České dráhy řeší, kam s 300 zaměstnanci na jihu Moravy. Od prosince nebudou potřeba
Čtyřvozová jednotka Moravia pro Jihomoravský kraj. Foto: Škoda Group
Firma nabídne lidem rekvalifikaci například na strojvedoucí.
Firma nabídne lidem rekvalifikaci například na strojvedoucí.
Ještě před dvěma lety touto dobou jsem si sice už ve výpovědní lhůtě ale přece kroutil svůj „dětský sen“ v Brně u matičky dráhy a brázdil okolí Brna plechovkami, plechosysli a občas Pantery právě pro IDS JMK. I když mě občas mrzí, že už nejsem součástí té velké „drážní rodiny“, tak pokaždé když si někde přečtu, kam to tam díky JMK směřuje, ujišťuji se, že odchod od dráhy byl správným krokem. Od několika tehdejších kolegů jsem slyšel zvěsti, že na kraji se o dopravu starají lidé, jež byli „odejiti“ od ČD a tak se teď mstí vymýšlením naprosto nesmyslných požadavků.… Číst vice »
„že je (kraj) žádné zpožděné ECčka nezajímají a že jejich vlaky budou jezdit včas. Pokud tohle skutečně někdo prohlásil, znamená to buď, že o železniční dopravě zhola nic neví“ Z pohledu kraje to naopak beru za logickou otázku k zamyšlení – proč by měl kraj doplácet na to, že dopravci nejsou schopni jezdit s jinou vrstvou vlaků včas, resp. proč by takový vlak měl mít přednost před včasným příměstským vlakem? Tak buď ať ten EC jede včas, anebo když už včas nejede, tak holt chvíli bude „poskakovat“ – jako tomu je např. u EC Mnichov – Curych na švýcarské straně… Číst vice »
Začnu od konce. Co bych jako já měl říkat na případ, že nějaký vlakvedoucí zavíral dveře dřív než měl? Je nahodilé porušení jedince důvodem ke zrušení celé profese? Nic podobného jsem navíc za svou kariéru nezažil. Buď jsem měl na Panteru dveře pod kontrolou já nebo je mohl vlakoš kličkou maximálně zavřít, ale ne zablokovat (klasika, plechosysel). Jediné, kde je teoreticky mohl skutečně zavřít i zablokovat byl starý pornograf, ale tam jsem to skutečně nezažil a i kdyby, rozhodně bych před časem odjezdu nikam nejel a pokud bych cestujícího viděl (což bych dost možná mohl, protože zrcátka jsem vzhledem k… Číst vice »
To že jste to vy sám nezažil, neznamená, že se tak sem tam neděje – a to žel i ve chvíli, kdy v prostoru dveří stojí člověk. Mmch. já píšu o zavírání dveří, ne o jejich blokování. Tzn. množina vozů s touto vlastností je dosud relativně velká. „Otázka k zamyšlení“ je určena k zamyšlení, ne k poslání dotazu. I když, pravda, by byla zajímavá odpověď – myšlena věcná odpověď nad rámec „vždycky se to tak dělalo/prostě to tak je/EC jede na větší dálku“ atd. P. S. Otázku „Proč mají vlaky občas zpoždění“ jsem vůbec nepokládal – proto jsem psal o… Číst vice »
P. S. tím „20min. poskakováním za příměstským vlakem“ je to přehnaný údaj – prostě by šlo o „poskakování“ do nejbližší stanice, kde by došlo k předjetí – ovšem takovému, že příměstský vlak by tímto získal jen cca 3min. zpoždění. Ale ne že bude příměstský vlak v té které stanici čekat na to, aby jej vlak EC předjel za cenu toho, že své zpoždění už „nesmí“ ani o minutku navýšit.
Čo sa tých EC týka, je to legitímna požiadavka. S týmto bojujeme aj v BSK, EC je sväté a nevadí že rozdrbe dopravu a nadväznosti v celom regióne, je to priorita. V tomto smere je oveľa lepšie žiť v JMK kde kraj tlačí na to že denno-denný dochádzajúci je hodný pozornosti rovnako ako nejaký turista z druhej strany planéty na výlete do Budapešti (nič proti nim, ale keď sa denne nevieš dostať do práce lebo Maďari zas komplet rozdrbali vozbu EC tak je to väčší problém ako zmeškať rezerváciu reštiky v Prahe). Each to their own…. No a pokiaľ ide… Číst vice »
Ohledně „rivality“ regionální a dálkové dopravy viz moje odpověď pánu vystupujícímu jako poslední písmena abecedy. Ale možná bych jen přidal jednu věc. Dost záleží, co u toho PC/reléovky/stavědlového přístroje sedí za jedince. Jsou výpravčí/dispečeři, kteří se nebojí poslat osobák před EC nebo railjet a nadělit mu tak třeba dvě tři minuty a pak jsou tací, co osobák uhnou i když EC teprve vjíždí do předchozí stanice. Protože co kdyby. Stejně jako u jiných profesí je i tohle do určité míry o lidech, nejen o předpisech. Stejně jako některý strojvedoucí se snaží nabrané zpoždění eliminovat, zatímco jiný jede s pěti minutami… Číst vice »
Hm, musím přiznat že to množství lidí kterých se tato věc dotýká je vyšší než jsem si myslel. Nicméně, nebyl by ten problém prakticky stejný kdyby ČD to VŘ nevyhrály? A pokud dejme tomu z důvodu „odmítnutí“ nového režimu vlastními zaměstnanci by nebyly schopné smlouvu plnit, nastával by přechod na druhou nabídku v pořadí nebo ne?
Kdyby se na nádražích zrušila ochranka, jejíž příslušníci mě většinou děsí víc, než ti, kvůli kterým byla zřízena, ušetřila by se spousta peněz na skutečně užitečné zaměstnance, jimiž průvodčí jsou.
Ochranku neplatí JMK.
Tak ono je to docela v pořádku, že Dežo Horvátha děsí jakákoliv ochranka.
Nechci to nijak dramatizovat. Jsem už několik desetiletí jen obyčejný cestující, od dráhy jsem odešel v 1994. Ale právě proto se zeptám. Novější předpisy od té doby neznám. V úvraťové stanici (dopravně) vlak ukončí jízdu, třeba v Židlochovicích nebo Hustopečích u Brna. Strojvedoucí zabrzdí soupravu, přejde do druhé kabiny. Průvodčího nebude mít. Jaká pravidla teď platí pro zkoušku brzdy předtím než znovu vyjede na trať s vlakem plným cestujících? A druhý dotaz, jak bez průvodčího zajistí soupravu na širé trati v případě poruchy průběžné brzdy?
První dotaz – automatická zkouška brzdy, druhý dotaz – opatření dopravce, od rozdělení dráhy toto SŽ hodila na dopravce a ten už pro to musí mít svůj interní pokyn. Stejně tak jako při poruše VZ lze jet s vlakvedoucím na stanovišti rychlostí max 100 km/h, bez vlakvedoucího zůstane vlak stát na trati.
Díky.
Prosim? Odkdy známe automatické zkoušky brzdy? Vlak musí mít provedenou ÚZB, popřípadě UZBHV, oboje může dělat strojvedoucí sám, za nějakých dalších podmínek. Tyto ZB jsou platné 24 hodin, mezi nimi, bavíme-li se o ucelených jednotkách (protože bez doprovodu se bude jezdit jen s Moraviemi), strojvedoucí při obratech žádnou ZB nedělá. Při změně stanoviště pouze dělá na stanovišti ověření ovládání průběžné brzdy. To je vše. „Papíry“ se neřeší, jezdí se na Trvalé zprávy o brždění. Porucha průběžné brzdy, v případě Moravie, znamená použití veškerých možností k zastavení vlaku, když se to strojvedoucímu povede, má dvě možnosti. Buď vyhodnotí, že dojede do… Číst vice »
Jasně všechnu železniční dopravu přenechte Němcům, Rakušanům a Madarům a České dráhy můžete zrušit a lidi nechat na pracáku ! To samé je v Libereckém a Ústeckém kraji , kde to za úplatky radních získala Arriva , Landesbahn a Regiojet všechny důležité tratě a dražší cenu pro cestující !!
A to se rozčilujete jen proto, že tam neplatí režijka? Protože až na výjimky *) to soutěžení (ať už ho vyhraje kdokoliv), přineslo zlevnění pro krajskou/státní kasu a navýšení kvality.
