Dopravci Železnice

České dráhy prohrály spor s regulátorem o vstup RegioJetu na trasu Praha – Brno

Traxx RegioJetu před první jízdou. Autor: Zdopravy.cz/Josef Petrák
Traxx RegioJetu před první jízdou. Autor: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Městský soud v Praze zamítl žalobu Českých drah na Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře (ÚPDI). U soudu se dráhy domáhaly zrušení rozhodnutí, v kterém úřad odmítl provést takzvaný test hospodářské vyváženosti pro vstup společnosti RegioJet na trasu Praha – Brno.

Soud bohužel žalobu zamítl. Poté, co obdržíme písemné vyhotovení rozsudku, zvážíme, zda podáme opravný prostředek nebo ne,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Test hospodářské vyváženosti má určit, jaký vliv mohou mít nové komerční linky na dopravu v závazku veřejné služby. České dráhy měly obavy, že nástup konkurence na trasu Praha – Brno zvýší ztrátu, kterou na trase Praha – Brno v rámci linky Ex3 (Děčín – Praha – Břeclav) vykazují. „V době uzavření této smlouvy (o závazku na lince Ex 3, pozn. redakce) totiž nebylo možné parametry takové komerční dopravy předpokládat, a tudíž zohlednit ve smlouvě,“ vysvětlil Šťáhlavský. České dráhy se v žalobě domáhaly toho, aby soud vrátil věc k novému projednání k ÚPDI. České dráhy ve sporu zastupuje advokátní kancelář Weil, Gotshal & Manges.

ÚPDI loni v létě rozhodl, že test provádět nebude. Jeho provedení mohlo velkou expanzi žluté firmy na této trase zablokovat. ÚPDI loni v létě rozhodl, že žádost Českých drah nemohl ještě loni řešit, protože k tomu nebyl příslušný.  „Žádost se vyřizuje ještě podle starého zákona a ten toto neumožňuje. Příští rok to už možné bude,“ řekl tehdy předseda ÚPDI Pavel Kodym. Jinými slovy, pokud by stejnou žádost podaly ČD letos, už by test ÚPDI prováděl. Už dříve České dráhy zkoušely zablokovat vstup RegioJetu u Drážního úřadu, rovněž neúspěšně.

Železniční spojení Prahy s Brnem zažívá velký rozmach, kromě nástupu konkurence a snížení cen tomu pomohla i situace na dálnici D1.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Rail2005
Host
Rail2005

ČD se prostě jen snaží všemi dostupnými prostředky oddálit vliv konkurence na jakékoliv trase, kde k tomu doje. Oni vědí, že existuje nařízení Evropské komise, proti kterému nejde jít. Vědí, že jednou budou muset ustoupit. Ale do poslední chvíle se prostě snaží konkurenci znepříjemnit život. Přitom sami vědí, že je konkurence pro ně prospěšná a tvrdí to i lidé přímo od ČD (mnohdy i na vyšších postech). Jen to neřeknou přímo na kameru nebo novinářům. Na druhou stranu Ministerstvo dopravy se chová jako idiot, protože pokud mi přijde nějaký alternativní operátor na určitou trasu a z vlastní iniciativy, tak bych… Číst vice »

Vašek
Host
Vašek

Nevím čemu se divíte. Je to konkurenční boj a v boji jde jen o jedno, vyhrát. Každý tedy zkouší všechny možné zbraně a taktiky a je to přirozené. Ještě jsem neslyšel o boji, kde by jeden bral ohledy na druhého.

Člověk
Host
Člověk

Nechápu proč dotace na dálkové linky nezruší stát úplně..

Pibik
Host
Pibik

Točit kolem vzad, zoufalství..

Jan Semela
Host
Jan Semela

Proč je na lince takt 24hodin? Proč není samostatná linka Veselí nad Moravou – Praha, když má stejný takt? Asi nerozumím psanému textu.

bkp
Host
bkp

Jo, když nejde konkurovat vozy typu Apee, nebo Bdpee, tak to musí zajistit soud…

petr.r
Host
petr.r

Já se podivuji, že čd se pořád naváží do soukromníků a nepodívá se na sebe. Otázka je, proč z našich daní si platí advokátní kancelář, když advokáty má vlastní.

aldik
Host
aldik

Jako by Jančura se nikdy nenavážel do ČD a nepodíval se na své chyby, že? 😉

petr.r
Host
petr.r

odpovídejte stručně, proč čd svoje advokáty nezapojí jdo práce. Jančura má copak advokáty, které my platíme z daní?

petr.r
Host
petr.r

mínusáři, napište kolik čd zaplatí fakturu té advokátní kanceláři, at se před svátky pobavíme a to ještě pošle učet soud a to nevím, jestli fakturu soudu bude platit čd nebo advokátní kancelář a tá to čd bude fakturovat zvláš. Nedivil bych se, jestli čd u soudu nemá smlouvu, že ty prohraný spory mu nedává na dodák a neposílá fakturu, až je toho více.

