České dráhy testují automatické sčítače cestujících

Motorová jednotky 844 RegioShark Českých drah ve Lvové. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czMotorová jednotky 844 RegioShark Českých drah ve Lvové. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Systémy se musejí například vyrovnat s cestujícími s kočárky, s lyžemi, se psy nebo s cyklisty.

76 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
MTl

K čemu to?
Argumenty že podle obsazení nasadí vozí jsou …
Když má jet větší skupina např třída chtějí to nahlásit dopředu ok tak se stalo nahlášeno 40deti a ráno stejně přijela jednal Regina tak k čemu to?
Každé ráno přeplněné vlaky co vezou studenty to samé odpoledne, přez den prázdno a stejně jezdí pořád stejná souprava, v pátek úplně peklo přidají se ti z internátu.

Snep

ČR je 100 let za opecema se svou železnici, jen co postaví za 30 let VRT, tak běžná síť bude leda pro parní lokomotivy. Jízda Praha – Mnichov = ostuda a bída.

Kevis

No,pokud namontují stejný sčítací systém,jak jsme my měli v autobuse DPO,t.j. čidla nad dveřmi,tak se v životě nedopočítají. Ty čidla nedokázaly najednou spočítat víc, než 3 cestující. Výsledek byl ten, že jsem dojel s úplně prázdným autobusem na konečnou a ukazovalo mi to, že mám ve voze 7 cestujících. Když jsme na to upozorňovalo, že to špatně počítá, přestaly se nám počty zobrazovat na displeji. Závada odstraněna 😀

petr

a odfiltrovat i nás,mechaniky…a že se tam neběháme
no bude to chtít ještě hodně much vychytat…to už tam jedna fotobuňka je.optická závora

Jiří Kocurek

To se dá vcelku jednoduše zařídit tím, že se to při ukončení jízdy vlaku vypne. A pojistit tím, že daná jednotka je od-do v depu a tím pádem se data zahazují. Předpokládám, že vědí, kdy který stroj je v depu a kdy ne.

JirkaJJ

Nevíte jak by něco takového mohlo fungovat technicky? Nějak si nedovedu představit, že nějaká fotobuňka ve dveřích dokáže správně spočítat i člověka s kočárkem, psa nebo cyklistu… Takže kamery a software na rozpoznávání obrazu?

David Koňařík

Co by určitě šlo a mělo přesné výsledky by bylo kompletní pokrytí interiéru kamerami a průběžné počítání osob. Kamery ve vlacích bývají už teď, ale taky by mě zajímalo, jestli to nakonec bude s nimi integrované, nebo úplně separátní (méně přesný) systém u dveří.

Martin

presne, ale vetsinou to ty kamery ve vlacich neumi, musely by je vymenit… navic to muze odhalit i vandaly…

David Koňařík

Ona kamera v MHD není samostatný systém, někam to video posílá pro ukládání a třeba zobrazení řidiči/strojvedoucímu. Technicky by to tedy určitě šlo, ukáže se, jestli se ČD cítí na pokus o kooperaci dodavatelů.

Martin

kamera umi spocitat lidi temer dokonale, vcetne jejich veku, pohlavi, atd…

vtvt

Ve zdejším podcastu šéf SVOD Bohemia pasažérských dopravců mluvil o lokálním detailním průzkumu pasažerské mobility.

Skrz anonymizované data mobilních operátorů

Jirka

Nedávno jsem jel v Plzeňském kraji busem a měl jsem turistickou jízdenku na 24h = mohu kdekoliv nastoupit a kdekoliv vystoupit. Pan řidič mi ale povídá, že potřebuje vědět kam pojedu, protože tam má systém na sčítaní cestujících a že by mu to nějak neprošlo. Takže ta svoboda této jízdenky co byla dřív, že se mohu rozhodnout cestou kde vystoupím nějak pozbyla platnost. Platný jízdní doklad mám, tak co řeší ? …jen tedy trošku jiný pohled na sčítače a jak technika v tomto případě omezuje člověka.

