České dráhy po téměř dvou letech zrušily tendr na lokomotivy s rychlostí 200 km/h
Siemens Vectron 193.683 v depu v Praze Vršovicích. Autor: České dráhy / Pavel Lakos
České dráhy koncem března podepsaly smlouvu na nákup padesáti lokomotiv s rychlostí až 230 km/h.
Pěkná fotka. Čeká na dotankování?
Za pár let očekávám velké divení, že není čím jezdit.
Těch 100 lokomotiv je s ničím?
A bude stovka stačit?
Asi je někdo upozornil, že pro české tratě je ta rychlost zbytečná…
Áno, například na trati z Prahy do Budějovic. Tam by stačila loko na 180 km/h.
Samozřejmě, i loko na 180 km/h dokáže jet 90.
Také by pro většinu lidí k dojíždění do práce stačil Brabus G V12 900. Kdoví proč si ho nekupují?
To jo.A ti blbci od nákladky si kupují lokomotivy Vectron s V max 200, i když náklady jezdí jen stovkou 🙂
Asi aby nezdržovali provoz jako Lv…
A Ševětín – Nemanice má být na jakou rychlost?
Mluvilo se o 200km/h, ale jak vidíte, věci se neustále mění.
Jaká rychlost má být na úseku Ševětín – Nemanice?
To byla ironie. Lokomotivy na 180 km/h snad někdo vyrábí?
No..copak zbytečná, ale v nejbližších letech pod Fiala & partners poněkud nereálná…
Ano, za Babiše bylo líp, jsme už mohli jezdit třístovkou… Ale ten Fiala!
Jakoupa tristovkou, Babiš by zaridil maglev z „Penace“ ke kazdemu panelaku a domovu důchodců ✌️
Tak jsem zvedav zda se podaří zjistit důvodu zrušení.
V diskuzi na K-reportu jeden uživatel citoval důvod zrušení výběrového řízení. Ve zkratce: Ani jeden účastník nesplnil požadavky zadavatele a dále nejsou peníze na nákup. Využijí ten pronájem.
Celkem bych rád znal skutečné požadavky v tom tendru…
Tam se ale s odkupem počítá. Hlavním důvodem této cesty je možná rychlost získání Vectronů. Vytížení výrobce je známá věc.
Mě bude stačit, když budou jezdit včas…
A nejlépe s něčím životaschopnějším než B/BDs…😜
Nutným předpokladem pro jízdu včas je schopnost vůbec vyjet.
Trapky s 200max mají nic moc budoucnost.
Pro normální trasy stačí 120 a 160 bohatě. Pro VRT a jízdy do Německa či Rakouska je mnohem lepší 230 než být na hraně s minimem 200, aby jste mohli být vůbec vpuštěni.
A až se jednou začnou i VRT zacpávat, budou muset daleko víc srovnat rychlosti, a velmi pravděpodobně nastaví minimální konstrukci 230 a max. rychlost 290.
Nakoupit loko na 120 km/h a pak kafrat na to, že zrychlení trati je zbytečné, protože na to nejsou lokomotivy. Skvělá strategie.
Kdy ČD nakoupili loko na 120 km/h? Kdo vůbec nabízí takové loko pro osobní dopravu?
Nekomentuju ČD, ale nápady Peeetra.
Asi jako lokomotivy ř. 372, u kterých východoněmecká strana požadovala odporovou regulaci výkonu (oproti starším 363 s pulzní regulací).
Nevzešlo to spíš z požadavku na limit hmotnosti na nápravu a nižší hmotnosti odporové regulace?
Proč myslíte?
„Takhle to stačí“ byl a stále bohužel je základ myšlení na železnici. Můžeme být rádi za každé jeho prolomení, naštěstí se to v poslední době sem tam stane.
„Stačí vozidla na 160 km/h, stačí krátké úseky na 160 km/h a stačí jen pro Pendolina, stačí úrovňové křížení, stačí vozidla na stejnosměr, stačí pár ks a zbytek se doobjedná později, na EC stačí repasované sedačky z osobáku,… “ A pak se všechno točí v začarovaném kruhu.
