lot
Dopravci Železnice

České dráhy shání ojeté motoráky pro pošumavské lokálky v západních Čechách

Regionova ve stanici Sušice. Foto: České dráhy
Regionova ve stanici Sušice. Foto: České dráhy

České dráhy začaly s hledáním použitých motorových jednotek, s kterými by se mohly přihlásit do soutěže Plzeňského kraje na provoz vlaků na pošumavských lokálkách a tratích v České lese. Zatím vypsaly takzvané předběžné tržní konzultace, v kterých poptaly majitele podobných vozidel v Evropě. Konzultace slouží k lepšímu stanovení podmínek do zadávacího řízení, aby se do něj alespoň někdo přihlásil.

Vyplývá to z informací na profilu zadavatele. I když přesně České dráhy neuvádějí, kde chtějí vlaky nasadit, podle parametrů poptávaných vozidel i jejich počtu půjde o vozy pro Plzeňský kraj. Ten nedávno vypsal soutěž, v které hledá provozovatele vlaků v provozním souboru Jihozápad na deset let. Zakázka má hodnotu 2,8 miliardy korun.

České dráhy oslovily velké leasingové společnosti zabývající se pronájmem železničních vozidel i zahraniční dopravce, například Die Länderbahn, DB Regio nebo ÖBB. České dráhy zvažují variantu nákupu i desetiletého pronájmu.

V obou případech poptávají České dráhy jednotky nazvané DMU70, jednotlivé zakázky se liší jen požadavky na výbavu. V případě souboru Pošumaví chce kraj motorové jednotky nejméně se 65 místy k sezení, musí jich mít nejméně osm (šest kmenových, dvě záložní). Vozidla přitom nemusí být plně nízkopodlažní. V každé jednotce ale musí být oddíl, který umožní přepravu až osmi jízdních kol a dvou kočárků. Musí být po rekonstrukci interiéru, vybaveny zásuvkami a Wi-Fi a musí jezdit minimálně stokilometrovou rychlostí. U zakázky pro Český les stačí rovněž starší vozy, stejně tak i osm jednotek včetně dvou záložních. Kraji ale stačí menší počet míst pro kola či kočárky.

V případě zakázky pro provoz v Českém lese by Českým drahám stačilo mírně upravit regionovy, pro Pošumaví pak modernější vozy typu Stadler RS1. Dosud na těchto tratích jezdí regionovy nebo motorové vozy 810 a 842.

Kraj počítá s objednáním 13,36 milionu kilometrů za deset let, z toho 7,56 připadá na Pošumaví. Podle dokumentace se objem zadaných kilometrů může zvýšit až o 50 %. V takovém případě je odhadovaná cena u Pošumaví 1,59 miliardy korun, u Českého lesa 1,21 miliardy korun.

Kraj kvůli soutěži provedl před vyhlášením tržní konzultace, těch se kromě Českých drah zúčastnil také Leo Express a GW Train Regio.

Soutěž se týká linek P11 Horažďovice předměstí – Sušice – Klatovy (s možností vedení vybraných spojů v úsecích Horažďovice předměstí – Strakonice a Horažďovice předměstí – Nepomuk), a linky P23 Domažlice – Klatovy, v případě části Českého lesa linky P32 Poběžovice – Staňkov – Holýšov a linky P33 Domažlice – Tachov.

Kraj počítá s tím, že nový dopravce začne jezdit v prosinci 2022.

Plzeňský kraj letos vypsal smlouvu na provoz na tratích v provozním souboru Plzeňsko, už dříve zasmluvnil zakázky na provoz elektrických vlaků s Českými drahami.

57 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ušatá

Kdy už konečně se někdo probudí a zajistí výrobu našimi podniky podle našich podmínek a potřeb, zejména dnes, kdy se konečně mluví, že je potřeba podpořit náš průmysl a stát se v mnohém konečně soběstačnými. raději stále kupovat něco odjinud, co je v podstatě nevyhovující a relativně i drahé a neřeší to naše potřeby a problémy.