Xyz

Vy mi to nebude věřit ale vystoupit můžete kdekoliv i tak. Řidič vás tam násilím držet nebude.

Jirka

🙂 vím, ale jde mi o to, proč se vůbec ptá.. Dřív to nebyl problém a teď chce někdo monitorovat, jak se ta turistická jízdenka využívá. Tak to vidím já…

Haha

Třeba proto, že kraj řeší, jak a kam se jezdí? Jirko, přijde vám, že to Plzeňský kraj dělá špatně? Já jej řadím mezi nejlepší objednavatele u nás, sousedům (všem kromě DÚK) navzdory!

Jirka

Ano, s tím souhlasím – kéž by se od něj něco naučil sousední Jihočeský kraj… Nu dobrá, přesvědčili jste mne o opaku. Příště nebudu při nástupu do busu remcat 🙂 Díky všem za diskuzi

Twix

Kdysi jsem s nějakou síťovkou nastoupil s kolem do vlaku ve Vejprtech a když se průvodčí ptal kde vystupuju, řekl jsem že nejspíš v Rusové, ale jen pokud nezačne zase pršet… Tak to neřešte a řekněte mu něco, pak si zmáčknete tlačítko zastávky na znamení podle libosti (ten šukafon ho neměl, tak proto se ptal).

M19

Zřejmě to chtěl vědět, aby věděl, kde má počítat s výstupem, kdyby to byla zastávka na znamení, abyste případně nepřejel, či pro případ přestupu a zpoždění. Nevím co by zadával do sčítače, ledaže by dělal sčítání ručně.

Jirka

Díky za radu, to vím/znám. Občas i pro řidiče hlásím sám a i jsem se ho na to ptal, ale o tom to nebylo. Říct mu „dejte si tam co chcete“ by asi taky šlo. Nevím… Za mě si to představuji tak, že platný doklad mám a víc ho nemusí zajímat a jak jsem psal, dříve to tak bylo. Zbytek je monitoring nějakého managera. Více k tomu nemám co napsat

Jiří Kocurek

A teď si představte, že se žádné sčítání nedělá a vy se nevejdete. Proč by se taky dělalo?

Gajda

A nemohlo by to taky náhodou být i pro to, aby nejela tří nápravová Setra někam, kde postačí Dekstra a naopak?

suri

Myslím si, že to souvisí se způsobem odbavení, které se děje v autobusu prostřednicvím strojku buď načtením karty (NFC čipu) nebo opticky načtením QR kódu na nosiči. Řidič zadá podle požadavku cestujícího cílovou stanici na svém spoji a poté cetující přiloží k načtení jízdenku (NFC nebo QR kód) a strojek řidiči vyhodnotí, zda zadaná trasa je jízdenkou pokryta nebo ne. Stejně to totiž funguje i při odbavení, pokud má cestující jednotlivou jízdenku s celosíťovou platností (síťové přestupní jízdné).

Fliczek

Tak jinak, tyhle síťové jízdenky jsou fajn. Můžete využít vše. To sčítání se ale provádí i kvůli využití spojů. Vemte si, že podle čísel se pak řídí všechno: jestli má spoj smysl, jestli má zajíždět do nějaké obce, jestli nemá skončit o tři vesnice dřív, protože dál nikdo nejezdí…. A proto evidence těchto síťových dokladů je nutná. Pak se vztekejte vy, případně nějaký turistický cíl, že jsou odříznuti od světa, že tam kdysi jezdil autobus, jezdilo sem hodně lidí, ale „voni ho ti blbci zrušili „…

Mirek Zv.

Myslím, že na nějakém příměstě v Maďarsku jsem teď viděl, že informační panely ve vozidle střídavě promítaly obsazenost v jednotlivých vozech soupravy. Dost by mě zajímalo, jak to zjišťují, zda počítáním ve dveřích (tedy i průchozích mezi vagóny) nebo jinak (Váha? AI z kamerového snímku?)

