České dráhy slibují lepší signál. Vypsaly tendr na opakovače do Pendolin a railjetů
Testování opakovače signálu ve vlaku. Pramen: České dráhy
I na hlavních koridorech je stále spousta bílých míst, kde si z vlaku prostě nezavoláte.
Jestli by nestálo za úhavu kopnout Certicon a jeho Passengeru do zádě a nepoužít libovolný transciever/ecall z auta. Minimálně je typově schválený, má vyřešené EMC, teplotní odolnost -40C/+85C, zálohování vlastní baterií a nahrát do něj lze libovolný počet eSIM… …jen připojit na stávající antény, impedančně přizpůsobit a jednou ve zkušebně změřit…
Dobré srovnání je v Rakousku. Mezi Salzburgem a Vídní se dá z vlaku klidně vést videokonference bez přerušení….
Tohle by se mělo řešit u zdroje. Pokud je v dané lokalitě signál tragédie nebo dokonce úplně černo, úprava vlaku to nijak nevyřeší.
Na druhou stranu, raději pojedu vlakem s Wi-Fi po trati s mizerným pokrytím než po trati s relativně slušným pokrytím, ale vlakem, pro který je Wi-Fi Španělská vesnice. V tomhle by ČD měli raději držet víte co. Zvláště když to není jediná nadstandartní služba, za kterou cestující nic nepřiplácí, ačkoliv ji ČD nenabízí všem.
Starlink už se řeší a testuje.
Proč? LTE modemy krmící WiFi mají antény venku a když jsou offline, tak nepomůže ani repeater… Volání ve vlaku nepotřebuji a i kdyby, tak je rok 2024, máme VoWiFi…
Telekomunikační služby má poskytovat telekomunikační operátor, ne železniční dopravce. Smlouvu s mobilním operátorem uzavírám proto, aby mi poskytoval služby na co největším množství míst. Ne proto, abych jeho služby musel nahrazovat nějakými wifinami, které navíc pro takovéto použití nikdy nebyly zamýšlené. Navíc telekomunikační operátor může poskytovat různé služby, ne jen přístup k internetu (VoWiFi řeší jen jednu další službu, ne všechny).
Když jsme u signálu ve vlaku
Má někdo podobny problem?
V pushpullech a novych panterech se špatně propouští signál, přitom v elefantech na uplne stejne trati onen problem není…?
Všechno je to okny a začalo to módou zatmavených skel pro snížení horka v interiéru (typick silně zatmavené railjety). Spolu s nimi se přes pokovovaná skla nedostane dovnitř ani signál. Až v posledních pár letech se začlo řešit, jak to udělat, aby skla tlumila Slunce a zároveň připouštěla signál. Jsou to ty skla s „včelími plástvemi“, např. na Moraviích 550/530.
Pravé se divim ze na panterech ii. Generace to není, jsou +/- stejne staré jak Moravie
Díky bohu, když to tam není.
Zákazník (ČD) nepožadoval, tak to nemá. Ony ty skla nebudou zadarmo, je to celkem novinka, takže to asi stále nepatří k základní výbavě. Ale rozdíl je to velký, když se 640.2 z Olomouce rozjede na 160, tak ve vlaku šlo chytit sotva E (bylo to někde v polích u Šternberka).
Což je naprostá hrůza pro koukání z okna. Rozmazává to celý pohled, je to velice nepříjemné. Zlaté opakovače.
Díkybohu za projekt Kniha do vlaku.
kde nic není, ani smrt nebere.
je to marný, je to marný, … je to marný
A kdy nakoupí nová Pendolina? Ta stará mají čím dál více závad (dnes na 005 nešly dveře, klima taky nic moc), běžně jezdí náhrady a rekonstrukce interiéru se moc nepovedla, když se odlepuje kde co. Občasná absence signálu byla aspoň zárukou toho, že někteří jedinci nemohli telefonovat nonstop až do Prahy a byl chvíli klid, ale jestli je to hlavní problém produktu SC, tak ok.
Nová Pendolina? Jen to ne. Pokud chcete ticho, kupte si místenku do tichého oddílu. Třeba tam pak i oceníte stálé připojení k internetu – mobilní signál dnes opravdu neslouží jen pro telefonování.
Člověk nekonečně hulákající do telefonu ve velkoprostoru je bezohledný tupec.
To je možné. Ale stejně to není důvod trestat všechny ostatní tím, že nebude mobilní signál.
To je jen dobře, že žvaniči do telefonů a přehrávači hlasitých videí nemohou svoji produkci provozovat celou cestu.
Revoluce by mohla být nějaká odizolovaná „telefonní budka (skleněná kukaň)“, kde si budete moct hovor vyřídit. třeba někde v prostoru zavazadel, WC? třeba se něčeho takového jednou dočkáme.
V napevno spojených tlakotěsných jednotkách (Pendolino, *Jet) není problém jít telefonovat na představek, na rozdíl od klasických vlaků je tam ticho a člověk není rušen hlukem vlaku a zároveň nikoho neruší.
Něco připomínající „telefonní budku“ mají například francouzi v TGV (klasických i patrových) a mají tam i sedačku, stolek a nabíječku. Ale není to ve všech TGV, záleží na variantě. Každopádně bych to také rád viděl i ve vlacích u nás. Dnes se to zavádí v kdejakém kanclu, tak proč ne ve vlaku? Jen mám obavu, že na to místní dopravci nebudou mít dostatek fantazie 🙂
A co Starlink, přece jen již mají přes 3mil uživatelů a počet satelitů pořád stoupá nyní přes 6,2tis. Už není nutnosti naklápěcí systém paraboly, díky většímu počtu družic. No snad za pár let…
Přesně o toto řešení se pokoušejí ve Velké Británii, a to právě kvůli extrémní frustraci z telekomunikačních společností. Muska nesnasim, ale tohle je zřejmě dobré řešení.