Jen tak
Host
Jen tak

Ty sis dneska slehl neco hodne kvalitniho?

Vis, ono neni pravnik jako pravnik. Oni majinruznou specializaci, a bezny podnikovy pravnik se specializuje na neco jineho, nez vedeni soudnich sporu.

Poplatky soudu jsou marginalni castka (par stovek). Takze nemusis se bat, soudni poplatky Te nezruinuji.

petr.r
Host
petr.r

tak píšeš, že se nic nestalo a manažéři čd májí prémie jistý. Co vůbec v tych kanceláří čd dělají, mají vůbec specializaci na vlaky?

Jen tak
Host
Jen tak

A co by se melo jako stat?

petr.r
Host
petr.r

mně to připomíná děti země, vodu z tetčic- aco by se mělo stát, podáme žalobu, šak to tolik nestojí a druzí to strpí……

noerf
Host
noerf

Jen tak: Vzhledem k tomu, že ČD nakupuje zboží a služby a to také prodává, tak očekávám znalost obchodního práva a také, že budou umět střízlivě hodnotit co je reálně vymahatelne u soudu. Pak by bylo zajímavé zjistit, z které iniciativy tato žaloba vzešla, zda od podnikových právníků nebo zmíněné advokátní kanceláře.

Jen tak
Host
Jen tak

Cd vcelku logicky haji sve obchodni zajmy. Takze je pritozene, ze se takto chovaji.

Choval se tak Jancura, chova se tak Leo… chovaji se tak vsichni.

noerf
Host
noerf

Jen tak: Pak je otázka, nakolik bylo vedení ČD přesvědčeno o úspěchu a jestli nese privátní advokátní kancelář v případě neúspěchu nějaké náklady. Protože mám trochu obavu, že tato žaloba byla vcelku mimo realitu a kvalitní advokát či advokátka o tom museli mit jasno.

Jen tak
Host
Jen tak

Proboha ziveho, jake naklady by externi pravnici meli nest?

Cd si najala aby zastupovala jejich zajmy, pravnici zadne naklady nenesou.

Mam pocit, ze dneska tu ma skolu v prirode zvlastni skola. Ty a petr.r … vy jste utekli z dobran?

petr.r
Host
petr.r

tak vlastně ta externí firma bere peníze a nemusí se snažit. Děkuji za popis jak to chodí u ČD a jejich extérních firem a už víme, kam ty nekřestanský faktury jdou.

noerf
Host
noerf

Jen tak: Jen se podivuji, že státní firma využívá služeb jedné z nejdražších advokatnich kanceláří, ale úspěšnost v soudních řízeních není vysoká. Z toho mi vychází další otázka, zda-li nejsou některé soudní spory vedeny zbytečně.
Ale nejsem právník a z výroků soudu v ČR, mám pocit, že se neřeší podstata ale proces sporů.

AAA
Host
AAA

A oni maj jenom jednoho podnikovýho právníka?

petr.r
Host
petr.r

nemají, čd mají celé právní oddělení včetně služebních aut a taky by mně zajímalo, když jsou to lidé z právnického směru jestli za ta auta platí daň za používání k soukromýmu učelu.

Patrik
Host
Patrik

K čemu potřebují u ČD služební auta, když přece všude dojedou vlakem na režijku?

petr.r
Host
petr.r

no to mně taky není jasný, ale když potkáte auto čd telematika na vánočních trzích v bvv tak pochopíte a ještě tady byl článek, že čd potřebují nové kanceláře s garážema na služební auta.

X 1
Host
X 1

Jen tak.
Aby jsi měl troch a přehled.
Tak sazba té adv. kanceláře začíná na jednom milionu korun.
Jestli se spor potáhne skrze různá odvolání, posudky či dokazovaní, tak jsi rázem na deseti milionech. Z peněz daňových poplatníků, resp. z prostředků, které mohly jít na vánoční prémie zaměstnanců ČD.

Dotaz: Nepracuješ náhodou na pozici Systémový specialista?
Potom by vše vysvětlovalo tvůj demagogický a zároveň laický přístup k dané problematice.

AAA
Host
AAA

Můžete přece ukázat že jste lepší než on, že 🙂

noerf
Host
noerf

Po skončení smlouvy (předpokládám prosinec 2019) by MD mělo vlaky na trasa Praha – Brno – Břeclav (-Bratislava/Vídeň) přestat objednávat a nechat volnému trhu. Zároveň by se mohla řešit situace u dalších tratí (např. Praha – Tábor – České Budějovice), které chtěli někteří dopravci převzít od ČD s tím, že budou jezdit bez dotací (neplatí pro státem nařízené slevy).

petr.r
Host
petr.r

tohle jsem psal už asi třikrát a stále je trnem v oku ten railjet který jezdí s nekvalitní smlovou s obb, ať si to dotují vše rakušáci.

jan
Host
jan

Ne, opravdu nemělo. Dojde pouze k zvýšení cen jízdenek.

jan
Host
jan

K níže uvedenému + ořezání okrajových spojů v nelukrativních časech.

