České dráhy řeší ETCS pro railjety. V nouzi mohou jezdit jako běžné soupravy
České dráhy plánují vybavit systémem ETCS i šest vlastních lokomotiv 1216 (Taurus).
České dráhy (ČD) aktuálně řeší, jak vybavit zabezpečovacím systémem ETCS sedm netrakčních jednotek railjet (Siemens Viaggio Comfort), které provozují od roku 2014. Railjety jezdí po I. koridoru do Rakouska, kde bude 1. ledna 2025 zaveden výhradní provoz pod ETCS.
„Jediné, co zatím nemáme projektově a z pohledu realizace vyřešené, jsou railjety a bohumínské Taurusy 1216,“ uvedl v rozhovoru na téma ETCS v posledním vydání firemního měsíčníku Železničář ředitel Odboru provozu osobní dopravy ČD Tomáš Mohr.
Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského se nicméně i nadále s provozem railjetů na koridorech počítá, a to i po 1. lednu 2025. Railjety ČD (v prokladu s railjety ÖBB) zajišťují linku (Berlín) – Praha – Štýrský Hradec. Jde o push-pull soupravy, táhne (nebo tlačí) je lokomotiva ÖBB Taurus.
„Na rakouských jednotkách railjet a na lokomotivách 1216 ÖBB je instalováno ETCS ve starší verzi ETCS 2.3.0 s omezením pro Rakousko. S ohledem na to, že rakouské railjety a Taurusy budou i nadále zajíždět do České republiky, považujeme za nejvhodnější a pro obě strany nejpřínosnější domluvit společný postup a jednotné řešení pro vlaky ČD i ÖBB. S ÖBB tuto problematiku projednáváme,“ řekl Šťáhlavský.
Doplnil, že jednotky railjet je možné provozovat i v běžném režimu jako klasické osobní soupravy, není tedy nezbytný provoz v režimu push-pull. „To znamená, že jednotky railjet lze provozovat na naší síti i po 1. lednu 2025 ve stávající konfiguraci, byť s určitým provozním opatřením (v čele bude vždy lokomotiva s funkčním ETCS),“ dodal Šťáhlavský.
Railjety ČD přitom dostanou v příštích letech mladší vnitrofiremní konkurenci. České dráhy začnou nasazovat do provozu nové soupravy ComfortJet, které chtějí vysílat směrem na jih až do Villachu.
Samostatnou kapitolou jsou lokomotivy 1216 (Taurus) v majetku Českých drah. České dráhy jich mají šest, všechny jsou deponovány v Bohumíně, odkud obsluhují vlaky EC/IC na trasách Bohumín – Vídeň a Bohumín – Praha. Dva stroje koupily ČD v létě 2019 v Rakousku od společnosti Swietelsky Baugesellschaft, další čtyři pak v roce 2021 od Wiener Lokalbahnen Cargo.
První dva stroje nemají ETCS vůbec, zbylé mají starší rakouskou verzi. „Na dvě lokomotivy bude tedy kompletně dosazeno zařízení ETCS, u dalších čtyř půjde o upgrade. Po přechodnou dobu mohou být lokomotivy bez funkčního ETCS využívané na výkonech, kde k 1. 1. 2025 nebude nutné nasazení lokomotiv s ETCS,“ řekl Šťáhlavský.
ČD aktuálně finišují se zpětným vybavováním systémem ETCS u elektrických lokomotiv řad 162 a 362 včetně jejich tlačné varianty WTB, rozjetý je projekt u pendolin, panterů, elefantů, motorových a řídicích vozů 842 a 954, Stadlerů RS1 a Brejlovců 750.7. Naopak u škodováckých lokomotiv řady 380 se s instalací ETCS nepočítá.