České dráhy oprášily plány na nové komerční vlaky. Chtějí vyjet proti RegioJetu a Leo Expressu
Lokomotiva Siemens Vectron v čele Slováckého expresu u Hoštejna. Foto: České dráhy

Na seznamu novinek je spoj z Prahy do Ostravy s odjezdem před půlnocí.
kdo tu hostinu ČD bude platit?
“ K tomu ještě provedl odhad počtu ovlivněných cestujících, který byl založen na poměru společných stanic nové služby se službou v závazku k celkovému počtu stanic obsluhovaných službou v závazku.”
TO SNAD NE!
Ne ze bych si o tom procesu nemyslel svoje, ale tohle jsem teda fakt necekal. Na druhou stranu, ten záchvat smíchu mi teď asi solidně prodloužil život, tak děkuji… 🙂 Jako tohle vážně někdo udělá a podepíše se pod to, a na základě toho hodnotí, zda dopravce smí vyjet?! To je takový nesmysl, že pro to snad neexistuje slovo.
Jako budu jedině rád, rovnou tam nacpěte i zbytné jídelní vozy, které jsou po nástupu comfolrjetu, ale čím tam budete jezdit? Nevyhrál náhodou RJ především vozidly proti starám Bčkám?
Pisme na MD, at spoje objednají, nevěřím, ze komerčně neco vyjede. MD ma povinnost zajišťovat dopravní obslužnost ze zákona, pokud do Brna noční vlak objednava, tržní mechanismy tento spoj dlouhodobě nezajistí, musí MD ze zákona konat.
Slyším v tom správně návrat R „Hukvaldy“?
Noční spoj Praha-Bohumín a zpět by se mi osobně hodil, ale nedokážu si představit, že by měl šanci se uživit. O půlnoci jezdí Brněnský drak, z Prahy je plný docela obstojně, jenže polovina cestujících vystupuje v Kolíně a další třetina v Pardubicích. Ano, když je v Praze velká kulturní nebo sportovní akce, tak je vlak plný k prasknutí, ale jindy je frekvence za Pardubicemi dost nízká. Bude to směrem na Olomouc a Ostravu jiné? Pokud ne, tak mám jisté pochybnosti, zda průměr 10 lidí v každém vagónu přinese aspoň návratnost vynaložených nákladů.
Mám stejnou zkušenost. Půlnočák do Brna je skvělý, ale od Pardubic je většinou hodně prázdný. Možným řešením by bylo jeho rozpojení v Č. Třebové na část do Brna a část do Bohumína.
Odklad o rok? Ty linky měly vyjet už letos v prosinci. Asi jen prázdná slova vedení ČD.
Nic překvapivého, léta je z Ovy do Phy díra 19.30-2.30 hod. a nechce se udělat ani zastávkový spěšňák třeba i v Ově spojovaný z více směrů, který by ekonomiku zlepšil i lokálnější frekvencí. V MD, SŽ a ČD je výkvět neschopů z českého školství.
To je pravá konkurence na dráze. Ne to, že jezdí jeden dopravce, takže si nemůžu vybrat. Hurá.
Nikdo ale nechce vyjet s nemi
Pokud nebudou povinné místenkové mají smůlu.
Hodně lidí opravdu nebaví vyhazovat z rezervovaného místa důchodce či malé deti protože cestující stále nechápou že když je místo rezervováno že někdo prijde.
Také je opravdu horor jít na WC přez uličky plne stojících lidí.
Tak za mě pořád Leo express.
Doufám, že přesto vydrží. Mám Inkartu50, to zůstává pro mě dobrý argument. Musím říct, že kudy obvykle jezdím, většinou najdu své místo už volné a, pokud je obsazeno, většinou ho cestující uvolňuje bez otálení a ani nechce, abych ukázal místenku.
Moc nechápu to ohánění se důchodci. Je to čistě jejich problém že si neumí koupit místenku.