*) výjimkami myslím R8 a R23 ve žlutém podání, ale zde se jedná o z flasteneckého hlediska takříkajíc „čistou“ firmu. Jen ty vlaky jsou drobátko špinavé, no…
Co máte s tou rezijkou nějaká obcese? Například v jihomoravském kraji neplatí ani ve vlacích čd, takže nějakou souvislost nevidím.
Respektive neznám výkony, kde by soutěžení přineslo zlepšení.
To, co má lví podíl na zvýšení kvality, se jmenuje dotace EU.
Např. Liberec – Hrádek nad Nisou – Varnsdorf od 12/2010?
Tak nevím, řekl bych že tam kde si zadavatel do podmínek VŘ napsal „nové vlaky“ nebo aspoň „nízkopodlažní nástup“ nebo „klimatizace“ nebo podobné požadavky (které staré křápy nesplňují) tak tam prostě ty nové vlaky přesunuli… bohužel jaksi potom na těch linkách kde se VŘ nedělalo, nebo jen „symbolicky“, tak tam jezdil ten „zbytek“ z flotily – hnus v nejlepším případě přetřený do korporátních barev a možná s WiFinou… Situace že někde koupí do vlastnictví jednotky kraj je poměrně nová, ale když to nastane tak samozřejmě to co koupí to tam jezdí, s tím deset let nejde šachovat absolutně vůbec a… Číst vice »
Jenže stále to je o dotacích EU, ne o soutěžích, jaká soutěž proběhla na Pardubice – Jaroměř, že tam jezdí Panteři, na Pardubice – Hlinsko, že tam jezdí žraloci, či na Havlíčkův Brod – Telč, že tam jezdí Štádler?
Však ono těch skutečných soutěží (nabídkových řízení) zase tolik nebylo.
Skoro všude se „bagrovalo“ do rukou ČD, max. tedy v posledních letech „rozstřely“ (v části případů ale s možností starších vozidel).
mzda vlakvedoucího cca 35k hrubého, mzda revizora cca 45k hrubého – to je zajímavá úspora
Jenže on ten revizor bude kontrolovat i autobusy a ne se jen zašívat v zeleným vagoně.
Odkud máte těch 45k hr. za revizora?
Dobrý den, co se týče mimořádných událostí spojených s přejetím nebo sražením člověka, strojvedoucí nikam chodit nemusí. Ba ani nemůže, zvláště v případě, že by pro svoje opuštění vlaku musel odblokovat byť jedny dveře a nestojí v prostoru pro výstup a nástup cestujících. Za první pomoc se v takovém případě považuje nahlášení MU výpravčímu. Spíš bude problém s napsáním novelizace předpisu ČD D2. Podle současné platného predpisu se před odjezdem vlaku bez obsluhy vlaku musí přesvědčit o tom, že cestující vystoupili a nastoupili. Vzhledem k tomu, že kamerový systém je těžko použitelný za denního světla, za tmy, deště, sněžení a… Číst vice »
no, ono se proslýchá, že strojvedoucí bez vlakových čet prostě nepojedou, pokud to zůstane ve stavu, jakým je to dnes
PS.: pro ty, co budou vyhrožovat vyhazovem – těch 150 strojvedoucích, kterých je denně potřeba jistě nakoupíte v lídlu
No co si budeme… Někdo odejde sám, někdo přejde na toho revizora, nekdo do jiných SVČ, někdo se nechá ukecat na strojvedoucího i přes ty podmínky. Ze zbytku se vyhází to nekvalitní (a že jich je víc než dost) a je vyřešeno.
Nekvalitní, ale kamarádi se vždycky zachrání. Tak je to ve všech podobných oborech.
95% cestujících jede s platnou jízdenkou a jsou slušní, zbylých 5 procent bohužel… ale dělat ze všech nesvéprávného osoby, co neumí přivolat popr. poskytnout první pomoc někomu, kdo to bude potřebovat, to už je moc. Několikrát jsem ve vlaku volal rychlou, ale než jsem se já osobně od cestujících dozvěděl, že se něco děje, už poskytovali SAMI první pomoc. Informace cestujících – “strojvedoucí má úplně jiné starosti” … aha, říct do rozhlasu proč se stojí zabere 10 vteřin. A co se ničení souprav tyče, to nám všem může být jedno. Ono nechat odstranit občas nějaké graffiti je holt o dost… Číst vice »
Nějak si protiřečí, chtějí rekvalifikace na strojvedoucí a o pár řádků níže je chtějí propouštět. Dobře už bylo, katastrofální humus, co se děje. Kdo bude odbavovat vlaky např. v Brně. Co všechno bude ten strojvedoucí ještě dělat?
Asi tak to stejný, co na lokálkách bez průvodčího ?
na lokálkách jezdí soupravy o délce 170m? tedy že nevidíte nakonec?
Na švýcarských lokálkách typu Rhätische Bahn se to může i těm 170 metrům blížit.
já jako strojvedoucí budu dělat to, co mám napsaný v pracovní smlouvě – ohlásím chybějící personál, zamču to a půjdu si sednout na fírcimru
PS.: jsem placen od hodiny, ne od kilometru
Který bod pracovní smlouvy vám uvádí, že doprovázíte výhradně vlaky doprovázené vlakovou četou? Poprosím o jeho přesné znění ,díky.
To jsou ale vlaky BEZ přepravy cestujících
Pardon, pro upřesnění: který bod pracovní smlouvy vám uvádí, že vlaky s přepravou cestujících budete doprovázet jen s vlakovou četou? Díky.
To už pak asi moc dlouho placený nebudete 😂
Tak se pak nedivte až váš zaměstnavatel příjde o zakázku kterou nebude schopen plnit…
Informace cestujicim a jejich bezpecnost pujdou uplne do kytek. Ve vlacich si budou v zime jezdit bandy bezdomovcu a v noci si tam bandy vyrostku budou delat afterparty. Tak se vsichni podivejte jak ty vlaky hezky vypadaji a az zrusi vlakvedouci zacne retrostyl „metro 80′ New York“ …. holt kdyz si musi nekdo na Kordisu masturbovat ego, jak umi vect zeleznici, tak je to tezky.
Jen by mne zajímalo: Nevím jak Morávie, ale spousta moderních vozidel má tlačítka ,,SOS“, jejichž pomocí si má cestující přivolat pomoc, pokud se mu třeba udělá špatně na toaletě apod. Na sklonku kariéry jsem tato tlačítka zažil a pokud je někdo stlačil, šel tam vlakvedoucí. Ve 100% případů to byl omyl cestujícího, nebo ,,žertík“ školní mládeže, třeba i opakovaně. Co udělá strojvůdce v takovém případě? Zastaví v polích a půjde stav prověřit, nebo bude alarm ignorovat?
Nebojte. V depu demontují tlačítka. Ve vlaku nebude žádný planý poplach.
V Rakousku je intercom … fakt jako nebude zadna apokalypsa na urovni vymirani dinosauru.
Že je v Rakousku intercom opravdu výrazně pomůže jednotkám na Moravě. V nich jistě také je. Jen je nebude mít kdo obsluhovat.
vzhledem k tomu, jak často se to zneužívá, či dojde k omylu, že si o to debilně umístěný tlačítko opře batoh, tak tenhle signál ignoruji (za těch pár let u DPmB řádně vycvičen)
Hmhm, napadá mě, možná to tlačítko „jen“ přikryjou krabičkou se sklíčkem „rozbij v nebezpečí“ to bych řekl řeší všechny nechtěné aktivace, i polovinu „žertovných“ aktivací…?
Když jedu Beroun Praha City Elephantem, tak si kolikrát říkám kolik ten průvodčí bere, že se ČD a objednavatelům vyplatí nechat ho kontrolovat lístky PID za 40 nebo 30 korun, z čehož má polovina lidí minimálně měsíční tramvajenku,
… průvodčí nemá ve svých pracovních povinnostech jen kontrolu jízdních dokladů, pane Pavle
Pane Martine, o pracovních povinnostech průvodčího nebo vlakvedoucích mi prosím nic neříkejte. Je to již zcela zbytna profese, která u moderních vlakových souprav na minimálně regionálních linkách co nevidět skončí.
tak doufám, že je pak sám řídíte, protože já jako strojvedoucí se soupravou delší, jak 50m bez vlakové čety neodjedu, a nejsem v tom sám
Beroun -Praha stojí skoro stovku. Za 30 Kč se dnes moc nesvezete.
