České dráhy pokračují s instalací wifi, počet vozidel s bezdrátovým internetem přesáhne dva tisíce

Cestující v pendolinu. Foto: České dráhyCestující v pendolinu. Foto: České dráhy

Dopravce se chystá poprvé instalovat routery pro 5G.

100 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Patres

Vubec bych se tim nechvastal a neupozornoval na to. Ta wifi ve vlacich je absolutne nepouzitelna i pro beznou praci na pc a je to spis trapas a ostuda.

Jihočeský velkoměšťan

A co takhle konečně opravit tu softwarovou chybu v Bmz226, co způsobuje, že se Wi-Fi asi tak 3 minuty restartuje po každý vypínačce (místo, aby jela z baterie)?

Leinad

A určitě je to bug? 😀
Nějaký levný AP, který potřebuje reset každou chvilku. A aby to nemusel dělat vždycky průvodčí, tak je zapojen na vypadávají zdroj

Michal

Wi-Fi měla být ve vlaku dávno standart hlavně kvůli cenám mobilních dat. A v ČD je to katastrofa. Hromada souprav to stále nemá, nebo se na ni nelze připojit nebo je extrémně pomalá. V tomhle má RJ a ARRIVA jednoznačně navrch.

MaT

Jak přesně má to 5G pomoci v tunelech? Tam by asi pomohlo jedině nějak do těch tunelů dostat signál, ne? Vyzařovací kabely jako v metru?

David

Pro mě je mnohem důležitější než počet vozů s WiFi garance toho že na mém spoji bude. ČD to, bohužel, zatím umí garantovat jen u ucelených jednotek. U jakéhokoli jiného vlaku vám kdykoli může namísto plánovaného vozu s WiFi klasické béčko.

Leinad

Ono i u jednotek, už byla náhrada Pendolina Regionovou 😀
Ale jo, jsem pro tržní garance automaticky. Mám místenku z e-shopu, tak mi může automaticky přijít mail „sorry z technických důvodů nešla Wifi, zásuvka a vagon byl otočený, na účtě máš rozdíl mezi cenou tříd a za místenku a v příloze kupon“ a to bez toho, že bych musel hledat průvodčího a říct ať mi vypíše.
A taky, služba která není v X % případů dodržená, tu nemusí uvádět. Raději ve 100-X% případech klienty kteří dostanou co v jízdním řádě nebylo.

Matus

Jen tak dále. Jediný dopravce u kterého není wifi ve vlaku standard. A to nemyslím pro děcka aby mohly hrát na mobilu, ale pro ty co mohou po cestě pracovat nebo studovat.

MaT

No tak Arriva zase z nějakého nepochopitelného důvodu blokuje port 587 (SMTP), takže se nedá posílat pošta. Pro práci ve vlaku fakt praktické. Asi si myslí, že všichni na poštu používají jen nějaké webmaily…

tonda

Stacilo by kdyby vagony propousteli signal ..mam neomezene 5G

Olcit

Prý ComfortJety budou mít nějaké okna s patentovanou technologií, které líp propustí telefonní signál.

Ale vzhledem k tomu, jak strašně drahé jsou ComfortJety – dražší než nejnovější TGV-M – tak předpokládám, že do současných dálkových vagonů je levnější nainstalovat wifi

jfp

Interjety signál propouštějí. Nicméně tam, kde není, ho vyčarovat neumí… Většinou signál internetu v těch úsecích, kde signál není třeba 5 minut v kuse, tak vydrží o chvilku déle na palubní WiFI než přímo přes mobil, ale je to těsné.

Antonín

Že máte Vy neomezenou 5G, neznamená, že ostatní zrovna tak, třeba mně se neomezený tarif, nebo data nehodí, tolik mobil k životu nepotřebuji a nevyužiji ho, abych si platil paušál, ale ve vlaku dost často pracuji a někdy se mi WiFi hodí.

Jiří Kocourek

Jj jako vždy nepotřebují ale chci to mít zadarmo…

Matt

Dnes v době neomezených mobilních dat mi příjde směšné řešit nějakou pofidérní nezabezpečenou wifi, to můžou tak děti .