Ale občas i věc dopravce, jak to označí. Ne všude je realita na displeji (v případě papíru aspoň „místo stále v prodeji, expresní místenka“)
Někdy to tam nevidím, někdy vyhazuju člověka kterému věřím že o tom nevěděl.
RJ na rychlících místa neoznačuje. Cestující první kategorie mají jízdenku RJ která je vždy i s místenkou, a cestující druhé kategorie s IDS jízdenkou budou z místa vyhazováni. Holt je potřeba cestující motivovat aby jezdili na ty RJ jízdenky ze kterých je podstatně větší zisk.
Pro cestující bez místenky je řazený vagon, kam se místenky koupit nedají.
V případě ČD a místenky (expresní rezervace) to nebylo jiné, také byl řazen vůz, kam se neprodávaly.
Dráhy linku Bohumín – Brno musí vyhrát. Jinak všichni lidi z provozu jdou na úřad.
Jakože výpravčí … podají výpověď?
MD bohužel komerci dost zabíjí tím že objednává až moc vlaků. Z Prahy do Plzně mají po novu jezdit ministerské vlaky každou půlhodinu (hodinovka R + hodinovka Ex) takže i když tohle je trať s komerčním potenciálem tak na komerční vlaky tam nezbyde kapacita ani cestující. Hradec po zdvojkolejnění dopadne nejspíš úplně stejně. Stát by podle mně Ex vrstvu vůbec neměl objednávat, pouze R vrstvu by měl, a ta by Ex měla zůstat komerční max s tím, že v případě nějakého velkého průšvihu (válka, covid 2) stát přislíbí že nenechá dopravce úplně padnout.
Nechat vše komerci je zas druhý extrém, jehož nedostatky nám ukazuje Ostravsko, ale možná by to šlo omezit, místo hodinového taktu, dvou hodinový v objednávce.
Na trati Praha – Ostrava jsou tři dopravci za cenu leckdy nižší než v objednávce krajů a MD. A jezdí i noční vlaky, logicky méně než přes den, takže tam problém nevidím.
Já teda nevím, poslední spoj Ostrava – Praha 19:34, pak až 2:27 ráno (dobře ještě se dá jet RegioJet do Brna tam hodinu a půl počkat a Nightjet), oproti tomu z Brna to jede ještě v 21:39.
Mnoho roků jezdíval „Beskyd“: okolo půl šesté večer ze Žiliny (přípoj od Košic i od Zvolena), okolo 20. hodiny byl Bohumínem (= pobyt asi 15 minut na nedělní dobrání vozů, takže se tam dalo krásně i dotankovat) a dojížděl do Prahy na půlnoc, tudíž při včasné jízdě stíhal ještě v pohodě i všechna tehdejší poslední metra (a byl to proto i velice výhodný poslední spoj i z celé severní a východní Moravy i východu Čech). Pak jej ale MD ČR kromě nedělí „zařízlo“ už v Pardubicích, že prý tím až do Prahy stejně už nikdo nejezdí, a tím začal jeho… Číst vice »
Já takový vlak znal pod názvem Hukvaldy, přičemž byl zrušen tuším od 2020/2021. Odjezd byl v 20:00 z Bohumína a obrat přesně o pul páté z Prahy. Bohužel jezdil do Prahy jen v neděli, jinak končil v Olomouci. V pracovní dny jezdil často jen ve dvou vozech. Dokonce jen jej jednou viděl i jednovozový.
Máte nejspíš pravdu, to už ale byla další fáze likvidace toho vlaku, když z původní výchozí Žiliny byl do Čech „oficiálně“ nahrazen pendolínem (Košičanem). Ze Žiliny se do Čech dalo zhruba v tu dobu ještě odjet přes Púchov a Vsetín, ale přes Ostravu už to bez místenky nešlo. Já jsem ze Slovenska „Beskydem“ jezdíval spíš z Čadce (z Oravy a Vychylovky, když tam ještě také nebyla jen „komerce“), ale jinak i ze severu MSK i Jesenicka a střední Moravy i z východu Čech: v neděli býval dost plný už ze Slovenska, ale jinak příliš velkou frekvenci neměl a až do… Číst vice »
I od nás z divokého chudého severu jezdí vlak v objednávce po 22 hodině a pak ještě NightJet ve 23:15. Ano, Ústí n.L. je blíž ku Praze. Vypadá to spíše na srovnané příjezdy.