Na budoucí Mnichováky nebo České Budějovice budou vlaky s max 200 dobré.
Ty České Budějovice jsou asi reálnější když uvážíme stav tratě Praha – Beroun…
Tady na našich tratích než bude rychlost 200km/h , tak stačí naše lokomotivy 380 a to se jich chtějí zbavit.
Lokomotivy se ale nekupují na pár let, víme?
Lokomotivy 380 půjdou někam do 🚽
Ale spíš proto, že stojí za 💩.
Jak víte, 380 už nebudou mít dlouho dovoleno po našich kolejích jezdit. Bez ETCS.
Nejzajímavější pro mne v této zrušené soutěži byli účastníci zadávacího řízení: – Bombardier Transportation GmbH – Siemens Mobility, s.r.o. – CRRC ZELC Verkehrstechnik GmbH (pozn:tento účastník byl následně vyloučen) – ŠKODA TRANSPORTATION (pozn: tento účastník nepodal předběžnou nabídku, čímž mu zanikla účast v zadávacím řízení). CRRC nesplnila potřebné formality, kdy účastník – viz níže: a) neprokázal splnění základní způsobilosti ve smyslu čl. 4.3 kvalifikační dokumentace v plném rozsahu, jelikož nepředložil v rámci žádosti o účast výpisy z rejstříku trestů všech jednatelů dodavatele CRRC ZELC Verkehrstechnik GmbH a výpis z rejstříku trestů právnické osoby dodavatele CRRC ZELC Verkehrstechnik GmbH, b) neprokázal… Číst vice »
Přihlásit se do zadávacího řízení aniž byste reálně měl zájem něco nabídnout je celkem standardní. Prakticky nic vás to nestojí, ale dostanete od zákazníka zadávací dokumentaci na základě které si můžete udělat představu co a jak takový zákazník chce. Dalším stupněm (také celkem běžný) pak je podání nabídky která zjevně nesplnuje podmínky zákazníka a která bude vyloučena, ale skrze kterou získáte představu jak probíhá další proces a možná i informace o nabídkách konkurence.
S tím bych problém neměl, ale ve finále se pak nevybírá z více platných nabídek, ale zůstane tam pouze jedna a zadavatel nemá jinou možnost, než za a) buď na ni kývnout, nebo pak za b) zadávačku zrušit.
To byl třeba případ těch ComfortJetů a bylo to i případ Vectronů na V = 230 km/h, kde sice ve výběrku byl i Bombardier, ale finální nabídku podal pouze jediný účastník, a to Siemens Mobility.
Škoda…bez Škody by bylo lépe…a spolehlivěji…
Bombardier (Traxx) a Siemens (Vectron) by jistě potěšili.
Pravděpodobně půjde na Leasing všech 50 vozu a naslesne je odkoupi.
Nebyl tendr na lokomotivy s rychlostí 200km/h zrušen protože hrozilo nebezpečí, že se do něj přihlásí Škoda?
Škodovku oslovili, ale Škoda nic nenabídla.
Hlavně že má na svých stránkách hromadu lokomotiv v nabídce. To je tak dobré k publikaci v Ohníčku.
Tomu nerozumím, ty na 200 nekoupí, ale na 230 jo.
Loko na 230 mohou potrebovat, ty na 200 pokryji z jine probihajici smlouvy na pronajem s moznosti nasledneho odkupu. Mozna jim ten odkup po leasingu vysel vyhodneji.
Je to možné, minimální doba pronájmu je 12 měsíců, maximální pak 60, přičemž v případě využití nájmu každé další lokomotivy (možnost 37 ks, 13 ks lokomotiv už ČD mají nebo budou mít dle smlouvy k dispozici), nad rámec čl. 3.2 této smlouvy bude pronajímatel nájemcem písemně vyzván k termínu předání lokomotiv do nájmu nejpozději 18 měsíců před předáním dané lokomotivy do nájmu – to znamená, že když je dnes 05/2022, tak by lokomotivy ČD, a.s. obdržely nejdříve v 11/2023. Čili pronájem pokud by byl na 5 let, tak by končil až 11/2028. A co bude dál by se vidělo:-))
Tak to rozhodně 😃
A neřekli si prostě „hele, 50 dyžtak zatim stačí, tak si to postupně pronajmem a pak odkoupíme“? Jestli už rostoucí ceny a nedostatek dílů nedošel až sem… Ale je to škoda samozřejmě. Nicméně obklopeni Vectrony tu budeme i tak a je to dobře.
