České dráhy přebírají další tři Vectrony, nahrazují lokomotivy 151 a 380
Tři nové Vectrony pro ČD. Pramen: České dráhy
Řada 380 se s jízdním řádem 2025 přesune na jiné tratě bez výhradního provozu s ETCS. Půjde především o linku Praha – Linec.
151 vidím každý den jezdit v úseku Moravan jezdit ve 160,můžu být obrácen zády a přesně vím že zrovna ten vlak táhne banán.Doprovází ho takový libozvučný svistot,méně však už pro strojvedoucího.Bohužel končíme a já doufám že se jich pár zachová jako muzejní exponát,vždyť jsou to legendy československých tratí
Když jsem jako předškolák chodil s babičkou na nádraží, popř. mě vzala na výlet, protože měla režijku, tak to by ty úplně nejnovější mašinky. A teď jdou do šrotu. Asi to něco naznačuje…
Zapadni a Bavorské Expresy by se měly provázat v novém konceptu Trutnov – Cheb s Krakonoši/Hradečany. (Směr Plzeň/ směr HK) Ex A: IC Hradec Králové – Chlumec n.C. – Praha – Plzeň – Stříbro – Planá – Mar.Lazně – Cheb (Chodský expres, Hradecký expres) Ex B: IC Trutnov – Červený Kostelec – Starkoč – Jaroměř – Hr.Králove – Chlumec n.C. – Praha – Plzeň (Plzeňský expres, Krkonošský expres) Ex C: EC HK – Praha – Plzeň – Mnichov (Bavorský expres, Berounský expres) – tyto vlaky nejsou integrované do PID ani nestaví nikde ve Středních Čechách kromě Prahy. Naproti tomu rychlíky… Číst vice »
A to je váš osobní názor/námět, nebo nějaký oficiální ministerský koncept? Bohužel to z vašeho příspěvku neplyne.
Tohle je ryze pána, protože i na MD vědí, že Plzeň má ŽST Plzeň–Jižní předměstí. 😀
Je supr, ze ty masiny můžou jezdit až 230 km/h, ale ať mi prosím někdo řekne, kde přesně se těch 230 bude jezdit? Ja tedy žádný datum neslyšel a ani ze by se taková rychlost plánovala…
Momentálně to půjde v cizině, kam část těchto lokomotiv bude jezdit. Pokud bych uvažoval, že ty lokomotivy vydrží 30-40 let, tak do té doby to bude téměř jistě i u nás – viz velké téma VRT v ČR.
No, nemají se náhodou po VRT tratích prohánět vlaky 300 km/h+? Proč by tam dávali Vectrony?
Ty Vectrony by dávaly smysl napr na trasu Praha-ČB, když se nedávno stavila nová trať a ještě další úsek se bude dostavovat, ale bohužel na to asi nikdo moc nemyslel, a opět tam je Vmax snad jen 180….
Na VRT nikdo nezakazuje jet 230km/h, jen se nesmí pomaleji, než 200. A když to bude proložené rychlou vrstvou „Sprinter“, co těch 300 pojede a vectron bude zajišťovat např. R18, který má po dostavbě VRT jezdit přes Brno, tak proč ne?
Protože pro Vectrony se dá postavit mnohem levnější trať-napr mnou zmiňována Praha-ČB.
V první etapách, kdy ještě nebudou souvislé dlouhé VRT úseky, se po nich bude jezdit právě těch 230.
Když přihlédnu k řadě 230/240. je možné, že Vectron vydrží v kotlině české 70 let.
https://geoportal.ekolagroup.cz/vrtmoravskabrana1/
Ale plánuje, můžete i připomínkovat.
Snad VRT nestavime aby po ní jezdily vectrony s Vmax 230…
Proč ne? Jako rychlíky třeba… viz nahoře
Tak v tom případě jsme se na ty VRT tratě mohli vys*** a postavit mnohem levnější variantu jako mají v Rakousku.
