České dráhy se pochlubily nejrychlejším vectronem na světě. Oko znalce pozná drobné rozdíly

Lokomotiva Siemens Vectron s maximální provozní rychlostí 230 km/h v barvách ČD. Foto: Zdopravy.czLokomotiva Siemens Vectron s maximální provozní rychlostí 230 km/h v barvách ČD. Foto: Zdopravy.cz

Šéf Siemenst Mobility popsal, v čem se vysokorychlostní lokomotivy na 230 km/h liší od těch běžných.

České dráhy ukázaly na pražském Odstavném nádraží Jih poprvé novou lokomotivu Siemens Vectron s maximální provozní rychlostí 230 km/h. Do své flotily převzaly první kus této vysokorychlostní lokomotivy jako vůbec první dopravce na světě.

Svou maximální rychlost využijí podle generálního ředitele Českých drah Michala Krapince na mezinárodních spojích a do budoucna i na prvních úsecích tuzemských vysokorychlostních tratí.

Nejdříve budou zařazeny do čela vlaků na tuzemských dálkových linkách, například na lince R18 Slovácký expres Praha – Staré Město u Uherského Hradiště.

V Česku už je nyní prvních 8 lokomotiv, dalších 12 dorazí do konce letošního roku. Dále budou od ledna z výrobní linky v Mnichově sjíždět 4 kusy měsíčně, celá 50kusová objednávka tak bude dokončena v polovině příštího roku.

Po dokončení dodávek v průběhu příštího roku budeme disponovat 111 lokomotivami Vectron, což nám zároveň umožní dále pokračovat v unifikaci našeho lokomotivního parku,“ dodal Krapinec.

Nové lokomotivy ponesou číselné označení 384. Šéf Siemens Mobility v Česku Roman Kokšal pro Zdopravy.cz ukázal rozdíly vysokorychlostních vectronů od těch běžných.

Jde například o dělený pluh v čele lokomotivy, který souvisí s aerodynamikou. Vzduch totiž nesmí ohrožovat lidi na nástupišti. „Ve vyšších rychlostech ho fyzika hází na stranu, což nechceme. Dělený pluh ho tedy žene nahoru a dolů,“ popsal Kokšal.

Lokomotiva Siemens Vectron s maximální provozní rychlostí 230 km/h v barvách ČD. Foto: Zdopravy.czLokomotiva Siemens Vectron s maximální provozní rychlostí 230 km/h v barvách ČD. Foto: Zdopravy.czLokomotiva Siemens Vectron s maximální provozní rychlostí 230 km/h v barvách ČD. Foto: Zdopravy.czLokomotiva Siemens Vectron s maximální provozní rychlostí 230 km/h v barvách ČD. Foto: Zdopravy.czLokomotiva Siemens Vectron s maximální provozní rychlostí 230 km/h v barvách ČD. Foto: Zdopravy.czLokomotiva Siemens Vectron s maximální provozní rychlostí 230 km/h v barvách ČD. Foto: Zdopravy.czLokomotiva Siemens Vectron s maximální provozní rychlostí 230 km/h v barvách ČD. Foto: Zdopravy.czLokomotiva Siemens Vectron s maximální provozní rychlostí 230 km/h v barvách ČD. Foto: Zdopravy.czLokomotiva Siemens Vectron s maximální provozní rychlostí 230 km/h v barvách ČD. Foto: Zdopravy.czLokomotiva Siemens Vectron s maximální provozní rychlostí 230 km/h v barvách ČD. Foto: Zdopravy.czLokomotiva Siemens Vectron s maximální provozní rychlostí 230 km/h v barvách ČD. Foto: Zdopravy.czLokomotiva Siemens Vectron s maximální provozní rychlostí 230 km/h v barvách ČD. Foto: Zdopravy.czLokomotiva Siemens Vectron s maximální provozní rychlostí 230 km/h v barvách ČD. Foto: Zdopravy.czLokomotiva Siemens Vectron s maximální provozní rychlostí 230 km/h v barvách ČD. Foto: Zdopravy.cz

Speciální je také trakční sběrač, jinak jsou tvarované náběhy, upraveno je pružení a nápravy. Převodovka má jeden stálý převod. Výkon lokomotivy se přitom nezvyšoval, vyšší rychlost je dána pouze zpřevodováním a úpravou softwaru.

Ta změna je 15 procent, což se může zdát málo, ale fyzika zde funguje neúprosně a 230 km/h je nyní pro lokomotivu kvůli nápravovým tlakům konstrukční maximum,“ dodal Kokšal.

Siemens má už prodáno 100 kusů těchto strojů, kromě ČD je nakoupily například leasingovky. Na jejich konstrukci se silně podílel i tým 80 techniků, které má Siemens Mobility v Česku.

Lokomotivy jsou konzervativní byznys, proto nám trvalo, než jsme o naší kompetenci kolegy přesvědčili. Už dva roky však Češi konstruují lokomotivy i třeba pro Indii či USA,“ popsal šéf české pobočky výrobce.

Dodané stroje zatím jezdí ve zkušebním provozu, plná předávka nastane se změnou jízdního řádu. Poté budou moci jezdit v šesti zemích, ve všech sousedních a v Maďarsku. Za dva roky se pak se změnou softwaru připojí i Dánsko.

Dopravce nikdy nezveřejnil, za kolik nová vozidla kupuje. Po ComfortJetech, lokomotivách Taurus a pendolinu jde o čtvrté kolejové vozidlo ČD, které zvládne rychlost 230 km/h.

Rychlost 230 km/h využije od prosince například po nové Koralmské dráze z Grazu do Villachu, na jaře pak po skončení rozsáhlé opravy mezi Berlínem a Hamburkem. Lokomotivy pro České dráhy jsou vyráběny v závodě Siemens Mobility v Mnichově-Allachu.

Jiný level

Šéf Siemens Mobility v Česku Roman Kokšal popsal lokomotivu podrobněji při natáčení nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz.

Ta lokomotiva je o level výš v rychlosti, musí tak mít i o level jiné nastavení. Jde především o jiný pohled na aerodynamiku. Na první pohled to může vypadat, že je ten Vectron úplně stejný. Ale tak to není. Když se podíváte zepředu, vidíte, že má jiný pluh. Když se podíváte z boku, uvidíte dodatečné prvky pro aerodynamiku. Ta lokomotiva, je zas o něco rychlejší a má jiné parametry. Pokud bude míjet nástupiště, kde budou stát cestující, nesmí nikoho ohrozit,“ popsal.

Vectron pro vyšší rychlost musí mít i jiné zpřevodování, takže jsou úpravy i na podvozkové části. Je tam převod, který je více do rychla. Ale jinak vychází z osvědčené platformy. Je to moderní lokomotiva a ještě velmi dlouhou dobu moderní bude,“ dodal.

Máme i další zakázky, těchto lokomotiv je prodáno už více než sto. Zájem o cestování vyšší rychlostí poroste a pro nás znamená lokomotiva na 230 kilometrů v hodině, že máme doplnění k našim netrakčním soupravám. I pro nás je to velký přínos,“ upřesnil Kokšal.

Rozhovor s šéfem Siemens Mobility v Česku Romanem Kokšalem vám přineseme jako podcast tento pátek 12. září.

Světová premiéra. Do depa Českých drah dorazily první lokomotivy Vectron na 230 km/h

Tagy 230 km/h České dráhy Siemems Vectron Siemens Mobility
18 komentářů