České dráhy po roce a půl dotáhly soutěž na další bateriové vlaky. Vítězství Škody oficiálně tají

BEMU jednotka RegioPanter. Foto: VUZBEMU jednotka RegioPanter. Foto: VUZ

Jednotky jsou určeny pro provoz v Moravskoslezském kraji.

88 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan

a výsledek bude zase nakonec nejdražší vlak v EU který moc nefunguje

p.n.

A není to potom korupce? Neměl by majitel – Ministerstvo dopravy ČR hlídat chování Českých drah? Protože pokud se vytratí všichni výrobci a zbyde jediný – ten který u nás má 95% trhu s EMU tak to mi jaksi přijde divné. Neříkám že Pantery nemám rád, ale toto je vážné zasahování do trhu. Nechtějí to zadat přímo? A jo, oni vlastně nemůžou, tak se to i takhle nějak musí obcházet.

Naprosto zbytečné výběrové řízení.

Pája

Asi té pokutě úplně nerozumím. Znamená to, že odteď budou DP při objednávce trolejbusů za parciální vozy pokutovány v případě, že změní počet parciálních vozů z celkového počtu v objednávce? Nebo parciál už není trolejbus? A co tedy je? Elektrobus určitě ne. I když uznávám, že Pantery s trakční baterií zatím běžně nepotkávám. Přesto mi důvod pokuty z veřejných financí uniká.

*h8*

Zrovna parciální trolejbus může byt i elektrobusem s průběžným dobíjením při jízdě pod trolejí. Záleží na definici dotačního titulu

Objektivně

Pro železniční ultra fanoušky to bude nepochopitelné, ale kdo vyhrál tendr na vlaky je asi tak stejně důležitá informace, jako vědět, kolikrát remizoval Juventus v dubnu.

Jan

Smyslem úředního tajemství není ochrana toho tajemství, ale ochrana úředníků, Bernarde…

Moravák

Dobrý den, v článku se píše, že bude jezdit i vlak z Ovy do Nového Jičína. Má někdo nějakou představu, jak bude tento vlak zastavovat v Suchdole n. Odrou? Ty výhybky jsou tam tak udělané, že musí najet na kolej, u které není peron, nebo by musel dělat asi 3 změny směru. Díky za odpověď.

Jiří

Kraj počítá, že zde SŽ postaví nové nástupiště, které by tento problém vyřešilo.

Martin Kovář

A opravdu Panter dojede do Veřovic, když tam je stejné omezení jako do Bechyně a s pevnýma nápravama tam. nesmí nic delšího než přívěšák za Hurvínka, z podvozkových poté nic delšího než 043? 🤔

Ic540

Probíhá výluka s cílem umožnit jízdu BEMU.

Kuba2

A ta výluka zahrnuje vybombardování půlky Veřovic, nebo jak tam jinak chtějí nacpat tlustý do tenkýho?

Berhof

To je tam tak úzký průjezdný průřez?

Honnzok

Ne, ale poloměr oblouku je mimo dovolenou mez…

Kamui

Skutečně mají jiní výrobci v provozu jednotku, která je dvojsystémová (25 kV + 3 kV, nikoli 25 kV + 15 kV) a současně s bateriemi?

Gajda

Tak minimálně Stadler by to asi upravil bez ztráty kytičky. Pořád mají zkušeností s akuelektrickejma jednotkama víc jak Škodovka. To co si to cucne z troleje asi tak strašně zásadní nebude.

Jiří Kocurek

Obzvlášť, když to má projít trafem. Ve stejnosměrném meziobvodu za trafem může být stejné napětí, jedno jestli mělo trafo na primáru 25, nebo 15 kV. A pak už je to jedno.

Prasator

Jejda, tak to jsem fakt překvapen. To nikdo nečekal!

Karl vB.

Život je plný překvapení, stejně jako donedávna populární anketa Zlatý/ Český slavík…

Erik85

Jasně, že tají. Po ramenou se chtějí s Kupkou plácat až v Ostravě na veletrhu.

Jiří Kocurek

Ty BEMU si splichtil se Škodovkou Unucka…

Marcel

4 nemohou stačit na takový rozsah výkonů přece? Nebo to budou jen třeba vybrané spoje? Zajímavé

Avlaky

Od prosince 4 od 2026 celkem 19

David

Za těch 19 BEMU a 3 nabíječky k nim mohl MSkraj pořídit 27 EMU

Permonik

A jezdit po tratich kde nejsou dráty .:D

Antti Pesonen

Šlo by uvést původ informace o neustálém snižování nároků jako důvodu pro nepodání nabídky Stadleru? Ne, že by toho nebyla Škoda schopna, ale je to asi nejzásadnější informace v článku (po skutečnosti, že vlaky dodá Škoda) a takhle bez jakéhokoliv zdroje (například podkladů, co se v zadáních měnilo za parametry), to vypadá jako část zprávy, kterou si k tomu pan novinář doplnil na základě svého pocitu/postoje…

LiborV

Také mě to velmi zajímá. Kde je to prosím k dohledání?