noerf
Host
noerf

Jan: Pokud si pamatuji, tak například Regiojet od vstupu na linku Praha – Ostrava původní krajní polohy nerusil a naopak přidal noční spoje. A pokud chcete jet ve tři ráno vlakem z Prahy do Ostravy, tak doporučuji individuální dopravu a nebo přesvědčit ostatní cestující a dopravci se rádi přizpůsobí.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Regiojet od vstupu na linku Praha – Ostrava původní krajní polohy pochopitelně nerušil, protože je mezitím přestalo objednávat MD ČR, čímž mu přihrálo tu původní frekvenci. Dokud jezdil „Beskyd“ večer až do Prahy a časně ráno (před půl pátou hodinou) z Prahy, vždycky nějakou frekvenci až do a z Prahy měl – v řádu desítek cestujících. Když pak jako první ranní vlak začal nesmyslně začínat v Pardubicích, veškeré náležitosti na něj několik roků absurdně najížděly soupravově z Prahy a stálo velké úsilí, aby se z té soupravové jízdy stal znovu „veřejný“ vlak (pro těch několik desítek cestujících) – ale to… Číst vice »

Hanzi
Host
Hanzi

Přizpůsobí, tak jako u nás při ,,nočních rozjezdech,, z Prahy. Již pět kluků zde podalo výpověď z důvodu těchto nočních spojů, kdy není víkend že by poblitou reginu nedovezli. Dopravce se může přizpůsobit jak chce, ale tímto tempem to bude chtít také lidi na tyhle výkony.

MartinS.
Host
MartinS.

Neni povinnosti dopravce prijmout objednavku na navyseni vykonu. Urcite ma sanci to odmitnout a bylo by na objednavateli, aby si nasel jineho dopravce. To by potom mozna bylo povyku, kdyby nocni opilce zacala z Prahy rozvazet treba Arriva, protoze 845 by na to urcite stacily, bez ohledu na to, ze by jezdily pod draty… to je u techto spoju asi jedno…

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Však právě ten nehorázný BORDEL, který působila ožralá klientela různých venkovských „dýz“, byl před mnoha roky hlavním důvodem pro zrušení půlnočních vlaků do i z Prahy (po všechny noci v týdnu), a trvalo pak hóóódně dlouho, než se ROPIDu podařilo zařídit aspoň opětovné zavedení půlnočních vlaků z Prahy ven – o obnovení půlnočních vlaků do Prahy už se ale zjevně nikdo raději nepokouší, takže po zrušení posledních večerních rychlíků do Prahy tak neexistují ani „záchranná spojení“ osobními vlaky. Docela by mě (a možná nejen mě) ale zajímalo, jaké poznatky a zkušenosti jsou z provozu těch víkendových popůlnočních vlaků jezdících o… Číst vice »

Gogo
Host
Gogo

MartinS.: Problém je v tom že jako dopravce taháte za kratší konec, Ropid vám řekne buď všechno nebo nic.
železničář v důchodu: taky jezdíme jednu takovou „blicí Prahu“ směrem do Prahy to celkem ještě ujde, horší je to z Prahy, nepřál bych vám vidět v jakém stavu přijedeme do Kolína, ještě že na regíně jdou otevřít okna aby se ten smrad aspoň trochu vyvětral, někteří kolegové se na stanovišti dokonce zamykají. Ovšem to není problém jenom Prahy, noční víkendové spoje HK – PCE je to samé.

Hanzí
Host
Hanzí

Je to prostě o tom, že si někdo potřeboval nahonit politické body tak zavedl ,,blicí vlaky,,. Ti samí kteří se o tuto ,,noční zábavu,, železničářů postarali, potom traví pohodové víkendy na chaloupkách při grilování. Jinak mám podobnou zkušenost a nejednou jsem vlakvedoucímu řekl at je raději u mne na stanovišti. Jednou jsme volali policii a výsledkem byla hodinová motyka.

liberal shark
Host
liberal shark

Dopravce má přeci svaté právo vyloučit z dopravy každého, kdo obtěžuje cestující nebo poškozuje vůz. Proč ty ožraly nevyhodíte z vlaku a nevymáháte z nich škodu ?

Hanzí
Host
Hanzí

Požáru je lépe předcházet než ho hasit. Takže pokud by žádný ,,ožralecký,, vlak nejel tak by se následně neřešil problém, apropo již vidím jak si někde v polích za Prahou stoupne strojvedoucí s vlakvedoucím proti bandě ožralých a v dnešní době i jiným matrošem posilněných výrostků.

VS
Host
VS

Dobrý den,

máte úplnou pravdu, ale současně si myslím, že toto právo je jednoduše vymahatelné pouze v případě, že jste si jist (a následně ,,klientela ví), že alespoň v případě potřeby budete mít rychle kryta záda policií. A obávám se, že s podmínkou vyjádřenou slovem ,,rychle zde bude problém (jak již i naznačil jiný diskutující).

Přeji pohodový adventní čas.