České dráhy po roce a půl dotáhly soutěž na další bateriové vlaky. Vítězství Škody oficiálně tají
Jednotky jsou určeny pro provoz v Moravskoslezském kraji.
Skupina Škoda Group se stala vítězem první soutěže na dodávku bateriových elektrických jednotek pro České dráhy. Šlo o jedno z nejdéle trvajících zadávacích řízení dopravce na nová vozidla, které trvalo přes rok a půl a skončilo nakonec podáním jediné nabídky.
Dopravce oficiálně neuvedl jméno vítěze, deníku Zdopravy.cz ale několik na sobě nezávislých zdrojů potvrdilo, že Škoda byla v soutěži jediným uchazečem.
„Můžeme potvrdit informace, že dozorčí rada i řídicí výbor ČD schválily výsledek výběrového řízení na dodavatele duálních elektricko-bateriových vlaků označených pracovně jako BEMU 140. V současné době připravujeme podpis smlouvy. Po podpisu smlouvy zveřejníme příslušné podrobnosti o soutěži a kontraktu,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Nové vlaky mají být dodány do dvou let od podpisu smlouvy.
Původně pět zájemců. Zůstal jediný
Soutěž byla vypsána již v prosinci 2022. Kvalifikací prošly společnosti Škoda Group, Stadler Rail. CAF, Alstom a Siemens. Další nabídku kromě Škody ještě podal Stadler, ostatní firmy již v soutěži nepokračovaly. Stadler nakonec kvůli neustálému snižování minimálních technických parametrů finální nabídku nepodal. V soutěži tak zůstala Škoda, která, na rozdíl od konkurentů, dosud v ostrém provozu nemá jediný vlak kategorie BEMU. První jednotku dokončila letos a testuje ji.
První český bateriový vlak dorazil na testy na zkušební okruh. Cestující sveze v prosinci
Nové jednotky mají jezdit v Moravskoslezském kraji. Tam míří i první čtyři, které si České dráhy vybraly bez soutěže tím, že tvrdí, že elektrická jednotka je v podstatě to samé, co jednotka s bateriemi. V prvoinstančním řízení Úřad pro ochranu hospodářské soutěže za tento postup pokutoval České dráhy šesti miliony korun, v rozkladu předseda ÚOHS Petr Mlsna případ vrátil k dalšímu projednání.
Bateriové elektrické jednotky kombinují jízdu po elektrifikované trati s jízdou mimo troleje s pohonem z akumulátoru. Kraj díky nim plánuje nové linky bez přestupu. Půjde o linky S8 Ostrava – Studénka – Veřovice, R61 Krnov – Opava – Ostrava, S34 Ostrava – Suchdol nad Odrou – Nový Jičín aS7 Ostrava-Svinov – Karviná – Český Těšín – Frýdek-Místek – Ostrava-Svinov. Objeví se také na vybraných spojích z Ostravy do Budišova nad Budišovkou a z Opavy do Krnova.
České dráhy vypsaly první soutěž na „bateriové“ vlaky, shání jich 15 pro Moravskoslezský kraj