dpp

České dráhy řeší, kam s 300 zaměstnanci na jihu Moravy. Od prosince nebudou potřeba

Čtyřvozová jednotka Moravia pro Jihomoravský kraj. Foto: Škoda GroupČtyřvozová jednotka Moravia pro Jihomoravský kraj. Foto: Škoda Group

Firma nabídne lidem rekvalifikaci například na strojvedoucí.

318 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
PanterDriver

Ještě před dvěma lety touto dobou jsem si sice už ve výpovědní lhůtě ale přece kroutil svůj „dětský sen“ v Brně u matičky dráhy a brázdil okolí Brna plechovkami, plechosysli a občas Pantery právě pro IDS JMK. I když mě občas mrzí, že už nejsem součástí té velké „drážní rodiny“, tak pokaždé když si někde přečtu, kam to tam díky JMK směřuje, ujišťuji se, že odchod od dráhy byl správným krokem. Od několika tehdejších kolegů jsem slyšel zvěsti, že na kraji se o dopravu starají lidé, jež byli „odejiti“ od ČD a tak se teď mstí vymýšlením naprosto nesmyslných požadavků.… Číst vice »

xyz

„že je (kraj) žádné zpožděné ECčka nezajímají a že jejich vlaky budou jezdit včas. Pokud tohle skutečně někdo prohlásil, znamená to buď, že o železniční dopravě zhola nic neví“ Z pohledu kraje to naopak beru za logickou otázku k zamyšlení – proč by měl kraj doplácet na to, že dopravci nejsou schopni jezdit s jinou vrstvou vlaků včas, resp. proč by takový vlak měl mít přednost před včasným příměstským vlakem? Tak buď ať ten EC jede včas, anebo když už včas nejede, tak holt chvíli bude „poskakovat“ – jako tomu je např. u EC Mnichov – Curych na švýcarské straně… Číst vice »

PanterDriver

Začnu od konce. Co bych jako já měl říkat na případ, že nějaký vlakvedoucí zavíral dveře dřív než měl? Je nahodilé porušení jedince důvodem ke zrušení celé profese? Nic podobného jsem navíc za svou kariéru nezažil. Buď jsem měl na Panteru dveře pod kontrolou já nebo je mohl vlakoš kličkou maximálně zavřít, ale ne zablokovat (klasika, plechosysel). Jediné, kde je teoreticky mohl skutečně zavřít i zablokovat byl starý pornograf, ale tam jsem to skutečně nezažil a i kdyby, rozhodně bych před časem odjezdu nikam nejel a pokud bych cestujícího viděl (což bych dost možná mohl, protože zrcátka jsem vzhledem k… Číst vice »

xyz

To že jste to vy sám nezažil, neznamená, že se tak sem tam neděje – a to žel i ve chvíli, kdy v prostoru dveří stojí člověk. Mmch. já píšu o zavírání dveří, ne o jejich blokování. Tzn. množina vozů s touto vlastností je dosud relativně velká. „Otázka k zamyšlení“ je určena k zamyšlení, ne k poslání dotazu. I když, pravda, by byla zajímavá odpověď – myšlena věcná odpověď nad rámec „vždycky se to tak dělalo/prostě to tak je/EC jede na větší dálku“ atd. P. S. Otázku „Proč mají vlaky občas zpoždění“ jsem vůbec nepokládal – proto jsem psal o… Číst vice »

xyz

P. S. tím „20min. poskakováním za příměstským vlakem“ je to přehnaný údaj – prostě by šlo o „poskakování“ do nejbližší stanice, kde by došlo k předjetí – ovšem takovému, že příměstský vlak by tímto získal jen cca 3min. zpoždění. Ale ne že bude příměstský vlak v té které stanici čekat na to, aby jej vlak EC předjel za cenu toho, že své zpoždění už „nesmí“ ani o minutku navýšit.

Samo

Čo sa tých EC týka, je to legitímna požiadavka. S týmto bojujeme aj v BSK, EC je sväté a nevadí že rozdrbe dopravu a nadväznosti v celom regióne, je to priorita. V tomto smere je oveľa lepšie žiť v JMK kde kraj tlačí na to že denno-denný dochádzajúci je hodný pozornosti rovnako ako nejaký turista z druhej strany planéty na výlete do Budapešti (nič proti nim, ale keď sa denne nevieš dostať do práce lebo Maďari zas komplet rozdrbali vozbu EC tak je to väčší problém ako zmeškať rezerváciu reštiky v Prahe). Each to their own…. No a pokiaľ ide… Číst vice »

PanterDriver

Ohledně „rivality“ regionální a dálkové dopravy viz moje odpověď pánu vystupujícímu jako poslední písmena abecedy. Ale možná bych jen přidal jednu věc. Dost záleží, co u toho PC/reléovky/stavědlového přístroje sedí za jedince. Jsou výpravčí/dispečeři, kteří se nebojí poslat osobák před EC nebo railjet a nadělit mu tak třeba dvě tři minuty a pak jsou tací, co osobák uhnou i když EC teprve vjíždí do předchozí stanice. Protože co kdyby. Stejně jako u jiných profesí je i tohle do určité míry o lidech, nejen o předpisech. Stejně jako některý strojvedoucí se snaží nabrané zpoždění eliminovat, zatímco jiný jede s pěti minutami… Číst vice »

SYN

Hm, musím přiznat že to množství lidí kterých se tato věc dotýká je vyšší než jsem si myslel. Nicméně, nebyl by ten problém prakticky stejný kdyby ČD to VŘ nevyhrály? A pokud dejme tomu z důvodu „odmítnutí“ nového režimu vlastními zaměstnanci by nebyly schopné smlouvu plnit, nastával by přechod na druhou nabídku v pořadí nebo ne?

Dežo Horváth

Kdyby se na nádražích zrušila ochranka, jejíž příslušníci mě většinou děsí víc, než ti, kvůli kterým byla zřízena, ušetřila by se spousta peněz na skutečně užitečné zaměstnance, jimiž průvodčí jsou.

xyz

Ochranku neplatí JMK.

Novomír

Tak ono je to docela v pořádku, že Dežo Horvátha děsí jakákoliv ochranka.

Štefan

Nechci to nijak dramatizovat. Jsem už několik desetiletí jen obyčejný cestující, od dráhy jsem odešel v 1994. Ale právě proto se zeptám. Novější předpisy od té doby neznám. V úvraťové stanici (dopravně) vlak ukončí jízdu, třeba v Židlochovicích nebo Hustopečích u Brna. Strojvedoucí zabrzdí soupravu, přejde do druhé kabiny. Průvodčího nebude mít. Jaká pravidla teď platí pro zkoušku brzdy předtím než znovu vyjede na trať s vlakem plným cestujících? A druhý dotaz, jak bez průvodčího zajistí soupravu na širé trati v případě poruchy průběžné brzdy?

Szony

První dotaz – automatická zkouška brzdy, druhý dotaz – opatření dopravce, od rozdělení dráhy toto SŽ hodila na dopravce a ten už pro to musí mít svůj interní pokyn. Stejně tak jako při poruše VZ lze jet s vlakvedoucím na stanovišti rychlostí max 100 km/h, bez vlakvedoucího zůstane vlak stát na trati.

Štefan

Díky.

Filda

Prosim? Odkdy známe automatické zkoušky brzdy? Vlak musí mít provedenou ÚZB, popřípadě UZBHV, oboje může dělat strojvedoucí sám, za nějakých dalších podmínek. Tyto ZB jsou platné 24 hodin, mezi nimi, bavíme-li se o ucelených jednotkách (protože bez doprovodu se bude jezdit jen s Moraviemi), strojvedoucí při obratech žádnou ZB nedělá. Při změně stanoviště pouze dělá na stanovišti ověření ovládání průběžné brzdy. To je vše. „Papíry“ se neřeší, jezdí se na Trvalé zprávy o brždění. Porucha průběžné brzdy, v případě Moravie, znamená použití veškerých možností k zastavení vlaku, když se to strojvedoucímu povede, má dvě možnosti. Buď vyhodnotí, že dojede do… Číst vice »

Lubomír

Jasně všechnu železniční dopravu přenechte Němcům, Rakušanům a Madarům a České dráhy můžete zrušit a lidi nechat na pracáku ! To samé je v Libereckém a Ústeckém kraji , kde to za úplatky radních získala Arriva , Landesbahn a Regiojet všechny důležité tratě a dražší cenu pro cestující !!

Martin Hanzal

A to se rozčilujete jen proto, že tam neplatí režijka? Protože až na výjimky *) to soutěžení (ať už ho vyhraje kdokoliv), přineslo zlevnění pro krajskou/státní kasu a navýšení kvality.

*) výjimkami myslím R8 a R23 ve žlutém podání, ale zde se jedná o z flasteneckého hlediska takříkajíc „čistou“ firmu. Jen ty vlaky jsou drobátko špinavé, no…

Míření

Co máte s tou rezijkou nějaká obcese? Například v jihomoravském kraji neplatí ani ve vlacích čd, takže nějakou souvislost nevidím.

