České dráhy spouští pilotní provoz žádostí o odškodnění online pro papírové jízdenky

Cestující v railjetu. Foto: České dráhyCestující v railjetu. Foto: České dráhy

Dopravce přišel na způsob, jak se ochránit před zneužitím opakovaných žádostí o kompenzace.

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jouda

Musím zde pochválit ČD, že zvládly provést návratek za nevyužití 1. třídy z důvodů na straně dopravce, když jsem jim poslal sken potvrzení vystaveného průvodčím. Jízdenku jsem měl koupenou normálně on-line.

Šejdr

Popisují to jako něco úplně výjimečného, ale chápu, že to musí nějak prodat. Ono by to tak neznělo, kdyby napsali: konečně se nám povedlo propojit databázi papírových jízdenek a databázi zpoždění vlaků s daty generovanými webovým rozhraním a máme teď jistotu, že každou jízdenku lze reklamovat pouze jednou a jen v souvislosti s vlakem, pro který byla jízdenka platná. Ono vlastně o nic jiného než o propojení databází nešlo, automatizované zpracování vyfocené jízdenky je triviální záležitost. QR kódy se on-line používají už mnoho let a případné načtení kontrolního textu z obrázku jízdenky přes OCR taky nebude problém (banky umí při… Číst vice »

Kosmik

Tak triviální to není, protože nevite kolik kombinací vytváříte. Překvapí vás moc že papírová jízdenka není na vlak? Prioritní je vždy zpožděnka. Jak jste netriviálne vyřešil přestupy?

Jiří Kocurek

Načetla tu papírovou jízdenku PoPka? Fajn, tak v tuto chvíli můžeme mít elektronický záznam, pokud se nevytvořil už při prodeji. A snad lze podle PoPky poznat, který vlak to je. Tím bychom měli začátek.

Samo

Naposledy keď som cestoval s ČD pred pár dňami tak sa papierové lístky stále kontrolovali (a označovali) vizuálne. Ak by ČD prešli na kontrolu cez Aztec kódy ako ZSSK, tak to čo píšeš by šlo použiť.

Nateraz je ten záznam vizuálny, možno preto je požiadavka na scan lístka.

Dan

Pokud by to takhle fungovalo, ČD by tím získaly také perfektní statistiky, kolik lidí kterým vlakem cestuje. Což by mohlo mít spoustu příjemných důsledků na kapacitu souprav, jízdní řády a kvalitu cestování vůbec… 🙂

Jaroslav Cempírek

Tak oni neumí vrátit v rozumném čase peníze za nevyužitou jízdenku, kterou člověk zruší dopředu a přesto jedou dál. Tak snad nejdřív zmáknu jedno a pak dělám druhé, takto mají pak vše na půl.

Josef22

Otázkou zůstává, co pro Vás znamená „v rozumném čase“ a zda je to vůbec technicky možné. Standardní platbu Vám banka taky nezpracuje ihned, a některé banky po pracovní době ani neodesílají transakce.
Proto si peníze ze zrušené jízdenky raději vrátím na účet ve formě ČD kreditu, než čekat pár dní. I kdybych jel klidně až zase za rok, můžu ho klidně použít a nemusím platit. Pokud bych tedy rušil jízdenky za tisíce, měl bych názor jiný, ale to asi u většiny nehrozí.

Jiří Kocurek

To tam ty transakce někdo odklikává ručně? Při představě, že má taková banka 100.000 klientů, kterým každý měsíc přijde mzda…

Šejdr

Ručně se v bance zpracovávají jen transakce zadané v papírové podobě na přepážce. Elektronicky zadané transakce se samozřejmě zpracovávají automatizovaně a taky díky tomu dneska můžu v jednu ráno zadat platbu a o pár sekund později už ji má příjemce na účtu (tedy pokud není u banky, která dodnes ignoruje okamžité platby, protože jí to umožňuje ždímat z klientů peníze za expresní platby).

Jiří Kocurek

Od takové banky bych utekl, kdybych musel do pondělí čekat na transakci. A nejspíš bych nebyl sám…

Lumiere

Kupodivu jsou takové, co tyhle platby ještě neumožňují. Stejně jako jsou banky, které ještě účtují poplatek za vedení běžného účtu nebo výběr z vlastního bankomatu.

none

Bance to trva par sekund.

Laborec425

Pokud si pamatuju tak tohle se ale spustilo někdy minulý rok (u bank).

Lumiere

Už v lednu 2019, ale některým bankám se moc nechtělo, tak to spouštěly později, přece jen jak píše příspěvek výše: znamenalo to ztrátu vysokých poplatků za expresní platby.

Y.K.

U pomalých bank…

Pezos

U takového Zaostalého Spolku Slovenských Komunistov musíte jízdenku zakoupenou online vracet na pokladně (!) nebo (pokud nemáte štěstí, že jste v jedné z několika stanic s KVC) posílat žádost písemně poštou (!), pokud ji vracíte z důvodů na straně dopravce. V roce 2022.

Petr

Ročně provedu skoro každý týden 2 jízdy ČD. (takže zhruba 96 jízdenek, odečetl jsem vánoce a pár svátků, kdy si prodloužím víkend¨. Pokaždé, když jsem reklamoval lístek (a za ten rok je to tak kolem 5-8, kvůli nevyužití), tak si to nechávám vrátit na kredit do aplikace, tam je to většinou do hodiny, u banky jsem to zkoušel párkrát a trvalo to tři dny (pokaždé), ale tady si myslím,že to je asi interními předpisy banky, protože například když mi zaměstnavatel pošle výplatu v pátek, tak i přes to, že na výplatnici ji mám, tak ji dostanu na účet až v… Číst vice »

Kosmik

Vnitro máte snad okamžitě doma. Mezinárodní trvá a je tam storno poplatek.Ale záleží co myslíte.

FP1

Ani vnitro, pokud už platba proběhla, a částka není jen v blokací, tak vratka na účet trvá cca 2 dny.

Laborec425

No nevím, zrovna u ČD je to hodně pohodlné a vrácení peněz mi nedávno proběhlo do jednoho dne.
Takový Flixbus nebo Regiojet se s Vámi nemazlej. Rovnou na kredit a jeď s námi znovu a pokud žádáte, aby Vám to vrátili na účet, je to složité a mě osobně se nikdo neozval a peníze nevrátili.
To se s ČD a jejich jednoduchým formulářem nedá absolutně srovnávat.

***** Petr

Super pokrok. Jen ať se nezačne hroutit web 🤣

Kosmik

Nezačne…jsou tam i jiné podmínky…jako je cena dokladů a zpoždění víc jak 60 nebo 120.