Po VRT budou jezdit různé vrstvy vlaků, od expresů jedoucích těch 320 km/h (lehké jednotky) a zastavujících jen v největších městech až po rychlíky, které budou jezdit „jen“ 200 – 230 km/h, budou častěji zastavovat (terminály jako např. Roudnice) nebo sjíždět na konvenční tratě (např. z Prahy po VRT do Světlé a dále přes HavlBrod do Brna apod.)
https://vrtky.cz/technologie/vlaky-i-provoz
Berlín-Hamburg a časem v horizontu blízkém Brno-Šakvice a Dluhonice-Hranice. S otazníkem zůstává Gloggnitz-Mürzuschlag a Graz-Klagenfurt, neboť Rakušák přiznal Vectronovi jen 160 km/h, proto je možné, že v tom směru budou nadále působit 1216 ÖBB i ČD.
„Ty mašiny“ pojedou 230 přesně tam, kde to pojedou ComfortJety nebo Railjety k nim připojené. Třeba mezi Berlínem a Hamburkem by mohly z fleku. Kdyby byly. Na 230 totiž nebudou tyhle pronajaté Vectrony, ale až „ty mašiny“ koupené do vlastnictví a dodávané až příští rok.
Kdyz ted ctu, kolik tech lokomotiv maji/budou brat, tak si rikam, ze jestli nebyl nekdo v jistem pivnim velkomeste velky hamoun na „maly“ nehorazny doplatek… Mozna jich mohl mit vyrazne vice, Schadewerke….
Pokud myslíte 109E, tak bohužel. Kdyby alespoň byly spolehlivé.
Bohu dík
Až ČD dostanou ty Vectrony na 230 km/h, které koupí do svého vlastnictví, tak ty pronajaté vrátí nebo si je v pronájmu ponechají ?
Pokud se nemýlím, tak ČD mají ve smlouvě nějakou klauzuli, že pokud budou chtít, tak mohou pronajaté Vectrony odkoupit do svého vlastnictví.
Budou jistě rády za každý Vectron s ETCS, co budou moct upotřebit.
Nesmí se zapomenout na 10 kusů 193 od ELL, které jsou u ČD od roku 2017 na 10 let bez odkupní klauzule. Jsou to ty pořizované pro Praha-Hamburg a mají nejhezčího Najbrta. Ty budou zřejmě vráceny. Taky si dokážu představit, že by jistou část ČD od RSL koupilo a přeprodalo dceřince do nákladní dopravy.
Jak dlouho Praha – Linz bude bez ETCS včetně Prahlavního?
O pár článkov nižšie je prehľad zavádzania ETCS a Pha – ČB tam bol myslím rok 2026.
Hlavák s okolím jistě nebude mít ani výhradní provoz ETCS ani střídavinu, dokud budou existovat CityElefanty.
Comfortjet jsem teď oblejzal a je na něm uvedeno 200km/h. Budou ho ještě pro ty mašiny s Vmax 230 upgradovat?
Jako fakt?
Na fotce mám Bdmpz a vedle je 200. Pokud to není Comfortjet, tak sorry. Chodí to tam okukovat spousta lidí. 8 vagónů bez řidičáku, je to oblepený různýma cedulkama.
A kdepak jsi ho “oblejzal”? Snad ne na okruhu?
Možná tady- https://zdopravy.cz/cd-zacaly-skolit-zamestnance-na-comfortjety-k-dispozici-jsou-ctyri-soupravy-196847/
A že zrovna tam na fotce je na řidičáku obrovské číslo 230. Teda ne, že takhle by se značila homologace…
Můžete být myslím úplně v klidu, protože to schválení má být – co já vím – dvoufázové – napřed pro V = 200 km/h a pak pro V = 230 km/h, kdy se musí al jet 230+10% = 253 km/h a to už se musí dělat někde na trati na VRT-ce venku.
Úplně stejně to bylo i s Pendolinem, taky prvně na 200 a pak až 230, akorát, že tehdejší vedení tu druhou fázi nakonec z finančních důvodů stoplo a nechalo NA YINDY (= a nikdy k ní pak už nedošlo).
Díky, tak byl směřován dotaz.
Mozna to budou testovat na VRT v Cesku … 😉
Určitě dřív…
Myslím, že nic měnit nebudou, tuším že schvalovací proces má několik fází a teprve později přibude i schválení na 230 km/h.
