Dopravci Parkování Železnice

České dráhy rozšířily počty parkovišť. Je jich už přes třicet, dalších 66 chystají

ČD Parking bývá oblíbený a využívaný pro příměstskou dopravu. Foto: České dráhy
ČD Parking bývá oblíbený a využívaný pro příměstskou dopravu. Foto: České dráhy

Přijet k nádraží autem a zaparkovat je v řadě měst od srpna jednodušší, než dosud. České dráhy od srpna výrazně rozšířily svoji službu ČD Parking, v které nabízí cestujícím možnost odstavit za zvýhodněnou cenu nebo úplně zdarma své auto a pokračovat dál vlakem.

Až do konce července měly ČD v nabídce jen třináct měst, od srpna se síť rozšířila o dalších 21 stanic po celé republice. Na dalších desítkách míst mají parkoviště vzniknout.

Rozšířením o 21 parkovišť vzniklo pro cestující téměř 400 parkovacích míst. „V krajských městech a vybraných lokalitách je parkování zpoplatněno zvýhodněnou sazbou, jinde umožňujeme parkování zdarma do doby vyčerpání kapacity,“ řekl v časopise Českých drah Železničář ředitel odboru obchodu ČD Jiří Ješeta.

Nová místa v srpnu vznikla například v Dobřichovicích, Mělníce nebo Roudnici nad Labem. Železniční dopravci se snaží nalákat lidi, kteří dojedou na nádraží autem a hlavní část cesty pak jedou vlakem. Podobné zvýhodněné parkování nabízí cestujícím i RegioJet nebo Leo Express u dálkových linek na vybraných stanicích. 

Cestující Českých drah mohou využít ČD parking pouze s jízdenkou ČD, musí mít voucher, který je k zakoupení na e-shopu ČD. Ten si pak musí vytisknout a nechat viditelně za čelním sklem auta.

České dráhy aktuálně prověřují dalších 66 míst, kde mají parkoviště vzniknout. „Nové lokality jsou vybírány na základě analýzy, ve které je vyhodnocujeme větší množství kritérií, například frekvenci cestujících, dopravní vazby, rozloha pozemku pro parkování, vlastnictví pozemku , možnost využití přilehlých parkovišť a jejich kapacita v blízkosti stanice,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

V seznamu parkovišť i těch vytipovaných dosud chybí ale například dvě krajská města: Liberec nebo Zlín. „S lokalitami Liberec a Zlín se také počítá, ale vzhledem k místním specifickým podmínkám budou prověřovány samostatně,“ dodal Šťáhlavský.


Seznam parkovišť ČD Parking

ČD Parking Praha – Komplex Wilsonova 

ČD Parking Praha – Parking Centrum 

ČD Parking Brno 

ČD Parking Plzeň 

ČD Parking Pardubice 

ČD Parking Staré Město u Uh. Hradiště 

ČD Parking Česká Třebová 

ČD Parking Zábřeh na Moravě 

ČD Parking Otrokovice 

ČD Parking Bohumín 

ČD Parking Kojetín 

ČD Parking Kroměříž 

ČD Parking Poděbrady 

Další parkoviště zdarma a počet míst

Bohuňovice    15
Dobřichovice    8
Frenštát pod Radhoštěm    21
Hněvice    14
Hnojník    5
Hodonín    6
Hulín    10
Jeseník    20
Jindřichův Hradec    7
Klášterec nad Ohří     10-15
Kunovice    20
Mělník    15
Návsí (Nawsie)    10
Písek    10
Roudnice nad Labem    17
Stará Paka    7
Starkoč    7
Střelice    7
Ústí nad Labem-Střekov    30
Valašské Meziříčí    24
Veselí nad Lužnicí    12
 


23 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • To je hezké,jak se ČD chová ke svým zákazníkům. Ještě tak, kdyby se tak chovalo ke svým zaměstnancům. Protože v Plzni několik let bojujeme o to, aby nám zaměstnavatel zajistil parkování někde poblíž hlavního nádraží. Kolektivní smlouva ovšem hovoří, že zaměstnavatel zajistí parkování , pokud je to z provozních důvodů možné. Tu druhou část věty samozřejmě naše vedení nechce každý rok při vyjednávání o kolekt.smlouvě vypustit, takže nemáme kde zaparkovat. Všude kolem hlaváku rostou placené parkovací zóny jako houby po dešti a zaměstnavatele to nezajímá…

  • Dobrý den. Mám otázku trochu mimo mísu. Bude 2. návrh GVD na r. 2019? A jestli ano tak cca kdy?