Beroun Praha na PID při pražské tramvajence 40 kaček, od Srbska je to při pražské tramvajence 30 kaček. Pražskou tramvajenku má skoro každý.
To je úplně jedno, u soupravy takovýchto rozměrů strojvedoucí potřebuje součinnost další osoby.
Je to prevence. Kdyby tam průvodčí nebyl, třetina soupravy by jela na černo. Tohle není 810 na lokálce, kterou revizor obejde za pět minut. Pokud jezdíte řevničákem nebo berouňákem, jistě víte, že tyhle spoje ve špičce praskají ve švech a i dva průvodčí mají problém celou soupravu průběžně kontrolovat.
Jistě? A nestačí na tu prevenci aby tam byl celkem pravidelně revizor? (neříkám pokaždé, stačí když bude často)
Šikovný železničář si na jihu Moravy práci najde..
A hloupý líný odborář půjde na pracák 👍🤪
Já bych to sice nedělal, mě se zdá, že se tam ten člověk co umí něco zařídit, najít, pomoc a hlavně tu pomoc i zorganizovat (IZS), jako více než hodí, ale budiž, jsem zvědav jak se to bude zvládat technicky. Přeci jen strojvedoucím ubudou jedny oči a jedny ruce (i přes to, že v x případech to nestačilo, tak v jiných x případech to zachránilo) a to jim nezávidím, kamery (nebo je to jen zobrazovačem?) mě teda kvalitou překvapily (kostičkovaný obraz z roku raz dva), takže to bude docela oser hlídat, dveře taky nebývají zrovna bez potíží…. Maminkám s kočárkem… Číst vice »
Kamera na Moravii je v rozlišení že vidíme na stanovišti na co se koukají lidi na mobilech – minule tam měl borec třeba otevřené porno.
A budete také koukat před sebe na trať, nebo jen na kamery do vozů?
Možná se koukal v zastávce? To by bylo zcela na místě…
Tak to jsem asi koukal do jiných kamer teda, já na nich měl problém rozpoznat věc na peroně… Nakonec to byl odpadkový koš 🙂
Cast lidi by asi mela prijit k arrive. Ale chapu, ze je to pro ty konkretni lidi neprijemna zivotni situace. Snad se jim podari brzy najit novou praci. S planem na vlaky bez spis souhlasim – o praci vlakvedoucich se musi podelit strojvedouci, revizor a digitalizace. Financni uspora by mela byt znacna, takze mne dava smysl to zkusit, bez toho nikdy nezjistime jestli to bude fungovat ci nikoliv.
A zvedne se těm strojvedoucím adekvátně I plat, když na ně chcete nahrnout další povinnosti?
Ono totiž na strojvedoucí se toho v posledních letech nahrnulo docela dost, ale plat adekvátně neroste
Hádám, že se jim zvedne adrenalin při řešení mimořádných situací.
Plat se strojvedoucím (neříkám, nejen jim) zvedá celkem pravidelně…?
Ale rozhodně to není úměrné tomu, kolik se na ně nahrnulo dalších povinností.
ČD řeší „koncové“ zaměstnance? Co to je za blbost. Vždyť jsou jim ukradení.
ano, jsou jim ukradení, protože by takovou smlouvu jinak nikdy nepodepsali
Promiňte, nechápu? Myslel jsem to tak, že stejně jako cestující jezdí za rozdílných podmínek, tak i jejich zaměstnanci pracují za rozdílných podmínek. A tohle je ČD naprosto ukradené.
To bude masakr,vozy zničené a až dostane pár revizorů po držce,tak už se tam ani neukážou.Suma sumárum to bude finanční propadák.
A proč v PIDu vypadají 471 tak, jak vypadají? Průvodčí tam přece jsou…
Tak Pražáci jsou vyhlášená čuňata. Tam by mohlo být pět průvodčích a výsledek bude stejný.
Co je pěkné, že už není hlavním tématem režijka. Kolik kolem ní bylo i tady kvikotu a po pár letech si už na “přirozené jízdní výhody” nikdo pomalu nevzpomene 🤣
Zatímco vy z ní máte pěkný headache 🤣
Svoji i manželčinu režijku mam cca 15 let v depozitu, zhruba co začali vymýšlet, v kterém vlaku platí, kde si co musím přliplatit, romrvili přípoje atd. Jezdím všude autem, je to ochlup dražší, ale jedu z bodu A do bodu B a nemusím řešit přestupy a pod.
A teď si vezměte, že pracujete pro firmu, jejímž primárním předmětem podnikání je přeprava cestujících**, kteří za tu přepravu platí + navíc nejsou přepraveni „ode dveří ke dveřím“, ale jen z nádraží na nádraží“.
(** jestli tedy jste pracovníkem ČD a ne např. Správy železnic, u které je platnost zaměstnanecké jízdenky jednoho z mnoha dopravců zcela nesmyslná)
Já bych je při nejhůř dál na posílí do jídelních vozů aby se jídlo mohlo donést až na místo nebo více Minibaru.
Museli by zařadit po smlouvě s JMK i napájecí vozy pro pracující lid.
chystá se i rušení dep!další lidi půjdou…
Obávám se, že dojde k ničení souprav a snížení bezpečnosti (pocitově a možná i reálně). Bude tlak osadit soupravy ochrankou (Policie tam asi chodit nebude) a skutečně se ušetři??? Akorát si security bussiness namastí kapsu a stejně to zaplatí daňový poplatník 🙁
to se obáváte dobře
To bude prča až zůstanou stát někde v lese a lidi nebudou vedet co se děje.
Za to teď ví všechno 🤣 Šotoscénáře internetových ultras…
Když to zastaví někde v polích, tak ti lidi teď ví?
jistě ví víc než budou vědět pak
Jistě, skoro nic a nic, to je velký rozdíl… (ano matematicky dokonce nekonečný rozdíl)
no…chtěj to,maj to mít….
A to si představte, že už vynalezli něco jako rozhlas. A jdou s tím i informovat cestující…
Ta informace může mít i takovou podobu: Váření cestující, zastavili jsme pro poruchu. Pokračovat budeme, až nám někdo pošle pomocnou lokomotivu, která nás odvšze dál. Předpokládané zpoždění nelze stanovit. Za vznikl= zpoždění se omlouváme.
A ještě může nastat další možnost: Nějaký sebevrah nebo ignorant si bude krátit cestu po kolejích q skončí pod vlakem. Strojvedoucí nehodu ohlásí současně s tím, že není schopen další služby. Jsem 20 let v důchodu a mnohé se změnilo. Často ale byl strojvedoucí ochoten pokračovat za podmínky, že s ním bude na stanovišti další pracovník s patřičnými zkouškami (např. vlakvedoucí jiný strojvedoucí)
já jako strojvedoucí nemám povinnost informovat cestující, naopak mám hromadu jiných a přednějších povinností, než nějaký informování – navíc to nemám ani v pracovní smlouvě
ČD mají odlišná ustanovení pracovních smluv pro ty strojvedoucí, kteří jezdí na 0/0/S?
Protože předpokládám, že (když už ne jiní) strojvedoucí na 0/0/S tu povinnost mají už nyní (resp. už dávno).
A to jako občasný cestující za sebe můžu říct že nikdo (zřejmě je to dáno minimálními očekáváními a pesimizmem) nečeká že budou cestující informováni do minuty po (neplánovaném) zastavení, a po deseti minutách předpokládám v 99% budou „nutné úkony“ již dokončeny, co by to komu udělalo zahlásit rozhlasem „stojíme pro poruchu“ nebo „vypli nám proud“ když jinak stejně jen čeká?
Představte si, že v těch soupravách je vlakový rozhlas. Vidíte ještě nějaký problém?