PetrM

Totéž funguje v některých vlacích v Anglii.

Samo

Sú tam sčítače.

PetrM

Sčítače u vstupních dveří, pro informovanost cestujících o obsazenosti vozu, jsou víceméně k ničemu pokud je vlak plně příchozí.

Jiří Kocurek

Ony se dají dát i do mezivozového přechodu, ale u Žraloka je to irelevantní.

suri

U nových smluv v Plzeňském kraji jsou automatické sčítače nastupujících a vystupujících jednou z podmínek na provozovaná vozidla, jak u vlaků, tak i u autobusů včetně online přenosu údajů do dispečinku. Analýza takto komplexních dat je pak dobrým nástrojem pro optimalizaci veřejné dopravy.

Michal

Mohu se zeptat, jak tohle pomůže cestujícím?

***** Petr

Cestující platí daně a toto může pomoci k optimalizaci spojení a velikosti. Navíc budou přesná data, kéž by běžně dostupná.

Michal

Optimalizaci velikosti? ČD se nikdy neobtěžují přidat vagóny, i když je vlak pravidelně přeplněný. Navíc, ČD by v prvé řadě měly do vlaků dát základní prvky pro lidi, které tam už dávno měly být.

Anonym ze severu

Není to věcí objednatele? Pokud to není ryze komerční vlak?

Michal

Bez urážky, ale výmluva, že ČD nepřidá žádný vagón, protože o tom rozhoduje kraj, který na to kašle, mě absolutně nezajímá.

Jiří Kocurek

Tak co vlastně chcete? Když se ščítá automaticky v každém voze, tak to zpochybňujete.

Michal

Chci, aby když je vlak pravidelně přeplněný, aby dopravce buď zvýšil počet spojů nebo aspoň přidal další vagóny.

Kumsta

Však ti tu píšou, pokud to není komerční vlak, tak to platí kraj nebo stát. Pokud kraj nebo stát neřekne zaplatíme další vůz, aby to nebylo plné, tak si dopravce sám nemůže jen tak, přidat vozy.

Leinad

Pokud je netto snlouva, je to věcí obou.

Fliczek

Co to znamená, přeplněný vlak? Já jsem třeba toho názoru, že pokud stojí třicet lidi v uličce a přitom by se tak polovina vešla ještě do kupé, kam se ale nikomu moc nechce, tak to nedává smysl. Nebo pokud je z výchozí stanice opravdu vlak plný a do 20min v blízkých zastávkách a stanicích půlka lidí vystoupí… Bych pochopil přidání vagónu, spoje, pokud na nástupišti zůstávají desítky lidí a už se nevejdou.

Pája

Obvykle to „pomáhá“ tak, že se zruší některý spoj s lidmi proto, aby s tím lidi moc nejezdili. Že by to řešilo (ne)provázanost z jiných směrů, nevhodné časy a jiné „populární“ příčiny nízké obsazenosti některých spojů jsem dosud v ČR nezaregistroval.

David

Třeba ve Švýcarsku vám aplikace při vyhledání spoje ukáže jak bude nejspíše zaplněn. Bere v potaz jak rezervace, průměrnou zaplněnost v tom daném čase a dni.

Michal

Jenže ve Švýcarsku je železnice na úrovni 21. století.

Jiří Kocurek

A jak myslíte, že tu průměrnou obsazenost zjišťují?

Michal

Kdo?

Pavel

rezervace ve Švýcarsku?

Happy

A už se vyjádřil Axel? Bez jeho osvětlení problémů nebudu mít kvalitní den :(((

Pája

Už v článku přece. Jak jsem uviděl slovo pasažérský, hned jsem si řekl, že Axel už píše i do Železničáře 😆😆😆

MHD

Vzhledem k tomu, že autor je anonym a ve článku je uvedeno slovo pasažérský, je možné že redakce zužitkovala Axelova grafomanství.

