České dráhy prohrály spor s regulátorem o vstup RegioJetu na trasu Praha – Brno
Městský soud v Praze zamítl žalobu Českých drah na Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře (ÚPDI). U soudu se dráhy
Městský soud v Praze zamítl žalobu Českých drah na Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře (ÚPDI). U soudu se dráhy domáhaly zrušení rozhodnutí, v kterém úřad odmítl provést takzvaný test hospodářské vyváženosti pro vstup společnosti RegioJet na trasu Praha – Brno.
„Soud bohužel žalobu zamítl. Poté, co obdržíme písemné vyhotovení rozsudku, zvážíme, zda podáme opravný prostředek nebo ne,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Test hospodářské vyváženosti má určit, jaký vliv mohou mít nové komerční linky na dopravu v závazku veřejné služby. České dráhy měly obavy, že nástup konkurence na trasu Praha – Brno zvýší ztrátu, kterou na trase Praha – Brno v rámci linky Ex3 (Děčín – Praha – Břeclav) vykazují. „V době uzavření této smlouvy (o závazku na lince Ex 3, pozn. redakce) totiž nebylo možné parametry takové komerční dopravy předpokládat, a tudíž zohlednit ve smlouvě,“ vysvětlil Šťáhlavský. České dráhy se v žalobě domáhaly toho, aby soud vrátil věc k novému projednání k ÚPDI. České dráhy ve sporu zastupuje advokátní kancelář Weil, Gotshal & Manges.
ÚPDI loni v létě rozhodl, že test provádět nebude. Jeho provedení mohlo velkou expanzi žluté firmy na této trase zablokovat. ÚPDI loni v létě rozhodl, že žádost Českých drah nemohl ještě loni řešit, protože k tomu nebyl příslušný. „Žádost se vyřizuje ještě podle starého zákona a ten toto neumožňuje. Příští rok to už možné bude,“ řekl tehdy předseda ÚPDI Pavel Kodym. Jinými slovy, pokud by stejnou žádost podaly ČD letos, už by test ÚPDI prováděl. Už dříve České dráhy zkoušely zablokovat vstup RegioJetu u Drážního úřadu, rovněž neúspěšně.
Železniční spojení Prahy s Brnem zažívá velký rozmach, kromě nástupu konkurence a snížení cen tomu pomohla i situace na dálnici D1.