Sám nepoví proč zastavil v lese a v tu chvíli většinou strojvedoucí má jiný zájmy než honit displeje informáku. Abyste si nemysleli, nejsem zastánce ani odpurce ježdění bez doprovodu, s nim je to často lepší a naopak někdy je to spíš přítěž. Co se jinak bude dít ve vlaku mě nezajímá, ať si tam třeba staví na hlavu s nohou za krkem, čumim na cestu a ne na kamery, jediný co mě trochu dává do pozoru je výprava vlaku v samotným Brně hl.n, kdy jediná možnost je se podivat na kamery jestli někdo vzadu ještě nemá kufry uvnitř ale je… Číst vice »
No pokud tam někdo bude napůl, tak nepojedeš, to se Ti to nerozjede při neuzavřených dverich
Neposedný díte už uvnitř, mamina zvedá tašku s nákupem venku, běžná častá situace, nevidim, zavírám, závora to neblokne, jedu pryč, mamina plaší na peroně, malý dítě ve vlaku samo (třeba)
Což se opravdu stalo Českým drahám v Horních Heršpicích při přestupu mamince s třemi dětmi. Dvě tříleté ji vlak „unesl“ do Brna, když ještě nestihla ty dvě děti z vlaku vyložit. Nevím, ale ve světle této příhody je ten vlakový personál opravdu nadbytečný, protože je úplně k ničemu když se stávají takové nehodové události.
Takto, uznejme aspoň že doposud tyto situace „někdy“ doprovod řešil, a jindy zase ne…
Zde by dost pomohla fotobuňka ne? Funguje to obstojně ve výtahu (kde už dlouho není obsluha vůbec žádná)…
Maly detail – v povinosti strojvedoucich neni informovani cestujicich – to vzdy delal pruvodci/vlakvedouci. Strojvedouci ma pri momoradnostech uplne jine starosti. Ze je na zapade bezne, ze na vlacich nejezdi vlakovy doprovod? Ano maji to tak, ale pak se musi prebrat ze zapadu cely system fungovani … a jestli tu mame vsichni makat jak na zapade, tak k tomu musi byt i zapadni vyplata.
A kdo informuje v těch vlacích ČD, kde se jezdí bez průvodčích už 15, 20 či 25 let?
Myslíte, jako aby byla výplata pouze ve vlacích na úrovni západu, anebo aby byla výplata fýry podobným násobkem průměrné mzdy (to už možná i je)?
No, tak. Když dnes zastavi vlak v lese, tak průvodčí někam zaleze a schová se. Když ho po hodině najdete, tak Vám řekne, že stejně nic neví a dovolat se dispečerovi nelze.
Tady je duvod k zamyšlení, proč si platit členství v OSŽ. Být vámi milí vlakvedoucí, tak jim položím průkazku na stůl a jdu domů. Protože se příměstskými vlaky bez průvodcích inspirují i jiné kraje a vy si budete hledat novou práci.
Co mají společného odbory s objednávkou kraje? Vysvětlíš mi to?
A co mají kraje společného s zaměstnanci dopravce, že kraj řeší jejich benefity?
Kraj řeší benefity zaměstnanců dopravce?
Kraje objednávající v „brutto“ režimu (= přenášející tímto na sebe riziko tržeb) mají dost společného s rozhodováním o tom, zda/jaké/za jakých podmínek budou v takových vlacích platit „ne-IDSkové“ jízdenky.
Tak ať se starají o tržby a ne o benefity, po kterých jim je houby.
Ale řezijka není obyčejná neIDS jízdenka, ale benefit, ani se neřídí klasickou TR10. Škoda, že je nenapadlo vyřadit IDS z Rychlíků.
Není to IDS-jízdenka (nejede v brutto-režimu). A její neplatnost (resp. když už, tak za cenu kompenzace – viz níže) = starání se o tržby (a mj. eliminaci jejich úniku).
Nicméně vbrzku to vyřešeno bylo – příslušnou kompenzací ze strany dopravce (= zaměstnavatele).
Eleminace úniku tržby= omezení černých pasažérů na minimum. Když má někdo benefit, není to černý pasažér.
Tak kolem té kompenzace bylo taky pěkné divadlo, a to jak kraj dělí zaměstnance na ČD a neČD, a krajské a nekrajské, je taky pěkná absurdita, ale to už v zdejších diskuzích bylo řešeno xkrát. A je to akorát tak pěkná pra*árna, holt si zas JMK hraje na něco víc.
Když má někdo „benefit“, tak jeho jízda nepřináší kraji (nositeli rizika tržeb) žádnou tržbu.
Jo, divadlo to bylo pěkné – pracovníci ČD z JMK měli tu platnost zajištěnu už od 10/2019, přesto právě oni vyhrožovali v 1/2020 zastavením své práce jako protest proti JMK…
To ale kraji nedává právo požadovat neadekvátní částku, navíc ještě rozlišovat mezi zaměstnanci co jí vlastní, co víc, rozlišovat mezi zaměstnanci jednoho zaměstnavatele. Ok chtěj rejžovat na režijkách, ve finále jim do kraje část lidí ani nepřijede a neutratí tam tak peníze, které by tam jinak nechali.
Tomu se říká solidarita, to Vám evidentně nic neříká. Navíc i pro ně se stále jednalo o náklad navíc i tehdy, nebylo to tak že jim režijka bude platit nadále za stejných podmínek.
Na solidaritu se v obchodě nehraje. Kraj byl moc měkkej. Neměli nabízet doplatek a nechat ČD vycukat.
Solidarita? Takže pracovníci ČD v JMK nechtěli stávkovat za SVÉ hospodářské a sociální zájmy (čímž se odbory oháněji – příslušné ustanovení LZPS), ale za zájmy úplně jiných osob než jich samých?
P. S. Do JMK snad lidé jezdí (pokud vlakem) primárně dálkovými vlaky – např. Regiojetem od Ostravy. 🙂
Divadlo předvedl hlavně kraj s tím ČD a neČD, a krajskými a mimo krajskými zaměstnanci. Nic mu nedává právo takto rozlišovat.
Taky nemuselo být nic.. A možná by to bylo lepší.
Co si domluví dopravce a zaměstnanci mezi sebou , tak to kraj fakt nezajímá. Buď budou platit jako ostatní, nebo to za ně bude platit zaměstnavatel. Jinak nezájem.
Jenže na to zas nechtěl přistoupit kraj, na nějakou paušální částku.
Nikdy ani neměla být dána možnost krajům sahat do benefitů cizích zaměstnanců.
Benefity si řeší jen zaměstnavatel se zaměstnancem. Nikoliv se zákazníkem. A pokud jsou brutto smlouvy, tak tam je jasně daný, že nějaký režijky se uznávat nemusí.
Já vím, že tuto zhovadilost umožnili, protože nechat kraj zasahovat do cizího benefitu (dokonce i do benefitů zaměstnanců s jejichž firmou nemají vůbec nic společného) nic jiného není, a nikdy to nemělo být připuštěno.
Ano firmě není nic do kraje. A kraj nebuce nikomu dotovat jeho benefity. POkud firma chce režijky, tak je musí platit. Kraj nebude vozit nikoho zadarmo.
No právě – organizace, se kterou kraj nemá ani žádný smluvní vztah, má o to menší právo požadovat přepravu, která kraji generuje únik tržeb.
Kraj na nic nemusel přistupovat, stačilo aby ČD koupili svým zaměstnancům roční jízdenku na všechny zóny podle ceníku IDS JMK.
To je řešení jak noha, opravdu když si chce hrát kraj na svém písečku, tak bych platnost IDS vyškrtl z Rychlíků , ať si to užijí.
Protože všichni zaměstnanci jezdí jen po kraji a nikam dál, a režijka nemá i další benefity, že?
Však v části vlaků mezi Brnem a Břeclaví IDS neplatí.
V rychlících v JMK platí.
P. S. Na jakém jiném než „svém písečku“ (tzn. řešení objednávky dopravy na území svého kraje) by měl JMK pracovat?
Jasně, budeme se přetahovat jak malí jardové… v tom případě jednoduše, nechť ČD nemá žádné zakázky v JMK, hotovo. SAMOZŘEJMĚ pak nebude platit režijka v cizích vlacích…
Benefitem nemůže být věc kterou zaměstnavatel neposkytuje „ze svého“… neprojde tak jako benefit například „přednost u pokladny v obchodě“ případně „imunita vůči pokutám za parkování“…
To by nemohli protože tohle nařídilo ministerstvo dopravy je uznávat i na rychlících nevím jestli na expresech intercity a eurocity platí IDS ale na rychlících musejí se uznávat
nejenom vlakvedoucí,nastane i rušení dep!a to bude mazec
Dopravci si stěžují na nedostatek lidí v dílnách, takže dont worry, práce je dost.