Dominik

Respektive neznám výkony, kde by soutěžení přineslo zlepšení.
To, co má lví podíl na zvýšení kvality, se jmenuje dotace EU.

xyz

Např. Liberec – Hrádek nad Nisou – Varnsdorf od 12/2010?

SYN

Tak nevím, řekl bych že tam kde si zadavatel do podmínek VŘ napsal „nové vlaky“ nebo aspoň „nízkopodlažní nástup“ nebo „klimatizace“ nebo podobné požadavky (které staré křápy nesplňují) tak tam prostě ty nové vlaky přesunuli… bohužel jaksi potom na těch linkách kde se VŘ nedělalo, nebo jen „symbolicky“, tak tam jezdil ten „zbytek“ z flotily – hnus v nejlepším případě přetřený do korporátních barev a možná s WiFinou… Situace že někde koupí do vlastnictví jednotky kraj je poměrně nová, ale když to nastane tak samozřejmě to co koupí to tam jezdí, s tím deset let nejde šachovat absolutně vůbec a… Číst vice »

Dominik

Jenže stále to je o dotacích EU, ne o soutěžích, jaká soutěž proběhla na Pardubice – Jaroměř, že tam jezdí Panteři, na Pardubice – Hlinsko, že tam jezdí žraloci, či na Havlíčkův Brod – Telč, že tam jezdí Štádler?

xyz

Však ono těch skutečných soutěží (nabídkových řízení) zase tolik nebylo.

Skoro všude se „bagrovalo“ do rukou ČD, max. tedy v posledních letech „rozstřely“ (v části případů ale s možností starších vozidel).

Practicus

mzda vlakvedoucího cca 35k hrubého, mzda revizora cca 45k hrubého – to je zajímavá úspora

PvvS

Jenže on ten revizor bude kontrolovat i autobusy a ne se jen zašívat v zeleným vagoně.

Zvědavec

Odkud máte těch 45k hr. za revizora?

Ron

Dobrý den, co se týče mimořádných událostí spojených s přejetím nebo sražením člověka, strojvedoucí nikam chodit nemusí. Ba ani nemůže, zvláště v případě, že by pro svoje opuštění vlaku musel odblokovat byť jedny dveře a nestojí v prostoru pro výstup a nástup cestujících. Za první pomoc se v takovém případě považuje nahlášení MU výpravčímu. Spíš bude problém s napsáním novelizace předpisu ČD D2. Podle současné platného predpisu se před odjezdem vlaku bez obsluhy vlaku musí přesvědčit o tom, že cestující vystoupili a nastoupili. Vzhledem k tomu, že kamerový systém je těžko použitelný za denního světla, za tmy, deště, sněžení a… Číst vice »

Practicus

no, ono se proslýchá, že strojvedoucí bez vlakových čet prostě nepojedou, pokud to zůstane ve stavu, jakým je to dnes

PS.: pro ty, co budou vyhrožovat vyhazovem – těch 150 strojvedoucích, kterých je denně potřeba jistě nakoupíte v lídlu

Ferda Vomáčka

No co si budeme… Někdo odejde sám, někdo přejde na toho revizora, nekdo do jiných SVČ, někdo se nechá ukecat na strojvedoucího i přes ty podmínky. Ze zbytku se vyhází to nekvalitní (a že jich je víc než dost) a je vyřešeno.

Pepa z Depa

Nekvalitní, ale kamarádi se vždycky zachrání. Tak je to ve všech podobných oborech.

a.r.

95% cestujících jede s platnou jízdenkou a jsou slušní, zbylých 5 procent bohužel… ale dělat ze všech nesvéprávného osoby, co neumí přivolat popr. poskytnout první pomoc někomu, kdo to bude potřebovat, to už je moc. Několikrát jsem ve vlaku volal rychlou, ale než jsem se já osobně od cestujících dozvěděl, že se něco děje, už poskytovali SAMI první pomoc. Informace cestujících – “strojvedoucí má úplně jiné starosti” … aha, říct do rozhlasu proč se stojí zabere 10 vteřin. A co se ničení souprav tyče, to nám všem může být jedno. Ono nechat odstranit občas nějaké graffiti je holt o dost… Číst vice »

Petr

Nějak si protiřečí, chtějí rekvalifikace na strojvedoucí a o pár řádků níže je chtějí propouštět. Dobře už bylo, katastrofální humus, co se děje. Kdo bude odbavovat vlaky např. v Brně. Co všechno bude ten strojvedoucí ještě dělat?

PvvS

Asi tak to stejný, co na lokálkách bez průvodčího ?

Practicus

na lokálkách jezdí soupravy o délce 170m? tedy že nevidíte nakonec?

xyz

Na švýcarských lokálkách typu Rhätische Bahn se to může i těm 170 metrům blížit.

Practicus

já jako strojvedoucí budu dělat to, co mám napsaný v pracovní smlouvě – ohlásím chybějící personál, zamču to a půjdu si sednout na fírcimru

PS.: jsem placen od hodiny, ne od kilometru

xyz

Který bod pracovní smlouvy vám uvádí, že doprovázíte výhradně vlaky doprovázené vlakovou četou? Poprosím o jeho přesné znění ,díky.

Practicus

To jsou ale vlaky BEZ přepravy cestujících

xyz

Pardon, pro upřesnění: který bod pracovní smlouvy vám uvádí, že vlaky s přepravou cestujících budete doprovázet jen s vlakovou četou? Díky.

Jakub

To už pak asi moc dlouho placený nebudete 😂

SYN

Tak se pak nedivte až váš zaměstnavatel příjde o zakázku kterou nebude schopen plnit…

Quint

Informace cestujicim a jejich bezpecnost pujdou uplne do kytek. Ve vlacich si budou v zime jezdit bandy bezdomovcu a v noci si tam bandy vyrostku budou delat afterparty. Tak se vsichni podivejte jak ty vlaky hezky vypadaji a az zrusi vlakvedouci zacne retrostyl „metro 80′ New York“ …. holt kdyz si musi nekdo na Kordisu masturbovat ego, jak umi vect zeleznici, tak je to tezky.

Vašek

Jen by mne zajímalo: Nevím jak Morávie, ale spousta moderních vozidel má tlačítka ,,SOS“, jejichž pomocí si má cestující přivolat pomoc, pokud se mu třeba udělá špatně na toaletě apod. Na sklonku kariéry jsem tato tlačítka zažil a pokud je někdo stlačil, šel tam vlakvedoucí. Ve 100% případů to byl omyl cestujícího, nebo ,,žertík“ školní mládeže, třeba i opakovaně. Co udělá strojvůdce v takovém případě? Zastaví v polích a půjde stav prověřit, nebo bude alarm ignorovat?

Štefan

Nebojte. V depu demontují tlačítka. Ve vlaku nebude žádný planý poplach.

Frantisek

V Rakousku je intercom … fakt jako nebude zadna apokalypsa na urovni vymirani dinosauru.

Vašek

Že je v Rakousku intercom opravdu výrazně pomůže jednotkám na Moravě. V nich jistě také je. Jen je nebude mít kdo obsluhovat.

Practicus

vzhledem k tomu, jak často se to zneužívá, či dojde k omylu, že si o to debilně umístěný tlačítko opře batoh, tak tenhle signál ignoruji (za těch pár let u DPmB řádně vycvičen)

SYN

Hmhm, napadá mě, možná to tlačítko „jen“ přikryjou krabičkou se sklíčkem „rozbij v nebezpečí“ to bych řekl řeší všechny nechtěné aktivace, i polovinu „žertovných“ aktivací…?

Pavel

Když jedu Beroun Praha City Elephantem, tak si kolikrát říkám kolik ten průvodčí bere, že se ČD a objednavatelům vyplatí nechat ho kontrolovat lístky PID za 40 nebo 30 korun, z čehož má polovina lidí minimálně měsíční tramvajenku,

Martin V

… průvodčí nemá ve svých pracovních povinnostech jen kontrolu jízdních dokladů, pane Pavle

Pavel

Pane Martine, o pracovních povinnostech průvodčího nebo vlakvedoucích mi prosím nic neříkejte. Je to již zcela zbytna profese, která u moderních vlakových souprav na minimálně regionálních linkách co nevidět skončí.

Practicus

tak doufám, že je pak sám řídíte, protože já jako strojvedoucí se soupravou delší, jak 50m bez vlakové čety neodjedu, a nejsem v tom sám

Vašek

Beroun -Praha stojí skoro stovku. Za 30 Kč se dnes moc nesvezete.

Pavel

Beroun Praha na PID při pražské tramvajence 40 kaček, od Srbska je to při pražské tramvajence 30 kaček. Pražskou tramvajenku má skoro každý.