MilanSima

A to počkejte, až se objeví v této diskusi. Bude tu první pisatel, který si okomentuje svůj vlastní článek 😀

Jiří 3

Už přispěl do komentářů

Pája

Jj, ani jsem nečetl výplod, stačilo v příspěvku vidět jméno a slovo „pasažérský“

vtvt

Hezky potvrzujete, že člověk není „tvor racionální“, nýbrž vlastními předsudky si odůvodňuje svá údajně racionálně rozhodnutí. Aspoň ve většině situací.

Tak schválně – víte jak zní nejčastější označení krátkých linek kolejových vozidel, které staví na každé zastávce? Ne, není to „osobní vlak“, nýbrž nejčastější formou je tramvaj/metro.

Jirka

Podle me jsou to zbytecne vyhozene penize. :-/ Scitani cestujicich je nekolikrat do roka a neni rozhodne velky problem projit vlak a ty lidi secist, sam pracuju u vlakoveho personalu.

Radeji bych ty penize dal na kamery do vlaku, udrzbu ci tam, kde je to treba; vzdyt je treba nedostatek lidi u udrzby ci posunovacu.

Ach jo…

***** Petr

Kamery mohou být součástí a opět, standartně se to používá. Relevance dat z brány a prosté sčítání zaujatým člověkem nemá cenu ani porovnávat. Zbytek komentáře je jen o preferenci dopravce a jiné hromádce.

Granja

…… prosté sčítání zaujatým člověkem ….

– aneb tady přidám, zde zase uberu. A ejhle, po přepočítání frekvence nezaujatými osobami, a to opakovaně, vyšla úplně jiná čísla. A tak se mohla upravit vozební ramena zkrátit/prodloužit, anebo někde spoje přidat, jinde zase ubrat, případně tam i onde zavést zastávku na znamení. Prostě a jednoduše – automatické sčítače mají za úkol ukončit nesmyslné rozhazování na základě sčítání zaujatým člověkem, aby se mohl sestavovat GVD osobky co nejúčelněji.

Leinad

Já bych zastávky na znamení neřešil vůbec.
Jsou podmínky, že se dá odjet (vypraveno, pravidelný odjezd) + není daná poptávka(funguje to) + nikdo není na nástupišti (fíra vidí dobře) = nemusí se zastavit.
Pokud strojvedoucí nevidí (prahlavní a velké sloupy), v soupravě je vůz bez poptávky,…. tak zastavuje.

Jiří Kocurek

Proč kamery do vlaku, když tam chodí vlakový personál? Že nemá oči všude? Nemá a platí to i u toho sčítání.

***** Petr

V hypermarketech a obchodech to funguje minimálně dvacet let a v městské deset let. Toto není neproslapana cesta a jen se potvrzuje , že dráha je o tři kroky pozadu . Dnes se třídí a počítá všude. Ještě rozšířit na plné platící , předplatitele a rezijkare. Sčítání vyhodnotit seriózně, nenechávat to na spřízněných amaterech aby nezbyla jen matoucí data infra brány jako z počátku

Martin

Pokrok jde kupředu, ještě včera chodil štiplístek po vagónech a počítal cestující na prstech a dnes taková technika u národního dopravce…. Ještě by ČD mohly vymyslet systém, který by se kromě lyží a kočárků vyrovnal i s covidem. Zrovna nyní cestuji přebarveným šukafonem (Regionovou) a myslím, že jako bonus od Českých drah budu mít jako suvenýr z cesty pravě Covid….. Takhle nachcípanou průvodčí /vlakvedoucí už jsem dlouho neviděl…. Hrcá a kýchá tady kousek ode mě….trochu mám strach, že se začne dusit a budu ji ještě volat sanitku….. Ale chápu, že lidí mají ČD málo a láska zaměstnanců k práci je… Číst vice »

Petr

Nech si to patentovat, že poznáš covid od pohledu, všude jinde dělají testy, ale ty to poznáš.