Na trhu je 266 783 volných pracovních míst (Statistiky Úřadu práce, 1/2024). Kdo bude chtít pracovat, adekvátní místo si jistě najde jinde. 🙂
Za adekvátní plat?
To už je problém dané osoby, zda si dokáže domluvit odpovídající plat
Ne, já se ptám komentujícího, když se ohání tím, že ÚP eviduje přes 266 tisíc volných míst, kolik z toho je míst za adekvátní plat, a pracovní podmínky, tak aby si nepohoršili?
Je to aspoň polovina, nebo jich je jen 100?
Takto plácnout vždyť práce je dost, je hodně velké zobecnění, ti lidé mají nějakou odbornost, nějaké vzdělání, atd…
POkud mají potřebný vzdělání, tak není problém najít.
jinak jsou na tom úplně stejně, jak všichni ostatní. Šikovnej člověk najde dobou práci bez problémů, nefachčenka a zašíváci mají smůlu.
Nemáte pravdu. Kdyby to bylo tak jednoduché, jak oba píšete, ta místa by byla obsazená. A fakt neprojde argument, že lidi chybí. Lidí, co chtějí pracovat (za mzdu řekněmě mezi 20-30 t.) je dost. Zájem zaměstnavatelů není. Ani se neobtěžují Vám odpovědět. Takže ohánět se fiktivními, já přiléhavěji říkám fakovými, místy nelze. Některá ta místa ve skutečnosti ani neexistují a pokud ano, tak tam nikoho nepotřebují. Věřím vlastní zkušenosti, ne něčemu, co se někde často píše. A ano, práci mám skvělou, za dostatečný plat a baví mne. Naše společnost je plná velmi sebevědomých a drsných lidí, kteří udělají všechno pro… Číst vice »
https://youtu.be/csnW8RL2iiM?t=122
V jiných státech toto řeší automaty na jízdní doklady a turnikety na nástupištích.
Jine staty jsou taky podstatne vyspelejsi.
To budou hádky až pojedou načerno lidi támhle někde z mejdanu,to bude opruz pro toho revizora,a myslím že to bude zkoušet dost lidí,a pokud těch lidí pojede ve skupině více,nedivil bych se že by byli schopni i toho revizora napadnout
Kolik takových gruppen-napadení průvodčích se v ČR děje? Přibližně?
Docela dost, ne každý dopravce se tím „chlubí“ v médiích.
Nemusíš přesně, stačí přibližně.
Nejde o chlubení v médiích, jde o přestupek nebo trestný čin.
Si to vyhledej. Lukáš není Tvůj poskok.
Když Lukáš něco tvrdí, jistě to ví. Nebo spíš jen tak plácá, že, ty samozvaný moderátore.
Jistěže nemusí. Pak je to ovšem nevěrohodný argument…
Metrem nebo
To je samozřejmě smutné… hurá, toho teď spoustu vlakvedoucích uchránili!
Vydal k tomu nějaké stanovisko drážní úřad? Stále si trvám na tom, že u souprav větších než sólo motorák má být vždy minimálně jeden další člen posádky. V případě závažné MU to může být kritické, jako před několika měsíci v Olomouci kde došlo ke srážce a prudkému požáru.
A co takové metro. Tam je také více než sólo motorák a kdyby začalo hořet… (a podzemní lanovka v Kaprunu taky byla sólo a komu to pomohlo – pomůže spíše zabezpečení).
A co taková šalina, tam bývají 2 vozy
Vůbec nevíte o čem mluvíte. Metro má všude zastávky v rovině a vše je pod dohledem. Na metro nemá vliv počasí.
Na zastávce v oblouku být odkázaný na kamery a např. při mlze, námraze apod. to si neumím představit. Také může dojít k výpadku kamer.
A Kaprun? To záleží na okolnostech. Například při nedávné nehodě v Olomouci by cestující asi uhořely nebýt vlakvedoucího který uvolnil únikovou cestu. Je to člověk, který může něco v případě nouze něco zachránit.
Strojvedoucí ve výslužbě Ivan
…. který uvolnil únikovou cestu ….
Úniková cesta by měla být vždy volná – proto se nazvala únikovou cestou.
Uvolnil únikovou cestu do sousedního vozu, která vedla jen přes stanoviště.
Zato Moravie jsou v celé délce plně průchozí.
A tím i prostupnější pro šíření ohně a kouře…
Nicméně v tom už nehraje roli přítomnost/nepřítomnsot průvodčího.
Jak na metro nemá vliv počasí? Povodeň rok 2002 Praha něco vám to mluví ?
Prosím vás metro staví každé dvě minuty ve stanici obsazené dozorčím, to vůbec nelze srovnávat.
Tady jde o to, jak často nastává taková kritická situace.
..těch stanic s nějakým dozorčím je velice málo….
Ve stanicích pražského metra dozorčí ve stanicích už dávno nejsou.
Jestli je to tak kritické, měl byste navrhovat jednoho průvodčího na jeden vagon, protože jinak to nic neřeší. A tedy nevím, kdo to ufinancuje. Možná by bylo snazší udělat nějakou informační kampaň na téma „víte že existuje nouzové otevření dveří?“
Ufinancuje se to jednoduše – místo věčně problémového a drahého vlaku pojedou autobusy.
To asi není řešení, které by zdejší mainstream uspokojilo 🙂
Zvláště, když při jeho popisu bylo použito tzv. „toxické“ slovo, jako autobus. 🙂
Kdyby místo S3 z Kuřimi jezdily busy, tak nimi jezdí jen tak půlka dnešních cestujících
To je možné a dokonce i pravděpodobné.
Tu Kuřim jste si tam dodal vy. 🙂
Tak Hustopeče, Tišnov, Blansko, Adamov, to je všude stejný případ. Kraj nerentabilní tratě aktivně zavírá, kdyby to šlo lépe obsloužit autobusy, tak to kraj udělá. Ale na všech těchto tratích je vlak rychlejší a pohodlnější než autobus, takže to holt moc smysl nedává
Jasně, ti štíplístci se můžou rekvalifikovat na řidiče busu, že.
Voni sou fakt hlava…
Myslíte že by to nezvládli?
Proč by nemohli?
To ovšem nebylo podstatou toho příspěvku.
Drážní úřad do toho nemůže zasahovat. Trvejte si na čem chcete.
Zhlediska bezpečnosti provozu se ukázala tragická nehoda lanovky, s tím, že průvodčí zatáhne za záchranou brzdu jako omyl.
Co se týče mimořádností typu požár, nehoda lze předpokládat, že první pomoc či zavolání na záchrannou službu cestující zvládnou sami podobně jako v běžném životě.
Mimochodem Kaprun začal hořet taky navzdory přítomnosti průvodčího, kterému do autonomní lanovky namontovali dohledové stanoviště a později (bez certifikace) přimontovali přímotop. Ten vzplanul. Paradoxně kdyby se tam jezdilo bez nich, tak se to nemuselo stát.
Ano, v tomto konkrétním příkladě přímo přítomnost průvodčího byla důvodem nehody (kdyby tam nebyl, nemuseli by mu zfušovat vytápění, nebo aspoň mohlo být vypnuté)
Podejte si dotaz podle stošestky na DÚ….
Proč by k tomu měl vydávat Drážní úřad nějaké stanovisko? Máte nějaký předpis, který to nařizuje? Hlavně sem netahejte vnitřní předpisy dopravce. :))
ČD jezdí bez průvodčích i zčásti s (výhradně dvoudílnými?) Reginovami.
JMK, co byste chtěli. Ostuda celého státu. Budou ještě plakat nad výdělkem.
A vy jste odkud?
Já myslím, že se tady máme ještě dost dobře, co se týče hromadné dopravy dokonce velmi nadprůměrně v rámci ČR
To možná někde u Brna nebo Znojma. Na hraniční části kraje Kordis zvysoka dlabe, s výjimkou půl roku před krajskými volbami, to nám slibují hory i s horákama.
Docela by mě zajímalo kde to je? Protože i hraniční části kraje mi přijdou obslouženy poměrně dobře. Samozřejmě vzhledem k hustotě osídlení a z nich vyplívajících možností zdaleka ne tak jako Brno a nejbližší okolí ale myslím že obyvatelé srovnatelných obcí v jiných krajích mají pořád co závidět.
Taky bych rád věděl, o které části píše Libor (??)