Hans

Dobře jim tak, těmi chcipaky 810 už si dělají ostudu téměř 50 let od r. 1974. A namísto objednání nových vozů řešili pochybné smlouvy s kraji a čachry-machry. Teď se jim to mstí. O liberalizací železnic se mluví už 30 let!!!

Luděk S.

810+814 vám není dost dobrá, holoto?

TPal

https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/F/SNCF_X-73500.php

ať to vyhraje jakýkoliv dopravce, tak bych si přál tyto motoráky.

michal

Není to tak nereálné.

Rota pomsty

Takovej hnus.

Cyklista

Musí mít místo pro přepravu osm kol a dvou kočárků. A co se bude dít, až se v sezoně u vlaku sejde 40 kol ? Což se v této lokalitě běžně stává . Hodně se to na různých webech kritizovalo.

Kubrt

A co se v takové situaci děje dneska? Máte nějaký návrh, co „by se mělo dít“?

ušatá

Prostě potřeba nasadit soupravy s klasickými vozy B, BD atd.

ABC

ať si na těch kolech zase odjedou. v dvoumetrových odstupech.

Dáda

co se stane když přijede 15 kočárků? nebo 21 invalidů na vozíku – zájezd z Kociánky…

Honza Fátor

Invalidé nejsou blbí a hlásí se dopředu.

Miloš

Nedává moc logiku proč se chcou v době ekonomické krize zbavit 810 , jakožto nejlevnějšího a nízkonákladového vozidla ….

xyz

Jak je psáno – „Kraj počítá s tím, že nový dopravce začne jezdit v prosinci 2022.“ A jde o dlouhodobý kontrakt.

810 se doby konce takového kontraktu už ani nemusejí „dožít“ v provozuschopném stavu.

Miloš

Jako myslíte že 810 nevydrží 10-15 roků po myšizaci ?

xyz

„Myšizace“ = rekonstrukce, která také není zadarmo.
O. K., MOŽNÁ takto dlouho po provedené rekonstrukci vydrží.

Nicméně nic to nemění na tom, že 810 je morálně i technicky zastaralým vozidlem a nedivím se, že kraj požaduje něco jiného.
Nemluvě o tom, že část popisovaných výkonů je už dnes zajišťována Regionovami, takže nasazení 810 by bylo zhoršením i oproti nynějšímu stavu.

ušatá

Hlavně vyrobit něco obdobného nového a změnit ty nesmyslné TSI

xyz

A mimochodem – nejlevnější a nízkonákladové vozidlo je autobus (má-li být argumentováno nízkonákladovostí).
A i ten je většinou nízkopodlažní, na rozdíl od té 810 (která by v roce 2032 dosáhla stáří 50 – 57 let v závislosti na přesném roku výroby).

Dáda

k mjízdnýmu se bude připlácet příplatek za jízdu historickým vozidlem!

BigGeorge

Kdypa jste naposled jel šukafonem? Respektive, kdypa jste byl nucen tímto strojem pravidelně dojíždět?

Já bohužel zcela nedávno. A hned , jak to bylo možný jsem zase přesedlal na autíčko.

Jsem ortodoxní šukafonofob a ani proklatě nízký náklady na jejich provoz to nezmění.

Tadeáš

Já na podzim z Domažlic do Klatov a nepamatuji si, že bych s tím měl nějaký problém…

ušatá

A co konkretně je na nich tak špatného? Pokud je dobrý svršek, pak je jízda bez problémů.

ABC

Z Regionovy vytáhnou kilo?