  • Pokud by ČD převedly pozemky na SZDC zdarma, jak ostatně slibily pred x lety, mohlo by budovat parkoviště samotne SZDC na volnych plochách nebo soukromy investor (napriklad vyuziti bývalého provizorniho autobusoveho nadrazi v Českých Budejovicich, kdy by mohlo vzniknout cca 30 míst v dochazkove vzdalenosti 5 minut). Podobne se daji využít plochy napriklad ve Strakonicich.

    • Nic proti tomu, jen si nejsem jistý, zda by pět minut pěší chůze (zejména třeba v dešti či sněhové vánici) stejně nebylo pro osádky „gumokolů“ příliš odpuzující představou.

      • Například v Sankt Pöltenu takto 5 minut chůze od nádraží funguje mnoho let jeden z největších P+R parkovacích domů v Dolním Rakousku… A to i přesto, že nedávno otevřeli i druhý P+R blíž centru a nádraží. Prostě poptávka pendlerů po kombinaci auto do St. Pöltenu + vlak do Vídně je velká…

  • Text působí spíše jako (bezplatné) „PR“ současného vedení ČD, realita je ovšem trochu jiná a ČD jsou jen její dílčí součástí, byť jsou presentovány jako „tahoun“ vývoje předmětné problematiky.
    Ve skutečnosti existuje v terénu různě velkých parkovišť nebo jen možností zaparkování u železničních stanic a zastávek (fungujících reálně jako „P+R“) mnohem, mnohem víc i ve vesnicích, ale nevznikla z iniciativy ČD (a jejich vedení) a neleží často ani na pozemcích dráhy, protože je nejspíše zřídily samy obce – namátkou mohu jmenovat třeba středočeskou Olovnici (nedávno nově upravena plocha u stanice) nebo prostor na komunikaci u zastávky Praha-Sedlec (kde se „neoficiálně“ parkuje už mnoho roků).
    Kromě toho lze leckde bezplatně parkovat i na pozemcích dráhy, ale „oficiální“ parkoviště „P+R“ to není a žádné „vouchery“ k zaparkování tam nejsou potřebné, třeba i proto, že ta možnost většinou nevznikla jako nápad „pobřežních úředníků“, ale díky iniciativě místních provozních zaměstnanců (třeba výpravčích, kteří místní poměry dobře znají) – namátkou uvádím třeba (rovněž středočeskou) Hostivici, kde lze za normálních podmínek (není-li právě nějaká výluka s NAD) zaparkovat desítky aut na jinak téměř vůbec nevyužitém „placu“ sloužícím kdysi (dnes už vlastně „prehistoricky“) pro nakládku a vykládku vozových zásilek.
    A pro autora (abych předešel možnému nedorozumění): nekritizuji text, ale to, že se ČD do značné míry „chlubí cizím peřím“, ale přitom parkování spíše komplikují (vouchery a „úřad“ s tím spojený), místo aby se skutečně snažily vytváření dalších parkovacích možností maximálně urychlit – o tom, jaký mají ČD přehled o situaci v terénu, svědčí třeba i to, že v seznamu „Další parkoviště zdarma a počet míst“ není zapracována třeba možnost parkování v žst. Roztoky u Prahy (odhadem více než 30 míst)

    • Pro srovnání: ve Strančicích, aby auta nestále naprosto všude, obec na vlastní náklady zřídila kolem nádraží několik parkovišť s celkovou kapacitou cca 140 míst – a ve všední dny jsou zcela zaplněná.

    • Mno, nevim jak kde, protoze neznam vsechny stanice a jejich okoli, ale treba v Ceske Trebove po dokonceni dopravniho terminalu maji pozdemni parkoviste, ktere je mesta a je normalne zpoplatnene. Kapacita je naddimenzovana, ale zasluhou CD je, ze na tech 10 vyhrazenych mist je sleva na parkovnem a jsou to mista hned u vstupu do podchodu, takze lze projit rovnou az na nastupiste.
      Nebo Pardubice, po vybudovani terminalu pred nadrazim mnoho parkovacich mist proste zmizelo a i pred tim uz to bylo zoufale. Nicmene CD maji pro zakazniky vyhrazeno 11 mist primo pred budovou a to 1. den zdarma k jizdence nad 100km… jinak tam jsou vyhrazena mista pro zasobovani, policii, taxi a szdc. Ostatni parkuji pred Albertem, coz se Albertu moc nelibi a bylo tam uz par sporu, nebo v arealu byvaleho lihovaru, coz je zastrcene a moc lidi to nezna. Takze fakt bida a zasluha na strane CD alespon za vyjednani tech 11 mist se poprit neda.
      Ano, nekde parkoviste jsou tak nejak historicky dane, ale jinde je to slabota. A s tim odstavovanim na pozemku SZDC, ano, treba v Rosicich by to teoreticky slo, ale pri NAD se tam otaci autobusy, takze tam musi byt volno nejen o vyluce, ale i pro pripad mimoradnosti.

