České dráhy se vrátily do zisku, tržby z jízdného stouply téměř o pětinu
Tržby z prodeje jízdenek po zdražení rostly výrazně rychleji než počty cestujících.
České dráhy ohlásily zásadní zlepšení hospodaření. V prvním pololetí letošního roku vykázaly zisk před zdaněním ve výši 987 milionů Kč, v meziročním srovnání jde o zlepšení o téměř 2 miliardy korun. Za obratem hospodaření jsou z velké části faktory, které dopravce nemohl ovlivnit: konec protipandemických opatření, zklidnění trhu s energiemi a silnější koruna.
Vyplývá to z dnes zveřejněné pololetní zprávy. Dokument ukazuje, že do zisku se dostala i osobní doprava a zlepšení netáhnou jen dceřiné firmy. I u nich je patrné ale výrazné zlepšení výsledků, například Výzkumný Ústav Železniční téměř zdvojnásobil zisk na 290 milionů korun.
Celkové tržby za Skupinu ČD meziročně narostly o více než 3 miliardy korun. „Tři uplynulé roky byly velmi náročné, ať už jsme řešili covid, válku na Ukrajině nebo enormní nárůst cen energií. V rámci Skupiny to mělo dopad především na osobní dopravu, ale ani nákladní doprava to neměla jednoduché. Teď už ale můžeme říci, že jsme obtížné období úspěšně překonali a je před námi nová etapa, kdy se můžeme znovu zaměřit na rozvoj firmy, její růst a další modernizaci i investice,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.
Nejrychleji roste mezinárodní doprava
Počet cestujících stoupl meziročně na 5,5 % na 79 milionů. Tržby z jízdného rostly po zdražení rychleji. Meziročně o 697,4 milionu Kč, tedy +18 %. „Růst počtu cestujících v segmentu integrovaných dopravních systémů cest byl důvodem poklesu průměrné přepravní vzdálenosti v meziročním srovnání. Průměrná přepravní vzdálenost byla v prvním pololetí 2023 45,6 km, tj. o 2,4 km méně než v první polovině roku 2022,“ uvádí zpráva. Rychleji rostly příjmy z mezinárodní dopravy.
„Největší nárůst v přepravě sledujeme na mezistátních linkách. Tam už přepravujeme více cestujících než v roce 2019. Za oživením jsou hlavně turisté ze zahraničí včetně těch ze zámoří,“ doplňuje Michal Krapinec.
V 1. pololetí byla uvedena do provozu už asi polovina ze zhruba 80 vlaků, které letos firma plánuje uvést do provozu. Jde především o jednotky RegioPanter a RegioFox. V roce 2024 bude další novinkou nasazení nových souprav ComfortJet na spoje v dálkové dopravě.
Nákladní doprava přispěla do konsolidovaného výsledku Skupiny ziskem před zdaněním ve výši 481 milionů Kč. Nárůst je především díky expanzi do zahraničí.
ČD Cargo těží z mezinárodní expanze
„ČD Cargo úspěšně pokračuje v expanzi do zahraničí, kde se v meziročním srovnání významně navýšily výkony, které zásadním způsobem přispěly k našim pozitivním výsledkům. Naopak na tuzemském trhu výkony klesly v souvislosti s aktuální situací v energetice a nepříznivým vývojem v některých průmyslových odvětvích. Dnes jsme skupina ČD Cargo, která působí v sedmi zemích Evropy, a dokážeme tak lépe reagovat na měnící se situaci na trhu v České republice a efektivně využít naše kapacity i v zahraničí, což se odráží i v našich výsledcích. Na tuzemském trhu jsme nejvýznamnější pokles zaznamenali v přepravách hnědého uhlí, železa a strojírenských výrobků, stavebnin a dřeva v souvislosti s ustupující kůrovcovou kalamitou. Naopak pozitivně se vyvíjejí přepravy pohonných hmot, kombinovaná doprava a v závěru prvního pololetí došlo postupně k růstu přepravních objemů v automotive,“ popsal předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth.
Zadluženost skupiny zůstala na 70 miliardách korun. Dopravce letos splatil dluhopisy v hodnotě 400 milonů eur, od společností Eurofima čerpala mateřská společnost během března a května roku 2023 dva dlouhodobé úvěry v celkové výši 8,6 mld. Kč (6,9 mld. v Kč a 70 mil. v EUR) s konečnou splatností v roce 2033. Oba úvěry jsou úročeny fixně. Dále byly v průběhu mezitímního období načerpány nové bankovní investiční úvěry v celkové výši 90 mil. EUR s fixní úrokovou sazbou.