České dráhy o víkendech posílí spojení do Jeseníků
Spěšný vlak mezi Jeseníkem a Zábřehem na Moravě. Foto: České dráhy
Navýšení kapacity o minulém víkendu nestačilo, kraj objednal další posílení.
Navýšení kapacity o minulém víkendu nestačilo, kraj objednal další posílení.
V té debatě se zapomíná, že je mimořádní doba, tzn jezdí více lidí, než bývá zvykem. Jezdí i ti, co by se normálně někde poflakovali po šopinkparcích.
Je dobře, že dopravce i kraj zareagovali. Dopravce bez objednavatele ale nebude jezdit za vyšší náklady, které mu nikdo neproplatí. Je potřeba součinnost obou.
Ve špatném počasí vozy navíc budou zbytečné. Na to je třeba také myslet a mít to finančně pokryté.
V dnešní době především záleží na tom jak je smlouva, nebo jestli je to vlak na komerční riziko.
Pokud je to brutto smlouva, tak si vůz navíc musí bez debaty objednat a zaplatit kraj, protože je to on, kdo kasíruje jízdné.
Pokud je to netto smlouva nebo komerční vlak, tak už se má dopravce snažit maximalizovat tržby a svůj zisk tak aby lidi příště nejely autem/netlačili na volené zástupce, aby příště zvolil jiného dopravce/nejeli s konkurencí.
Jistě, o kvalitu služby ZDO totiž vůbec nejde. A kraj se o kvalitu služby, kterou má povinnost poskytovat, vůbec nemusí zajímat, ne?
Osobní vozy jsou vytápěné elektricky a zdroj pro vytápění je generátor, spojený se spalovacím motorem lokomotivy. Lokotivy řady 75x má výkon motoru cca 1400kVA, oszený generátor dá až cca 400kVA. Spotřeba jednoho osobního vozu v zimě, když topí, tak je cca 35 – 50kVA. Asi jsou tam ještě nějaká omezení, co se týká použitelného dělení výkonů. Říkalo se, že generátor lokomotivy dokáže zásobovat max 7 vozů elektrickou energií pro topení a myslím, že když to maximálně topilo tak byl omezený výkon motoru na 1200kVA. Pamatuju doby, kdy v zimě jezdil rychlík Praha – Jeseník se 2 lokomotivama. Taky je potřeba… Číst vice »
Někteří strojvedoucí si hrají s topením a topí z kopce a při brzdění a naopak když potřebuje výkon netopí.
Proč se vlastně vykopalo to topení parogeneratorem? Podle mě by to bylo pro mašiny s nezávislou trakcí určitě výhodnější ne?
Ani omylem, el. topení je daleko úspornější, nemluvě o potřebě dobírat vodu.
Jakto? Pokud vodu zahřejeme díky chlazení motoru..
To funguje u žhavé trubky, jinak to bývá často málo (a ještě by se to muselo proměnit v páru), takže motorové vozy mívají často nezávislé topení. Hlavní nedostatek parního topení jsou velké ztráty v rozvodech, různé legrace se všemi skupenstvími a dnes se rozvod elektrickým topným kabelem používá jako univerzální zdroj na klimatizaci, osvětlení.
ČD si už dost dávno zvykly vymlouvat se na objednatele a dříve běžné posilování vlakových souprav „z vlastní vůle a na vlastní triko“ je teď už spíše jen překvapující výjimkou. Ono ale dříve také bývalo k dispozici mnohem víc vozů. byť to byly často třeba jen různé „šunky“, ale byly aspoň ty, dnes už nejsou ani ty a najít nějaké vozy i pro regulérně objednané posily bývá docela problém.
Myslíte výmluvy typu: Objednatel si objednal 2 vozy a platí nám 2 vozy, tak vozíme 2 vozy. To je opravdu do nebe volající : – D
Evidentně nevíte, o čem mluvíte. Objednavatel objedná na základě frekvence, která ve vlaku jezdí. Není celkem problém vlak posílit, ale dopravce to musí vědět, jestliže je obsazena třetina mistenek dle rezervací, zbývají dvě třetiny na ostatní frekvenci, což je dostatečné, to, že se vydá o 300 lidí do hor více, nikdo neodhadne. Pokud by např. předminulý vikend byl vlak vyprodán, samozřejmě by se posílil.
