České dráhy řeší návrat Albatrosu 498.022, zájem má soukromá firma

Lokomotiva 498.022. Foto: České dráhyLokomotiva 498.022. Foto: České dráhy

Lokomotiva naposledy vyjela v prosinci 2011.

79 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
bifidus

To by byla krása, kdyby se v jednou obnovil Orient express a na našem území ho vedla tato lokomotiva.

RTEG - SNDVB

To je skvělá informace, díky za ní pane Sůro. To je skvělé, že se lokomotiva bude opět opravovat. Z dostupných informací a referencí to myslí tato společnost vážně a ne jako jiné společnosti a spolky či jednotlivci, po kterých zbyl jen pomníček např. 498.014. Kluci z party od libeňského Albatrosa 498.022, kteří lokomotivu zprovoznili už v polovině osmdesátek určitě budou spolupracovat a budou dbát na to, aby z Albíka byla opět kráska v plné síle. Už se na ním těším, zatím chudák stojí v Lužné bez tendru. Zaslouží si určitě víc a je dobře, že se někdo po tolika letech… Číst vice »

Trumway

Ach jo. Tak kde začít. Možná to bude na přeskáčku tak se omlouvám předem. Pokud bylo otáčení každý den tak rozhodně ne po celý den, protože: 1. Pokud by bylo otáčení po celý den díky množství lidí a jejich pohybu by to bylo pravděpodobně velmi obtížné. Za sebe říkám že v sobotu odpoledne jsem žádné otáčení neviděl. 2. Ano, někdo jede vlakem a jiný jede autem. Záleží to na tom jak to máte daleko atd. a pokud je Váš záměr stihnout ráno Hrbouna při cestě do Světlé nemáte příliš mnoho možností. Ale pokud jedete jen na festival musíte taky doufat,… Číst vice »

Albania

Tak vyjadreni steam story agency uz asi mame 🙂

liposh

Jsem laik, tak mě tu neukřižujte, ale nešlo by do parní lokomotivy zakomponovat zcela nepůvodní parní stroj, který by ji poháněl? Vidím to jako jednu z mála možností, jak rozhýbat Šlechtičnu 475.194 (a kdo ji nezná, nechť nastuduje 🙂 )

Trumway

Ale kdepak. Tady Vás nikdo křižovat nebude. Tady maximálně dostanete nějaký ten – 😉
Jednu šlechtičnu tady máme a tak si myslím, že druhá je tak trochu zbytečná. Ale víte co bych na kolejích moc rád viděl já? 555.0301 (TE 3644) která stojí v Kněževsi ve velmi bídném stavu až se člověku nechce věřit, že je tohle ta stejná
https://www.youtube.com/watch?v=-Z2I1Oiaux8

Pavel Matoušek

Vyměnit blok válců není až takový problém, pokud existuje nový a lze to někde zrealizovat. Buď nově vyrobený, nebo starý ze stejného typu. Musí být shodný zdvih pístů a šoupátek.

vasek.beroun

Největší problém u parní lokomotivy je vždy kotel.

Lokomotiva

To je ta partička, co chtěla sto tisíc od novinářů za to, že můžou udělat reportáž z festivalu a sami dostávají na tuto akci statisícové dotace od kraje a měst? Načež napálí komerční vstupné?

ČD už se úplně zbláznily, nebo hůř – přece jen jeden z vlastníků firmy si to řídí z pohodlí kanceláře ČD.

Filip Peter

Ano, to je ta akce, která stojí obrovské množství peněz a je potřeba ji zaplatit. Peníze z kraje, jistě nemůžou pokrýt rozsah akce.

Pronájem toalet, placení ochranky, zábor prostoru SŽ, tuny uhlí, kubíky vody, dopravní cesta, propagace, výplaty organizátorů, organizace samotná (směrové cedule, stany) a další a další položky. Myslím si, že cenová bilance takové akce je relativně vyrovnaná, tedy zisk tak možná na to, připravit další ročník.