NightmareFreddy

Tak gratuluju, nebo nevím, co od ostatních čekáte 🙂

Jan

To jste v ČR výjimka, asi máte nevřejný zaměstnanecký tarif.

tonda

ne normalne vydelavam 😀

Jirka

Chtelo by to nastavit nejaky limit. Mezi pardubicema a olomouci si studentici nastavi stahovani filmů a mi pak nejdou ani jizdni rady. Nebo bez limitu, ale po stazeni 3 gb dat se to dotycnym zpomali, at internet funguje i ostatnim.
Soucasny stav je k nicemu…

marek hudec

pokud méte dostatečně výkonné zařízení, limit není třeba, problémy způsobuje hlavně výskyt bílých míst v pokrytí signálem…třeba zrovna – jak píšete – mezi pardubicema a olomouci – – taky třeba mezi berounem a řevnicemi a v úseku stříbro – mariánky

Petr

Nesmysl, to co jste napsal 😀 Seká se vám to z důvodu katastrofálního pokrytí kartelu, ne k vůli „studentikum“ (wtf vůbec ,kde jste přišel na to, že si studenti stahují ve vlaku filmy, já jsem student a vy jste úplně mimo, reálné NIKDO si nestahuje ve vlaku filmy, nikdo, proč taky proboha živého, když to ani fakticky vzhledem k stabilitě připojení nejde)

Jan

Jedna věc může trochu síť zahltit a to je automatické zálohování fotek a videí přes WiFi plus k tomu nějaké automatické aktualizace, opět v Androidu běžně nastavené pouze přes WiFi. Ale kolik procent průtoku to reálně žere si netroufám odhadnout.

Jirka

Ne každý (nejen student) má gigovou optiku na kolejích nebo půlgigový kabelový modem doma u rodičů. Že to neděláte vy, tak to automaticky neznamená, že to nedělá nikdo. Dělají to a docela často – pak se stává, že i ve městě s vynikajícím pokrytím nejdou otevřít ani zprávy…

Jenda

No tak to je zase výblitek. Taky jsem student, dokonce jezdím tu trasu často a nikdy jsem si nestahoval film. Víte pane, my si ty filmy můžeme stáhnout kdekoliv jinde (kde je mimochodem stabilnější připojení.) Ale takovým, jako jste vy je evidentně bližší něc dát za vinu generaci, kterou evidentně nechápete.

Jirka

Milý studentíku, kdybych to neviděl na vlastní oči, tak bych to sem nepsal 😉

Antonín

Zrovna v uvedené trase je hodně katastrofální pokrytí základním signálem – vlak nemá kde brát – údolí, hory a tunely. Studenti za to nemohou, ti obvykle mají mnohem lepší možnosti stahovat filmy jinde, pokud mají čas na sledování filmů.

Jirka

Slovo „obvykle“ je v tomto tvrzení dost důležité. Sestřelit všem připojení v celém vagonu umí i jeden, který nemá lepší možnost a věřte, že to nejsou žádné výjimky.

Rozpadlý Ikarus

Když jsem jel pár let zpátky s GW přes Šumavu, tak u Stožce signál nic a wifi pár megabitů… Navíc při šílených cenách kartelových operátorů, to fakt dobrá wifi smysl má.

Karel Mio

U Stozce se mate koukat z okna.

Rozpadlý Ikarus

Jasně 🤣 Šotoonanisti zase perlí…

Karel Mio

Rozhodne nejsem sotoonanista, jen v nadsazce poukazuji na z meho pohledu zpohodlnelou lidskou potrebu mit cokoli kdekoli, respektive elimimovat jakykoli diskomfort. Stejne jako necekam sepeti s prirodou v obchodaku a pohodlny parking na Snezce, tak mi neprijde slaba wifi v primarne turistickem vlaku okolo Stozce jako neco, nad cim ma smysl lomit rukama. Zaroven nerozporuji, ze absence wifi/netu nekde pri dojizdce za praci problem byt muze.

Leinad

A je nějaký vlak primárně turistický a při tom je tam vyžadovaná WiFi?
Šotojízdy tažené párou? Cyklohráček snad hlavně hračky a místa na kola.
Posazavský Pacifik sice je v trempských písních, ale S8 ve špičkách vozí makáče Vrané – Praha.