Dežo Horváth

To je úplně jedno, u soupravy takovýchto rozměrů strojvedoucí potřebuje součinnost další osoby.

Dežo Horváth

Je to prevence. Kdyby tam průvodčí nebyl, třetina soupravy by jela na černo. Tohle není 810 na lokálce, kterou revizor obejde za pět minut. Pokud jezdíte řevničákem nebo berouňákem, jistě víte, že tyhle spoje ve špičce praskají ve švech a i dva průvodčí mají problém celou soupravu průběžně kontrolovat.

SYN

Jistě? A nestačí na tu prevenci aby tam byl celkem pravidelně revizor? (neříkám pokaždé, stačí když bude často)

Aussiger

Šikovný železničář si na jihu Moravy práci najde..

Vladimír

A hloupý líný odborář půjde na pracák 👍🤪

Honnzok

Já bych to sice nedělal, mě se zdá, že se tam ten člověk co umí něco zařídit, najít, pomoc a hlavně tu pomoc i zorganizovat (IZS), jako více než hodí, ale budiž, jsem zvědav jak se to bude zvládat technicky. Přeci jen strojvedoucím ubudou jedny oči a jedny ruce (i přes to, že v x případech to nestačilo, tak v jiných x případech to zachránilo) a to jim nezávidím, kamery (nebo je to jen zobrazovačem?) mě teda kvalitou překvapily (kostičkovaný obraz z roku raz dva), takže to bude docela oser hlídat, dveře taky nebývají zrovna bez potíží…. Maminkám s kočárkem… Číst vice »

Michal Kučera

Kamera na Moravii je v rozlišení že vidíme na stanovišti na co se koukají lidi na mobilech – minule tam měl borec třeba otevřené porno.

Vašek

A budete také koukat před sebe na trať, nebo jen na kamery do vozů?

SYN

Možná se koukal v zastávce? To by bylo zcela na místě…

Honnzok

Tak to jsem asi koukal do jiných kamer teda, já na nich měl problém rozpoznat věc na peroně… Nakonec to byl odpadkový koš 🙂

ghjghj

Cast lidi by asi mela prijit k arrive. Ale chapu, ze je to pro ty konkretni lidi neprijemna zivotni situace. Snad se jim podari brzy najit novou praci. S planem na vlaky bez spis souhlasim – o praci vlakvedoucich se musi podelit strojvedouci, revizor a digitalizace. Financni uspora by mela byt znacna, takze mne dava smysl to zkusit, bez toho nikdy nezjistime jestli to bude fungovat ci nikoliv.

Dominik

A zvedne se těm strojvedoucím adekvátně I plat, když na ně chcete nahrnout další povinnosti?
Ono totiž na strojvedoucí se toho v posledních letech nahrnulo docela dost, ale plat adekvátně neroste

Vašek

Hádám, že se jim zvedne adrenalin při řešení mimořádných situací.

SYN

Plat se strojvedoucím (neříkám, nejen jim) zvedá celkem pravidelně…?

Dominik

Ale rozhodně to není úměrné tomu, kolik se na ně nahrnulo dalších povinností.

Michal

ČD řeší „koncové“ zaměstnance? Co to je za blbost. Vždyť jsou jim ukradení.

Practicus

ano, jsou jim ukradení, protože by takovou smlouvu jinak nikdy nepodepsali

Michal

Promiňte, nechápu? Myslel jsem to tak, že stejně jako cestující jezdí za rozdílných podmínek, tak i jejich zaměstnanci pracují za rozdílných podmínek. A tohle je ČD naprosto ukradené.

Jaroslav

To bude masakr,vozy zničené a až dostane pár revizorů po držce,tak už se tam ani neukážou.Suma sumárum to bude finanční propadák.

Ferda Vomáčka

A proč v PIDu vypadají 471 tak, jak vypadají? Průvodčí tam přece jsou…

Pepa z Depa

Tak Pražáci jsou vyhlášená čuňata. Tam by mohlo být pět průvodčích a výsledek bude stejný.

likvidátor shotoushků

Co je pěkné, že už není hlavním tématem režijka. Kolik kolem ní bylo i tady kvikotu a po pár letech si už na “přirozené jízdní výhody” nikdo pomalu nevzpomene 🤣

Sycek

Zatímco vy z ní máte pěkný headache 🤣

i5oss

Svoji i manželčinu režijku mam cca 15 let v depozitu, zhruba co začali vymýšlet, v kterém vlaku platí, kde si co musím přliplatit, romrvili přípoje atd. Jezdím všude autem, je to ochlup dražší, ale jedu z bodu A do bodu B a nemusím řešit přestupy a pod.

xyz

A teď si vezměte, že pracujete pro firmu, jejímž primárním předmětem podnikání je přeprava cestujících**, kteří za tu přepravu platí + navíc nejsou přepraveni „ode dveří ke dveřím“, ale jen z nádraží na nádraží“.

(** jestli tedy jste pracovníkem ČD a ne např. Správy železnic, u které je platnost zaměstnanecké jízdenky jednoho z mnoha dopravců zcela nesmyslná)

Davy_šotouš

Já bych je při nejhůř dál na posílí do jídelních vozů aby se jídlo mohlo donést až na místo nebo více Minibaru.

Jan Sova

Museli by zařadit po smlouvě s JMK i napájecí vozy pro pracující lid.

petr

chystá se i rušení dep!další lidi půjdou…

magadancz

Obávám se, že dojde k ničení souprav a snížení bezpečnosti (pocitově a možná i reálně). Bude tlak osadit soupravy ochrankou (Policie tam asi chodit nebude) a skutečně se ušetři??? Akorát si security bussiness namastí kapsu a stejně to zaplatí daňový poplatník 🙁

petr

to se obáváte dobře

Radek

To bude prča až zůstanou stát někde v lese a lidi nebudou vedet co se děje.

likvidátor shotoushků

Za to teď ví všechno 🤣 Šotoscénáře internetových ultras…

František

Když to zastaví někde v polích, tak ti lidi teď ví?

petr

jistě ví víc než budou vědět pak

SYN

Jistě, skoro nic a nic, to je velký rozdíl… (ano matematicky dokonce nekonečný rozdíl)

petr

no…chtěj to,maj to mít….

PvvS

A to si představte, že už vynalezli něco jako rozhlas. A jdou s tím i informovat cestující…

Harvánek

Ta informace může mít i takovou podobu: Váření cestující, zastavili jsme pro poruchu. Pokračovat budeme, až nám někdo pošle pomocnou lokomotivu, která nás odvšze dál. Předpokládané zpoždění nelze stanovit. Za vznikl= zpoždění se omlouváme.
A ještě může nastat další možnost: Nějaký sebevrah nebo ignorant si bude krátit cestu po kolejích q skončí pod vlakem. Strojvedoucí nehodu ohlásí současně s tím, že není schopen další služby. Jsem 20 let v důchodu a mnohé se změnilo. Často ale byl strojvedoucí ochoten pokračovat za podmínky, že s ním bude na stanovišti další pracovník s patřičnými zkouškami (např. vlakvedoucí jiný strojvedoucí)

Practicus

já jako strojvedoucí nemám povinnost informovat cestující, naopak mám hromadu jiných a přednějších povinností, než nějaký informování – navíc to nemám ani v pracovní smlouvě

xyz

ČD mají odlišná ustanovení pracovních smluv pro ty strojvedoucí, kteří jezdí na 0/0/S?

Protože předpokládám, že (když už ne jiní) strojvedoucí na 0/0/S tu povinnost mají už nyní (resp. už dávno).

SYN

A to jako občasný cestující za sebe můžu říct že nikdo (zřejmě je to dáno minimálními očekáváními a pesimizmem) nečeká že budou cestující informováni do minuty po (neplánovaném) zastavení, a po deseti minutách předpokládám v 99% budou „nutné úkony“ již dokončeny, co by to komu udělalo zahlásit rozhlasem „stojíme pro poruchu“ nebo „vypli nám proud“ když jinak stejně jen čeká?

Caracas

Představte si, že v těch soupravách je vlakový rozhlas. Vidíte ještě nějaký problém?

Lokfürer

Sám nepoví proč zastavil v lese a v tu chvíli většinou strojvedoucí má jiný zájmy než honit displeje informáku. Abyste si nemysleli, nejsem zastánce ani odpurce ježdění bez doprovodu, s nim je to často lepší a naopak někdy je to spíš přítěž. Co se jinak bude dít ve vlaku mě nezajímá, ať si tam třeba staví na hlavu s nohou za krkem, čumim na cestu a ne na kamery, jediný co mě trochu dává do pozoru je výprava vlaku v samotným Brně hl.n, kdy jediná možnost je se podivat na kamery jestli někdo vzadu ještě nemá kufry uvnitř ale je… Číst vice »

Petr Kleprlik

No pokud tam někdo bude napůl, tak nepojedeš, to se Ti to nerozjede při neuzavřených dverich

Lokfürer

Neposedný díte už uvnitř, mamina zvedá tašku s nákupem venku, běžná častá situace, nevidim, zavírám, závora to neblokne, jedu pryč, mamina plaší na peroně, malý dítě ve vlaku samo (třeba)

Štefan

Což se opravdu stalo Českým drahám v Horních Heršpicích při přestupu mamince s třemi dětmi. Dvě tříleté ji vlak „unesl“ do Brna, když ještě nestihla ty dvě děti z vlaku vyložit. Nevím, ale ve světle této příhody je ten vlakový personál opravdu nadbytečný, protože je úplně k ničemu když se stávají takové nehodové události.