Trumway

Jednou stačilo.A pořád jsem se nedozvěděl jestli 498.022 byla alespoň v neděli přítomna. A vůbec. Počítalo se s její učastí vůbec nebo šlo jen o lákadlo? Co vím bylo více takových co tam jeli hlavně kvůli ní.

Trumway

Oprava: Až nyní jsem sjel níže kde mi na moji položenou otázku odpověděla paní/slečna Renata jíž za to moc děkuji. Tedy nebyla. Pak už zbývá jen otázka PROČ.

Trumway

Dalo mi to práci, ale byl jsem alespoň trochu úspěšný. Tedy z jejich FB stránek odpověď na dotaz proč nebyl 498.022 na festivalu v Benešově přítomen:

xxxxxxx xxxxxxx
Proč prosim vás nebyl v Benešově vystavený Albatros 498.022 Jak bylo avizováno?
21 t

Autor
Steam Story Agency
xxxxx xxxxxxx To je na dlouhé povídání, ale věřte, že jsme pro to dělali vše co jsme mohli, ale vyšší moc rozhodla. Mějte na paměti, že my nejsme majitelem 498.022.

Trumway

Zajímalo by mě jestli bylo možné si taky v noci vyfotit Němku (jestli došlo k nějaké výměně strojů na pozicích) a nebo jestli zůstala takhle zastrčená za Rosničkou po celou dobu.
https://www.youtube.com/watch?v=teRl4o3FBr4

Prostě když pořádat takový festival chtělo by to tam, kde je na to dostatek místa. V Benešově na takovouhle akci místo neníí a podle toho výsledek pak vypadá.

Rendez

Nejde o samotnú udalosť, ale o vašu spoločnosť, však? Tých 100 000 spomínaných príspevkov vyššie presne ukazuje, akí ste ako spoločnosť toxickí. Niečo o tom vieme aj na Slovensku.

Trumway

Tohle nevím, ale …na festival jsem si udělal vlastní názor po jeho navštívení a příště si to hodně dobře rozmyslím. Proč? Pototože denní program končil v 17:00 a večerní program byl až od 20:00 do 22:00. Nevšiml jsem si, že pokud se někdo z nějakého důvodu na místo dostal až třeba v 16:00 že by mu bylo účtováno snížené vstupné když po pouhé hodině byl program ukončen. Programem budiž myšlena možnost prohlédnout si některé stroje s výjimkou těch, které stály vedle rotundy a každý kdo se chtěl přiblížit byl odehnán. To byl v sobotu případ 354.7152 a 52 8141-5 která… Číst vice »

Trumway

„Sobota 9:00 – 17:00 – Výstava v depu 10:00 – Slavnostní zahájení Jízdy zvláštních vlaků Vystavení salonního vozu Františka Ferdinanda d´Este z roku 1909 Otáčení vozidel na točně Vystavení vozů s modelovou železnicí Kinovůz s pohádkami pro malé návštěvníky Jízdy na malodráze Zbrojení parních lokomotiv parní stříkačkou Občerstvení, suvenýry Stánky provozovatelů historických vozidel 20:00 – 22:00 – Statické noční fotografování“ Výstava v depu ANO,Jízdy zvláštních vlaků ANO, vystavení salonního vozu ANO, otáčení vozidel na točně NE (alespoň tedy ne po celou dobu denního programu, protože odpoledne jsem nic takového neviděl), modelová železnice možná tam jsem nebyl stejně jako v kinovoze,… Číst vice »

Závist

Dle dostupných informací za společnost jedná jednatel, který nikdy v pohodlí kanceláře ČD neseděl. Už jste Vy „Lokomotivo“ někdy a něco zorganizovala? Asi NE. Máte vůbec nějakou finanční představu, co a kolik stojí? Zkuste si udělat třeba výstavu historických kočárů. Kolik stojí vstupné na různé kulturní akce, které by se bez podpory nemohli realizovat vůbec? Dle dostupných informací, nejsou Vaše informace zcela správné či jsou vytrženy z historie. Ta závist je u Vás v Čechách hrozná. V německy hovořících zemích dělá mnoho lidí i ve významných pozicích u drah a pak jsou i jednateli GmbH, která mají pronajatá vozidla od… Číst vice »

Albania

Jakoze firma je jen jednatel a spolecnici jsou do poctu, jo? Takhle to asi nefunguje ani v tom vasem nemecku.

