České dráhy upsaly dluhopisy v hodnotě přes dvanáct miliard korun, úrok dosáhne 5,625 %
Nová emise je na 5 let, půjde na splacení starých dluhů a nákup vozidel.
České dráhy mají jistotu financování na další roky, ale za výrazně vyšší úrok než v minulosti. Dnes dokončily historicky prvních emisi takzvaných zelených dluhopisů (ESG bondy) v hodnotě 500 milionů eur (12,2 miliard korun). Použijí je na splacení předchozích dluhů i další investice do modernizace.
Zelené bondy jsou na pět let s pevným úrokem 5,625 %. To je podstatně více než předchozí dluhopisy, důvodem je globální růst úrokových sazeb. Ještě před několika týdny šéf Českých drah Michal Krapinec v rozhovoru pro Hospodářské noviny uváděl, že cílí s úrokem pod 3 %. Dosavadní dluhopisy ČD byly úročeny v poslední době méně než dvěma procenty. Manažerem dluhopisů byly Erste Group Bank, ING Bank, Societe Generale Group a UniCredit Bank. České dráhy je původně plánovaly upsat už v červnu, nakonec ale transakci odložily.
„Jako podnikatelský subjekt nedostáváme na nákup vlaků prostředky ze státního rozpočtu. Financování si musíme zajistit sami na komerční bázi. Proto hledáme ty nejvýhodnější možnosti, jako jsou finanční zdroje od Eurofimy nebo právě emitované ESG bondy,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel ČD Michal Krapinec. Podle něj je potenciál růstu dopravce hlavně v mezistátní dálkové dopravě a ve zvyšování obsazenosti spojů. Podmínkou pro to je podle něj modernizace vozidlového parku.
„V současnosti máme objednáno dalších více než 230 moderních jednotek a lokomotiv, to je dohromady zhruba 750 jednotlivých vozidel. Pro dálkové spoje pořizujeme soupravy ComfortJet, pro regiony další RegioPantery nebo motorové jednotky typu RegioShark. S některými kraji se už bavíme také o nasazení hybridních vlaků, které budou ještě šetrnější k životnímu prostředí,“ dodává k využití prostředků z emitovaných dluhopisů Michal Krapinec.
Rostoucí zadluženost
Zelené dluhopisy znamenají, že investoři již počítají s tím, že firma podniká trvale udržitelným způsobem. ESG je anglickou zkratkou slov Enviromental, Social and Governance. „Díky tomu si můžeme půjčit za výhodnějších podmínek. Železniční doprava je ekologická a energeticky úsporná už ze své podstaty. Tento aspekt však hodláme dále rozvíjet a posouvat. Stejně tak jako všechny další aktivity v oblasti ESG, ať jde o rovnoprávnost různých společenských a sociálních skupin nebo o péči o naše zaměstnance,“ doplňuje Lukáš Svoboda, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro ekonomiku a nákup.
Dopravce čeká na jaře příštího roku splacení 400 milionů eur, na což půjde velká část nové emise.
České dráhy za poslední půl rok výrazně zvýšily svoji zadluženost. Ještě na konci loňského roku činil objem úvěrů, dluhopisů a leasingových závazků za celou skupinu 48,3 miliardy korun, na konci června to bylo již 59,6 miliardy korun. Pro dopravce to znamená výrazný nárůst nákladů na splácení dluhů. Vyplývá to z pololetní zprávy dopravce, která současně ukazuje, že tempo zadlužování pokračovalo i během letních měsíců. Dopravce nárůst dluhů vysvětluje zejména investicemi do nových vozidel.
Ještě v dubnu úrok pod 2 %
Vyšší zadluženost znamená také značný růst nákladů na splácení úvěrů v podobě úroků. Ještě loni v prvním pololetí vynaložil dopravce na úroky 516 milionů korun, letos v prvních šesti měsících to bylo 794 milionů korun. Z jedenácti miliard nových dluhů je zhruba 8,5 miliardy korun bankovní úvěr. Dvě a půl miliardy tvoří krátkodobé zdroje – kontokorentní úvěry nebo emitované směnky. ČD Cargo v dubnu emitovalo dluhopisy v hodnotě 40 milionů eur, které mají úrok 1,92 % se splatností do konce roku 2028.
Během července a srpna 2022 splatila mateřská společnost směnky v nominální hodnotě dvou miliard korun, ale současně vydala nové se splatností v srpnu a září ve výši 2,5 miliardy korun. V srpnu se dohodla na úvěrové smlouvě s Evropskou investiční bankou v hodnotě 904 milionů korun, peníze půjdou na instalaci ETCS. „V srpnu 2022 rozjednala mateřská společnost navýšení krátkodobého financování o částku 5,1 mld. Kč. V současné době se jednání nachází na úrovni indikativních nabídek od bank,“ uvádí dopravce ve zprávě.