SYN

Takto, uznejme aspoň že doposud tyto situace „někdy“ doprovod řešil, a jindy zase ne…
Zde by dost pomohla fotobuňka ne? Funguje to obstojně ve výtahu (kde už dlouho není obsluha vůbec žádná)…

Quint

Maly detail – v povinosti strojvedoucich neni informovani cestujicich – to vzdy delal pruvodci/vlakvedouci. Strojvedouci ma pri momoradnostech uplne jine starosti. Ze je na zapade bezne, ze na vlacich nejezdi vlakovy doprovod? Ano maji to tak, ale pak se musi prebrat ze zapadu cely system fungovani … a jestli tu mame vsichni makat jak na zapade, tak k tomu musi byt i zapadni vyplata.

xyz

A kdo informuje v těch vlacích ČD, kde se jezdí bez průvodčích už 15, 20 či 25 let?

SYN

Myslíte, jako aby byla výplata pouze ve vlacích na úrovni západu, anebo aby byla výplata fýry podobným násobkem průměrné mzdy (to už možná i je)?

Pavel

No, tak. Když dnes zastavi vlak v lese, tak průvodčí někam zaleze a schová se. Když ho po hodině najdete, tak Vám řekne, že stejně nic neví a dovolat se dispečerovi nelze.

JendaVenda

Tady je duvod k zamyšlení, proč si platit členství v OSŽ. Být vámi milí vlakvedoucí, tak jim položím průkazku na stůl a jdu domů. Protože se příměstskými vlaky bez průvodcích inspirují i jiné kraje a vy si budete hledat novou práci.

likvidátor shotoushků

Co mají společného odbory s objednávkou kraje? Vysvětlíš mi to?

Franta Pepa Jednička

A co mají kraje společného s zaměstnanci dopravce, že kraj řeší jejich benefity?

Stráťa

Kraj řeší benefity zaměstnanců dopravce?

xyz

Kraje objednávající v „brutto“ režimu (= přenášející tímto na sebe riziko tržeb) mají dost společného s rozhodováním o tom, zda/jaké/za jakých podmínek budou v takových vlacích platit „ne-IDSkové“ jízdenky.

Dominik

Tak ať se starají o tržby a ne o benefity, po kterých jim je houby.
Ale řezijka není obyčejná neIDS jízdenka, ale benefit, ani se neřídí klasickou TR10. Škoda, že je nenapadlo vyřadit IDS z Rychlíků.

xyz

Není to IDS-jízdenka (nejede v brutto-režimu). A její neplatnost (resp. když už, tak za cenu kompenzace – viz níže) = starání se o tržby (a mj. eliminaci jejich úniku).

Nicméně vbrzku to vyřešeno bylo – příslušnou kompenzací ze strany dopravce (= zaměstnavatele).

Dominik

Eleminace úniku tržby= omezení černých pasažérů na minimum. Když má někdo benefit, není to černý pasažér.

Tak kolem té kompenzace bylo taky pěkné divadlo, a to jak kraj dělí zaměstnance na ČD a neČD, a krajské a nekrajské, je taky pěkná absurdita, ale to už v zdejších diskuzích bylo řešeno xkrát. A je to akorát tak pěkná pra*árna, holt si zas JMK hraje na něco víc.

xyz

Když má někdo „benefit“, tak jeho jízda nepřináší kraji (nositeli rizika tržeb) žádnou tržbu.

Jo, divadlo to bylo pěkné – pracovníci ČD z JMK měli tu platnost zajištěnu už od 10/2019, přesto právě oni vyhrožovali v 1/2020 zastavením své práce jako protest proti JMK…

Dominik

To ale kraji nedává právo požadovat neadekvátní částku, navíc ještě rozlišovat mezi zaměstnanci co jí vlastní, co víc, rozlišovat mezi zaměstnanci jednoho zaměstnavatele. Ok chtěj rejžovat na režijkách, ve finále jim do kraje část lidí ani nepřijede a neutratí tam tak peníze, které by tam jinak nechali.

Tomu se říká solidarita, to Vám evidentně nic neříká. Navíc i pro ně se stále jednalo o náklad navíc i tehdy, nebylo to tak že jim režijka bude platit nadále za stejných podmínek.

PvvS

Na solidaritu se v obchodě nehraje. Kraj byl moc měkkej. Neměli nabízet doplatek a nechat ČD vycukat.

xyz

Solidarita? Takže pracovníci ČD v JMK nechtěli stávkovat za SVÉ hospodářské a sociální zájmy (čímž se odbory oháněji – příslušné ustanovení LZPS), ale za zájmy úplně jiných osob než jich samých?

P. S. Do JMK snad lidé jezdí (pokud vlakem) primárně dálkovými vlaky – např. Regiojetem od Ostravy. 🙂

Dominik

Divadlo předvedl hlavně kraj s tím ČD a neČD, a krajskými a mimo krajskými zaměstnanci. Nic mu nedává právo takto rozlišovat.

PvvS

Taky nemuselo být nic.. A možná by to bylo lepší.

PvvS

Co si domluví dopravce a zaměstnanci mezi sebou , tak to kraj fakt nezajímá. Buď budou platit jako ostatní, nebo to za ně bude platit zaměstnavatel. Jinak nezájem.

Dominik

Jenže na to zas nechtěl přistoupit kraj, na nějakou paušální částku.
Nikdy ani neměla být dána možnost krajům sahat do benefitů cizích zaměstnanců.

PvvS

Benefity si řeší jen zaměstnavatel se zaměstnancem. Nikoliv se zákazníkem. A pokud jsou brutto smlouvy, tak tam je jasně daný, že nějaký režijky se uznávat nemusí.

Dominik

Já vím, že tuto zhovadilost umožnili, protože nechat kraj zasahovat do cizího benefitu (dokonce i do benefitů zaměstnanců s jejichž firmou nemají vůbec nic společného) nic jiného není, a nikdy to nemělo být připuštěno.

PvvS

Ano firmě není nic do kraje. A kraj nebuce nikomu dotovat jeho benefity. POkud firma chce režijky, tak je musí platit. Kraj nebude vozit nikoho zadarmo.

xyz

No právě – organizace, se kterou kraj nemá ani žádný smluvní vztah, má o to menší právo požadovat přepravu, která kraji generuje únik tržeb.

Stráťa

Kraj na nic nemusel přistupovat, stačilo aby ČD koupili svým zaměstnancům roční jízdenku na všechny zóny podle ceníku IDS JMK.

Dominik

To je řešení jak noha, opravdu když si chce hrát kraj na svém písečku, tak bych platnost IDS vyškrtl z Rychlíků , ať si to užijí.
Protože všichni zaměstnanci jezdí jen po kraji a nikam dál, a režijka nemá i další benefity, že?

xyz

Však v části vlaků mezi Brnem a Břeclaví IDS neplatí.

V rychlících v JMK platí.

P. S. Na jakém jiném než „svém písečku“ (tzn. řešení objednávky dopravy na území svého kraje) by měl JMK pracovat?

SYN

Jasně, budeme se přetahovat jak malí jardové… v tom případě jednoduše, nechť ČD nemá žádné zakázky v JMK, hotovo. SAMOZŘEJMĚ pak nebude platit režijka v cizích vlacích…

SYN

Benefitem nemůže být věc kterou zaměstnavatel neposkytuje „ze svého“… neprojde tak jako benefit například „přednost u pokladny v obchodě“ případně „imunita vůči pokutám za parkování“…

Někdo

To by nemohli protože tohle nařídilo ministerstvo dopravy je uznávat i na rychlících nevím jestli na expresech intercity a eurocity platí IDS ale na rychlících musejí se uznávat

petr

nejenom vlakvedoucí,nastane i rušení dep!a to bude mazec

Kubrt

Dopravci si stěžují na nedostatek lidí v dílnách, takže dont worry, práce je dost.

Anonymní alkoholik

Na trhu je 266 783 volných pracovních míst (Statistiky Úřadu práce, 1/2024). Kdo bude chtít pracovat, adekvátní místo si jistě najde jinde. 🙂

Dominik

Za adekvátní plat?