Jaká má být myšlenka Vašeho příspěvku?
Reagoval jsem na pana „režista ČD“ který psal, že ČD se vymlouvají na objednatele. A vy tady popisujete důvody proč nebyla dostatečná kapacita na přeplněných vlacích … takže nechápu o čem evidentně nic nevím, jak píšete když jste nenapsal nic co by se týkalo mého příspěvku.
Tak co za lidi na těch drahách pracuje, že neví, který vlak posílit? Ví ti dispečeři ČD o té dráze vůbec něco? I já, který který jedu vlakem občas vím, že v pátek je potřeba posílit spoje z Prahy, v sobotu do Jeseníku a v neděli zase do Prahy. To co píšete, je naprostý amatérismus. Konkrétně do toho Jeseníku jezdily ty dva vozy i v létě, dal jsem známým z Prahy, kteří byli v Jeseníkách na dovolené tip na túru z Šeráku do Koutů s tím, že z Hanušovic na Ramzovou a z Koutů do Hanušovic použijí vlak. Vybrali si… Číst vice »
Vždyť je to každý rok stejné. Nikdo neodhadne, že mezi svátky pojede na hory více lidí? Každý rok se to opakuje, není co odhadovat. Jezdím tam, bohužel už autem. Je to komedie, bohužel tragi.
V netto smlouvě objednavatel nezakazuje víc 😀
Slezsky Semmering je sice pekna trat, ale z dopravniho hlediska je skoda, ze tam neprotahli tunal z Janova do Zlatych hor s patricnou rekonstrukci trati. Ta hruza pres Glucholazy uz muze byt horsi jen v pripade, ze domorodci rozeberou koleje. A natahnou draty, to uz bychom chteli moc.
Protazeni tunelem z koutu by taky bylo fajn. Takovy InterPanter v Jeseniku….
Pravda, vlaky Praha – Kladno již jezdí, tak by bylo vhodné zaměřit se na rozvoj sítě. A přijednom dostavět trať Oprava – Trenčín.
A co vidíte špatného na spojení Jesenicka se zbytkem republiky jinou cestou než přes hřebeny Jeseníků?
Trať Opava – Trenčín, resp. úsek Hradec n M – Fulnek by pravděpodobně dnes byl stejně pomalý jako trať přes Ramzovou. Zatímco tunel pod Červenohorským sedlem by vytvořil rychlé (a chybějící) spojení Olomouce a Jeseníku.
Že v pořadí důležitosti je tunel pod Červenohorským sedlem někde hodně dole. A jsou mnohem důležitější stavby, které chybí.
Tak ten tunel byl na pořadu dne už před dvaceti lety, ovšem silniční. Proč z něj sešlo mi dodnes není jasné, jelikož se počítalo s tím, že se v něm bude platit mýto, což bylo logické. Kdyby byl totiž poplatek za průjezd nastaven rozumně nevyplatilo by se nikomu jezdit vrchem nejen z časových, ale i finančních důvodů. Jinak pořadí důležitosti u SŽ je systém náhodných výbuchů. Proč je „nová“ trať Svinov – Opava, Uničov – Šumperk, nebo Šumperk – Kouty, ale např. Ova – FM je před rozpadem? Tím chci říct, že kdyby to někdo trochu tlačil a loboval tak… Číst vice »
Trať Sumperk – Kouty má se SŽ společnou jen trakcí.
Sice by si to Jesenicko zasloužilo, ale bohužel je u nás skutečně tisíc důležitějších staveb na silnici i železnici, než jakýkoliv tímto směrem…
To je obvyklý chybný přístup.
Projekce a stavba tunelu do Jeseníku v dnešní době vůbec nijak neomezí stavbu na letiště…
Kdyz vynechame ironii, mohli bychom argumentovat spravedlivym pristupem. Severni morava jako celek dikz prumyslu vyrazne prispela k rozvoji statu. To plati prakticky dodnes. Presto se k tomuto regionu stat chova macessky – stat konecne postavi D1 a po par letech je dalnice v rozkladu. Kdyby se timto zpusobem postavilo treba nove spojeni hlavniho nadrazi v Praze, to by byl najednou kvikot….