Jan

A co když zrovna hledám kam přesně vyrazím, do jaké restaurace zajdu na oběd a podobně? To je ideální řešit ve vlaku dokud na to mám čas.

KarelMio

A co se takhle spolehnout na sebe, kouknout se predem nebo si poridit data, co vam mam jako radit?

jal

Zbytečné, když si můžete okolí vygůglit na mobilu.
Právě naopak. WIFI a ušetřit na čištění oken.
Nové vlaky už dělat bez oken.
: – )

Sova

Data už má dnes prakticky každý svoje. Spíš kdyby konečně byly standardem elektrické zásuvky na dobití zařízení, aby člověk s sebou nemuset tahat power banku…

Dizgrafyq

Ja jsem schopny behem jedne jizdy Praha-Olomouc spotrebovat klidne 10GB. Kdybych nemel neomezena data, tak si vyplytvam cely mesicni objem. Wi-fi je urcene prave tyto cestujici.

Profesor

To stahujes filmy a zároveň jedeš stream nebo co s tím děláš?

Jan Soukup

Porno 😀

Jiří Kocurek

Samozřejmě, filmy se stahují ve vlaku a pak se na ně doma kouká. Naopak by to dělal jen…

Jirka

Diky takovym si pak pres neomezenou wifi ve vlaku nenajdu ani jizdni rad. Chtelo by to nasadit rozumny limit, at to funguje vsem a ne chronickym stahovacum, kteri bezostysne sestreli internet vsem v celem vagone 🙁

Petr

Dáte sem odkaz na statistiku toho, že má každý svoje data, nebo jen nepodložené placate? A četl jste článek a citací v něm ? Je to ze strany cestujících jedna z nejžádanějších služeb, tzn asi to s těmi daty tak horké nebude, neomezená data rozhodně každý nemá…. A zásuvky nebo USB porty jsou ve většině vlaku, kde je WiFi …

Pezos

Uvnitř vagónů s pokovenými okny ty data fungují fakt skvěle (přeborníci v tomto jsou ZSSK).

Kernteriér

Proč? Powerbanky má dnes prakticky každý svou…

Jan

Se zásuvkami souhlasím. Ale s daty ne. Hodně lidí má omezené tarify jako 1,5 nebo 3 GB za měsíc, třeba protože nehodlá financovat český operátorských kartel drahých dat. A dalo by se s tím vystačit, protože dnes má WiFi každý doma, v práci, v restauraci a bývá taky v MHD, akorát Praha je taková podivná výjimka kde to zrušili.

Jenda

Tohle by mi přislo jako super zpráva kolem roku 2010. Ale v roce 2023 instalaci wifi nerozumím. Jsem z generace mileniálů a asi tak poslední 3, 4 roky neznám nikoho, kdo by se kdekoliv obtěžoval připojovat na veřejné wifi. Už kvůli bezpečnosti a taky spolehlivosti. Slušný objem dat u virtuálních operátorů stojí pár stovek, spousta firem má pro zaměstnance zvýhodněné balíčky s neomezenými daty. Když přiletím někam mimo EU, tak jako první kupuju datovou SIMku, ani by mě nenapadlo spoléhat se na veřejné sítě. Ale třeba to starší generace mají jinak a vyhozené peníze to nejsou.

Olcit

Třebas děcka z/do školy. Nebo penzisté, pokud cestují výjimečně. Na cihlu se peníze v rodinném rozpočtu schrastí. Na data už ne. Akorát se musí pořešit FUP.

Rosolozub

Mileniál nejsem, nicméně s vámi souhlasím. Na veřejnou wifi se nikdo z rodiny už hodně dlouho nepřipojuje, všichni máma data za dobrou cenu, včetně moji osmdesátileté maminky.
Wifi ve vlaku je to poslední, co bych v současné době požadoval. Spíše preferují, ty zásuvky, USB nabíjení, čisto, místo na nohy a funkční a rozumě nastavenou klimatizací a dveře, se kterými nemusím lomcovat.

Petr

Místo na nohy? Tak to asi moc nelétáte. Tak si kupte první třídu, budete mít víc místa.

