České dráhy porazily antimonopolní úřad, čtvrtmiliardová pokuta neplatí

Lokomotiva 750 společnosti ČD Cargo na trati mezi Libercem a Turnovem u Dlouhého Mostu. Foto: Jan SůraLokomotiva 750 společnosti ČD Cargo na trati mezi Libercem a Turnovem u Dlouhého Mostu. Foto: Jan Sůra

Necelé tři měsíce poté, co České dráhy vyhrály spor s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) o pokutu za pronájem

Necelé tři měsíce poté, co České dráhy vyhrály spor s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) o pokutu za pronájem lokomotiv Taurus, slaví státní dopravce další vítězství a nemusí platit pokutu 254 milionů korun.

Nejvyšší správní soud (NSS) zamítl kasační stížnost antimonopolního úřadu, kterou se domáhal zrušení rozsudku krajského soudu. Ten zrušil pokutu od ÚOHS, kterou dostaly České dráhy v souvislosti s nákladní přepravou substrátů. Rozhodnutí je už dostupné na webu NSS.

Jde o letitý případ, který se týkal chování Českých drah v letech 2004 – 2007, tedy ještě v dobách, kdy nákladní doprava spadala přímo pod České dráhy a nikoliv pod ČD Cargo jako dnes. První rozhodnutí padlo už v roce 2008. „Věc je tak nyní na úrovni správních soudů definitivně vyřešena ve prospěch Českých drah,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Soudy neřešily ani tak to, zda České dráhy svým chováním porušovaly zákon, ale jakým způsobem se ÚOHS dostal k důkazům a jak vymezil trh, který mělo chování ČD omezit. Spor se vedl i o posudek Centra dopravního výzkumu, který vymezlil tazkvaný relevantní trh. „K úvahám ohledně vymezení relevantního trhu bude muset stěžovatel přistoupit nově – bez zahrnutí posudku Centra dopravního výzkumu,“ uvedl už dříve Krajský soud v rozsudku, NSS se s ním ztotožnil.

ÚOHS má podle rozhodnutí soudu znovu případ řešit. „NSS potvrdil nepřípustnost některých důkazů, jež Úřad použil při vymezování relevantního trhu. Úřad nyní opětovně vymezí relevantní trh a o věci rozhodne znovu,“ řekl mluvčí Martin Švanda.

Krajský soud původně pokutu řešil od roku 2009, napoprvé ale dal za pravdu ÚOHS. Nejvyšší správní soud ale případ vrátil, poté už soudy rozhodovaly ve prospěch Českých drah.

Na České dráhy si stěžovala slovenská firma Šped – Trans Levice, podle které ČD zvýhodnily některé zákazníky a zavazovaly je k dlouhodobé spolupráci. Podle původního verdiktu ÚOHS České dráhy nabízely výhodnější podmínky těm zákazníkům, kteří dostali alternativní nabídku od konkurence. „Dopravce uplatňoval bez objektivně ospravedlnitelných důvodů vůči svým odběratelům rozdílné ceny za služby železniční nákladní dopravy u přeprav, čímž znevýhodňoval některé své odběratele železniční nákladní dopravy, kterým byly stanoveny ceny podstatně vyšší než jiným zákazníkům při obdobném nebo srovnatelném plnění,“ uvedl ÚOHS ve svém verdiktu.

Jde o jeden z mnoha případů, který za poslední dobu ÚOHS s Českými drahami řešil. I kvůli výsledku soudu panuje naděje, že ČD podobně uspějí s pokutou za nízké ceny u rychlíků Liberec – Pardubice a Plzeň – Most. Na druhou stranu v minulosti některé verdikty ÚOHS ČD akceptovala bez rozkladu: například za soutěž na wifi do railjetů nebo zakázku na elektrické jednotky.

Tagy České dráhy Nejvyšší správní soud ÚOHS
2 komentáře