Apollo 17

Říkala to bába v u nás v konzumu. 🙂

Někdo

Nevíte jestli se budou dát spojovat baterie a normální pankéři

Někdo

Docela by se to hodilo na zachování příjmých osobních vlaků na směr praha-kladno -Kralupy nad Vltavou .ZPrahy do Kladna Bělidla by jeli dva v kladně by jednoho odpojili (toho nebateriového) a bateriový byl.

Twix

Do Kralup je to v plánu relativně brzy „prostě elektrifikovat“, kdo ví jestli to nebude hotové ve stejnou dobu jako úsek přes Dejvice. Ale jiné relace by se vymyslet daly.

JirkaM

Možná i dřív.

Karl vB.

Když je to na jedno výběrové řízení (údajně se nejedná o jiný typ), tak by bylo na pováženou, kdyby to nešlo. 🙂

Avlaky

První 4 kusy by to měly umět urcite, přece jen jak říká ČD jde o stejnou jednotku jen má baterie

Řiditel

Vzhledem k tomu, že se neumí spolehlivě spojit ani dva normální Panteři…

Avlaky

Tak v MSK jezdili svého času 650.237 a 238 pevně spolu místo elefantu, než zjistili že jim nikdo pokutu nedá za nedostatečnou kapacitu, tak je pak rozdelili

Tom Matto

V Plzni jezdi 2 spojeni Panteri skoro porad bez problemu, uz tak asi 3 roky…

Opavák

Po počátečních dětských nemoc to teď šlape bez problém. Každý víkend se spojuje a rozpojuje a funguje to.

Kamui

To je otázka. Oni totiž spolu neumí jezdit ani RegioPanteři různých generací, ani spolu neumí jezdit RegioPanter a InterPanter. Což mi u vozidel jednoho výrobce a stejné modelové řady přijde dost nepochopitelné.

Jiří Kocurek

Není to tím, že mají jiný SW, který není zpětně kompatibilní?

… moc práce, IT nepracují zadarmo, chtěli low cost.

Pepa

Spíš ČD nechtěli homologaci. Kterou vlastně ani smluvně chtít nejde, neboť by se tím nadržovalo jednomu výrobci.

Karl vB.

„Bateriové vlaky pro Moravskoslezský kraj vyjedou 4. prosince, věří výrobce i politici“. Nadpis článku zde, dne 25.4. 2024-19:50.
Nezbývá, než MS kraji popřát, aby to pro tentokrát klaplo a nebylo z toho takové SM, jako v prosinci 2021 s jiným produktem téhož dodavatele.

Ic540

Jojo. S produktem PP pusch pull je to tragické do dneška…co dodat…

Karl vB.

Příčinou jsou ale dopravní nehody, tedy vyšší moc.
K tomu může dojít i kdyby tam jezdil o cokoliv jiného.

Ic540

Nezlobte se ale pravdu tak zcela nemáte. Mají výrazné problémy i lokomotivy 750.7…
Zkuste pravidelně sledovat k report trať 323. Svoji mýlku pochopíte. Respektive určitě zrevidujete. Od začátku zde byly problémy apokaliptických rozměrů. Jako místní denní pozorovatel této náležitosti o tom vím opravdu své…

Karl vB.

Přiznám se vám, že tu trať nijak zvlášť nesleduju a naivně jsem se domníval, že za uplynulé roky bylo dost času na odstranění dětských nemocí. MS kraj, co se dopravy týká, pozoruji jako úspěšného hlasatele velkolepých plánů, objevitele raritních řešení (a také slepých uliček). Kromě zmíněných push-pull souprav, které se už nikde jinde nezrealizovaly, tady v minulosti padaly hlášky o průkopníkovi vodíkové mobility v podobě jízdních kol (200tis.Kč/ks) a autobusů (náklady na provoz 3x vyšší, než plynový bus). Dodnes se nic z toho kraji (ani DPO) nepovedlo (možná naštěstí) zrealizovat. Ohledně bateriových jednotek je zřetelná neutuchající snaha vedení kraje, být… Číst vice »

Permonik

Já mám možnost sledovát tu trať, ale neni jen jedna chyba ale serie chyb a nedostatku.