ToMa

To už je problém dané osoby, zda si dokáže domluvit odpovídající plat

Dominik

Ne, já se ptám komentujícího, když se ohání tím, že ÚP eviduje přes 266 tisíc volných míst, kolik z toho je míst za adekvátní plat, a pracovní podmínky, tak aby si nepohoršili?
Je to aspoň polovina, nebo jich je jen 100?
Takto plácnout vždyť práce je dost, je hodně velké zobecnění, ti lidé mají nějakou odbornost, nějaké vzdělání, atd…

PvvS

POkud mají potřebný vzdělání, tak není problém najít.
jinak jsou na tom úplně stejně, jak všichni ostatní. Šikovnej člověk najde dobou práci bez problémů, nefachčenka a zašíváci mají smůlu.

Nela V.

Nemáte pravdu. Kdyby to bylo tak jednoduché, jak oba píšete, ta místa by byla obsazená. A fakt neprojde argument, že lidi chybí. Lidí, co chtějí pracovat (za mzdu řekněmě mezi 20-30 t.) je dost. Zájem zaměstnavatelů není. Ani se neobtěžují Vám odpovědět. Takže ohánět se fiktivními, já přiléhavěji říkám fakovými, místy nelze. Některá ta místa ve skutečnosti ani neexistují a pokud ano, tak tam nikoho nepotřebují. Věřím vlastní zkušenosti, ne něčemu, co se někde často píše. A ano, práci mám skvělou, za dostatečný plat a baví mne. Naše společnost je plná velmi sebevědomých a drsných lidí, kteří udělají všechno pro… Číst vice »

Trumway
Michal.S

V jiných státech toto řeší automaty na jízdní doklady a turnikety na nástupištích.

Venouš

Jine staty jsou taky podstatne vyspelejsi.

Venda

To budou hádky až pojedou načerno lidi támhle někde z mejdanu,to bude opruz pro toho revizora,a myslím že to bude zkoušet dost lidí,a pokud těch lidí pojede ve skupině více,nedivil bych se že by byli schopni i toho revizora napadnout

Kubrt

Kolik takových gruppen-napadení průvodčích se v ČR děje? Přibližně?

Lukáš

Docela dost, ne každý dopravce se tím „chlubí“ v médiích.

Kubrt

Nemusíš přesně, stačí přibližně.
Nejde o chlubení v médiích, jde o přestupek nebo trestný čin.

Štefan

Si to vyhledej. Lukáš není Tvůj poskok.

Kubrt

Když Lukáš něco tvrdí, jistě to ví. Nebo spíš jen tak plácá, že, ty samozvaný moderátore.

SYN

Jistěže nemusí. Pak je to ovšem nevěrohodný argument…

Caracas

Metrem nebo

SYN

To je samozřejmě smutné… hurá, toho teď spoustu vlakvedoucích uchránili!

Vesper

Vydal k tomu nějaké stanovisko drážní úřad? Stále si trvám na tom, že u souprav větších než sólo motorák má být vždy minimálně jeden další člen posádky. V případě závažné MU to může být kritické, jako před několika měsíci v Olomouci kde došlo ke srážce a prudkému požáru.

Šalina na Špilas

A co takové metro. Tam je také více než sólo motorák a kdyby začalo hořet… (a podzemní lanovka v Kaprunu taky byla sólo a komu to pomohlo – pomůže spíše zabezpečení).

Hoermalmeister

A co taková šalina, tam bývají 2 vozy

Ivan

Vůbec nevíte o čem mluvíte. Metro má všude zastávky v rovině a vše je pod dohledem. Na metro nemá vliv počasí.
Na zastávce v oblouku být odkázaný na kamery a např. při mlze, námraze apod. to si neumím představit. Také může dojít k výpadku kamer.
A Kaprun? To záleží na okolnostech. Například při nedávné nehodě v Olomouci by cestující asi uhořely nebýt vlakvedoucího který uvolnil únikovou cestu. Je to člověk, který může něco v případě nouze něco zachránit.

Strojvedoucí ve výslužbě Ivan

Granja

…. který uvolnil únikovou cestu ….

Úniková cesta by měla být vždy volná – proto se nazvala únikovou cestou.

xyz

Uvolnil únikovou cestu do sousedního vozu, která vedla jen přes stanoviště.

Zato Moravie jsou v celé délce plně průchozí.

Martin II

A tím i prostupnější pro šíření ohně a kouře…

xyz

Nicméně v tom už nehraje roli přítomnost/nepřítomnsot průvodčího.

Někdo

Jak na metro nemá vliv počasí? Povodeň rok 2002 Praha něco vám to mluví ?

Koro

Prosím vás metro staví každé dvě minuty ve stanici obsazené dozorčím, to vůbec nelze srovnávat.

Kubrt

Tady jde o to, jak často nastává taková kritická situace.

Dispečer

..těch stanic s nějakým dozorčím je velice málo….

Caracas

Ve stanicích pražského metra dozorčí ve stanicích už dávno nejsou.

Kubrt

Jestli je to tak kritické, měl byste navrhovat jednoho průvodčího na jeden vagon, protože jinak to nic neřeší. A tedy nevím, kdo to ufinancuje. Možná by bylo snazší udělat nějakou informační kampaň na téma „víte že existuje nouzové otevření dveří?“

Stráťa

Ufinancuje se to jednoduše – místo věčně problémového a drahého vlaku pojedou autobusy.

Kubrt

To asi není řešení, které by zdejší mainstream uspokojilo 🙂

Karl vB.

Zvláště, když při jeho popisu bylo použito tzv. „toxické“ slovo, jako autobus. 🙂

Hoermalmeister

Kdyby místo S3 z Kuřimi jezdily busy, tak nimi jezdí jen tak půlka dnešních cestujících

Karl vB.

To je možné a dokonce i pravděpodobné.
Tu Kuřim jste si tam dodal vy. 🙂

Hoermalmeister

Tak Hustopeče, Tišnov, Blansko, Adamov, to je všude stejný případ. Kraj nerentabilní tratě aktivně zavírá, kdyby to šlo lépe obsloužit autobusy, tak to kraj udělá. Ale na všech těchto tratích je vlak rychlejší a pohodlnější než autobus, takže to holt moc smysl nedává

Jaaa

Jasně, ti štíplístci se můžou rekvalifikovat na řidiče busu, že.
Voni sou fakt hlava…

Stráťa

Myslíte že by to nezvládli?

Kubrt

Proč by nemohli?
To ovšem nebylo podstatou toho příspěvku.

Ares

Drážní úřad do toho nemůže zasahovat. Trvejte si na čem chcete.

noerf

Zhlediska bezpečnosti provozu se ukázala tragická nehoda lanovky, s tím, že průvodčí zatáhne za záchranou brzdu jako omyl.
Co se týče mimořádností typu požár, nehoda lze předpokládat, že první pomoc či zavolání na záchrannou službu cestující zvládnou sami podobně jako v běžném životě.

Šalina na Špilas

Mimochodem Kaprun začal hořet taky navzdory přítomnosti průvodčího, kterému do autonomní lanovky namontovali dohledové stanoviště a později (bez certifikace) přimontovali přímotop. Ten vzplanul. Paradoxně kdyby se tam jezdilo bez nich, tak se to nemuselo stát.

SYN

Ano, v tomto konkrétním příkladě přímo přítomnost průvodčího byla důvodem nehody (kdyby tam nebyl, nemuseli by mu zfušovat vytápění, nebo aspoň mohlo být vypnuté)

PeDazOl

Podejte si dotaz podle stošestky na DÚ….

Fliczek

Proč by k tomu měl vydávat Drážní úřad nějaké stanovisko? Máte nějaký předpis, který to nařizuje? Hlavně sem netahejte vnitřní předpisy dopravce. :))

xyz

ČD jezdí bez průvodčích i zčásti s (výhradně dvoudílnými?) Reginovami.

Dejv

JMK, co byste chtěli. Ostuda celého státu. Budou ještě plakat nad výdělkem.

Svojšín

A vy jste odkud?

Hoermalmeister

Já myslím, že se tady máme ještě dost dobře, co se týče hromadné dopravy dokonce velmi nadprůměrně v rámci ČR

Libor

To možná někde u Brna nebo Znojma. Na hraniční části kraje Kordis zvysoka dlabe, s výjimkou půl roku před krajskými volbami, to nám slibují hory i s horákama.

Stráťa

Docela by mě zajímalo kde to je? Protože i hraniční části kraje mi přijdou obslouženy poměrně dobře. Samozřejmě vzhledem k hustotě osídlení a z nich vyplívajících možností zdaleka ne tak jako Brno a nejbližší okolí ale myslím že obyvatelé srovnatelných obcí v jiných krajích mají pořád co závidět.

Svojšín

Taky bych rád věděl, o které části píše Libor (??)

