České dráhy po roce a půl dotáhly soutěž na další bateriové vlaky. Vítězství Škody oficiálně tají
BEMU jednotka RegioPanter. Foto: VUZ
Jednotky jsou určeny pro provoz v Moravskoslezském kraji.
Jednotky jsou určeny pro provoz v Moravskoslezském kraji.
a výsledek bude zase nakonec nejdražší vlak v EU který moc nefunguje
A není to potom korupce? Neměl by majitel – Ministerstvo dopravy ČR hlídat chování Českých drah? Protože pokud se vytratí všichni výrobci a zbyde jediný – ten který u nás má 95% trhu s EMU tak to mi jaksi přijde divné. Neříkám že Pantery nemám rád, ale toto je vážné zasahování do trhu. Nechtějí to zadat přímo? A jo, oni vlastně nemůžou, tak se to i takhle nějak musí obcházet.
Naprosto zbytečné výběrové řízení.
Asi té pokutě úplně nerozumím. Znamená to, že odteď budou DP při objednávce trolejbusů za parciální vozy pokutovány v případě, že změní počet parciálních vozů z celkového počtu v objednávce? Nebo parciál už není trolejbus? A co tedy je? Elektrobus určitě ne. I když uznávám, že Pantery s trakční baterií zatím běžně nepotkávám. Přesto mi důvod pokuty z veřejných financí uniká.
Zrovna parciální trolejbus může byt i elektrobusem s průběžným dobíjením při jízdě pod trolejí. Záleží na definici dotačního titulu
Pro železniční ultra fanoušky to bude nepochopitelné, ale kdo vyhrál tendr na vlaky je asi tak stejně důležitá informace, jako vědět, kolikrát remizoval Juventus v dubnu.
Smyslem úředního tajemství není ochrana toho tajemství, ale ochrana úředníků, Bernarde…
Dobrý den, v článku se píše, že bude jezdit i vlak z Ovy do Nového Jičína. Má někdo nějakou představu, jak bude tento vlak zastavovat v Suchdole n. Odrou? Ty výhybky jsou tam tak udělané, že musí najet na kolej, u které není peron, nebo by musel dělat asi 3 změny směru. Díky za odpověď.
Kraj počítá, že zde SŽ postaví nové nástupiště, které by tento problém vyřešilo.
A opravdu Panter dojede do Veřovic, když tam je stejné omezení jako do Bechyně a s pevnýma nápravama tam. nesmí nic delšího než přívěšák za Hurvínka, z podvozkových poté nic delšího než 043? 🤔
Probíhá výluka s cílem umožnit jízdu BEMU.
A ta výluka zahrnuje vybombardování půlky Veřovic, nebo jak tam jinak chtějí nacpat tlustý do tenkýho?
To je tam tak úzký průjezdný průřez?
Ne, ale poloměr oblouku je mimo dovolenou mez…
Skutečně mají jiní výrobci v provozu jednotku, která je dvojsystémová (25 kV + 3 kV, nikoli 25 kV + 15 kV) a současně s bateriemi?
Tak minimálně Stadler by to asi upravil bez ztráty kytičky. Pořád mají zkušeností s akuelektrickejma jednotkama víc jak Škodovka. To co si to cucne z troleje asi tak strašně zásadní nebude.
Obzvlášť, když to má projít trafem. Ve stejnosměrném meziobvodu za trafem může být stejné napětí, jedno jestli mělo trafo na primáru 25, nebo 15 kV. A pak už je to jedno.
Jejda, tak to jsem fakt překvapen. To nikdo nečekal!
Život je plný překvapení, stejně jako donedávna populární anketa Zlatý/ Český slavík…
Jasně, že tají. Po ramenou se chtějí s Kupkou plácat až v Ostravě na veletrhu.