Déstské nemoci na PP byly rychle opravene, ovšem problém je komunikace s lokomotivou (což nejde vždy za Škodou). Oběhy měly být upraveny na 4 + 1 záloha, ale furt jsou na 5. Jeden PP byl půlroku po nehodě v opravě, další po nehodě v Bumině taky odstaven, pak další ma jít na pravidelnou udržbu, k tomu poruchy HV….

Johnny Cash

Aha, takže se dá předpokládat, že vítězem na EMU 400 bude Škoda s neexistujícím vlakem, ostatní se opět nepřihlásí.

Jan Schmidt

Přesně takhle se tady žije

Berhof

O této velké zakázce se dlouho ví. Škoda nemusí být jediná, kdo se bude chtít přihlásit s něčím novým, co ještě neprošlo zkouškou ostrého provozu.

Zrzek

No, co kříženec push-pullu, ešusu a pantera a je 400 jak vyšitá.

Pavel Vavříček

Bude to vypadat jako pushpull z MSK z jedné strany a z druhé strany to bude hnací vozidlo se sběračem a motory

Johnny Cash

Ještě mě napadla jedna varianta: Škoda nabídne pušpůla čtyřvozového a tahat to budou esem. Od ČD se dá čekat ledasco.

Apollo 17

A ten pošpůl tahaný Esem bude splňovat požadavky když to bude ČD nabízet ?

vlachjan

A nestačilo by rozstřihnout na půl dvouvozového Pantera a mezi něj vložené vozy z pushpulu?

WhtRbt

Nekazí ČD ta zelená část nátěru korporátní identitu? 🙂

Chleba Nakup

Kazí, ale musí tam být. Díky zelené barvě bude všem jasné, že baterie po celou dobu své existence chrání přírodu.

Avlaky

Až dokud tu baterie po 30 letech budete muset nahradit ..

Řiditel

Nee, baterie vydrží maximálně cca 10 let.

Permonik

Baterie si udrží podobu 15 let garantovanou kapacitu a pak by měli jít (jdou) na repas a použivaji už ve stacionárních zařízeni.

Chleba Nakup

Bez obav, rozloží se beze zbytku jako větry jednorožce.

Ic540

Tak zde by se dalo říct že nátěr korporátu ČD je zde v rámci těchto VŘ naposled. Každý kraj bude mít již v následujících VŘ po roce 2035 a více své barvy jako např již PID či Jihomoravský kraj…

Teď to ještě určitou symboliku určitě má a je to jen dobře. V budoucnu v Msk či jinde už tomu tak nebude. Vlaky,busy budou v nátěrech krajů měst atd…

Ostrava MHD tyrkysová.
Havířov MHD tmavě modrá.
Karviná bílá barva.
A půjde to určitě dále.
Svým způsobem to může v určitých místech přispět k lepší orientaci…

Peeetr

To je tak, když se u nás plýtvá vývojovými kapacitami na hovadiny. Všemožné vodíkové blbosti, pár kusů cenově zcela nekonkurenceschopných lokomotiv, a naposled pokusy předělávat na trolejbusy turecké kostitřasy.

První Jiří

Takže chápu správně, že zůstal jediný účastník ve veřejné zakázce? Zajímavé, kolik VŘ se zrušilo, kvůli tomu, že se hlásil jen jeden dodavatel…

A tohle mluví samo za sebe:“Stadler nakonec kvůli neustálému snižování minimálních technických parametrů finální nabídku nepodal.“ – To je mi ale náhodička 🙂

Jan T.

Prostě parametry výběrka se budou upravovat tak dlouho, dokud nám nezůstane ten správný dodavatel. Nebylo něco podobného v Praze s novými tramvajemi? Tam bylo původně přihlášeno 5 zájemců.

Berhof

Zůstaly 3, Škoda, Stadler, Pesa + z toho byla ještě Pesa vyloučena pro nesplnění nějakých podmínek

Kamui

Zase ale na druhou stranu je unifikace logická. Soukromník by se také snažil mít vozový park jednotný a ne mít pár kusů od každého výrobce.

Franta Pepa Jednička

Tak když kraj může měnit parametry soutěže na míru dopravci, proč by dopravce nemohl upravovat parametry míru výrobci, že?

