v něčem nepatříme na Balkán . Jinak jsem zažil několikrát výstup na špatnou stranu a vystupování na druhou stranu , než je nádraží taktez opakovaně .
O jednom cestujícím v Mohelnici co z osobaku vystoupil přímo pod Slovacky Expres bych věděl!
Nemyslíš – zaplatíš. 🤷♂️
Ono ne vždycky to skončí mrtvolkou. Tak stojím mezi dvěma vlaky, furt místa geometricky dost.
Geometrie je hezká. Jen nezapomeňte do toho výpočtu dosadit zakolísání klidně podpořené průjezdem vlaku nebo zavazadlem. Korunu tomu nasadí výjimečná změna. Takhle jsem kdysi přišel o pana mistra odborného výcviku. Čekal ráno v šeru a mlze jako vždycky na vlak a pro jistotu udělal krok zpět… Hodně mně to tehdy zasáhlo. Vystoupit na stejnou stranu jak dycky v případě nějaké změny je nebezpečné a přitom tak snadné ….
Kolik měl promile?
Jel do práce. Nikdy jsem ho v práci s alkoholem nezažil – na rozdíl od jiných. Táta od rodiny a fajn chlap.
…..s alkoholem v krvi…
Na Balkáně běžně přijíždí ‚druhý‘ vlak při křižování na 1. kolej od staniční budovy přímo do postávajících lidí – tedy jsou přirozeně ostražití, ale cizince to může překvapit. 😉
To se stalo v Židenicích, v mlze, nekřižoval, projížděl.
A přejížděl a odvážel…