Ty BEMU si splichtil se Škodovkou Unucka…
4 nemohou stačit na takový rozsah výkonů přece? Nebo to budou jen třeba vybrané spoje? Zajímavé
Od prosince 4 od 2026 celkem 19
Za těch 19 BEMU a 3 nabíječky k nim mohl MSkraj pořídit 27 EMU
A jezdit po tratich kde nejsou dráty .:D
Šlo by uvést původ informace o neustálém snižování nároků jako důvodu pro nepodání nabídky Stadleru? Ne, že by toho nebyla Škoda schopna, ale je to asi nejzásadnější informace v článku (po skutečnosti, že vlaky dodá Škoda) a takhle bez jakéhokoliv zdroje (například podkladů, co se v zadáních měnilo za parametry), to vypadá jako část zprávy, kterou si k tomu pan novinář doplnil na základě svého pocitu/postoje…
Také mě to velmi zajímá. Kde je to prosím k dohledání?
Říkala to bába v u nás v konzumu. 🙂
Nevíte jestli se budou dát spojovat baterie a normální pankéři
Docela by se to hodilo na zachování příjmých osobních vlaků na směr praha-kladno -Kralupy nad Vltavou .ZPrahy do Kladna Bělidla by jeli dva v kladně by jednoho odpojili (toho nebateriového) a bateriový byl.
Do Kralup je to v plánu relativně brzy „prostě elektrifikovat“, kdo ví jestli to nebude hotové ve stejnou dobu jako úsek přes Dejvice. Ale jiné relace by se vymyslet daly.
Možná i dřív.
Když je to na jedno výběrové řízení (údajně se nejedná o jiný typ), tak by bylo na pováženou, kdyby to nešlo. 🙂
První 4 kusy by to měly umět urcite, přece jen jak říká ČD jde o stejnou jednotku jen má baterie
Vzhledem k tomu, že se neumí spolehlivě spojit ani dva normální Panteři…
Tak v MSK jezdili svého času 650.237 a 238 pevně spolu místo elefantu, než zjistili že jim nikdo pokutu nedá za nedostatečnou kapacitu, tak je pak rozdelili
V Plzni jezdi 2 spojeni Panteri skoro porad bez problemu, uz tak asi 3 roky…
Po počátečních dětských nemoc to teď šlape bez problém. Každý víkend se spojuje a rozpojuje a funguje to.
To je otázka. Oni totiž spolu neumí jezdit ani RegioPanteři různých generací, ani spolu neumí jezdit RegioPanter a InterPanter. Což mi u vozidel jednoho výrobce a stejné modelové řady přijde dost nepochopitelné.
Není to tím, že mají jiný SW, který není zpětně kompatibilní?
… moc práce, IT nepracují zadarmo, chtěli low cost.
Spíš ČD nechtěli homologaci. Kterou vlastně ani smluvně chtít nejde, neboť by se tím nadržovalo jednomu výrobci.
„Bateriové vlaky pro Moravskoslezský kraj vyjedou 4. prosince, věří výrobce i politici“. Nadpis článku zde, dne 25.4. 2024-19:50.
Nezbývá, než MS kraji popřát, aby to pro tentokrát klaplo a nebylo z toho takové SM, jako v prosinci 2021 s jiným produktem téhož dodavatele.
Jojo. S produktem PP pusch pull je to tragické do dneška…co dodat…
Příčinou jsou ale dopravní nehody, tedy vyšší moc.
K tomu může dojít i kdyby tam jezdil o cokoliv jiného.
Nezlobte se ale pravdu tak zcela nemáte. Mají výrazné problémy i lokomotivy 750.7…
Zkuste pravidelně sledovat k report trať 323. Svoji mýlku pochopíte. Respektive určitě zrevidujete. Od začátku zde byly problémy apokaliptických rozměrů. Jako místní denní pozorovatel této náležitosti o tom vím opravdu své…
Přiznám se vám, že tu trať nijak zvlášť nesleduju a naivně jsem se domníval, že za uplynulé roky bylo dost času na odstranění dětských nemocí. MS kraj, co se dopravy týká, pozoruji jako úspěšného hlasatele velkolepých plánů, objevitele raritních řešení (a také slepých uliček). Kromě zmíněných push-pull souprav, které se už nikde jinde nezrealizovaly, tady v minulosti padaly hlášky o průkopníkovi vodíkové mobility v podobě jízdních kol (200tis.Kč/ks) a autobusů (náklady na provoz 3x vyšší, než plynový bus). Dodnes se nic z toho kraji (ani DPO) nepovedlo (možná naštěstí) zrealizovat. Ohledně bateriových jednotek je zřetelná neutuchající snaha vedení kraje, být… Číst vice »
Já mám možnost sledovát tu trať, ale neni jen jedna chyba ale serie chyb a nedostatku.