Jak se dá něco vytrhnout z historie? Tak ukazte, co „dle dostupnych informaci neni zcela spravne, nebo je vytrzeno z historie“ Moc toho asi nebude, co?

Milovník páry

Dobrý den, Mé jméno je Honza a jsem velký milovník parních lokomotiv. Parní lokomotiva 498.022 patří k mim nejoblíbenějším a pamatuji si že první jízda s ní bylo z Prahy hl. Nádrží do Děčína. (Jel jsem tam za strýcem) bylo to něco překrásného a celou dobu jsem se koukal z okna a porozoval jsem jak rychle Albatros jede😁💪🙂. V polovině cesty (jsme vjeli do nějakýho nádraží (nevím jaký to bylo třeba mě někdo doplní) no a tam jsem bohužel 😥 viděl poprvé stojící Parní lokomotivu 387.043 ano Mikádo. Hned mi padlo do oka a musím se přiznat, že od té… Číst vice »

Tomáš Kyzour

Měl jsem jako dítě nad postelí na plakátu z osmdesátých let tento skvost. Asi proto jsem šel na průmyslovku do Třebové, kde jsem s problémy ale úspěšně absolvoval obor na strojvedoucího. Albatros je nejkrásnější parní lokomotiva jakou znám. Ať ji zprovozní kdokoliv, hlavně ať žije.

buml

Mám to podobně, i kvůli 022 jsem šel na železniční učňák v Praze pro depo Libeň

Nedbal

Taky jsem mel ten pakat nad posteli!Proto si pamatuji celý źivot to ćíslo.

dopravopat

Albatros „nulka“ je neskutočne krásna lokomotíva. Budem moc rád, ak sa znovu bude preháňať po koľajniciach v čele nostalgických vlakov.

banán

kdo by se chtěl podívat jak se vyráběla všudybylka ve škodových závodech tak může zde :https://www.youtube.com/watch?v=hrLURbA96Mo

banán

krásný ohnivý oř

Trumway

Tak, tak. Stejně tak jako Mikádo 387.043, které rovněž stojí v Lužné neprovozní snad už od roku 2012. To je ta nádherná mašina jejíž podobizna zdobí zastávku v Kačici.

https://youtu.be/cH4Ysoeuh5g

Trumway

myslel jsem tohle a dal jsem odkaz špatně https://youtu.be/cH4Ysoeuh5g?t=391

Pavel Matoušek

498.0 byly v podstatě poválečným pokračováním dodávek řady 486.0 a první kusy tak byly na některých dílech údajně i označeny. Opravdu moderních bylo z výroby až 15 novějších lokomotiv řady 498.1 z 50. let.

Felix Lichnovský

Modernější byly už 475.1. Tam se podařilo také namontovat mechanické přikladače (498.0 je původně neměly) a další komponenty, které byly okopírovány z lokomotiv 459.0 a 456.1, jako jsou natřásací rošty Houlson a spalovací komory. 498.0 musely projít rekonstrukcemi, aby se alespoň vyrovnaly jednodušším 475.1.

498.1 byly vyráběny v době, kdy v Plzni už běžela výroba “Bobin” E499.0, a tak “válečkové albatrosy” považuji spíše za zajímavý relikt minulosti.

adamgolias

a stejne to byli borci. Škodovka v 45 . roku vybombardovava a o rok později jsou schopni vyrobit takové krasne stroje. Ta radost a nadšení z konce valky , víru že bude líp ,to muselo být ohromny hnací element.
Ja jel nekdy kolem r 2000 do Děčína vlakem s touto lokomotivou. Z Lovosic jela po soubezne silnici s trati kolona nemcu v autech , okna dole a filmovali si jí. – jo to jsem jeste nemel sedive vlasy a cetl jsem bez bryli. Ať se dílo podaří.