Jde o to, že ČD chtějí vozy nasadit do provozu co možná nejdříve. Proto se budou prvně provozovat v režimu ala interjet a toho se také využije pro snížení nákladů na schvalování (nemělo by být nutné je schvalovat jako celou novou řadu).
Až budou hotové celé jednotky (čeká se na řídící a jídelní vozy), začnou zkoušky 9vozové soupravy, která již bude mít doplněn i druhý tlumič vrtivých pohybů podvozku, nahraný jiný software apod. Po schválení bude vyměněna i nálepka s parametry vozu na jeho boku a místo 200 tam bude 230.
Buďte v klidu. V ČR se s tím nebude jezdit nikde ani těch 200…když postavili novou trať na Budejovice, tak tam nelogicky dali Vmax 180 a ani ty naše inteligenty nenapadlo, ze by to mohli upgradovat na alespoň 200, když už na to dávno máme vlaky. Teď se bude stavět další část tratě a vsadim se, ze Vmax bude opět 180.
Očekávám, ze za 20 let se ta trať bude celá komplet přestavovat za další miliardy, jelikož si uvědomí, ze 180 je sakra pomalá a bude se to upgradovat na 200-230.
Umí vůbec Vectrony a jiné moderní lokomotivy (alespoň ty provozované u nás) topit atypickým napětím 3000 V 50 Hz co se používá akorát u nás a na Slovensku? Nebo umí jen standartních 1500 V 50 Hz?
380 umí.
Tak 380 je místní výroby, a dost možná byl tenkrát požadavek na tenhle systém i v zadání.
Dotaz byl na moderní..
3kV > 3kV, 25kv > 1500V, 15kV > 1000V.
Nic jiného neumí.
Hmmm. Takže třeba honeckery se s ním tahat nedají (resp. dají, akorát nebudou svítit a topit).
Což vlastně není na závadu. Ta pomsta nemá na EC/IC co dělat.
No, aby to nedopadlo tak, že tam budou jezdit a ještě k tomu budou mrtvé
Na posily mají ČD docela dost ojetin z Německa i Rakouska. Doslova: Můžou vyšůrovat vozy vyfouknuté Jančurovi.
Vectron nevím, ale stroje 1047 MAV a myslím i 1116 ÖBB co mohou do Maďarska, tak mohou na síti MAV kromě 1 500 V 50 Hz (defaultně nastaveno) topit i 1 000 V 50 Hz.
Vectron jen 1500V 50 Hz. Honekry a Bdt Vectron nezatopí.
Ještě totak, Bdt na EC. Ideálně s omezením na 120 km/h a štěkat na Regionovu, protože je žlutá.
Vectron se take nasazuje na několika spojich na Jižních expresech. Ale oproti 380 mi přijde že dost nestíhají. Např u Bystřice směr jih 380 jede plnou rychlosti a Vectron o poznání pomaleji. Také u Vectronu několikrát probíhá za jizdy něco, co vypadá jako restart. Vypne se klimatizace, obrazovky v osobních vozech se vypnout, apod.
Ten restart dělají vozy samotné. Je to problém Bmz, které na jižních expresech jezdí. Klimatizace, zásuvky, wifi.
Ale prdt problém Bmz. Problém jsou vypínačky a stahovačky, při kterých dojde k přerušení napájení vozů. 380 je rychlejší po znovuzapnutí a tak to vozy „udrží z baterek“.
Kolik takových vypínaček a stahovaček mezi Prahou a Budějovicemi je?
Nemanice, Ševětín, Veselí nad Lužnicí, Myslkovice, Chotoviny, Heřmaničky, Benešov (styk soustav), Čerčany (žluté koule na obou zhlavích), Strančice (podmíněná) a Zahradní Město (podmíněná). Sčítat neumím… 😂
Vždyť on to neumí sebrat ani stejným sběračem, což už uměla 363 (ES 499).
… a krysy 350 rovněž.
Tak 380 to taky “neumí”…
Nemyslím si a i kdyby tomu tak bylo, půjde jen o SW výmysl. Technicky a legislativně je pro CZ, SK, H DC sběrač univerzální a použitelný i na AC síti.