S tím že je slušný předpoklad že v případě „přechodu“ do jiného kraje by to mohlo být i horší, ne lepší. Některé oblasti jsou polohou fakt znevýhodněné, ale co s tím, dotovat víc dopravu tam kde je málo cestujících?
Vždyť Znojmo je hraniční částí kraje.
A mimochodem srov. četnost bus-spojení v okrese Znojmo vs. sousedním (již mimo JMK) okrese Třebíč (u srovnatelně lidnatých obcí).
Bejvávalo.
Ještě bych rozlišoval, za to sám JMK může a za co ne. Např. nemůže za stav uzlu v jádrovém velkoměstě či stejně tak nemůže za to, že na moderní soupravy se na něj „dotačně dostalo“ mnohem později než v jiných krajích (a to někde i bez dotace – viz přinejmenším část Elefantů nejen okolo Prahy, ale i v MSK).
Neřekl bych, i v tom největším zapadákově, jezdí bus co 2 hodiny.
Bez urážky, ale to si jen myslíte. Stačí se podívat na rapidní rozdíly v tratích vedoucí do/přes Brno, které by kraj měly být prioritou.
Pendolíno na každou lokálku. A hned..
To jsem neřekl. Ale kvalita vlaků by měla být srovnatelná. A taky by tomu měla odpovídat cena. Bohužel, na některých tratích se neděje ani jedno.
A když tam jezdily 842 a 854 čerstvě po reko a na ostatních tratích honenc kery, tak co ? To jim měli dát zadarmo jízdný ? Nebo si ty peníze natisknout ? Copak by tam asi jezdilo, kdyby IDS nebyla ?
To Dejve nemyslíte vážně, že ne? VHD v JMK je jedna z nejlépe organizovaných a nejlépe fungujících v rámci ČR. Jestli mi nevěříte, rád Vám dám pár typů na srovnávací průzkum. Mohu slíbit, že budete velmi překvapený 😀.
Proti tomuto by se měly ČD razantně postavit.
ČD nikdo nenutil se o tu smlouvu ucházet.
A proč? Jezdí snad průvodčí ve vlacích na západ od našich hranic.
Jezdí no, pokud nepočítáme S-Bahn.
No a o čem je tahle debata, o Ibalginech, tedy S-bahnu, Mlho
V ČD budou rádi, že tím sníží nedostatek lidí jinde.
To je ta krajizace a liberalizace.. A je to uplně na nic.
A zhoršení podmínek pro cestujícího.
A proč vás to trápí, když stejně na jízdné – dle vašich vlastních slov – nemáte peníze?
Ne že nemám peníze. Jen to nemá žádný smysl. Jezdit za 2 Kč/km s krajem. Za německé ceny defakto. Auto je rychlejší. Vezme věci sebou. Flexibilní.
Já jen, že tady už nějakou dobu jedete narativ o tom, jak se má dráha zlevnit a otevřít lidu nebo co já vím, a teď tady přijdete s autem, jehož vlastnictví a provoz vyjde přitom dráž, než ty 2 Kč/km. Ano, je to pak rychlejší, flexibilní a vezme věci s sebou. Potom mi řekněte, jak je možné, že lidé stále těmi vlaky jezdí a dokonce jich dlouhodobě přibývá.
Tak v Brně a Praze díky buzeracím úředníků a buzeracím. A nejdražším parkovným široko daleko vzhledem k příjmům je to možné.. + STK+pokuty za všechno.. Ale za mě je lepší změnit ty buzerace a zrušit EU a EURO x.
A auto jste dostal zadarmo? A servis za vás platí někdo jiný? Co běžná spotřeba jako pneumatiky, brzdy, olej, filtry? Nebo povinné ručení, dálniční známka? STK a parkování jste zmínil sám a samozřejmě do nákladů patří také. Pokuty neberu, těm se dá vyhnout.
Možná vás to překvapí, ale opravdu EU ani úředníci a jejich „buzerace“ nemůžou za všechny vaše starosti a problémy.
Nesvádějte svou neschopnost na jiné ..
A ty podmínky pro cestující se zdenku zhoršily v čem 😀?
Brnáci nakoupili vlaky s dotací téměř zadarno tak je asi nebude mrzet devastace souprav v brzké době. Za mě, krok špatným směrem, lidé si rychle zvyknou, že mohou cestovat zadarmo a jen blbec utrácí za lístky
Aha, a ta MHD, metro, vlaky na lokálkách, ty už jsou zdevastovaný a lidi tam masově jezdí načerno?
Když pojede nekdo na černo tramvají, město přijde o 25 korun (či kolik stojí ta základní jízdenka). Když pojede někdo na černo Letovice – Brno, kde jízdenka stojí přes 70 Kč dvakrát denně, o kolik kraj přijde?
Máte chybnou metodiku, u tramvaje uvažujete jen jednu jízdu na černo a vlakem dvě. 🙂
A proč Vás to trápí, kraj si to tak vymyslel, je to jeho kasa….
Nebo na něj přijde revizor. A jako bonus k tomu: dneska si někdo v Bílovicích vyhlídne, že průvodčí je v předním voze, a bez jízdenky nastoupí do zadního a jede do Brna bez jízdenky. Po novu se mu stane, že nastoupí do vlaku a tam po rozjezdu maníkl vytáhne odznak se slovy „revize jízdenek“.
Samozřejmě ale v každém vlaku průvodčí vs namátkově revizor, kde je větší šance, že se někdo pokusí jet na černo, samozřejmě v tom druhém případě. To by musel revizora potkat alespoň jednou za týden, ale to se nestane, ani v MHD nepotkám revizora častěji jak 1 za 2 měsíce.
To by musel být revizor ve většině vlaků, a tam zas neušetří skoro nic, pokud neojebou peníze
No to je právě otázka, kolik těch revizorů ve skutečnosti bude.
Klidně může být na každý vlak jeden – a třeba jen „statisticky“: že např. každou čtvrtou jízdu se ve vlaku objeví čtyři revizoři a za chvíli proberou vlak tak, že jim nikdo neunikne.
Ušetří se třeba na tom, že revizor může kontrolovat i v době, kdy průvodčí mává na fíru. Takže zkontroluje víc lidí a víc vybere / bude míň černých pasažérů.
A nebo to samozřejmě může dopadnout tak, že se na nějaké jjízdenky bude kašlat, to samozřejmě. Záleží na JM kraji, co má za představy.
Prd neunikne, zaseknou se na prvním případu, tak jako jinde.
Nezapomínejte že pokuta je 1500 (1000 na místě), když kraj chytí každého desátého černého pasažéra (reálně spíš dvacátého nebo ještě míň protože málokterý cestující potřebuje celosíťovou jízdenku) tak je pořád „v plusu“.
Uvažuje se o zvýšení pokut na 3000
Denní lístek MHD vyjde na 90 korun, když teda počítáte jízdu vlakem 2x…
Opravy platí Škoda, tak nás to zas tak bolet nebude
Vandalismus asi ne.
Výrobce je povinen, v rámci Full servisu, udržovat jednotky vždy čisté, bez grafitti nebo jiných projevů vandalismu.
Výrobce možná odstraňování grafiti bude zajišťovat, ale hradit se jistě bude nad rámec smlouvy o běžné údržbě – výrobce přece nemůže za úmyslné poškozování výrobku, jehož rozsah ani nejde předpovědět.
No a že kolem Prahy jezdí soupravy jako ze škatulky, když je v každé z nich průvodčí.
To je vtip? at si delaji co chteji! Urad prace? zmena profese? podnikani? zijeme v socialismu, aby se o kazdeho nekdo staral?
Bohužel pod EU v podstatě v socialismu žijeme.
Tohle je ten nejhloupější komentář, který jsem tady kdy přečetl. Víte vůbec, co to je socialismus?
Tak proč neemigrujete do Moskvy když se vám líbí žít pod podrážkou Vladimíra ?
No ale zas kdyby zaměstnavatel nevyužil (nebo se o to aspoň nepokusil) kvalifikace dotyčných tak by byl sám proti sobě, takže snaha najít nějaké pro obě strany příznivé řešení jeví se mi úplně logická.
Hlavně, aby se pod zrušení vlakvedoucích podepsali konkrétní lidé a nesli tak odpovědnost za případný prů…… Viz například nehoda na přejezdu v Olomóci, kde vlakvedoucí umožnil cestujícím opustit hořící soupravu. Aby bylo koho zavřít do ťurmy.