Pavel Matoušek

Ano, souhlasím.498.0 měly i nižší normy hmotnosti než 498.1, nebo možná stejné, ale byly pomalejší. Nepamatuji to, mám to z tabulek a z pamětí tehdejších strojvedoucích a když ty lokomotivy končily, byl jsem malý kluk. Také jsem kdysi četl zápis z nějakých trakčních zkoušek na štrbské rampě, zátěž cca 550 tun, rozjezd v určitém úseku na cca 16 promile. 475.1 to nerozjela vůbec, 498.0 na cca 35 km/h, tehdejší 3válcová sdružená 476.0, mající francouzské předlohy, asi na 65 km/h. Škoda… 498.1 tehdy ještě neexistovala, asi by byla něco mezi 498.0 a 476.0. Těžko dnes soudit.

Martin

První serie lokomotiv řady 475.1 také byla bez mech. přikladače a ostatních věcí….

Vojtech

Experti, tato Čouda byla jako jedna ze dvou (ještě 475.179) pokořitelka západní hranice a to tak poradně, ze dovrčela s expresem Kocourek až na úpatí Gottharskeho tunelu a pravě tuto akci Stream Story Agency pořádalo při příležitosti 125 let výročí tunelu

Trumway

Nějaké podrobnosti, odkaz nebo datum konané akce?

Pavel Matoušek

Cca 2008, přesně bych se musel podívat. Bylo to pěkné.

Trumway

Díky. Odkaz už jsem dohledal

Vojtech

Stačí ze jsem tam byl a resil z posledního vagonu rozvržení vlaku ve Švýcarsku ? Podzim 2007

Trumway

Nemusíte se namáhat, už jsem si to našel . Bylo to v roce 2007
https://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/002036-Parou-z-Cech-az-pod-Gotthard/

michawel

Té akce jsem se účastnil a bylo to opravdu neuvěřitelné. Obě mašiny projely naprosto hladce. Dokonce jsme řešili roztržený vlak na švýcarské síti. Vzpomínky budou trvalé 🙂 To místo, kde jsme parkovali s hospodou v Biasce si připomínám kdykoliv jsem projel okolo :). Mašiny bohužel musely zůstat v Erstfeldu.

Pavel Matoušek

To roztržení vlaku bych raději nerozváděl. Myslím, že všichni mohli být rádi, že to Švýcaři nějak ututlali, ačkoli jim to dost narušilo osobní dopravu.

Arthur

Mašiny zůstali v Erstfeldu z administrativních důvodů, Švýcaři brali lokomotivu a tendr jako jeden celek a pak nevyšel průjezdní profil.
Jinak 498.022 pokořila západní hranici vícekrát, spolu s 475.179 byla v roce 1989 v Amsterdamu na 150 let železnice.

Pavel Matoušek

Takovou kravinu si snad nemohli myslet. Jednak museli schvalovat i relativně podobnou německou 01 a kdyby si tohle mysleli, tak by to snad nemohli pustit ani na jiné tratě. Těžko říct, co v tom tehdy bylo, třeba tam prostě české mašiny jen nechtěli pustit a museli si něco vymyslet. Nebo se třeba opravdu nevešly do profilu gotthardské tratě kvůli pár centimetrům někde na boudě nebo naopak dole u pojezdu… Ona tam nesmí spousta vozidel, asi ani jejich typická patra.

Vojtech

Bohužel si to mysleli. Naši satisfakcí bylo, ze jejich Švýcarská couda chcípla někde v tunelu od Biasky směrem ke Gotthardu, cestující evakuovali a vyčoudili tunel i s několika vlaky… detaily jsem neřešil, odskočil jsem si z této akce ještě i na Formuli 1 v Monze. Fotek mám samozřejmě hromadu , ale sem se to nedá vlozit

