České dráhy řeší, že by se zbavily nejnovějších lokomotiv od Škody
Dopravce zatím sonduje na trhu zájem o prodej či dlouhodobý pronájem.
Dvacítka lokomotiv řady 380 ze Škody Transportation by mohla změnit majitele. České dráhy začaly sondovat na trhu, zda by se pro ně nenašel nový majitel či dlouhodobý provozovatel.
České dráhy už v minulých dnech rozeslaly řadě nákladních dopravců nabídku na možný dlouhodobý pronájem těchto strojů, nebo odkup. Možnost zbavení se těchto lokomotiv připustily České dráhy i oficiálně.
„Zvažujeme různé varianty. V tuto chvíli pouze prověřujeme, zda a za jakých podmínek by případně byl o tyto lokomotivy zájem. K žádnému rozhodnutí prozatím nedošlo,“ řekl mluvčí Českých drah Robert Pagan.
V dopise dopravcům České dráhy vysvětlují, že zkoumají možný zájem o tuto řadu, která má povolení k provozu v Česku, na Slovensku, v Rakousku, Polsku, Německu a Maďarsku. Lokomotivy mají být plně k dispozici nejpozději do roku 2025, České dráhy nabízí buď dlouhodobý pronájem na nejméně deset let, nebo jejich prodej.
V oboru se mluví zejména o možném prodeji ČD Cargo. „Neříkám, že je chceme, nebo nechceme. Máme ale zakázky, kde by se mohly uživit. Pro nás jsou rozhodující náklady. Seriózní diskuze na toto téma ještě neproběhla,“ řekl předseda představenstva ČD Cargo Ivan Bednárik. ČD Cargo před zařazením do flotily Českých drah lokomotivy této řady testovalo na nákladních vlacích.
Arbitráží prodražené stroje
České dráhy mají ve flotile celkem 20 těchto lokomotiv, nasazují je například na Jižní Expresy nebo vlaky Metropolitan na Slovensko. Úvahy o prodeji či pronájmu lokomotiv mohou souviset s velkou zakázku na nové vícesystémové lokomotivy.
Dráhy uzavřely s plzeňským výrobcem lokomotiv smlouvu na dodávku 20 nových strojů v roce 2004. Cena byla 2,7 miliardy korun, termín dodání 2009. Nakonec lokomotivy Škoda Transportation dodala se čtyřletým zpožděním a ještě bez části povolení jezdit v zahraničí. Škoda obhajovala pozdní dodání změnou předpisů během vývoje lokomotiv. Českým drahám se nákup ještě nakonec výrazně prodražil. V arbitráži Škoda úspěšně dosáhla doplacení 1,4 miliardy korun. Dráhy nakonec musely Škodě zaplatit téměř půl miliardy jako doplatek kupní ceny, a rovněž podepsat inflační doložku, která činila dalších zhruba 700 milionů. Po započítání arbitráže tak jedna lokomotiva vyšla na 170 milionů korun.