Chtěl bych se s vámi podělit o jednu zkušenost.
Jsem z OV, Beskydy už máme prochozené tak nás napadly Jeseníky.
Ubytování na Ostružné cca 309m od stanice, vyplněn a podepsán formulář o pronájmu bytu.
Začínali jsme čtvrtkem a končili nedělí.
A je opravdu rozdíl, jak jsou vlaky zaplněny přes všední dny, a jak o víkendu.
Můj odhad: Po-pá 15-25%
So,Ne 80-120%
Z OVy? Tak to asi myslíte prochozené na čáře Bílý kříž, Lysá hora , Smrk, Pustevny, možná ještě Javorník a Ondřejník.? 🙂
Služební cesta jo? 😉
Pronájem bytu.
Cesta do přírody je za á dovolená a za bé, aby se z toho člověk nezbláznil – ochrana zdraví.
Jeden z argumentů netto smluv je, že dopravce je více motivován pružně reagovat na výkyvy poptávky a zajistit tak pohodlné cestování pro své klienty. Na tomto příkladu je vidět, že v případě Českých drah to neplatí a stejně jako u brutto smluv musí toto posílení iniciovat kraj. Narvaný vlak ve špičce nikdy není prodělečný, jde jen o to jestli chcete pouze kasírovat nebo zajistit pohodlnou službu. Nicméně jsem rád, že po tlaku samospráv k tomu posílení vůbec dojde.
Narvaný vlak ve špičce sice prodělečný není, ale jak se v článku píše, posilové vozy tam budou celý den.
To „po tlaku samospráv“ znamená, když se domluvili s MD nebo krajem. Nebo si snad představujete, že na nábřeží někdo vletěl s klackem v ruce a požadoval okamžité připojení vozů navíc? : – D
A jak by to při té netto nebo i brutto smlouvě operativně řešil dopravce, který by neměl prostě tolik vozů navíc? Tam by se řeklo, že za to může kraj MD nebo dopravce nebo v čem by byla chyba?
Jeden konkrétní možná provozně prodělečný není, ale musel by jezdit narvaný od nevidím do nevidím (a v celé trase), aby zůstal výdlečný. Jinak je při běžném jízdném v podstatě každý osobák prodlečný. A nejde o odpisy (starý šrot), ale i jen o rozepsání nákladů na oparyv a údržbu… I proto nemáme v komerci prakticky žádný osobák.
A proč je výdělečný provoz na komerční lince Praha – Ova kde jsou ceny jízdenek za km nižší a tady by se při 100% obsazenosti neuživil?
Možná uživil, ale těžko by ekonomicky utáhl po celý rok celý provozní soubor, jehož je součástí.
Celoročně určitě ne, ale posilové vozy v takovéhle situaci určitě neprodělají ani při jízdě „na komerční riziko“.
Kdo a z čeho zaplatí zbytek dne a zbytek roku. Samozřejmě se dají ještě použít od června na školní výlety a o prázdninách na stejné posily, ale léto je obvykle více rozložené = horší efektivita.
O čem to mluvíte? Jak kdo je zaplatí zbytek dne a zbytek roku?
Snad ten článek je o tom, že se vytáhly nějaké nevyužité vozy a začaly tam jezdit. Nejde o nějaké na rychlo koupené vozy aby tam mohly jet. Jsou to vozy co by jinak stály, takže do jejich pořízení, aby mohly jet se vložilo přesně 0Kč.
A ty vozy, když nebudou mimo posilové dny vydělávat a budou stát v kopřivách, zaplatí kdo? Přepočteno do celého roku to i tak může být prodělečné.
A ony jsou snad použité nějaké speciální vozy připravené na posily těchto vlaků? No nejsou, jsou to vozy, co by prostě stály a takhle mají využití …
Předpokládejme určitý počet vozů v dílnách na pravidelné opravě. Fajn, tak před svátky to dílny dodělají, budou mít na svátky volno a tím pádem bude více provozních vozů protože v dílnách jich bude stát minumum. Výhra pro všechny strany.
Když otočíte soupravu, alespoň 6 vozy 2x denně a vždy alepsoň na 80% plnou, tak to výdělečné bude. Provozně bez problémů, ale žádné velké investice z toho nebudou. Každý vůz navíc pomůže, zvláť pokud je z výprodeje a ne za 60-70 mil./ks.