Jakakoliv zmena vyvola odpor. Ale zadna katastrofa nenastane.
Ano, do první větší MÚ. Je spousta situací, kdy pritomnost vlakvedoucích zásadně pomůže.
Hmmmm ???
Moravie má ale velkou výhodu, můžeš pohodlně „utéct“ do jinýho vozu.
V AT/DE/CH jezdí denně bez průvodčího tisíce spojů, a ještě to tam neshořelo
Taky se ty dveře dají nouzově otevřít.
Nouzový výhod by měl být k dispozici vždy. Chválit se za otevření nouzového výhodu je poněkud laciné.
Mezivozový přechod nouzový východ zdaleka není stejná věc
Asi by to neměla být „stejná věc“ ale pak je otázka proč nefungovali nouzové východy a proč byla bezpečnost zajištěna jedním člověkem který nemusí být po nehodě v pořádku atd.
nouzový východ je v každém voze. Je to rozbitelé okno
Když to tady čtu, tak nějaký průser opravdu přijde. Jako změna dopravce z Mostu na Moldavu. Taky tady bylo zhrzených lidí, kteří poukazovali na technické nedostatky soupravy (ačkoliv o tom věděli kulový), až jeden (pardon) blázen chtěl dokázat svoji pravdu tím, že začal házet na koleje klacky, kameny a pak olej na kolejnice. Nikomu se nic naštěstí nestalo, ale tady ta šílená naštvanost diskutujících a poukazování na to, že to špatně dopadne, je úplně stejná.
Při MÚ se může potlouct a často se potluče i vlakový doprovod, protože vlakoš/průvodčí pořád někde stojí a pobíhá. Co to pomůže bezpečnosti cestujících?
Jak se bude v Moraviích řešit obsluha plošiny pro vozíčkáře? Nyní ji obsluhují průvodčí/vlakvedoucí. Pokud by to mělo být na strojvedoucím, tak by to bylo docela peklo…zvlášť v případě, kdy bude plošina u posledních dveří = na druhém konci vlaku. V Rakousku se to řešit nemusí, tam mají snad úplně všude nástupiště v potřebné výšce.
Ona je tam nějaká plošina? Váš zastupitel.
Jistěže tam je. Jak by se tam dostali vozíčkáři, kde není standardizované nástupiště?
Zjevně jste nepochopil ironii.
Ok, pardon. Smajlík by mohl příště napovědět, bohužel z textu nejde poznat, jak jste se při jeho psaní tvářil 😉
Ne, toto není ironie.
Tak ČD může zvednout telefon, že má pro JMK revizory
Spíš nemůže, kordis je na korunu skoupý
To už je věc těch zaměstnanců. Ti kompetentní si můžou najít jinou slušně placenou práci, ti méně kompetentní budou rádi za to místo revizora. Nevynalézejme kolo, trh práce funguje už pár tisíc let a pořád stejně.
Proč by revizor měl být méně kompetentní, než průvodčí?
To jsem neřekl; vysvětlím příkladem, co jsem řekl. 100 průvodčích bude propuštěno od ČD. 50 z nich, kteří jsou šikovní, kompetentní, něco umí, si najdou nějakou srovnatelně placenou práci. Druhých 50, co umí jen obsluhu POPky, toho zaměstnavatelům moc nenabídnou a budou muset vzít za vděk špatně placenou prací krajského revizora. Jejich kompetence bude furt stejná, ale ne dostatečná na nějakou lépe placenou práci.
Srovnavejme spis vlakvedouciho, protože pruvodcich zase tolik v IDSJMK nejezdi – vlaku ve slozeni spojenych jednotek jezdi mensina. A proti nemu bude mit revizor o dost mensi plat. Mene potrebnych predpisu ve znalosti, mene odpovědnosti, atp.
No za středověku rozhodně až nic jako trh práce nefungovalo.
Jistě, ve středověku fungovalo poddanství, cechy atd. Ovšem před tím, než vznikla feudální společnost a později řemeslnické cechy, tak syn řemeslníka, když byl šikovný, převzal živnost, nebo se osamostatnil a založil si vlastní, a když šikovný nebyl, skončil jako obecní pasáček vepřů. Takže i v této době byli lidi kvalifikovaní, schopní vykonávat nějakou sofistikovanější práci, a nekvalifikovaní. A všichni tu svou práci nějakou formou nabízeli na trhu. To je pořád stejné. Ano, syn otroka nebo později středověkého sedláka, ty možnosti neměl, ať byl sebešikovnější, to je samozřejmě pravda.
Zajímavé bude, kde pak ty vlakvedoucí vezmou, až se ukáže, že to bez nich provozovat rozumně nejde. A to se ukáže brzo, po první nějaké větší mimořádné události…
A v D, A, F už se to při nějaké mimořádné události ukázalo?
V JMK proběhla před necelými 3 lety naopak docela jiná mimořádná událost spjatá s přítomností průvodčího https://www.dicr.cz/files/uploads/Zpravy/MU/DI_Bori_les_210922.pdf
🙁
Jednoduchý příklad, až jako fíra na trati někde mimo civilizaci někoho srazím, nepůjdu se podívat, jestli se mu dá nějak pomoct, protože nenechám v trati stát vlak plný lidí zcela bez dozoru. Máš na tohle nějaké řešení, abych neopustil vlak a současně neporušil povinnost poskytnout pomoc? Díky.
To vyřeší lísteček nalepený na dveře do stanoviště strojvedoucího s nápisem: „Přijdu hned“ 🙂
Jak se to řeší při režimu 0/0s, nebo v nákladní dopravě? Nebo v zemích, kde se jezdí bez průvodčích standardně i s „velkými“ vlaky? Fíra vlak zabrzdí a jde se podívat?
V Německu strojvedoucí nemusí poskytovat nikomu pomoc. Dá Nothaltauftrag a poté sdělí potřebné informace výpravčímu. Ten, dle předpisů, zařídí potřebné složky.
To je super řešení. Já bych tam došel za 3 minuty a třeba jednoduchým zaškrcením zastavil krvácení a zachránil tak člověku život a místo toho budu hlídat vlak a čekat, až člověk vykrvácí, než se k němu někde mimo civilizaci za 30 i víc minut dostane IZS.
Anebo jít přes půl kilometru, ve svahu, přes roští, koukat na zbytky orgánů a končetin. To v případě nákladních vlaků.
V Německu je ochrana zdraví, zejména psychického, u strojvedoucích přednější, než u někoho kdo se pohyboval v kolejišti a tím, dle německých zákonů, spáchat trestný čin. ,
Mě nezajímá, jak se to řeší u nákladů nebo jinde. Mě zajímá, jak to budu řešit já konkrétně u nás, abych nic neporušil. Jako vážně mám nechat zablokované dveře, lidi uvnitř a jít se podívat třeba i 200m od vlaku a tam případně poskytovat pomoc? Co když se mezi tím udělá špatně lidem uvnitř a vypukne panika? Kdo jim tam bude podávat informace a uklidňovat je? Nebo jim mám dveře odblokovat a riskovat, že vylezou ven pod vlak na sousední kolejí?
Pokud dopravce takový provoz zavede, tak samozřejmě bude muset zavést i postupy pro tyhle případy. A tady se ta inspirace z jiných zemí bude hodit. Tohle si musí dopravce vyřešit systémově, ne aby to nechal na strojvedoucích. Vhodná agenda pro odbory. Když jsem párkrát podobnou situaci jako cestující zažil, tak tedy žádné uklidňování ze strany zaměstnanců dopravce neprobíhalo (ani nebylo nutné, nikdo nepanikařil) a informování spočívalo v tom, stojíme a nevíme, jak dlouho to bude trvat. A když jeden chlap vyšiloval, že fakt spěchá, tak mu průvodčí řekl, ať si nouzově otevře, ale on o tom nebude vědět a nikdy… Číst vice »
Ne, to není na řešení dopravce, ale drážního úřadu. Ten je primárně zodpovědný za bezpečnost na železnici a on stanovuje postupy při MÚ. Mám silný pocit, že tady se nad tím ve skutečnosti nikdo nějak do hloubky nezamyslel, protože u ČD se sbírají od zaměstnanců náměty, co všechno absence vlakvedoucích způsobí za problémy v reálném provozu, o kterých JMK nemá ani tušení. Jak říkám, do první větší MÚ, pak se bude řešit, kde vzít vlakvedoucí zpět. To se klidně vsadím. Ono mimochodem stačí, když na koridoru skapou z Moravie dveře, což je úplně běžné. Místo aby je vlakvedoucí jednoduše zamknul,… Číst vice »
V aktuálním Železničním magazínu je přesně na toto dotaz. Drážní úřad hodil zodpovědnost na dopravce – ať si to předpisově vyřeší.