Petr

„Je to že strany cestujících jedna z nejžádanějších služeb“, roka citace článku 🤦 ….Usuzovat dle vaší soc. bubliny je fakt geniální ….Já taky neznám v okolí nikoho, kdo volí Babiše, přesto ho volí nejvíc lidí ….Lidí veřejnou WiFi využívají, kdyby to tak nebylo, není potřeba ji zavádět, poptávka po ní je, ať se to exotum jako vy líbí nebo ne

Jenda

Když názorového oponenta nazvete exotem, tak je vcelku jasné, že nemá moc smysl s vámi diskutovat. Přesto ještě dodám, že jak už psal někdo níže – objednatel požaduje lecjakou blbinu. Wifi už v roce 2023 není nic složitého a na plakátech se to dobře prodává – „podívejte, zajistili jsme dva tisíce vozů s wifi!“ 🙂

Petr

Jakou jinou blbinu si objednatel objednává podle vás ? 😀 Že chce v roce 2023 standardy moderního cestování ? 😀 Exota nazývám každého, kdo podle sebe soudí ostatní „Já mám data, moje matka má data a t zahraničí mám simku,já já jaaaa, jáaaa to tak dělám, tudíž to dělají všichni, tudíž WiFi je zbytečná 😀 Co na tom, že statistika je úplně jiná, nás, Jenda a moje 80 léta matka máme data, tzn je mají všichni 😀 Proto takove jako ty nazývám exoty, chápeme? 🙂

Jenda

O kousek výš sebevědomě píšete, že NIKDO ve vlaku nestahuje filmy 🙂 Já jsem, narozdíl od vás, nenapsal, že se NIKDO nepřipojuje na veřejné wifi. Já jsem napsal, že nikoho takového JÁ NEZNÁM, ale že to třeba i přesto smysl má. Tak se laskavě naučte číst, než začnete urážet.

Petr

A btw, k těm generacím, mě je 26 a veřejnou WiFi využívám, být mám neomezený tarif Protože proč ne ? Mnohdy je rychlejší než data, díky simkam 2 operátorů, a nějakou bezpečnost fakt neřeším, fakt v mobilu nemám informace o jaderném programu USA, aby mě to mělo tížit 🤦

Jiří Kocurek

Starší generace objevily VPNku…

Jan

U nás v ČR jsou data drahá. V zahraničí si samozřejmě rád koupím, protože dostanu násobně větší porci dat za stejnou cenu. Naposledy minulý rok jsem jel několik měsíců na data z italské SIM, protože mě to vyšlo lěvněji i s tím jejich balíčkem na evropský roaming. Ten příklad asi hovoří za vše. Ne každý je zaměstancem ministerstva financí, kde si Babiš vyjednal neomzený tarif za 120 korun nebo kolik to stálo.

Olcit

No jo, kdyby před 10 či 15 lety koncern ČD neutratil cca 30 milionů za totální opravu shnilého dieslového jednovagonového vlaku, tak wifi ve vagonech ČD mohla být častá už před 10 lety
https://www.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/drahy-letos-vrati-na-koleje-legendarni-stribrny-sip-949312

Podotýkám, že po utracení těch 30 mega za šrotový vlak, tak v opraveném stavu byl prodán v balíku s 12 kusů staré vlakové techniky za celkem 26 milionů Kč (tj. z utracené koruny se utržilo kolik? 50 haléřů?)

Studý Chudent

Pane Sůra, už mu dejte ban prosim

Olcit

Když jsem jezdil OVA-Brno vlakem, tak k čemu mi bylo, že kdesi v garážích ČD je jakýsi opravený dieslový vlak z roku raz, dva? Zdůrazním, že šlo mašinu, která se přes strašně drahou opravu za pár let pokazila. https://zdopravy.cz/stribrny-sip-potrebuje-opravu-dostane-i-nova-kola-88012/

Raději bych za ty desítky milionů, kdyby firma ČD v onom vlaku, řekněme v roce 2005 nebo v 2010, nainstalovala wifi, za jehož provoz bych si připlatil ve speciálně zdražené jedničce = jedničkou jsem tehdy standartně používal na dálkové cestování, čili pár kaček navíc za wifi by bylo naprosto OK.

jal

Že jo, když máme demokracii, musíme všichni uvažovat stejně.