Moza14

Mají omezovač, tuším na 80. Jinak kdybyste ji pustil z Mount Everestu, možná by tím kilem i jela 😉

Robert

To je fakt rovná soutěž, když ČD jako jediné na trhu mají povinnost troubit do světa kde co a na co shání…..😤

bkp

Tom jako že se leasingovka dozví, že má někdo zájem o její služby. No to se dozví tak jak tak.
Nebo ČD můžou rovnou vypsat tender, hrozí že se do něj nikdo nepřihlásí.
Nebo můžou postupně kontaktovat všechny potenciální dodavatele. Potrvá to déle a stejně se to rozkecá.

Gajda

Tak až přijde jednou jejich privatizace, tak doufám, že tu budou jen palce nahoru, pak totiž todle odpadne 😉 A mimochodem, ona je to trošku daň za to, že jim majetek spadl do klína, nalily se do nich po různu miliardy a za veškerý jejich úvěry a průsery defakto ručí stát. A bylo by hodně nefér mít vše jen na tý pozitivní misce vah a na negativní nic

Pražák

Přesně tak, když modrým tolik vadí nutnost tendrů, máme tu lék. Privatizaci.

Brzdič zániku

Než napíšete příště blábol, tak se seznamte s realitou – drtivá většina osobní dopravy se odehrává v závazku, takže je úplně jedno, jestli jste státní nebo privatizovaný Franta Novák. Všichni osobní dopravci chtějí být v závazku, protože je to finanční jistota. Liberalizace v osobní dopravě, na rozdíl od nákladní, je naprostá a nesmyslná chiméra. Soutěží se de facto jen barva sukní vlakušek a polep vozů. Nedává to ani hlavu, ani patu. Pro mínusáře dopředu – jsem soukromník v nákladní dopravě.

Kubrt

Pražák píše o privatizaci ČD, nikoliv o liberalizaci a „nezávazku“.

Pražák

Děkuji. Je to přesně tak, pokud modré opravdu tolik znevýhodňuje nutnost vybírat vše v tendrech dle zákona o veřejných zakázkách, tak privatizace ČD to řeší. Pak by si ČD mohla, stejně jako ostatní dopravci, pořádat výběrová řízení dle potřeby a uvážení a nikdo jim do toho nebude mluvit

Kamui

No jo, když ono nové motoráky moc nejsou. Napadá mě akorát Pesa, jakožto výrobce. V západní Evropě je snaha taková, že tratě které mají smysl tak elektrizovat a provozovat tam EMU, a ty které nemají smysl zrušit/zastavit dopravu.

Kubrt

Kromě Pesy jsou Stadler Wink a Alstom Lint. Samozřejmě by si jejich nasazeni vyzadalo vyšší platby objednavatele. A upřímně řečeno, na zde reportovane tratě buďme rádi za ojetiny, resp vůbec za vuli vlaky objednávat.

roman

Není náhodou většina nových vlaků pro regionální dopravu v ČR placená z peněz EU ?

Kubrt

Nevím jestli většina nebo menšina, ale zde diskutovaných tratí (budoucího provozu na nich), se dotace EU na nákup vlaků netýká a financování bude na bedrech kraje, resp. státu.

LiborV

Možnost koupit nové požadované vlaky by šlo i od CAFu. Dodává v menších sériích malé nové částečně nízkopodlažní motorové vlaky pro „zapadlé“ tratě ve středomoří (včetně ostrovů). Čas od času zde na webu někdo prohlásí i to, že nikdo v Evropě nevyrábí nové motorové částečně nízkopodlažní vlaky pro úzký rozchod. CAF umí normální rozchod, ale mistr je i v konstrukci vozidel pro úzkokolejky. Z designu mám u mnoha realizovaných projektů CAFu celkem rozpaky, ale na design to nejezdí. Umí „vláčky“ pro 60 cestujících i v rozvezí 94 – 104 dle uspořádání sedadel a míst pro zavazadla/kola. zejména o modelovou řadu… Číst vice »

Kubrt

Problémem výroby u CAF (nebo dalších) v podobě malé série unikátních vozů by byla cena, nikoliv schopnost to vyrobit. CAF má i sériovou produkci jednotek – Civity, ale v dieselu zatím jen pro britské podmínky. „Hotové“ motorové jednotky, k těm výše zmíněným, má ještě NEWAG, Končar a ŽOS Vrútky.