Déstské nemoci na PP byly rychle opravene, ovšem problém je komunikace s lokomotivou (což nejde vždy za Škodou). Oběhy měly být upraveny na 4 + 1 záloha, ale furt jsou na 5. Jeden PP byl půlroku po nehodě v opravě, další po nehodě v Bumině taky odstaven, pak další ma jít na pravidelnou udržbu, k tomu poruchy HV….
Aha, takže se dá předpokládat, že vítězem na EMU 400 bude Škoda s neexistujícím vlakem, ostatní se opět nepřihlásí.
Přesně takhle se tady žije
O této velké zakázce se dlouho ví. Škoda nemusí být jediná, kdo se bude chtít přihlásit s něčím novým, co ještě neprošlo zkouškou ostrého provozu.
No, co kříženec push-pullu, ešusu a pantera a je 400 jak vyšitá.
Ještě mě napadla jedna varianta: Škoda nabídne pušpůla čtyřvozového a tahat to budou esem. Od ČD se dá čekat ledasco.
A ten pošpůl tahaný Esem bude splňovat požadavky když to bude ČD nabízet ?
A nestačilo by rozstřihnout na půl dvouvozového Pantera a mezi něj vložené vozy z pushpulu?
Nekazí ČD ta zelená část nátěru korporátní identitu? 🙂
Kazí, ale musí tam být. Díky zelené barvě bude všem jasné, že baterie po celou dobu své existence chrání přírodu.
Až dokud tu baterie po 30 letech budete muset nahradit ..
Nee, baterie vydrží maximálně cca 10 let.
Baterie si udrží podobu 15 let garantovanou kapacitu a pak by měli jít (jdou) na repas a použivaji už ve stacionárních zařízeni.
Bez obav, rozloží se beze zbytku jako větry jednorožce.
Tak zde by se dalo říct že nátěr korporátu ČD je zde v rámci těchto VŘ naposled. Každý kraj bude mít již v následujících VŘ po roce 2035 a více své barvy jako např již PID či Jihomoravský kraj…
Teď to ještě určitou symboliku určitě má a je to jen dobře. V budoucnu v Msk či jinde už tomu tak nebude. Vlaky,busy budou v nátěrech krajů měst atd…
Ostrava MHD tyrkysová.
Havířov MHD tmavě modrá.
Karviná bílá barva.
A půjde to určitě dále.
Svým způsobem to může v určitých místech přispět k lepší orientaci…
To je tak, když se u nás plýtvá vývojovými kapacitami na hovadiny. Všemožné vodíkové blbosti, pár kusů cenově zcela nekonkurenceschopných lokomotiv, a naposled pokusy předělávat na trolejbusy turecké kostitřasy.
Takže chápu správně, že zůstal jediný účastník ve veřejné zakázce? Zajímavé, kolik VŘ se zrušilo, kvůli tomu, že se hlásil jen jeden dodavatel…
A tohle mluví samo za sebe:“Stadler nakonec kvůli neustálému snižování minimálních technických parametrů finální nabídku nepodal.“ – To je mi ale náhodička 🙂
Prostě parametry výběrka se budou upravovat tak dlouho, dokud nám nezůstane ten správný dodavatel. Nebylo něco podobného v Praze s novými tramvajemi? Tam bylo původně přihlášeno 5 zájemců.
Zůstaly 3, Škoda, Stadler, Pesa + z toho byla ještě Pesa vyloučena pro nesplnění nějakých podmínek
Zase ale na druhou stranu je unifikace logická. Soukromník by se také snažil mít vozový park jednotný a ne mít pár kusů od každého výrobce.
Tak když kraj může měnit parametry soutěže na míru dopravci, proč by dopravce nemohl upravovat parametry míru výrobci, že?
Na jednu stranu je super ze budou kompatibilní s těmi 4mi, Škoda je ze co se tyče elektrických jednotek máme v cele ČR jen škodu, něco malo případne pese
Nejake Mireo nebo desiro ML by bylo urcite zajímavější
Leoš má Stadlery
Dobře, samozdrejme nemáme 5 kusů stadleru a 6,5 kusů pendolina
Bavím se o nějakém vetsim počtu a o něčem co lze srovnávat
Zjevně zahraniční výrobci nemají potřebu dělat při výběrových řízeních ČD trapnou stafáž preferovanému dodavateli. Třeba se jednou dočkáme u nějakého jiného dopravce.