SYN

S tím že je slušný předpoklad že v případě „přechodu“ do jiného kraje by to mohlo být i horší, ne lepší. Některé oblasti jsou polohou fakt znevýhodněné, ale co s tím, dotovat víc dopravu tam kde je málo cestujících?

xyz

Vždyť Znojmo je hraniční částí kraje.

A mimochodem srov. četnost bus-spojení v okrese Znojmo vs. sousedním (již mimo JMK) okrese Třebíč (u srovnatelně lidnatých obcí).

Jaaa

Bejvávalo.

xyz

Ještě bych rozlišoval, za to sám JMK může a za co ne. Např. nemůže za stav uzlu v jádrovém velkoměstě či stejně tak nemůže za to, že na moderní soupravy se na něj „dotačně dostalo“ mnohem později než v jiných krajích (a to někde i bez dotace – viz přinejmenším část Elefantů nejen okolo Prahy, ale i v MSK).

Petr

Neřekl bych, i v tom největším zapadákově, jezdí bus co 2 hodiny.

Michal

Bez urážky, ale to si jen myslíte. Stačí se podívat na rapidní rozdíly v tratích vedoucí do/přes Brno, které by kraj měly být prioritou.

PvvS

Pendolíno na každou lokálku. A hned..

Michal

To jsem neřekl. Ale kvalita vlaků by měla být srovnatelná. A taky by tomu měla odpovídat cena. Bohužel, na některých tratích se neděje ani jedno.

PvvS

A když tam jezdily 842 a 854 čerstvě po reko a na ostatních tratích honenc kery, tak co ? To jim měli dát zadarmo jízdný ? Nebo si ty peníze natisknout ? Copak by tam asi jezdilo, kdyby IDS nebyla ?

Caracas

To Dejve nemyslíte vážně, že ne? VHD v JMK je jedna z nejlépe organizovaných a nejlépe fungujících v rámci ČR. Jestli mi nevěříte, rád Vám dám pár typů na srovnávací průzkum. Mohu slíbit, že budete velmi překvapený 😀.

král j

Proti tomuto by se měly ČD razantně postavit.

Kubrt

ČD nikdo nenutil se o tu smlouvu ucházet.

pacicka

A proč? Jezdí snad průvodčí ve vlacích na západ od našich hranic.

Vlakoš

Jezdí no, pokud nepočítáme S-Bahn.

Pacicka

No a o čem je tahle debata, o Ibalginech, tedy S-bahnu, Mlho

Ondra K.

V ČD budou rádi, že tím sníží nedostatek lidí jinde.

zdenek

To je ta krajizace a liberalizace.. A je to uplně na nic.
A zhoršení podmínek pro cestujícího.

El Barto

A proč vás to trápí, když stejně na jízdné – dle vašich vlastních slov – nemáte peníze?

zdenek

Ne že nemám peníze. Jen to nemá žádný smysl. Jezdit za 2 Kč/km s krajem. Za německé ceny defakto. Auto je rychlejší. Vezme věci sebou. Flexibilní.

El Barto

Já jen, že tady už nějakou dobu jedete narativ o tom, jak se má dráha zlevnit a otevřít lidu nebo co já vím, a teď tady přijdete s autem, jehož vlastnictví a provoz vyjde přitom dráž, než ty 2 Kč/km. Ano, je to pak rychlejší, flexibilní a vezme věci s sebou. Potom mi řekněte, jak je možné, že lidé stále těmi vlaky jezdí a dokonce jich dlouhodobě přibývá.

zdenek

Tak v Brně a Praze díky buzeracím úředníků a buzeracím. A nejdražším parkovným široko daleko vzhledem k příjmům je to možné.. + STK+pokuty za všechno.. Ale za mě je lepší změnit ty buzerace a zrušit EU a EURO x.

El Barto

A auto jste dostal zadarmo? A servis za vás platí někdo jiný? Co běžná spotřeba jako pneumatiky, brzdy, olej, filtry? Nebo povinné ručení, dálniční známka? STK a parkování jste zmínil sám a samozřejmě do nákladů patří také. Pokuty neberu, těm se dá vyhnout.

Možná vás to překvapí, ale opravdu EU ani úředníci a jejich „buzerace“ nemůžou za všechny vaše starosti a problémy.

PvvS

Nesvádějte svou neschopnost na jiné ..

Caracas

A ty podmínky pro cestující se zdenku zhoršily v čem 😀?

Daniel

Brnáci nakoupili vlaky s dotací téměř zadarno tak je asi nebude mrzet devastace souprav v brzké době. Za mě, krok špatným směrem, lidé si rychle zvyknou, že mohou cestovat zadarmo a jen blbec utrácí za lístky

Luke

Aha, a ta MHD, metro, vlaky na lokálkách, ty už jsou zdevastovaný a lidi tam masově jezdí načerno?

MRC

Když pojede nekdo na černo tramvají, město přijde o 25 korun (či kolik stojí ta základní jízdenka). Když pojede někdo na černo Letovice – Brno, kde jízdenka stojí přes 70 Kč dvakrát denně, o kolik kraj přijde?

Karl vB.

Máte chybnou metodiku, u tramvaje uvažujete jen jednu jízdu na černo a vlakem dvě. 🙂

pacicka

A proč Vás to trápí, kraj si to tak vymyslel, je to jeho kasa….

VTT

Nebo na něj přijde revizor. A jako bonus k tomu: dneska si někdo v Bílovicích vyhlídne, že průvodčí je v předním voze, a bez jízdenky nastoupí do zadního a jede do Brna bez jízdenky. Po novu se mu stane, že nastoupí do vlaku a tam po rozjezdu maníkl vytáhne odznak se slovy „revize jízdenek“.

Dominik

Samozřejmě ale v každém vlaku průvodčí vs namátkově revizor, kde je větší šance, že se někdo pokusí jet na černo, samozřejmě v tom druhém případě. To by musel revizora potkat alespoň jednou za týden, ale to se nestane, ani v MHD nepotkám revizora častěji jak 1 za 2 měsíce.
To by musel být revizor ve většině vlaků, a tam zas neušetří skoro nic, pokud neojebou peníze

VTT

No to je právě otázka, kolik těch revizorů ve skutečnosti bude.
Klidně může být na každý vlak jeden – a třeba jen „statisticky“: že např. každou čtvrtou jízdu se ve vlaku objeví čtyři revizoři a za chvíli proberou vlak tak, že jim nikdo neunikne.
Ušetří se třeba na tom, že revizor může kontrolovat i v době, kdy průvodčí mává na fíru. Takže zkontroluje víc lidí a víc vybere / bude míň černých pasažérů.
A nebo to samozřejmě může dopadnout tak, že se na nějaké jjízdenky bude kašlat, to samozřejmě. Záleží na JM kraji, co má za představy.

Jaaa

Prd neunikne, zaseknou se na prvním případu, tak jako jinde.

Stráťa

Nezapomínejte že pokuta je 1500 (1000 na místě), když kraj chytí každého desátého černého pasažéra (reálně spíš dvacátého nebo ještě míň protože málokterý cestující potřebuje celosíťovou jízdenku) tak je pořád „v plusu“.

Někdo

Uvažuje se o zvýšení pokut na 3000

SYN

Denní lístek MHD vyjde na 90 korun, když teda počítáte jízdu vlakem 2x…

Hoermalmeister

Opravy platí Škoda, tak nás to zas tak bolet nebude

Daniel

Vandalismus asi ne.

X 1

Výrobce je povinen, v rámci Full servisu, udržovat jednotky vždy čisté, bez grafitti nebo jiných projevů vandalismu.

Martin II

Výrobce možná odstraňování grafiti bude zajišťovat, ale hradit se jistě bude nad rámec smlouvy o běžné údržbě – výrobce přece nemůže za úmyslné poškozování výrobku, jehož rozsah ani nejde předpovědět.

Pezos

No a že kolem Prahy jezdí soupravy jako ze škatulky, když je v každé z nich průvodčí.

Tomasek

To je vtip? at si delaji co chteji! Urad prace? zmena profese? podnikani? zijeme v socialismu, aby se o kazdeho nekdo staral?

JackBrno

Bohužel pod EU v podstatě v socialismu žijeme.

Jan

Tohle je ten nejhloupější komentář, který jsem tady kdy přečetl. Víte vůbec, co to je socialismus?

Někdo

Tak proč neemigrujete do Moskvy když se vám líbí žít pod podrážkou Vladimíra ?

Ondra

No ale zas kdyby zaměstnavatel nevyužil (nebo se o to aspoň nepokusil) kvalifikace dotyčných tak by byl sám proti sobě, takže snaha najít nějaké pro obě strany příznivé řešení jeví se mi úplně logická.

Vašek

Hlavně, aby se pod zrušení vlakvedoucích podepsali konkrétní lidé a nesli tak odpovědnost za případný prů…… Viz například nehoda na přejezdu v Olomóci, kde vlakvedoucí umožnil cestujícím opustit hořící soupravu. Aby bylo koho zavřít do ťurmy.

