egoe-plus
Dopravci Železnice Zprávy

České dráhy v pátek obnoví rychlíky z Prahy na jih a sever Čech i Valašské expresy

Lokomotiva řady 162 v čele rychlíku z Děčína po příjezdu na pražské hlavní nádraží. Foto: Jan Sůra
Lokomotiva řady 162 v čele rychlíku z Děčína po příjezdu na pražské hlavní nádraží. Foto: Jan Sůra
K další velké vlně posilování dálkové dopravy má dojít 20. května, kdy budou plně obnovené i railjety do Vídně.

České dráhy přistoupí tento týden k obnovení dalšího balíčku dálkových linek. Podle normálního jízdního řádu začnou od 30. dubna jezdit vlaky na lince R17 Praha – České Budějovice/České Velenice a R20 Praha – Děčín.

Ve spolupráci s Železniční společností Slovensko (ZSSK) se rozjedou také všechny spoje na lince Ex2 Praha – Olomouc – Vsetín (– Púchov), čili Valašské expresy. Znovu také vyjede jeden pár vlaků Ostravan Praha – Čadca – Žilina a pár nočních spojů Metropol mezi Břeclaví, Bratislavou a Budapeští (zatím bez lůžkových a lehátkových vozů).

Schéma linek ČD od 30. dubna. Pramen: České dráhy
Schéma linek ČD od 30. dubna. Pramen: České dráhy

„V období uzavření okresů se počet cestujících pohyboval na úrovni 30 až 35 procent běžného provozu. V současné době vlaky ČD vozí v rámci České republiky zhruba 45 až 50 procent obvyklého počtu cestujících,“ uvedl mluvčí Českých drah Robert Pagan.

K další velké vlně posilování dálkové dopravy má dojít 20. května, kdy budou plně obnovené další linky, jde zejména o Ex3 (railjety Praha – Vídeň), R10 Praha – Hradec Králové a R15 Praha – Ústí nad Labem – Cheb. „Vytíženost spojů na linkách, u kterých zatím ještě stále platí omezení, bedlivě sledujeme,“ doplnil Pagan.

Odebírat
Upozornit na
guest
50 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lesan

Tak ještě sehnat do ČB nějaké spolehlivé brejlovce, tradice s častou neschopností HV by po přestávce pokračovat nemusela.

najmy

Ok, tak se na lince R20 zase těšíme na špinavé koženky vytažené z kopřiv. Zatímco na jiných linkách jezdí moderní vozy s levnějším jízdným.
Jen tak dál ČD…jak dlouho ještě?

Lesan

Děčín nemá v současné době ani jedno koženkové B249 nebo BDs449. Béčka se můžou objevit, ale aby se tahaly přímo koženky z Brna, to asi ne.

Alex

až si MD udělá smlouvu na lepší vlaky, budou tam jezdit lepší.

Kom

zrovna protekční Děčín lepší vozy nepodařilo nepotřebuje, narozdil od R11, R12

Vilem Antonin Munya

bud rad ze se necim svezes
ale kdyz ti vadi klasicke kozenky
ve vlacich cd tak chod radsi pesky

Gale

Jiné linky nedovedu posoudit, ale na Ex5 a Ex6 nejezdí (a dál jezdit nebudou) ty nejpraktičtější a velmi slušně vytížené spoje. Jestli je to tak i jinde tak je 50% průměru malý zázrak..

Originální jméno

A co Ex7? Už mě nebaví jezdit v dobytčácích.

medical_examiner

Když vydržíte do 1.1.2042, dočkáte se!
Akorát to už nebude Ex7…

Miroslav Zikmund

Jste opilý nebo zhulený … vozy pro přepravu dobytka byly označeny písmenem M ….

Milan

Jak to vypadá s obnovením linky Brno – Bohumín? Stále jezdí na 50%.

Kkarel

Tohle nejezdí CD, zeptej se jinde.

kom

to je přece ta nejlepší linka co může být a jezdí často 🙂

Vilem Antonin Munya

sleduj a brzy se vse vcas dozvis

Michal80

Ještě by to chtělo obnovit vlak z Ostravy v 4.15 na Prahu a když stále nejezdí sběrný Ex v 6.30 tak by nebylo na škodu kdyby nějaký ranní vlak zastavoval v České Třebové nebo v Zábřehu.