Protože pro příjem dopravce je podstatnější cena za hodinu jízdy, a ta je na koridorech naopak výrazně vyšší.
Svinov – Praha cca 3hod 350km 325Kč (teď jsem hledal) – 110kč/hod
Olomouc – Jeseník cca 2hod 112km 175Kč – 87Kč/hod
Takže za hodinu vydělá ova-praha o 26% více ale při 3x delší trase zaplatí 3x tolik za dopravní cestu taky za energie (těžko určit kolikrát více) a 3x častěji musí vozidla na větší opravy.
Takže nasazení nějakého nevyužitého vozu na takovou posilu na vlastní riziko nevypadá, že by se finančně nevyplatilo
Lokomotiva stála 120, ať se to dobře počítá. Má-li se zaplatit za 20 roků, tak je to 0,5 měsíčně. V miliónech.
Najezdí-li 1000 km denně, tak je to 500 Kč na kilometr. Najezdí-li 500 km denně, tak je to 1000 Kč na kilometr. A 500 km za den je pro lokálkovou soupravu veleúspěch. Ujet 3x za den Praha – Ostrava není nic světoborného.
3x denně neotočí praha – ostrava ani pendolíno
A smysl Vašeho výpočtu nechápu. Počítáte náklady na km u nové lokomotivy a přitom můj příspěvek mluví o tom, že u takto vytíženého osobáku připojit vůz na vlastní riziko nemůže být prodělečné.
Tohle byla Vaše otázka: „A proč je výdělečný provoz na komerční lince Praha – Ova kde jsou ceny jízdenek za km nižší a tady by se při 100% obsazenosti neuživil?“
Tak jsem Vám odpověděl ve smyslu toho, že náklady na jízdu po rychlé trati jsou výrazně nižší než po trati pomalé.
A rekordní Pendolíno je tady:
„špičkové výkony některých jednotek budou přes 1 400 kilometrů za jediný den.“
http://www.ceskedrahy.cz/tiskove-centrum/tiskove-zpravy/-22612/
Stačilo si přečíst vlákno a nemusel jste bezhlavě psát o něčem naprosto vytrženém z kontextu …
No Praha – Bohumín je 364km … takže těch přes „1400km“ je právě jen 2x Praha – Bohumín – Praha … takže opět nemáte pravdu
Ještě se dívám na ten Váš výpočet a musím říct, že tam máte zásadní chybu!
Mi to vyšlo že je to cca 17Kč na 1km, reps. 33Kč na 1km …
Ale odchylka 3000% je asi detail že?
Pardon, tak to se omlouvám.
O to nejde, ale vrhá to úplně jiné světlo na to, kolik „stojí lokomotiva na 1km“ … takhe už to nezní tak hrozně : – D
Nejdřív si zjistěte fakta, v Olomouckém kraji je brutto smlouva.
Děkuji za upozornění, tímto beru svůj komentář zpět.
To je, ovšem cestující to naštěstí nepozná, jde tam naštěstí kupovat přes eshop i jízdenky ČD, jelikož krajský tarif na jednorázové jízdenky nezná nic jiného než archaický papír podobně jak ve Zlínském kraji.
Bývaly doby, kdy tam v zimě jezdila Bardotka a za ní zcela běžně 4-5 vozů…a jelo to. Vzhledem k tomu, jaký má tato trať turistiský potenciál, je škoda, že se toho patřičně nevyužije dostatečně kapacitními vlaky. Z jiné trati… Minulou neděli jsem jel z Nového Města na Moravě (odjezd v 15 hodin) do Tišnova a třívozová Regionova byla také dosti přeplněná. Holt v zimě Sp Pernštejn jedoucí z NMnM v 18 je běžkařům k ničemu. Na druhou stranu v létě by byl nevyužitý, kdyby jel v 16, jako jezdíval dříve… Hlavně mi přijde škoda, že po takovýchto zážitcích část turistů… Číst vice »
Pernštejn v 18 z Nm je určitě není k ničemu, pro návrat do Brna z běžek je to naopak ideální doba (loni jsem jej hojně o víkendech využíval), spíš horší je že odtam jede poslední vlak ve 20:00, to pak spousta lidí zvolí auto než aby riskovala že ujede poslední vlak.