Andrej

Jakakoliv zmena vyvola odpor. Ale zadna katastrofa nenastane.

JackBrno

Ano, do první větší MÚ. Je spousta situací, kdy pritomnost vlakvedoucích zásadně pomůže.

PvvS

Hmmmm ???

Luke

Moravie má ale velkou výhodu, můžeš pohodlně „utéct“ do jinýho vozu.

V AT/DE/CH jezdí denně bez průvodčího tisíce spojů, a ještě to tam neshořelo

Kubrt

Taky se ty dveře dají nouzově otevřít.

Granja

Nouzový výhod by měl být k dispozici vždy. Chválit se za otevření nouzového výhodu je poněkud laciné.

Karel

Mezivozový přechod nouzový východ zdaleka není stejná věc

Stráťa

Asi by to neměla být „stejná věc“ ale pak je otázka proč nefungovali nouzové východy a proč byla bezpečnost zajištěna jedním člověkem který nemusí být po nehodě v pořádku atd.

Karel

nouzový východ je v každém voze. Je to rozbitelé okno

Fliczek

Když to tady čtu, tak nějaký průser opravdu přijde. Jako změna dopravce z Mostu na Moldavu. Taky tady bylo zhrzených lidí, kteří poukazovali na technické nedostatky soupravy (ačkoliv o tom věděli kulový), až jeden (pardon) blázen chtěl dokázat svoji pravdu tím, že začal házet na koleje klacky, kameny a pak olej na kolejnice. Nikomu se nic naštěstí nestalo, ale tady ta šílená naštvanost diskutujících a poukazování na to, že to špatně dopadne, je úplně stejná.

Při MÚ se může potlouct a často se potluče i vlakový doprovod, protože vlakoš/průvodčí pořád někde stojí a pobíhá. Co to pomůže bezpečnosti cestujících?

Ventura35

Jak se bude v Moraviích řešit obsluha plošiny pro vozíčkáře? Nyní ji obsluhují průvodčí/vlakvedoucí. Pokud by to mělo být na strojvedoucím, tak by to bylo docela peklo…zvlášť v případě, kdy bude plošina u posledních dveří = na druhém konci vlaku. V Rakousku se to řešit nemusí, tam mají snad úplně všude nástupiště v potřebné výšce.

Vašek

Ona je tam nějaká plošina? Váš zastupitel.

JackBrno

Jistěže tam je. Jak by se tam dostali vozíčkáři, kde není standardizované nástupiště?

Vašek

Zjevně jste nepochopil ironii.

JackBrno

Ok, pardon. Smajlík by mohl příště napovědět, bohužel z textu nejde poznat, jak jste se při jeho psaní tvářil 😉

Kubrt

Ne, toto není ironie.

Hoermalmeister

Tak ČD může zvednout telefon, že má pro JMK revizory

Karlos

Spíš nemůže, kordis je na korunu skoupý

Kubrt

To už je věc těch zaměstnanců. Ti kompetentní si můžou najít jinou slušně placenou práci, ti méně kompetentní budou rádi za to místo revizora. Nevynalézejme kolo, trh práce funguje už pár tisíc let a pořád stejně.

VTT

Proč by revizor měl být méně kompetentní, než průvodčí?

Kubrt

To jsem neřekl; vysvětlím příkladem, co jsem řekl. 100 průvodčích bude propuštěno od ČD. 50 z nich, kteří jsou šikovní, kompetentní, něco umí, si najdou nějakou srovnatelně placenou práci. Druhých 50, co umí jen obsluhu POPky, toho zaměstnavatelům moc nenabídnou a budou muset vzít za vděk špatně placenou prací krajského revizora. Jejich kompetence bude furt stejná, ale ne dostatečná na nějakou lépe placenou práci.

zwi

Srovnavejme spis vlakvedouciho, protože pruvodcich zase tolik v IDSJMK nejezdi – vlaku ve slozeni spojenych jednotek jezdi mensina. A proti nemu bude mit revizor o dost mensi plat. Mene potrebnych predpisu ve znalosti, mene odpovědnosti, atp.

Jaaa

No za středověku rozhodně až nic jako trh práce nefungovalo.

Kubrt

Jistě, ve středověku fungovalo poddanství, cechy atd. Ovšem před tím, než vznikla feudální společnost a později řemeslnické cechy, tak syn řemeslníka, když byl šikovný, převzal živnost, nebo se osamostatnil a založil si vlastní, a když šikovný nebyl, skončil jako obecní pasáček vepřů. Takže i v této době byli lidi kvalifikovaní, schopní vykonávat nějakou sofistikovanější práci, a nekvalifikovaní. A všichni tu svou práci nějakou formou nabízeli na trhu. To je pořád stejné. Ano, syn otroka nebo později středověkého sedláka, ty možnosti neměl, ať byl sebešikovnější, to je samozřejmě pravda.

JackBrno

Zajímavé bude, kde pak ty vlakvedoucí vezmou, až se ukáže, že to bez nich provozovat rozumně nejde. A to se ukáže brzo, po první nějaké větší mimořádné události…

Kubrt

A v D, A, F už se to při nějaké mimořádné události ukázalo?

xyz

V JMK proběhla před necelými 3 lety naopak docela jiná mimořádná událost spjatá s přítomností průvodčího https://www.dicr.cz/files/uploads/Zpravy/MU/DI_Bori_les_210922.pdf

🙁

JackBrno

Jednoduchý příklad, až jako fíra na trati někde mimo civilizaci někoho srazím, nepůjdu se podívat, jestli se mu dá nějak pomoct, protože nenechám v trati stát vlak plný lidí zcela bez dozoru. Máš na tohle nějaké řešení, abych neopustil vlak a současně neporušil povinnost poskytnout pomoc? Díky.

FrantaM

To vyřeší lísteček nalepený na dveře do stanoviště strojvedoucího s nápisem: „Přijdu hned“ 🙂

Kubrt

Jak se to řeší při režimu 0/0s, nebo v nákladní dopravě? Nebo v zemích, kde se jezdí bez průvodčích standardně i s „velkými“ vlaky? Fíra vlak zabrzdí a jde se podívat?

X 1

V Německu strojvedoucí nemusí poskytovat nikomu pomoc. Dá Nothaltauftrag a poté sdělí potřebné informace výpravčímu. Ten, dle předpisů, zařídí potřebné složky.

JackBrno

To je super řešení. Já bych tam došel za 3 minuty a třeba jednoduchým zaškrcením zastavil krvácení a zachránil tak člověku život a místo toho budu hlídat vlak a čekat, až člověk vykrvácí, než se k němu někde mimo civilizaci za 30 i víc minut dostane IZS.

X 1

Anebo jít přes půl kilometru, ve svahu, přes roští, koukat na zbytky orgánů a končetin. To v případě nákladních vlaků.
V Německu je ochrana zdraví, zejména psychického, u strojvedoucích přednější, než u někoho kdo se pohyboval v kolejišti a tím, dle německých zákonů, spáchat trestný čin. ,

JackBrno

Mě nezajímá, jak se to řeší u nákladů nebo jinde. Mě zajímá, jak to budu řešit já konkrétně u nás, abych nic neporušil. Jako vážně mám nechat zablokované dveře, lidi uvnitř a jít se podívat třeba i 200m od vlaku a tam případně poskytovat pomoc? Co když se mezi tím udělá špatně lidem uvnitř a vypukne panika? Kdo jim tam bude podávat informace a uklidňovat je? Nebo jim mám dveře odblokovat a riskovat, že vylezou ven pod vlak na sousední kolejí?

Kubrt

Pokud dopravce takový provoz zavede, tak samozřejmě bude muset zavést i postupy pro tyhle případy. A tady se ta inspirace z jiných zemí bude hodit. Tohle si musí dopravce vyřešit systémově, ne aby to nechal na strojvedoucích. Vhodná agenda pro odbory. Když jsem párkrát podobnou situaci jako cestující zažil, tak tedy žádné uklidňování ze strany zaměstnanců dopravce neprobíhalo (ani nebylo nutné, nikdo nepanikařil) a informování spočívalo v tom, stojíme a nevíme, jak dlouho to bude trvat. A když jeden chlap vyšiloval, že fakt spěchá, tak mu průvodčí řekl, ať si nouzově otevře, ale on o tom nebude vědět a nikdy… Číst vice »

JackBrno

Ne, to není na řešení dopravce, ale drážního úřadu. Ten je primárně zodpovědný za bezpečnost na železnici a on stanovuje postupy při MÚ. Mám silný pocit, že tady se nad tím ve skutečnosti nikdo nějak do hloubky nezamyslel, protože u ČD se sbírají od zaměstnanců náměty, co všechno absence vlakvedoucích způsobí za problémy v reálném provozu, o kterých JMK nemá ani tušení. Jak říkám, do první větší MÚ, pak se bude řešit, kde vzít vlakvedoucí zpět. To se klidně vsadím. Ono mimochodem stačí, když na koridoru skapou z Moravie dveře, což je úplně běžné. Místo aby je vlakvedoucí jednoduše zamknul,… Číst vice »

Radek

V aktuálním Železničním magazínu je přesně na toto dotaz. Drážní úřad hodil zodpovědnost na dopravce – ať si to předpisově vyřeší.