Miroslav Zikmund

Jaký vlak ve 4.15 (číslo) z Ostravy (HLN, Svinova???) máte na mysli ? V JŘ 2020/2021 takový není uveden …

asdfg

Moc hezké že ČD vytíženost bedlivě sleduje. Ale stálo by za to začít přidávat na R10 posilové vozy. Včerejší R924 by jen v základní sestavě a to bylo s ohledem na počet lidí nedostatečné. Dobrá polovina vlaku vymístenkována.

aaabbb

U R10 se mi často i stává, že v appce Můj vlak vidím třeba 7 vozů, a reálně tam stojí jen 5. O mimořádném řazení žádná zmínka.

Karel

Tak to se stává skoro u všech vlaků ČD, že řazení neodpovídá. Není to nic jiného než neschopnost.

medical_examiner

Jiný kraj, jiný mrav. Na R 1126 a 1133 jezdívaly a jezdí 843+Btn+Bftn bez jediné výjimky…

Zapa

A po rozkliknutí jdou do těch vozů koupit místenky? Většinou se u těch chybějících vozů objevuje hláška, že neumožňují rezervaci. Upřímně sám nevím proč se nezobrazí raději verze s mimořádným řazením.

Šejdr

Na R18 se mi opakovaně stalo, že v aplikaci i na v e-shopu byl vlak ve standardním řazení, ale 1 nebo 2 vozy vypadaly jako plně obsazené (nešlo vybrat ani jedno sedadlo). Reálně pak ve vlaku řazeny vůbec nebyly, ale mimořádné řazení se v aplikaci objevilo až krátce před přistavením vlaku ve výchozí stanici.

švarc

Tak ty Valašské expresy je potřeba obnovit, protože třeba Pardubice přišly o EC směr Brno, takže v trase Praha – Kolín – Pardubice – česká Třebová jezdí o jeden vlak za hodinu méně, plus nejezdí všechny EC a EX směr Olomouc, pak vzniká třeba to, že ČD jedou z Kolína do Pardubic po 1 hodině a 20 minutách, primárně tedy v dopoledních hodinách.

Surio Mario

Nejen v dopoledních hodinách, ale z Prahy do Pardubic a dál i ve špičce: 17.42 – 18.52. Přičemž vlak v 17.42 je navíc povinně místenkový a jen čtyřvozový.

Lumiere

Spíš kdyby místo těch odkloněných vlaku jely ve špičce rychlíky Pardubice-Kolín-Praha a zpět. Ono není úplně ideální,když polovinu povinně místenkového Ostravanu obsadí pendleři z Pardubic a pro cestující do Olomouce a Ostravy pak na poslední chvíli už není volné místo.

Švarc

A bude hůř, teď jezdí cca 50% lidí, nechci to vidět v létě a pak po pandemii, asi by to chtělo udělat nějaké špičkové rychlíky nebo spesnaky Praha – Kolín – Pardubice, nechci vidět hlavně patky a neděle.

kom

neboj po pandemii jen tak nebude

Zdrasa

Tak přemýšlím, jestli je to rozumné obnovovat provoz na 100 % původního rozsahu, pokud i po rozvolnění jezdí jen 50 % cestujících. Ty peníze stát jen tak ve skříni nenachází.

Alex

Zdroj, že jezdí 50% nebo jste to vytáhl z ponožky?

M a R

V článku je to uvedeno…

Zdrasa

Přímo v článku to tvrdí mluvčí drah. Předpokládám, že ten si to nevycucal z prstu. Já sám nevím, jestli někde jezdí vlaky přecpané, tak je posílení určitě na místě. Tam kde jezdím já tomu tak není.

medical_examiner

Ne…z kalkulačky…😂

Messer

Ono osekání provozu např o 50% ale rozhodně o stejný díl nesnižuje náklady. Pokud tedy povede rozšíření nabídky k navýšení počtu cestujících, kterým staronové spoje chyběly, ekonomický dopad může být i pozitivní.

Zdrasa

Upřímně nevím, jak moc se snižují náklady a které položky jsou nejnákladnější. Ale máte pravdu. Já se jen bojím, aby to pak kvůli nedostatku financí nedopadlo tak, že se bude trvale omezovat v době pocovidové.