Záleží v jakou část zimy. Na začátku ledna se stmívá okolo čtvrté a teď jsou ještě navíc zavřené hospody. V březnu je to úplně o něčem jiném…
Prý bude posíleno také spojení na Moldavu v Krušných horách. Řadu 844 má nahradit něco kapacitnějšího, více ale oběhář OCP Střed neprozradil.
na Moldavu v Krušných horách má jet místo 844 posila v podobě 843 + Btn + 843
Už to je i na jiném webu, málem to však padlo protože ona 843 prý trefila auto na přejezdu, naštěstí jen uražený brzdový kouhout.
Uražený brzdový kohout? To je jak velká závada?
O víkendě na běžky určitě nepojedu.
Člověk toho naběhá v práci…
Jenže běhání v polobotkách po betoně není to pravé 😀
Ano, ty dva vozy, co tam bezne jezdi, opravdu mnohdy nestaci a je tam dost natresk. Pry to ale je tim, ze to ten brejlovec ma problem vytahnout. Vic jak dva vozy uz je pry problem, a to hlavne na podzim, kdyz je spadane listi. To uz jsem tam zazil z toboto duvodu i hodinove spozdeni. Kdyz jsem tam zrovna jel, vylozene se ptali firy, jestli si ze tremi vozy do kopce troufne. Rekl, ze to tedy zkusi. Ale za Brannou jsme jeli krokem, no nic moc. Tak nevim, jak s tema ctyrma….
I lokomotivy se dají spřáhnout, je-li potřeba.
Teď je tam spadané listí?
Z toho rozhovoru, co jsem tam s firou mel, mi pripadlo, ze se jedna spise o obecny problem na te trati, ktery se pri spadu listi jen prohlubuje. Jak jsem nakoupil, tak prodavam…
Bývaly časy, kdy tam jezdilo se zamračenou i 6 vozů.
Ale to už myslím bývalo s postrkem.
Běžně ne, jen na podzim, když padalo listí.
Taky to pamatuji, jezdil tam Rychlík i s 1.třídou (což je škoda že nejezdí i teď jelikož pro cestu do Brna bych si ve špičce klidně připlatil)
Jo, vyšší třída by se hodila.
To je důsledek změny dělení soupravy. Minimálně v roce 2012 jezdilo to AB do Jeseníku.
A vsadil bych se, že když by místo AB jezdilo ABmz, tak by jste si připlácel velmi ochotně.
A zájem by asi byl všeobecný, když by místo Bd a Bdtee jezdila souprava ABmz+Bbdgmee+2xBdpee…
Taky pamatuji. A sobotní sněhulák pamatuji že jezdil 10/11 vozový. Pokud měl 11, tak 2 Berty vpředu a jedna vzadu na postrku.
je tam problém v kombinaci stoupání / oblouky … S trochou vlhka nebo listí se to zhoršuje.
Řešením mohou být postrky
Kdy jste tam jel? Ona nad Brannou byla delší doba pomalá jízda, protože tam ujížděl svah.
Kolega si z vás zřejmě dělal srandu. 😂
A běžné kromě dvou měsíců v roce se tam jezdí o víkendu s pěti vozy. A brejlovec to uveze v pohodě. 😉
Tak nevím… Ten rozhovor byl zprvu veden mezi fírou a posunovačem, který mu svěšoval soupravu po odjezdu přední části soupravy do Šumperka. Když už někam jedu a je čas, tak se kolem někde motám, sleduju to a přitom něco odposlechnu. No a protože mě tato „náhodou“ odposlechnutá informace zaujala, tak jsem se o tom s tím fírou začal do odjezdu bavit. Asi jsou tam tedy všichni velcí šprýmaři, byť to zrovna k smíchu moc nebylo, když z vrchu přijel 40 min opožděn, protože měl za Horní Lipovou problémy i s těma dvěma vozy a v Zábřehu se na něj čekalo…… Číst vice »
Jak píšou ostatní, pětivozovka je určitě letama prověřená pohoda pro 749-750-754-750.7, šest vozů mívalo někdy postrky v závislosti na počasí, typicky listí v listopadu. Více vozů asi vždycky s postrkem, ale ty už já nepamatuju.