Avlaky

Na jednu stranu je super ze budou kompatibilní s těmi 4mi, Škoda je ze co se tyče elektrických jednotek máme v cele ČR jen škodu, něco malo případne pese

Nejake Mireo nebo desiro ML by bylo urcite zajímavější

Jiří Kocurek

Leoš má Stadlery

Avlaky

Dobře, samozdrejme nemáme 5 kusů stadleru a 6,5 kusů pendolina

Bavím se o nějakém vetsim počtu a o něčem co lze srovnávat

Kubrt

Zjevně zahraniční výrobci nemají potřebu dělat při výběrových řízeních ČD trapnou stafáž preferovanému dodavateli. Třeba se jednou dočkáme u nějakého jiného dopravce.

Jarda

Asi to s tou Škodou nebude tak špatné, když jediné nové jednotky, co má Arriva jsou taky panteři ( ok, zde to má jiný důvod) a teď je bude kupovat Regiojet. Takže vyjma pěti jednotek Pesa na ústecku jsou všechny nové regionální elektrické jednotky Panter od Škodovky a používají je všichni dopravci, co v elektrické regionální trakci jezdí. Nejsem odborník, abych posoudil, který výrobce má lepší jednotky, ale určitě je dobře, že vozový park bude unifikovaný.

honza.cekal

Protože nebude vidět, jaké by to mohlo být s vozidly odjinud?

Kubrt

Nemám nic proti jednotkám Škoda. Ale mám problém se vztahem ČD – Škoda. Snižování parametrů v zadávací dokumetaci tak, aby se do nich Škoda vešla, je chucpe.

Permonik

Škoda, že to byl parametr na kapacitu sedadel, který Škoda o 20 procent překračuje…. a nějaké obdobné parametry…

Apollo 17

Ale nějaký argument se musí najít. Jednou jsou to vysoké nároky parametrů-široké dveře, podruhé chybí transparentní výběrové řízení, když je transparentní výběrové řízení je problém snížení parametrů soutěže.

Pezos

No nevím, nedávno jsem jel slovenským panterem (to už je druhá generace). Mají tři roky, z toho první rok kvůli slovenskému grafikonu víc stály než jezdily. Ale uvnitř to vrže víc, než Leošovy flirty po deseti letech, kdy se téměř nezastavily.
Že pořád téměř není panteří vlak, kde by nebyly rozbité nějaké dveře, to je třešnička na dortu.

Avlaky

To je třetí generace tuším

2. Generace byla tech 9 jednotek pro Plzeň + 2 na Mošnov

Permonik

Mošnov je první a třetí generace…

Jiří Kocurek

Unifikovaný jen do jisté míry, spojovat se spolu dají jen některé typy. Což je poněkud tristní.

Jan Schmidt

tohle myslíte vážně, fakt?

Swariner

Konkrétně ČD jsou dost velké na to, aby měly pro EMU třeba 2 dodavatele. Ale tím myslím opravdové dodavatel – ne stylem 95% ZVILu a nějaké ty třešničky vezmeme jinde. Zkrátka nechat konkurenci líznout třeba 30% zakázek, aby se už vyplatilo budovat servisní zázemí atd. Konkurenční prostředí při VŘ by to srandu mohlo klidně zaplatit a mufloni by poznali i jiné vlaky. Nemám absolutně nic proti Škodovce, progres je určitě vidět, ale pak se člověk sveze Flirtem, Kissem nebo Coradií a furt je překvapen.

Karl vB.

Hlavně by se ŠG měla zaměřit na potlačení nadměrné hlučnosti svých výrobků a to jak v interiéru, tak v exteriéru.

Dusanh

Proč by to měla dělat? Výběrko vyhrajou i tak, bedny pod sedadlama nikoho netrápí a kvůli hluku postaví SŽ dodatečně stěnu…

Apollo 17

A co by se mělo ještě pro zahraniční výrobce udělat. Jednou zvítězí kvůli dveřím 1500 mm,které jiný výrobce neumí namontovat( ČD), pak zase z Plzně poslali tři sudy plzeňského radním v jihočeském kraji, aby si koupili Ibalginy od Škody a chudáky ze Štádlera vyřadili s levnými jednotkami z důvodu absence 4 sedadel, naposledy zblbli Jančuru a ten si místo pořádných jednotek objednal pro Ústecký kraj zase předražené jednotky od Škody…. 🙂

Permonik

Jihočesi koupily Ibalginy, a nešly ty tři sudy plzně jinám?

Karl vB.

Dejte odkaz na fotku s Ibalginem ve Strakonicích, nebo Veselí/L. a já vám pošlu sixpack Pardála.
Zn.: Fotomontáže neberu 🙂

Vojtech

Jančura je pragmatik. Koupi vlaky od PPF, nejsilnějšího vládce v ČR a tím konci humbuk, že zakázku měly dostat ČD jako největší dopravce. PPF si nepodřeže vlastní větev