Ale ve srovnání se Slovenskem jsme na to vcelku dobře… Od Štúrova po Kúty skoro stále jen Éčko…
éčko není internet, to je error
jěšte aby taky operátoří posílily signál na těch hluchých místech naší žel. sítě
To byste chtěl moc
a co takhle postavit BTS? A to tak aby pokryla jak trať tak okolí, třeba zastavky, vesnice atd 😉
Pokryt trat a vnitrek vagonu jsou dve rozdilne veci.
Jsou. Signál proniká dovnitř jen ve stanicích
Nevim, proc mate tolik downvotu, ale z mych vlastnich zkusenosti na trase Praha-Brno je internetove pripojeni mimo stanice (lepe receno mimo mesta) nepouzitelne a kolisa mezi temer nefunkcnim Eckem a kompletni absenci jakehokoli signalu. Mam O2. Kdyz jsem zkousel vlakovou WiFi, o moc lepsi to nebylo
Na druhou stranu, treba na nechvalne proslule trati 171 mam stabilni 4/5G po celou dobu jizdy (Praha-Beroun) az na jeden maly „vypadek“ mezi Srbskem a Karlstejnem (ale i tak tam na par vterin naskoci relativne funkcni Ecko)
Protože signál po trati dostatečný je, a to i 4G. Těch skutecně hluchých míst je opravdu jako šafránu, například Brno – Č.Třebová. Pokud pojedete Béčkem na LTE datech nebo InterPanterem (či vozy Bee, Bpee) na WiFi, tak signál vypadne v jediném úseku mezi Blanskem a Adamovem (v novohradském tunelu). Jinak je připojení zcela stabilní. Zřejmě máte zkušenost z Railjetu, ale fam je na vine 1) pomalá a dnes už zastaralá nekapacitní WiFi. 2) tónovaná skla, která LTE dovnitř propustí jen ve velmi dobře pokrytém území nebo při nízké rychlosti.
Ano. Ale nevím jakou má cenu tam cpát opakovače, když na 70% trati je max 2.5G (edge)
Tady si to můžete proklikat podle operátorů a technologie, signál je leckde, ale vně soupravy: https://vportal.ctu.gov.cz/mobile/mapa?x=15.673859&y=49.7504162&z=8&o=2&t=4&f=0&m=ko&r=dl&v=min&e=c&a=z&c=pop&mp=1_100&ma=1_90&ea=0_80&ba=0_90&bp=0_100&ca=0_50&am=1_50&bgt=0_80_d&bg=1_40_b
A to jako nepochopili, že když je venku sotva signál na volání, tak tam může být klidně 40 opakovačů a internet (tím myslím všechno, ne jen web) stejně nepůjde? Kromě toho, opakovače nepomůžou ani v tom případě, že je půlka vlaku na nějaké streamovací službě, při těch rychlostech tu konektivitu „sežere“ 5-6 lidí co mají puštěné ve fullHD nějaké *tube a jsme tam kde jsme byli, šíleně pomalé / nefunkční připojení
Nepochopili a proto to zavádějí….
Ach jo.
A ono když budete mít *~milion pixelů a přitom snímač na *houby, ono to nebude super-skvělý na focení? Aha
.. Ono co na tom, že ten most vede odnikud nikam, když on je přitom tak strašně krásný!!
Prostě někdo něco vymyslel, *někomu to vyhovuje, tak se to prostě provede, pro dobro všech (pochopitelně.. )
A treba okolo Stribra to nefunguje uz leta letouci…. a jak se zda, mobilnim operatorum je to ukradene stale, pritom po te trati jezdi TISICE lidi, obzvlast kdyz tam ted jezdi nove interjety…
Myslíš, že operátoři nesplnili podmínky, které dostali od ČTÚ?
Buď podmínky nesplnili, a stát by je měl dokopat je splnit. Anebo splnili hodně měkké podmínky, a stát by měl mít přísnější.
Je to určitě chyba státu. Je moc měkký..
Na druhou stranu jsou místa, kde nepomůže sebelepší opakovač. Údolí Tiché Orlice, Babice nad Svitavou, Řikonín. Operátoři pokrývají 4G/5G obydlená území, zapadlá údolí mimo sídla jdou mimo primární zájem. Bohužel železniční tratě (i koridorové) vedou přesně v takových místech.
“Však tam nic není”. To je sice pravda, ale denně tama projede lidí jak v menším městě…
Vlk taky sliboval…🤣🤣🤣
Snad je bude následovat LE. A jen se chci zeptat někoho znalejšího, třeba vozy Bdpee231 už mají nějaké vylepšené zesilovače? Jsou to vozy, ve kterých mám na hlavním koridoru dokonce lepší signál než u Bmpz895, které má ta speciální okna na lepší propustnost signálu. Díky za odpověď.
LE tu dotaci použije na repeatery. ČD to prý využijí na repeatery i úpravu propustnosti oken. RJ naopak jen na úpravu propustnosti oken.
Tohle se řešilo u Pendolin už začátkem století, ale bez výsledku…
Tak to by mohli v Pendolinu přemístit APčko, aby ho neměl strojvedoucí 10cm za hlavou.
jakou to má spojitost s opakovači signálu?