To je sice pravda, ale jsou tam jistá (proudová) omezení. A v Rakousku se na „ss“ sběrač jezdit nesmí a do Polska teď kvůli sběračům nesmí vůbec. Není to SW výmysl, je to o materiálu (a v některých případech i tvaru) ližiny. Takže v „normálním“ stavu to 380 opravdu „neumí“.
No a co ? On zase umí spoustu jiných věcí než 363 profiku
To nasazení na několika spojích na Jížních expresech je jeden Ex směr ČB a v opačném směru rychlík. O víkendech mají dva páry vlaků. 🙂
A třeba u Votic už jedou stejnou rychlostí? 😀
Němec ráno zvedne sběrač a celou směnu jezdí. Němec neví, že čím víc stahovaček, tím víc Adidas.
Jenže to je spíš vyjímka kvůli jejich napájecí soustavě oddělené od rozvodné sítě. Prý ani u nás nakonec nebude jednotná fáze na celém území, pouze budou úseky s jednou fází delší delší.
Tak na celém území jednotná být nemusí. Ale na jedné trati je to žádoucí, aby při rychlosti 160 km/h nemusel strojvedoucí vypínat topení a trakci každých 9 minut.
Tak z Prahy do ČB vypínáme i po cca čtyřech minutách. Tím nechci rejpat, ale říct, že na trati typu Praha – ČB je jednotná fáze žádoucí, na Lipence (i na ní je jedna vypínačka) nebo třeba na trati Veselí – Jihlava je jednotná fáze sice taky žádoucí, ale ne kvůli vypínání topení, ale kvůli rovnoměrnému odběru z fází…
Jediný prakticky možný pokrok jsou v tomhletom šachovnicové vypínačky, dá-li SŽ.
Nesouhlasím. V bývalé NDR je ještě spousta vypínaček. Hodně jich je v okolí Berlína. A Rakušák těch vypínaček má taky celkem dost a zase – velká koncentrace okolo hlavního města. Takový Süssenbrünn má rovnou dvě, když se přejíždí z tratě 114 na 116.
Nebývalo to náhodou rozhraní NDR/NSR?
Nic takového neexistovalo, mezi oběma Německy se jezdilo v motorové nebo parní trakci až do sjednocení. S jednou výjimkou: Probstzella. Zde byla trať elektrizována před válkou a překonávala velkými stoupáními pohoří Frankenwald. Elektricky ale pouze z NSR, kde byla ovšem kvůli slabší dopravě zjednokolejněna. Na východoněmecké straně došlo v letech 1945-46 k deelektrizaci Rudou armádou. Západní Berlín nebyl taktéž elektrizován, kromě S-Bahnu.
Obecně se dá říci, že v Rakousku je jedna vypínačka na každé trati…
Čech je na tom podobně. Na panteru za celou směnu sběrač nestáhnu a třeba při jízdě z Prahy do Lince se sběrač musí stáhnout pouze jednou (na řadě 380 se stahuje obvykle 2x, ale nutné je též pouze jednou). Takže ano. Čím víc stahovaček, tím víc Adidasss…
Asi dost subjektivní vjem… Soupravy byly stejné? Obě soupravy na 160? Kolik bylo vozů? Stejný počet? Další věc je, že každý fira s tím pojede asi trochu jinak. Někdo to nechá šudlat na 50% tahu, někdo narve páku k oknu… Papírově jsou na tom obě mašiny dost podobně a já mezi nimi pocitově (v tahu) necitim moc rozdíl.
Naprosto souhlasím, byť můj subjektivní dojem je taktéž ve prospěch tahu 380.
vectron si po každé změně systému testuje sám o sobě vn komponenty,nelze tomu zabránit a tenhle proces trvá až 2 minuty
A na valachu zůstane to nejhorší (361.1) co se dá u nás potkat?
Valachy vozí ZSSKC v rámci vyrovnávky výkonů.
Pokud mají ČD s ZSSK smlouvu o tom, že obě strany zajišťují část lokomotiv pro provoz na dané lince, tak libovolný počet Vectronů ve flotile ČD situaci nezmění.