Petr

Vy byste mohl psát scénáře k hollywoodským trhákům. „Panika v šukafonu“, „Superfíra“, „Tornádo vs. hurikán“…
To jsou najednou starosti. „Kdo jim tam bude podávat informace a uklidňovat je?“ Myslíte takový to „Helejte se paninko, já taky nic nevim. Až pojedem, tak pojedem.“?

JackBrno

Ty scénáře píše realita 😉 MÚ jsou na denním pořádku.

Karl vB.

Když z toho máte fóbii, tak buď jezděte autem, nebo seďte doma na zadku!

Petr

Jo, my tema vlakama jezdime, takze bohuzel vime, ze MU jsou na dennim poradku. Ale taky vime, ze to neni takovy drama, a ze pokud jde o peci o cestujici, tak se nikdo nepretrhne.

Dejf

Rozhodně by nefungovalo hadi v šukafonu, hadi by se odplazili a šukafon by se je marně snažil dojet🤣

nowas

„neporušil povinnost poskytnout pomoc“ Zavoláš IZS.

JackBrno

A člověka tam nechám ležet klidně i déle, než půl hodiny, než se k němu někde mimo civilizaci někdo dostane? I když bych mu třeba jinak mohl zachránit život třeba jen jednoduchým zastavením krvácení? Jako ano, ono to vypadá jako hledání problémů, ale to jsou situace, které se v reálu stávají a vůbec ne zřídka. Kdo si to vezme na svědomí, že se nepůjde podívat, jestli by nemohl člověka zachránit?

Kubrt

A jak se to teda dělá na nákladním vlaku?

malejjarda

A nákladní vlak je taky plný lidí?

Kubrt

Ne. A jak to souvisí s interakcí strojvedoucí – přejetý? Co mám zkušenost, tak po neobvyklém zastavení vlaku na trati průvodčí kouká a čeká úplně stejně, jako cestující.

JackBrno

Vlakvedoucí obvykle ví informace od dispečera dřív, než strojvedoucí.

Vašek

Tam nemáte lidi, které necháte zablokované uvnitř a jdete se projít po trati.

Kubrt

A když je tam nechám zablokované s průvodčím, změní se co?

JackBrno

Proboha, v nákladním vlaku neřeší cestující, nemusí přemýšlet, jestli je musí nechat zamknuté uvnitř, aby nevlezli do druhé koleje nebo je může pustit ven. A vlak může na 30 minut nechat zajištěný bez své přítomnosti.

Kubrt

Ven je pustit nemůže.

JackBrno

A má právo cestující proti jejich vůli nechat zamknuté ve vlaku?

Kubrt

Nevím, to je otázka na soud. Já jen vím z vlastní zkušenosti, že pouštět cestující ven na trati zaměstnanci dopravce nesmí. Ale když někdo otevře nouzový východ, tak ho průvodčí těžko bude blokovat vlastním tělem.

PvvS

NAč je tedy blokování dveří ? jak je můžou držet zamčený vevnitř ?

Geralt

Já bych ho tam klidně nechal – stejně si za to může sám. Do kolejiště se neleze.

hroch obojživelný

Modernizace tratí umožní zvýšení traťových rychlostí na hodnotu, při které pomoci sraženému již není třeba. Jak prosté!

VTT

Jak se to řeší na tratích se samoobslužným způsobem odbavení cestujících?
A neříkejte mi, že tam „je motorák skoro prázdný“. Třeba na trati z Vlašimi do Benešova je šukafon v nedělní večery pravidelně nacpaný.

Dascher

Kdo bude moci tak půjde do důchodu a ostatní si hold najdou práci třeba v autobusové dopravě nebo průmyslových zónách ! Práce je dost pro všechny, akorát se řadě lidem nechce dělat ! Ten kdo to má v hlavě srovnané, tak o práci nepřijde akorát ji bude tvořit v jiné firmě !

Peeetr

Práce je nekonečně mnoho, zvláště té neplacené nebo placené tak mizerně, že se z toho nedá bez sociálních dávek vyžít.

PvvS

Po schopných lidech je velká poptávka.

Frantisek

Moznost u toho prepravniho prostredku zmenit smer jizdy mnoha z nich zamota hlavu a taky co ta rezijka!

Frantisek

To o ty nutnosti mate z nejakych dobovych publikaci o panich co prodavaly listky v autobusech?

JackBrno

Co to plácáš?

Vid

Na Vaše dotazy by vám měl odpovědět zaměstnavatel. Měl by se upravit předpis ČD D2 a tam by měly být vysvětleny všechny postupy. Drážní úřad se už k tomu vyjádřil v Železničním magazinu a hodil zodpovědnost na dopravce. Drážní úřad přijde až po zahájení provozu bez obsluhy vlaku na kontrolu a zhodnotí, jestli dopravce postupuje bezpečně.

JackBrno

Jistě, DÚ přijde, až se něco stane. Normálním provozu problém samozřejmě nebude. Upřímně moc netuším, jak pár změněných řádků v D2 vyřeší absenci jednoho člověka v obsluze vlaku při MÚ. No po první MÚ se uvidí, jak to bude dál… Takové detaily, jako ožralí cestují obtěžující ostatní, to je jen detail.

Granja

Ale to už se přece ukázalo! Štiplístek se při jízdě na stanovišti zakecal s paní/slečnou strojvedoucí na regíně a najeli do nákladního vlaku. Takovéto provozování považujete za rozumné?

Leinad

A nenabírá kraj revizory? 😀

Kubrt

Ano; ovšem někteří železničáři by mohli mít problém se ztrátou domnělé důstojnosti s přechodem na tuto práci.

PeDazOl

Jak můžete ztratit něco co nemáte… 🙂

Kubrt

To úplně není otázka na mě, jen si vzpomínám na ty emoce spojené s omezováním červených výpravčích. Pro některé ta červená čepice byla součást osobnosti, statusový symbol.

El Barto

A jelikož se svět nezbořil ani tehdy, tj. při omezování výpravčích, nestane se tak ani teď.

Kubrt

Samozřejmě. já z toho obavy nemám.

hroch obojživelný

To je samozřejmě poněkud kruté, ale na druhou stranu držet někoho v neopodstatněné iluzi znamená dělat z něho blbce…

PeDazOl

No ale tady se v té iluzi drží sám objekt té iluze. Takže máme začarovaný kruh. 🤣🤣🤣

PeDazOl

Kam s nimi? Na trh práce přeci. Povaleče z kaváren do polí a továren….

Ojin

Jak to bude s kontaktními centry IDS JMK, které jsou dnes provozovány v pokladnách Českých drah (Letovice, Mikulov, Tišnov, Moravský Krumlov, Veselí nad Moravou)?
https://www.idsjmk.cz/a/kontaktni-centra.html

xyz

A to je ještě (z pohledu ČD) „štěstí“, že uhájily provoz Os vlaků v JMK v el. trakci. Což taky nebylo nic jistého.

Jinak by těch nadbytečných zaměstnanců bylo pro ně ještě o dost víc a patřili by mezi ně právě i ti strojvedoucí.

Hoermalmeister

Spíš asi v nezávislé trakci, ne? Pokud teda nemyslíte samotné Morávie

Petr

Kdyby provoz neuhajily, tak zamestnanci prejdou k novymu dopravci.

xyz

O. K., nicméně píšu to z pohledu ČD a nutnosti řešit odstupné pro nadbytečnost apod.

Vladimír

Každý soukromý podnik, což CD jsou a.s. vlastnena státem, má a musí být finančně zodpovědný. Tedy přebytečni lidé budou propuštění. Výhodou je, že době si najdou práci ihned a někde, kde budou více třeba než v prelidnemem podniku vlastneny státem.

XXXD

Nevím, co tím chcete říct. V JMK jim teď samozřejmě ubyde práce, ale jinde třeba mají podstav a že by měli ČD celkově nadbytek strojvedoucích (a i jiných profesí z celkového pohledu, ne jen na kraj), to si také nemyslím. Snaha udržet zaměstnance se mi zdá zcela logická. Samozřejmě pokud někdo nebude ochoten změnit výkony nebo profesi a ČD pro něj nebudou už mít práci, tak se s ním zcela určitě ČD rozloučí. Představa, že ČD někoho zaměstnávají, i když pro něj nemají práci, protože se jim ho nechce propouštět, je opravdu mimo.

Jurášek2

Jestli je nějaký podnik přelidněný tak jsou to ministerstva.. bordel nad bordel. A úředníci jen vymýšlí lejstra.