České dráhy ve sporu se Škodou Transportation neuspěly ani u odvolacího soudu
Arbitráž v roce 2015 přiznala Škodě Transportation za lokomotivy doplatek 1,2 miliardy korun, což dráhy chtěly zvrátit u soudu.
České dráhy neuspěly se svou snahou zvrátit spor týkající se arbitráže, na jejímž základě doplatily strojírenské firmě Škoda Transportation (nyní vystupuje jako Škoda Group) 1,2 miliardy korun za dodávku lokomotiv, ani u odvolacího soudu. Vrchní soud v Praze dnes potvrdil rozhodnutí pražského Městského soudu z loňského října, který zamítl všechny námitky drah, včetně té na podjatost jednoho z rozhodců. Odvolání proti rozsudku není možné, do dvou měsíců se dá podat dovolání prostřednictvím soudu prvního stupně. Zda tak dráhy učiní, se teprve rozhodne, řekla tisková mluvčí firmy Vanda Rajnochová a dodala, že si společnost nejprve musí prostudovat písemné vyhotovení rozsudku.
Soudy se začaly kauzou znovu zabývat poté, co spor loni v létě otevřel Nejvyšší soud. Ten uznal námitku Českých drah, že justice chybovala, když se odmítla zabývat údajnou podjatostí jednoho z rozhodců. Městský soud v Praze na podzim všechny námitky drah zamítl a k možné podjatosti uvedl, že nebyl naplněn předpoklad, že by k tomu byly důvodné pochybnosti.
Dráhy se s tím nechtěly spokojit, ale odvolací soud dnes potvrdil rozhodnutí soudu prvního stupně, a to především ve věci podjatosti jednoho z rozhodců. „Odvolací soud po zralé úvaze dochází k závěru, který byl vysloven soudem prvního stupně. Ze všech důvodů jsme se rozhodli potvrdit tento rozsudek jako věcně správný,“ uvedl při čtení rozsudku soudce Michal Krenk.
České dráhy uváděly, že podjatost vycházela z faktu, že rozhodce Milan Polák byl vysoce postaveným členem advokátní kanceláře Weinhold Legal, která se stala součástí globální poradenské skupiny Ernst & Young (EY). Pod tu spadá i znalecký ústav E&Y Valuations, který pro Škodu Transportation zpracoval dva znalecké posudky z roku 2014. Prvoinstanční i odvolací soud to tak ale neviděl. „Chybějí nám tam konkréta, která by podjatost mohla založit,“ řekl Krenk s tím, že u Poláka nejde o porušení ekonomické nezávislosti ani subjektivní nestrannosti.
Národní dopravce si u Škody objednal 20 lokomotiv zhruba za 2,5 miliardy Kč. Lokomotivy měl převzít roku 2009, první stroje ale dostal až v roce 2013 a bez části povolení jezdit v zahraničí. Škoda obhajovala pozdní dodání změnou předpisů během vývoje lokomotiv a obrátila se na arbitrážní soud s požadavkem na doplatek kupní ceny. Dráhy se naopak dožadovaly miliardové pokuty za pozdní dodávku. Arbitráž v roce 2015 přiznala Škodě Transportation za lokomotivy doplatek 1,2 miliardy korun. Dráhy zaplatily, rozhodnutí arbitráže ale neuznaly a snažily se rozhodnutí zvrátit.