Pavel Matoušek

Spíš bych řekl, že byl problém někde jinde. Já vím, že Češi považuji každého jiného za pitomce, ale zase tak moc bych jiné nepodceňoval. Je možné, že se jim opravdu naše lokomotivy v obloucích na gotthardské trati nevešly do průřezu. To není nic neobvyklého. Např. do starého krasíkovského tunelu také leccos nesmělo. Jedna věc je statický obrys při pohledu zepředu a jiná věc je, co to při dané délce vozidla udělá v oblouku. Viz např. širší skříně krátkých vozů a naopak užší, nebo na koncích zúžené, u vozů delších. Z toho pak může vyjít i takový paskvil, jako jednotky InterPanter,… Číst vice »

vapa

Co se týče krasíkovského tunelu, tak zde byl problém když jezdili přímé kursy Moskva – Milovice s ruskými vozy ,které mají větší šířku. A pokud se nepletu, tak před každým tunelovým portálem byly návěstidla, která zabezpečovala průjezd.

Renata Klánová

A není to ta akce, co ji v medailonu vzpomínal David Morc, že to byl úžasný zážitek?

Trumway

Jo, tato lokomotiva měla být přítomna na festivalu parních lokomotiv v Benešově 2023 jehož pořadatelem je právě Steam story agency. A já se ptám. Byla?

malý bobeš

A co vám ČD odpověděly?

Trumway

Já se neptám ČD. Já se ptám zdejších diskutujících, protože více hlav více ví. Já vím, že v sobotu přítomna nebyla a v neděli jsem na akci nebyl. Ale ten kdo byl v neděli by mohl vědět zda ten den byla či nikoliv.

Trumway

„Parní lokomotivy
Na 4. ročník přislíbily účast tyto parní lokomotivy.“
„Lokomotiva 498.022
Parní lokomotiva (CZ)

Renata Klánová

Nebyla.

Trumway

Děkuji!

Trumway

A jinak….Ty fotky z výšlapu z H….. přes V……v… a K….H….. do Ch…….. jsou super! 😉

Trumway
Petr Frýdlant

Bylo by fajn, kdyby se podařilo vrátit do provozu tento nádherný stroj. Je trošku ostuda, že jsme si nedokázali v Česku udržet provozní chloubu parní trakce Československa.

JendaVenda

A kolik jste na udržení této lokomotivy přispěl vy ?

Trumway

Nechápu Vaši reakci na příspěvek pana Frýdlanta. Kdybyste si jeho příspěvek přečetl pořádně zjistíte, že on tam píše „MY“a my jsme my všichni. Já , Vy i on stejně jako ti kdo tuto lokomotivu mají ve správě. Nebo Vy jste snad v poslední době narazil na něco jako třeba sbírku, která by byla zřízena s cílem tuto lokomotivu opravit? Jediné jak je snad možno přispět je zakoupení vstupného do muzea v Lužné a jít se na ní podívat.

PeDazOl

Sbírku už jste založil? Nebo jste jen další z rodiny Jetřebů a Mělobysů?

Trumway

To musí udělat vlastník. Nebo Vy byste zakládal sbírku na něco/někoho bez jeho vědomí a niž bystě znal jeho skutečné plány a aby Vám dotyčný řekl, že o nic takového nestojí a že žádné peníze nepotřebuje?

PeDazOl

Ne nemusí, může ji založit kdokoliv, stačí se s vlastníkem dohodnout… A propos ony nejsou na parní šrot peníze potřeba? .-)

Trumway

Přesně, musí se s vlastníkem dohodnou. A co když dohodě nedojde? jasně, že jsou na tyto krásné stroje jež jsou ukázkou zručnosti našich předků peníze potřeba, ale kdo je potřebuje nemá problém si o ně říci a pak my co jsme ochotni přispět tak můžeme učinit. 365.024, Líza 475.179 …….. a klidně by mezi nimi mohl být i Albík 498.022

PeDazOl

Opakuji ono je na ten šrot dost peněz? A kde? Krom jiného na ten šrot určitě skvěle vydělává i muzeum strčené kdesi v horní dolní, tak že tam nemá chuť cestovat nikdo ze zahraničních turistů? Tak se pečuje, tak se vydělává? Nedejbože aby nám tam někdo chodil a zaplatit třeba 500 za vlezný? 🙂 Gratuluji!