Helenos

A co byste navrhoval? Jako že Ex2 bude místo po 2 hodinách jezdit po 4 hodinách a ty mezi tím tak jako dosud? Jako šlo by to ale už slyším lidi jak nadávají že je to strašně nepřehledné…

Kuba

Třeba že by Ex2 byly jenom křídlem nebo přípojem R18 zastavivších navíc v Zábřehu.

Jiří Kocurek

Tak z expresu přestupovat na rychlík a ještě k tomu v Zábřehu. To je teda nápad.

Jestli něco, tak přestup v Olomouci a od Prahy střídavě směr Vsetín/Otrokovice přímo.

Kuba

Zaprvé nepíšu nic o přestupu v Zábřehu, a zadruhé Ex2 má označení expres jenom z historických důvodů, ale staví u každé vrby – mezi Prahou a Olomoucí mají Ex2 a i R18 shodně 7 zastávek.

medical_examiner

Ne, že se Ex2 a R18 rovnou škrtnou, stejně jako Ex6.
R19 a Krušnohory Praha – Cheb se zkrátí o překrývání s jinými linkami…☺

aaabbb

Ach jo. Teď aktuálně jezdí 50 % cestujících. Ten provoz se obnovuje za týden, resp. za měsíc, a pořád to rozhodně není 100 % původního rozsahu. K tomu dojde možná v červnu, a kdoví jestli.

Druhá věc je ta, že pokud budu nabízet 70 % spojů, nemůžu čekat, že budu mít 100 % původních cestujících.

Zdrasa

V článku mluví o tom, že tento týden. V dlouhodobém horizontu je to samozřejmě jiná otázka a jakmile se covidová situace zlepší (včetně úplného otevření škol např.), tak samozřejmě hned posílit na původní rozsah. Já se jen bojím, aby pak kvůli moc brzkému návratu byly peníze na pozdější plný rozsah.

kom

nevím jestli má smysl na pár týdnů to obnovovat, když se vše zase zavře nejpozději na podzim

Surio Mario

Z mého pohledu cestujících v posledních dnech velmi rychle přibývá. Jednak začínají jezdit VŠ studenti, kteří navíc nemají koleje, takže jezdí na otočku. A taky se začínají objevovat turisté, kteří využívají toho, že Praha, Krumlov a další známá turistická místa jsou pořád poloprázdná a člověk si zatím může užít třeba Karlův most nebo Petřín bez davů návštěvníků z ciziny. I když bohužel s tím, že dovnitř památek se zatím dostat nedá. Takže z 50 % minulý týden může být za 14 dní klidně třeba 65 %.

Zdrasa

Díky za info, co já teď někam jezdím, vždy mi vlaky připadají dost prázdné, ale zase nejezdím ve špičkách. Jestli cestujících skutečně přibývá, tak samozřejmě postupné posilování dává smysl.

Šejdr

Bude zajímavé sledovat, jaký bude na podzim zájem o VŠ koleje. Dokud budou ve VHD současné studentské slevy, tak bude denní dojíždění výrazně levnější než měsíční náklady na kolej nebo pronájem bytu, a to i při dost dlouhých vzdálenostech. A současná doba uzavřených kolejí studentům dost jasně ukazuje, kolik ušetří, pokud si neplatí ubytování v místě studia. Každý měsíc úspora v řádu tisíců, a to i kdyby museli dojíždět každý pracovní den.

pohledem realisty

Časté dojíždění na dlouhé vzdálenosti (například čistá cesta vlakem jedním směrem hodinu a půl či víc) nikoho ze studentů dlouho bavit nebude, i když bude laciná a umožní třeba cestou pracovat (studovat) – a navíc jim bude chybět „kolejní život“: myslím, že mnohým se bydlení jen doma docela „zajídá“ už teď.

Pavel

Někdo ve škole není učíme se online asi rok a půl a to jsi úplně zapomněl studenti jsou již absolutně absolutně nepodstatný

Pavel12

Doufám, že na R17 se už nebude muset při jízdě do Českých Velenic přestupovat ve Veselí n. Luž. do regíny, která je posledních 14 dní příšerně nacpaná.

Maršál

E-shop ČD na tento pátek už přímé rychlíky ukazuje 🙂 (do čtvrtka jsou ještě s přestupem)

Marek

já jezdím asi jiným vlakem, ale příšerně nacpaná znamená, že na čtyřsedačce sedí jeden člověk?