: – )

kuna

Krize maskulinity jako z učebnice psychiatrie.

noerf

Otázka je, proč se nevyužije železniční síť TÚDC a ČD Telematiky. Většina stanic je propojena optickými kabely a přijímací signálu vzduchem na střeše. Kdyby tam umístili k tomu vysílače, tak by se pokrytí zlepšilo, nemluvě o kvalitě.

IGCT

Myslím, že to ani nelze jednak skrz kapacitu, neboť datových toků různých technických zařízení v rámci infrastruktury SŽ je velké množství a také možná kvůli kyberbezpečnosti. Sítě drážní a civilní musí být fyzicky oddělené.

Tomáš Záruba

Dobře. Ale osadit „komerční“ vysílače na sloupy GSM-R by snad šlo, ne?

jfp

No taky trochu nechápu, proč u Pavlovic je GSM-R vysílač, ale signál tam prostě není, je tam 5 minutová díra, kterou by mohl ten vysílač zacelit, kdyby na něj někdo dal aspoň 2 blbý 180kový sektory pro pokrytí toho údolí, odkud si ani nezavoláte.

Jan

To mě taky nedává smysl. Vždyť to jde udělat úplně odděleně, aby nebyl vliv na bezpečnost. Operátor si pronajme pár metrů na sloupu a přivede si tam komplet svoje napájení i data z nějaké budky od vedle. A ještě z toho bude mít vlastník sloupu nějaký příjem. Obdobně to funguje na střeše našeho činžáku a to je tam ještě mohutnější dedikovaná anténa (nebo soustava antén) operátora.

Jan

INDOŠ v barvách ČD…

Kamui

Těmi 5G routery je myšleno modem s podporou 5G sítě, nebo access point s podporou 5 GHz WiFi (802.11ac, 802.11ax)?

Matouš

Router s podporou 5G sítě. Je to tam myslím popsané celkem jasně 🙂

Jan

Je tam napisane 5G wifi router, co nedava zmysel. 5G siet siri mobilny operator, nevysiela sa cez router.

Tuňák

Je to zpráva od laika pro laiky. Řekl bych že na 99 % to bude myšleno jakože 5G modem, protože naprostá většina populace netuší nic o tom že existuje nějaká 2,4 GHz a 5 GHz WiFi, ale pojem 5G mobilní sítě znají.

Jinak přísně vzato router nevysílá ani WiFi (to dělá AP, u malých zařízení však obvykle v jednom boxu s routerem a switchem). Těch mínusů si nevšímejte, to je od lidí kteří vůbec nemají tušení o co jde.

A. Mikulka

Ale musí to prijímať.

A. Mikulka

5 GHz WiFi ty routery už dávno podporují.

clovek co ma stesti ze pendluje 471

Obojí

Petr

Super, jen tak dál, ať se to komukoli líbí nebo ne, naprostá většina cestujících WiFi jako základní standard cestování požaduje 🙂 Pokud chceme veřejnou dopravu atraktivní,musime jít naproti požadavkům cestujících 🙂

Pavel

K cemu je ve vlaku ta wifi dobra? zatim co jsem ty wifiny zazil, tak clovek byl rad, kdyz ta wifi jela rychlosti na urovni gprs … pokud vubec jela.

Petr

A už je to tu 😀 …“Je to jedna z nejčastěji požadovaných služeb ze strany objednatelů a cestujících“ …Tzn evidentně je po tom poptávka , i když tady nějaky Pavel řekne, k čemu je to dobré 😀
Ta rychlost je dána katastrofálním pokrytím ze strany zločinného kartelu telefonních operatoru, kdybyste se připojil přes data, budete to mít pomalé úplně stejně (ale spíše hůř, protože ta WiFi bere aspoň data od 2 operátorů najednou)

Pavel

objednavatele si naibjednaj lecjakou ptakovinu …

… nevsiml jste si, ze politici kvuli kricici mensine udelaji leccos? jen proto, aby ta mensina mlcela?

at se na me nikdo nezlobi, v roce 2023 je instalace wifin do vagonu vyhazovani penez.

Kebab

V civilizovaném světě možná ano, u nás s kartelem tří operátorů a nejdražšími daty v Evropě to bohužel ještě smysl má.

Petr

Za mě je třeba vyhazování peněz valorizace důchodů a nehorázných 130 procent průměrné mzdy pro učitele…. Každý máme neco

Jiří Kocurek

Je to přetížené a přitom to nikdo nepoužívá.