Asi to s tou Škodou nebude tak špatné, když jediné nové jednotky, co má Arriva jsou taky panteři ( ok, zde to má jiný důvod) a teď je bude kupovat Regiojet. Takže vyjma pěti jednotek Pesa na ústecku jsou všechny nové regionální elektrické jednotky Panter od Škodovky a používají je všichni dopravci, co v elektrické regionální trakci jezdí. Nejsem odborník, abych posoudil, který výrobce má lepší jednotky, ale určitě je dobře, že vozový park bude unifikovaný.
Protože nebude vidět, jaké by to mohlo být s vozidly odjinud?
Nemám nic proti jednotkám Škoda. Ale mám problém se vztahem ČD – Škoda. Snižování parametrů v zadávací dokumetaci tak, aby se do nich Škoda vešla, je chucpe.
Škoda, že to byl parametr na kapacitu sedadel, který Škoda o 20 procent překračuje…. a nějaké obdobné parametry…
Ale nějaký argument se musí najít. Jednou jsou to vysoké nároky parametrů-široké dveře, podruhé chybí transparentní výběrové řízení, když je transparentní výběrové řízení je problém snížení parametrů soutěže.
No nevím, nedávno jsem jel slovenským panterem (to už je druhá generace). Mají tři roky, z toho první rok kvůli slovenskému grafikonu víc stály než jezdily. Ale uvnitř to vrže víc, než Leošovy flirty po deseti letech, kdy se téměř nezastavily.
Že pořád téměř není panteří vlak, kde by nebyly rozbité nějaké dveře, to je třešnička na dortu.
To je třetí generace tuším
2. Generace byla tech 9 jednotek pro Plzeň + 2 na Mošnov
Mošnov je první a třetí generace…
Unifikovaný jen do jisté míry, spojovat se spolu dají jen některé typy. Což je poněkud tristní.
tohle myslíte vážně, fakt?
Konkrétně ČD jsou dost velké na to, aby měly pro EMU třeba 2 dodavatele. Ale tím myslím opravdové dodavatel – ne stylem 95% ZVILu a nějaké ty třešničky vezmeme jinde. Zkrátka nechat konkurenci líznout třeba 30% zakázek, aby se už vyplatilo budovat servisní zázemí atd. Konkurenční prostředí při VŘ by to srandu mohlo klidně zaplatit a mufloni by poznali i jiné vlaky. Nemám absolutně nic proti Škodovce, progres je určitě vidět, ale pak se člověk sveze Flirtem, Kissem nebo Coradií a furt je překvapen.
Hlavně by se ŠG měla zaměřit na potlačení nadměrné hlučnosti svých výrobků a to jak v interiéru, tak v exteriéru.
Proč by to měla dělat? Výběrko vyhrajou i tak, bedny pod sedadlama nikoho netrápí a kvůli hluku postaví SŽ dodatečně stěnu…
A co by se mělo ještě pro zahraniční výrobce udělat. Jednou zvítězí kvůli dveřím 1500 mm,které jiný výrobce neumí namontovat( ČD), pak zase z Plzně poslali tři sudy plzeňského radním v jihočeském kraji, aby si koupili Ibalginy od Škody a chudáky ze Štádlera vyřadili s levnými jednotkami z důvodu absence 4 sedadel, naposledy zblbli Jančuru a ten si místo pořádných jednotek objednal pro Ústecký kraj zase předražené jednotky od Škody…. 🙂
Jihočesi koupily Ibalginy, a nešly ty tři sudy plzně jinám?
Dejte odkaz na fotku s Ibalginem ve Strakonicích, nebo Veselí/L. a já vám pošlu sixpack Pardála.
Zn.: Fotomontáže neberu 🙂
Jančura je pragmatik. Koupi vlaky od PPF, nejsilnějšího vládce v ČR a tím konci humbuk, že zakázku měly dostat ČD jako největší dopravce. PPF si nepodřeže vlastní větev