Trumway

A já opakuji, že se jedná o krásné stroje, které dnes už nikdo nevyrobí. To, že je to šrot se Vám podařilo do jednoho příspěvku nacpat dvakrát takže gratuluji i já Vám. Jinak Lužná není nekde v Horní Dolní ale to je asi zbytečné Vám vysvětlovat, protože díky tomu označení „šrot “ soudím, že k těmto strojům asi němáte žádný vztah.

PeDazOl

Je to šrot, já jen cituju strojvedoucího z rodiny, který na pětasedmách jezdil roky …. a jinak než o šrotu o tom nemluvil… :-). Na ten šrot dneska vleze jenom blbec… .-)

Trumway

Tak necitujte. Tohle je přesně ukázka toho, že v té době to byla běžná věc. Stejně tak vám dnes stará babka řekne, že ta či ona věc kterou ona byla nucena za svého života používat (třeba valcha) zcela běžně nemá žádnou cenu a je to starý krám co si zaslouží vyhodit protože onakdysi tu valchu ráda vyměnila za stroj který uměl vyprat sám bez námahy.Později narození, kteří tu dobu již nezažili by za takovu věc utrhli člověku ruce jen aby jí mohli mít. A jak to tak bývá nejcenější nejsou věci, které nebyly široce rozšířené, ale právě naopak ty, které… Číst vice »

PeDazOl

Tady platí zákaz někoho citovat? Vy jste na těch pětasedmách roky jezdil? Já ne, tak se rád něco dovím od toho kdo na nich jezdil a ten říká, že je to šrot…

Trumway

Žádný takový zákaz tady neplatí a ani já Vám nic nezakazuji. Jen si myslím, že je lepší vlastní názor než jen říkat , že někdo říkal. Jeden může říkat a druhý může tvrdit opak. Od původního tématu jsme však už hodně odbočili a tak bude lepší se k němu zase vrátit.

PeDazOl

NO a já tlumočím názor toho co na tom sloužil, jak snadné.

Pavel Matoušek

Mimochodem, když jsme u toho šrotu, tak nejrychlejší cestou od kvalitní oceli ke šrotu je zakoupení osobního auta. Snad žádný jiný ocelový výrobek nemá kratší životnost, snad kromě konzerv a podobných obalů. Přitom k autu má spousta lidí hlubší vztah než k živým tvorům.

Ondra K.

Přijde na to čím se ta životnost poměřuje. Čistě podle věku má nejkratší životnost spíš autobus následovaný trolejbusem. Zatímco autobusy se celkem běžně vyřazují po nějakých 10, 12 letech, tak 20 let starý auto je naprosto obvyklá věc.

Pavel Matoušek

Ano, koupené z druhé ruky v zemích n-té kategorie. Tím nechci žádnou zemi shazovat, my jsme ostatně jednou z nich, ale je to tak. Totéž ale platí i o jiných vozidlech.

Trumway

Tak jako na Slovensku mají provozního Albíka tak se činí a chtějí mít provozní i Mikádo a kroky k tomu podnikli.
https://www.facebook.com/147176441969266/photos/a.317980851555490/1693393707347524/
To se o nás říci nedá a budeme rádi když toho našeho .043 uvidíme vůbec ještě někdy zatopeného a pohybujícího se vlastní silou.

Martin

Vzhledem k tomu, že Mikádo je majetkem NTM, tak bych s provoznění m nepočítal, stejně jako u jedničkové ho Albatrosa, kterému by moc nemuselo chybět.

Miloš M

Jenom kotel

Martin

Reinkarnace Axela ?

PeDazOl

Můžete mi vysvětlit proč je ten šrot vystaven de facto jen dva měsíce v roce? Já tady pořád čtu jak je na údržbu a opravy šrotu potřeba moře peněz. Proč majitel šrotu dělá vše proto aby ty peníze nevydělal?

Jméno.m

Platím daně. To by jaksi mělo stačit. Šokující, že?

PeDazOl

Co má s vašima daněma společného vlastník toho šrotu, který je obchodní podnikající korporací?🤣🤣🤣