PS: Občas je v krajině okolo trati leda tak EDGE a platí to i pro tu anténu na vagoně.

Koro

Hezky. Už zbývá jen jedno, aby občas fungovala

Jarda

Zdravím aktuálně z Elefantu z Kralup do Prahy a WiFi běží naprosto v pohodě. V Elefantech jsem za poslední rok nezažil, že by nefungovala.

jal

Funguje tam, kde je signál. V zářezech, kde je vlak schovaný, za kopcem stínícím vysílač atd. logicky nefunguje.

Leinad

To nebrání tomu, aby fungovala WiFi. (Palubní portál. Tahání torentu od spolucestujícího)

jouda

Pouze u jedné jednotky 471 se mi před časem povedlo naměřit 122/88 Mbit, tam to šlapalo opravdu dobře. Jinak je rychlost zpravidla v jednotkách Mbit/s a pokud je víc cestujících, tak to jde často i k nule.

Tomáš M.

Na koridoru mezi Ostravou a Prahou je to stejně jedno, na větší části to nefunguje a ani se nikam nedovoláte…

M152

Problém je akorát Klánovický les, Bezprávi , tunely mezi Rudolticemi a Zábřehem a les u Červenky. 😏 Tak dramatický to není.

Tomáš M.

Polanka-Jistebnik-Studenka, Suchdol-Hranice n.M., Brodek-Grygov, Štěpánov-Lukavice, Zábřeh n.M.-Krasíkov, Ústí n.O.-Choceň, Řečany-Záboří a pak ten Váš Klánovický les

Petr

Co to máte za přijímač?

Véčko

Souhlasím s Vámi Tomáši. Jezdím každý týden tuto trasu a už jsem vyzkoušel všechny dopravce. Nejlépe si v tomto směru vede Pendolino s odjezdem z Prahy v neděli v 20:57. Je tam tak málo lidí, že mi ta WiFi funguje pomalu všude. Jinak z vozů jsou na tom nejlíp jednoznačně Bdpee231. Tam mi WiFi vždy prostě běží skvěle, i když je Cracovia narvaná po hlavu v pátek odpoledne. Naopak nejhorší jsou Bmpz od ŽSSK. Tam se ta WiFi pomalu ani nenacte, což je u vlaku jako Ostravan, docela velký problém k těm zpožděním, která má v oblibě. RJ je taky… Číst vice »

Petr

Pendo je poslední dobou tragédie, i když je skoro prázdné. A ten výčet od Tomáše M. je přesný.

jouda

Bezpráví je problém pouze pro O2/TMO, protože VDF má již několik let pokryto z příhradového stožáru u Orlického Podhůří (Zátvor). Na ta kritická místa v údolí má prakticky ideální polohu.

M152

Já mám TMO a dcl to ujde, v jednom místě je slabší, někdy žádný tak 500m dlouhý úsek.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Super, onehdy jsem jel (dvakrát) dvě hodiny B.

IGCT

Technickým záležitostem wifi úplně moc nerozumím. Avšak mou zkušeností je, že u regiopanterů na rychlíkové lince Brno-Břeclav-Olomouc wifi ve vlaku celkem často tedy nefunguje.

Anonym ze severu

Není to nedostatečným pokrytím signálu operátory?

IGCT

Není. Mobilní data až na dva úseky,které vedou podél lesa, fungují spolehlivě.

Studý Chudent

Na R13 jezdí Regiopanter? Celkem novoty vole

Ondřej Holub

Třeba je to jenom přetížené. Jezdím pravidelně linkou S3 z Tišnova – Regiopanterem – a wifi je obvykle nepoužitelná po Brno Židenice. Pak nejspíš vystoupí dost dětí/studentů a už to použitelné je. Ale fungovalo to naprosto normálně na zelený čtvrtek po celé trase, kdy měly děti prázdniny.

Ale třeba když tu ještě jezdil Ibalgin, tak tam ta wifi fungovala naprosto bezproblémově. A v rychlících R9, pokud jede vagon s wifi, funguje taky bez problémů, i když je plno.

(Samozřejmě je třeba netrefit místo, kde není žádný mobilní signál).