Je…už jen kvůli náhradním dílům…
Vectron na 230 km/h už je schválen ?
Nebo ho teprve čekají zkoušky ?
ČD má tradici v kupování vozidel, co jsou v době nákupu jen na papíře.
Vectron 230 se už zkouší..
Taurus ES64U4(1216) byl taky na 230 ale rychlostni rekord ma 357km/h.
Tak ma jeste 7km/h rezervu.
A co pár Vectronů Dual Mode na 25 kV pro linku Brno – Jihlava – Budějovice (v kombinaci s řídícím vozem)? O tom se neuvažuje?
To spíš dotáhnout elektrifikaci a zdvoukolejnit..
a nebude lepší natáhnout dráty? Na této trati je to skoro ostuda.
Dráty měly být v roce 2014. Děkujeme, Vodo z Tetčic a další…
A pravdou bude rok 2114…
To bude kdy? Mašiny by se využily už letos a do roka tam dráty rozhodně nebudou. Nehledě na to, že je více linek, kde se jede kus cesty mimo dráty a v horizontu 10 let se tam stavět ani nezačnou. Je ale jistota, že napěťové výluky budou.
A kolik z těch linek, kde se ani do roku 2032 dráty stavět nezačnou, bude určitě v té době potřebovat motorové lokomotivy? Nepřejdou takové linky mezitím spíš do jednotek (ať už v jakékoliv trakci)?
Otázka je, co s tou linkou bude v budoucnu, tj. zda tam nezačne jezdit konkurence……
A pro ní se ty dráty natáhnout nemohou?
Eh, kakov komentuje komentář o nákupu lokomotiv ČD, nikoliv o investici SŽ.
Přesně jak píše Kubrt, otázka je, zde teď, mají ČD kupovat něco specifického na tuto linku, když ji mohou brzo ztratit…
Samozřejmě natažení drátu a zdvojkolejnění má smysl bez ohledu na dopravce.
Jo, je otázkou, kdo by ty mašiny kupoval, může to být objednavatel.
Tento spoj duální lokomotiva nezachrání. Tomuto spojení pomůže v daleké budoucnosti rekonstrukce Veselí – Jihlava a následně přetrasování po VRT do Brna…jinak moc není co vymýšlet.
Nebo spíš s tou VRTkou naopak, vyvolá to poptávku po přímých spojích z Prahy do Brna přes Třebíč a tudíž elektrizaci celé tratě. A pokud se tak nestane, mimo trolej stejně zůstane jen úsek Zastávka – Jihlava, což asi nepředstavuje důvod vozit dieselový motor do Plzně a zpět. (Když by se natáhl kus drátu z Jihlavy směrem na Okříšky, umožnilo by to nasadit BEMU nejen sem, ale i na Znojmo.)
To je si pravda, ale nez bude VRT a tu relaci zkonkurenceschopni, uz ted by se neco melo delat s usekem Jihlava-Veseli.
Vectron Dual Mode je příliš těžký (22,5 tuny na nápravu) na většinu neelektrifikovaných tratí kde jezdí rychlíky vedené motorovou trakcí. To už by hmotnostně na nápravu lépe vycházel šestikolový Stadler Eurodual. Kde jde hmotnost na nápravu srazit na požadovaných 20 tun na nápravu.
Zrovna na tuto linku by se více hodila ucelená jednotka.
Jakože by měla 2 hnací články – jeden s pantografem a druhý s motorem?
Spíše bylo myšleno při dotažení drátu až do Jihlavy.
No…nebylo by asi od věci si nějakého půjčit…
Ale nikoliv teď, ale až po odstranění úvrati v Jihlavě.