Martin

Jj nechám👍 takovéhle záchvaty kašle..Sorry, ale fakt mi tohle nepřijde moc normální…mně je to celkem jedno, jizdu s ČD už dávno beru jako adrenalinový zážitek a v tomto případě ještě i jako posílení imunity 😂…. Ale co nějaký chudák vesničky dědeček, který se odhodlal podniknout před Vánoci cestu s ČD a ještě ani netuší, že to bude jeho cesta poslední😂…. Navíc ta paní má zjevně horečku a každou chvíli tady spí….já ji fakt budit nebudu, aby šla odmávat vlak😂

Sarah

Hlavně se teď ani s covidem doma nenechává

Martin

Tak měla by to do určité míry být i něco jako slušnost a ohleduplnost k okolí..tim spíš v profesích, kde se setkávam s hodně lidmi…..a je jedno jestli je to covid nebo chřipka….

Kubajz

To máte pravdu, ale nevíte proč nezůstala doma. Těch důvodů může být hromada. Navíc Covid může mít klidně dalších 100 lidí co potkáte. Nejdříve se zamyslete nad sebou, než budete něco psát na internetu.

Pája

Záchvaty kašle dostávám ve žlutých vlacích i v červenci a to i když nejsem nachlazený. Ale ta průvodčí má asi pořádnou chřipku. Potřebovala by asi do postele, Paralen a horký čaj a je úplně jedno, ke kterému dopravci patří. Paní přeju uzdravení a Vám víc empatie 😉

Martin

Já ji také přeji uzdravení a příště trochu soudnosti…. A empatii zrovna v covidove době pruvodčí projevovali dost…. třeba jako jedna (jiná paní), která mě zhulákala, že jsem si roušku nasazoval až na chodbičce vagónu a nikoliv venku, protože pršelo a nechtěl jsem ten hadr na hubě mít rozmáchaný….

Jiří Kocurek

Obvykle takového nemocného pošlete k doktorovi. A teď jak tam má jet/nejet?

Horák

Kdo kašlal byl podezřelý z covidu loni.Letos kdo nekašle je podezřelý že přetápí.

Martin

😂 👍

Granja

Láska k práci a – bezbřehá… No ono taky může jít o to, že nechce udělat problém tím, že se prohlásí za nezpůsobilou a vlak se odřekne a vy zůstanete na peróně. Je velmi těžké soudit. Víte houby jak dlouho je v práci, možná nastupovala minulý den a v práci onemocněla. Jenže kam má jít – ke strojvedoucímu? Hytláky u regionovy neexistují. Tak zalezla do koutku a trpěla, jen aby dojela do konečné stanice, aby mohla zajít k doktorovi. To se stává, snad mohla posílat lidi dál od sebe, nedělat revizi a souhlas dávat z jedněch prvních/zadních dveří…. Kdo ví,… Číst vice »

Michal

Je to nainstalováno i na jednotkách 530/550 – Moravia (Ibalgin) v IDSJMK. Bílá destička nahoře v každých dveřích…

noerf

ČD testují sčítače cestujících, které se ve vozidlech MHD používají běžně již několik let, takže by mohli využít data od dopravních podniků, aby měli dlouhodobá data k dispozici.

***** Petr

🤣 Zjišťování proč to nejde. Věř mi, že lze a relativně přesně. A ten s tou uklízecí četou je super 🤣🤣 🤣

David

Rozpojení jednotky má jaký vliv na počítač cestujících, který je namontován u dveří? Průvodčí vystoupí a nastoupí a tak ho to odečte a zase přičte. Data o vytížení spoje to nezmění, maximálně to změní data o využití zastávky, ale ten jeden člověk v tom opravdu nebude hrát vliv.

Jiří Kocurek

Vlak ukončil jízdu, dva lidé nastupili a pak zase vystoupili. To je problém rozlišit? Bude to počítat průvodčího. Pokud 1 průvočí výrazně zkreslí data o počtu cestujících, tak … co je špatně?

Pája

Podle některých je špatně ten průvodčí…