LiborV

Ty unikátní „malosériové“ vlaky od CAFu jsou postaveny na standardizované platformě AM 800. To pomáhá tomu, aby cena nebyla příliš vysoká. Jednotky CAFu, které se dělají ve větších sériích a nevychází-li z AM 800 mají obvykle mnohem větší než požadovanou kapacitu (vyšší cenu, náklady). Mnohem větší jsou i vozy ze ŽOS Vrůtky. Z malých motoráků mě z pozice cestujícího nadchnul typ Vulcano od Newagu. Je v provozu na tratích kolem Etny. Nevím, ale jaký mají kolem Etny přesně rozchod. Odkaz je zde: https://www.newag.pl/en/offer/vulcano/. U Končaru by teoreticky mohla být vhodná nejmenší varianta jejich soupravy (Dvoudílná). I tak se zdá velká.… Číst vice »

Gajda

Ještě Newag

Pezos

Nový motorák ještě není takový problém. Opravdový problém je nový motorák pro 60-70 cestujících.

Ikarus

V západních Čechách jsou nějaké pěkné ojeté motoráky?
Pokud vím, tak tam není nic lepšího než všude jinde…

SaulGoodman

Njn, to jsou ti soukromníci tahající na naše krásné české koleje německý šrot 🙁

SuJeP

Pokud ti soukromníci naslibují krajům, jak levně jim to oni odjezdí a kraje pak zajímá v soutěžích jen co nejnižší cena, tak pokud chtějí ČD uspět, tak se musí holt přizpůsobit…

Moza14

Pokud ti soukromníci naslibují krajům nové elektrické jednotky a pak to dopadne jako s RJ v Ústeckém kraji (motoráky s původním interiérem), (…)

Lemmy

Ale tak to přece bylo domluveno – začne se motoráky a po dodání EMU se přejde na ně.

xyz

Navíc to tak bylo domluveno i kvůli tomu, že kraj zadal příslušný „rozstřel“ příliš pozdě na to, aby se nové EMU stihly dodat do prosince 2019. Takže nebylo jiné cesty než dočasně připustit starší vozidla.

V případě diskutovaných výkonů tomu je jinak – plnění až od 12/2022, navíc jsou přípustné i určité typy starších vozidel.

L.K.

Řekl bych,že ty tolik kritizované německé ojetiny jsou na mnohem vyšší úrovni než většina toho co jezdí na českých kolejích. Nebo chcete tvrdit že Linty nebo Desira jsou horší než 810,814?

Pražák

Pokud nejsou v najbrtu a neplatí tam rejžika, tak samozřejmě ano. V opačném případě se jedná o moderní vozidla. To samé platí pro jakákoliv vozidlo nehledě na původ, věk, technické řešení a technický stav.

Miloš

Nejde o Najbrt ani o režijku ale o nesíťovost, to je pak lepší 810 s jednou jízdenkou než lint na tři jízdenky

Chronosphere

Jak se pozná nesíťové vozidlo?
Pletete si vozbu a komerci.

Leinad

Jo IDS je špatná věc.
Potřebuju modrou jízdenku Aš – Jablunkov. Ne PID jízdenku autobus do Mnichovic-vlak do Prahy – MHD po Praze.

kom

ne nejsou regiosprinter je děs… a nevidím důvod sem tahat ojetiny… raději nové soupravy…

Kubrt

Nevidíš důvod? Jsou tam hned dva – čas a peníze.

roman

Drtivá většina vozidel je v polovině životnosti takže o šrotu nemůže být řeč

Kubrt

To byla ironie.

Pe.tr

Tak ČD nás dlouhodobě ujišťuje , že zmrtvýchvstání není jen u lidí a na velikonoce ……