      • Pokud ČD zajistí svým (platícím) cestujícím možnost parkovat bezplatně či se slevou na „cizích“ zpoplatňovaných parkovištích v blízkosti nádraží, pak je to skutečně služba „navíc“, kterou je třeba hodnotit kladně, i když zároveň přináší komplikaci v podobě nutnosti získání a vytištění „voucheru“. Je ale třeba zároveň bránit tomu, aby ČD tímto způsobem neblokovaly parkovací místa v prostorech, kde lze nyní parkovat bezplatně a bez dalších komplikací, protože ani v případě „ČD Parkingu“ stejně většinou zjevně nejde o parkoviště hlídaná.

  • Konečně ty plochy nebudou ladem. A pochopili, že to může být jejich výhoda.

  • Hmm, 5 nebo 7 nebo 10 míst… Trapné. Dokud to nebude o 2-3 řády výš (tj. stovky a tisíce míst) a bez nutnosti nějakého tisknutí, ale prostě zdarma nebo na jednoduchý parkovací automat, tak to budou taky lidi rádi používat – viz. P+R v Rakousku. Toto je typicky čecháčkovské – hele my máme P+R (na papíře nebo v kolonce excelu) taky !

    (a doufat že nikoho rozdíl mezi 5 a 500 místy do očí netrkne…)

    • Aby nedocházelo ke zneužívání, musí být nějakým způsobem prokazatelné, že budou parkovat jen zákazníci ČD. Pokud někomu nevyhovují papírové lístečky, dovedu si představit, že vjezd by se otevíral např. načtením QR kódu nebo zadáním čísla jízdenky.

      • Jenže ty parkovací stání nemá nabízet ve velkém dopravce – ČD nebo Regiojet to dělají jen ze zoufalosti nad neschopností lokální politiky – budování velkých P+R má být podle mne v kompetenci měst a krajů (příměstských oblastí) – např. pokud vybuduji 1000 míst P+R (zdarma nebo za symbolický poplatek) u nádraží třeba v Kuřimi, tak se to určitě projeví úlevou množství aut na příjezdech do Brna, stejně jako zaparkovaných aut po městě Brně… Kapka ke kapce…

        Stejně tak vlhký sen o VRT mezi Brnem a Prahou – kdyby na něm bylo aspoň uvažováno při výjezdu z měst u dálnice nádraží s P+R – určitě by si mnohý z cesťáků co jedou po D1 by si cestu po dálnici raději rozmyslel…

        Chápu ČD i Regiojet, že pár parkovacích míst ve snaze zlepšit komfort pár cestujícím nabízejí – ale tento nápad chce jinou strategii…

        • Samozřejmě by to vše měla být především záležitost obcí a SŽDC …

    • „Hmm, 5 nebo 7 nebo 10 míst… Trapné.“
      Chtít situaci takto „zglajchšaltovat“ je nesmysl: na venkově často těch „5 nebo 7 nebo 10 míst“ pro lidi z mírně vzdálenějšího okolí většinou úplně stačí, protože venkované stále ještě nejsou tak zhýčkaní, aby neuměli na krátké vzdálenosti chodit pěšky a na ty trochu větší jezdit na kole – mnohem víc tam proto chybějí kryté „kolostavy“, které v minulosti bývaly často i na zastávkách v polích.

  • třeba v kroměříži jsem to navrhl na radnici a oni to projednávali z čd a ostatní města se toho chytly a tak to v malých městech není na popud čd, ale radnice. A něco tisknout za okno- u nás se tohle nenosí.
    Ve Zlíně to je těžký, nebot tam je ZEMKOVO a ten nesnáší i nenávidí vlaky.

  • V Písku je cca 7 mist před budovou zdarma, v Českých Budějovicích se před vypravni budovou dalo zaparkovat zdarma, nyni tam staví autobusy MHD. Parkoviste na bývalých stanich MHD je v části na tri minuty a v casti placené na max. 30 minut. Takže na cestu vlakem nepoužitelné.
    Naopak u většiny malych nádraží v jiznich Čechách lze zaparkovat zdarma bez problémů.

Newsletter

Partneři


Výběr editora