Vy byste mohl psát scénáře k hollywoodským trhákům. „Panika v šukafonu“, „Superfíra“, „Tornádo vs. hurikán“…
To jsou najednou starosti. „Kdo jim tam bude podávat informace a uklidňovat je?“ Myslíte takový to „Helejte se paninko, já taky nic nevim. Až pojedem, tak pojedem.“?
Ty scénáře píše realita 😉 MÚ jsou na denním pořádku.
Když z toho máte fóbii, tak buď jezděte autem, nebo seďte doma na zadku!
Jo, my tema vlakama jezdime, takze bohuzel vime, ze MU jsou na dennim poradku. Ale taky vime, ze to neni takovy drama, a ze pokud jde o peci o cestujici, tak se nikdo nepretrhne.
Rozhodně by nefungovalo hadi v šukafonu, hadi by se odplazili a šukafon by se je marně snažil dojet🤣
„neporušil povinnost poskytnout pomoc“ Zavoláš IZS.
A člověka tam nechám ležet klidně i déle, než půl hodiny, než se k němu někde mimo civilizaci někdo dostane? I když bych mu třeba jinak mohl zachránit život třeba jen jednoduchým zastavením krvácení? Jako ano, ono to vypadá jako hledání problémů, ale to jsou situace, které se v reálu stávají a vůbec ne zřídka. Kdo si to vezme na svědomí, že se nepůjde podívat, jestli by nemohl člověka zachránit?
A jak se to teda dělá na nákladním vlaku?
A nákladní vlak je taky plný lidí?
Ne. A jak to souvisí s interakcí strojvedoucí – přejetý? Co mám zkušenost, tak po neobvyklém zastavení vlaku na trati průvodčí kouká a čeká úplně stejně, jako cestující.
Vlakvedoucí obvykle ví informace od dispečera dřív, než strojvedoucí.
Tam nemáte lidi, které necháte zablokované uvnitř a jdete se projít po trati.
A když je tam nechám zablokované s průvodčím, změní se co?
Proboha, v nákladním vlaku neřeší cestující, nemusí přemýšlet, jestli je musí nechat zamknuté uvnitř, aby nevlezli do druhé koleje nebo je může pustit ven. A vlak může na 30 minut nechat zajištěný bez své přítomnosti.
Ven je pustit nemůže.
A má právo cestující proti jejich vůli nechat zamknuté ve vlaku?
Nevím, to je otázka na soud. Já jen vím z vlastní zkušenosti, že pouštět cestující ven na trati zaměstnanci dopravce nesmí. Ale když někdo otevře nouzový východ, tak ho průvodčí těžko bude blokovat vlastním tělem.
NAč je tedy blokování dveří ? jak je můžou držet zamčený vevnitř ?
Já bych ho tam klidně nechal – stejně si za to může sám. Do kolejiště se neleze.
Modernizace tratí umožní zvýšení traťových rychlostí na hodnotu, při které pomoci sraženému již není třeba. Jak prosté!
Jak se to řeší na tratích se samoobslužným způsobem odbavení cestujících?
A neříkejte mi, že tam „je motorák skoro prázdný“. Třeba na trati z Vlašimi do Benešova je šukafon v nedělní večery pravidelně nacpaný.
Kdo bude moci tak půjde do důchodu a ostatní si hold najdou práci třeba v autobusové dopravě nebo průmyslových zónách ! Práce je dost pro všechny, akorát se řadě lidem nechce dělat ! Ten kdo to má v hlavě srovnané, tak o práci nepřijde akorát ji bude tvořit v jiné firmě !
Práce je nekonečně mnoho, zvláště té neplacené nebo placené tak mizerně, že se z toho nedá bez sociálních dávek vyžít.
Po schopných lidech je velká poptávka.
Moznost u toho prepravniho prostredku zmenit smer jizdy mnoha z nich zamota hlavu a taky co ta rezijka!
To o ty nutnosti mate z nejakych dobovych publikaci o panich co prodavaly listky v autobusech?
Co to plácáš?
Na Vaše dotazy by vám měl odpovědět zaměstnavatel. Měl by se upravit předpis ČD D2 a tam by měly být vysvětleny všechny postupy. Drážní úřad se už k tomu vyjádřil v Železničním magazinu a hodil zodpovědnost na dopravce. Drážní úřad přijde až po zahájení provozu bez obsluhy vlaku na kontrolu a zhodnotí, jestli dopravce postupuje bezpečně.
Jistě, DÚ přijde, až se něco stane. Normálním provozu problém samozřejmě nebude. Upřímně moc netuším, jak pár změněných řádků v D2 vyřeší absenci jednoho člověka v obsluze vlaku při MÚ. No po první MÚ se uvidí, jak to bude dál… Takové detaily, jako ožralí cestují obtěžující ostatní, to je jen detail.
Ale to už se přece ukázalo! Štiplístek se při jízdě na stanovišti zakecal s paní/slečnou strojvedoucí na regíně a najeli do nákladního vlaku. Takovéto provozování považujete za rozumné?
A nenabírá kraj revizory? 😀
Ano; ovšem někteří železničáři by mohli mít problém se ztrátou domnělé důstojnosti s přechodem na tuto práci.
Jak můžete ztratit něco co nemáte… 🙂
To úplně není otázka na mě, jen si vzpomínám na ty emoce spojené s omezováním červených výpravčích. Pro některé ta červená čepice byla součást osobnosti, statusový symbol.
A jelikož se svět nezbořil ani tehdy, tj. při omezování výpravčích, nestane se tak ani teď.
Samozřejmě. já z toho obavy nemám.
To je samozřejmě poněkud kruté, ale na druhou stranu držet někoho v neopodstatněné iluzi znamená dělat z něho blbce…
No ale tady se v té iluzi drží sám objekt té iluze. Takže máme začarovaný kruh. 🤣🤣🤣
Kam s nimi? Na trh práce přeci. Povaleče z kaváren do polí a továren….
Jak to bude s kontaktními centry IDS JMK, které jsou dnes provozovány v pokladnách Českých drah (Letovice, Mikulov, Tišnov, Moravský Krumlov, Veselí nad Moravou)?
https://www.idsjmk.cz/a/kontaktni-centra.html
A to je ještě (z pohledu ČD) „štěstí“, že uhájily provoz Os vlaků v JMK v el. trakci. Což taky nebylo nic jistého.
Jinak by těch nadbytečných zaměstnanců bylo pro ně ještě o dost víc a patřili by mezi ně právě i ti strojvedoucí.
Spíš asi v nezávislé trakci, ne? Pokud teda nemyslíte samotné Morávie
Kdyby provoz neuhajily, tak zamestnanci prejdou k novymu dopravci.
O. K., nicméně píšu to z pohledu ČD a nutnosti řešit odstupné pro nadbytečnost apod.
Každý soukromý podnik, což CD jsou a.s. vlastnena státem, má a musí být finančně zodpovědný. Tedy přebytečni lidé budou propuštění. Výhodou je, že době si najdou práci ihned a někde, kde budou více třeba než v prelidnemem podniku vlastneny státem.
Nevím, co tím chcete říct. V JMK jim teď samozřejmě ubyde práce, ale jinde třeba mají podstav a že by měli ČD celkově nadbytek strojvedoucích (a i jiných profesí z celkového pohledu, ne jen na kraj), to si také nemyslím. Snaha udržet zaměstnance se mi zdá zcela logická. Samozřejmě pokud někdo nebude ochoten změnit výkony nebo profesi a ČD pro něj nebudou už mít práci, tak se s ním zcela určitě ČD rozloučí. Představa, že ČD někoho zaměstnávají, i když pro něj nemají práci, protože se jim ho nechce propouštět, je opravdu mimo.
Jestli je nějaký podnik přelidněný tak jsou to ministerstva.. bordel nad bordel. A úředníci jen vymýšlí lejstra.