Tak Ex linky by měly být jen komerční, nevidím důvod proč z daní platit něco co má být ziskové.
Nevidím důvod pro privatizací zisku, socializací ztrát.
vite vubec co to znamena, nebo jenom hazete cizimi termity nahodne po internetu?
Prozatím se leda socializuje ztráta ČD prostřednictvím dotací.
Kľúčová formulácia je „má být“. Má byť zďaleka neznamená, že skutočne aj je….
Podle mě by stát měl objednávat i Ex. Otázkou je, jak často (třeba 2h takt, ale i v noci) a za jakou cenu (v případě brutto smlouvy, proč platit víc než se vybere na jízdném?)
Je vidět, že tohle vedení je úplně mimo a mělo by zmizet v propadlišti dějin. Nevyhráli skoro žádnou soutěž, firma jde ke dnu a místo toho, aby se pokusili něco konečně taky vyhrát, vymýšlí kraviny. Jestli to takto půjde dál, osud ČSA je nemine.
Že firma nevyhraje každé výběrko za každou cenu je na liberalizovaném trhu přirozené. Já si naopak myslím, že je dobře, že nechtějí jít do každého výběrka s podstřelenou cenou za každou cenu. Že by firma šla ke dnu ? Ekonomické výsledky říkají něco jiného.
Co to je ,,pokusit se vyhrát“ ?
Prosím co vyhrály ČD za poslední 2 roky, tam kde se přihlásil někdo jiný než ony.
Např. Brno nebo Baltic Expres.
To se z Ostravy na Olomouc/Přerov nesmí jezdit po 21⁰⁰ hodině nebo proč jede poslední rychlík 20³⁶ na Brno (na Olomouc je to přestupem v Hranicích na osobák) a pak až ráno?
Pište na MD, mají povinnost zajistit dopravní obslužnost ze zákona, kdyz nejezdí komerční spoje, ale z vysoka na to kašlou a je jim to uplne jedno.
Cim více se bude na MD psát, at plní zakon, tim větší šance. Jako fyzická osoba to žalovat nelze, mohou jen kraje, ty ale nechtějí.
Snad to spojení Praha-Ostrava před půlnocí vyjde. hodně byto usnadnilo cestování z koncertů.
Excelsior?
U těch nočních dálkových vlaků je problém s častějšími pobyty
, které by naopak byly užitečné pro „normální“ rychlíky: nejde jen o rušení cestujících ve „speciálech“, kteří si platí za noční komfort, ale ranou do vazu všem Excelsiorům a podobným vlakům byli vlakoví zloději, kvůli jimž se začalo zásadně měnit složení souprava a ubyly i pobyty cestou, aby to omezilo příležitosti k nástupu i útěku zlodějů, což ale značně znesnadnilo možnost používání těch vlaků úsekovou („kratší“) frekvencí.
Je to vlastně legrační-komerční vlaky provozované někým,kdo žije většinově z dotací.
I autobusoví dopravci nebo městské dopravní podniky žijící většinově z dotací provozují komerční aktivity. Já si naopak osobně myslím, že to je ku prospěchu.
Ku prospěchu cestujících ano. Ale otázky zůstávají. Přece, když ziju většinově se zakázek na veřejnou dopravu,tak z toho i dotuji „komerční vlaky“.A nebo se konkrétní spoj na určité lince zaplatí z jízdného?Proč potom tu linku dotovat?Aha, státem garantované slevy…a co chce stát?Nechat kapacitu tratě projektům nad rámec dopravní obslužnosti a nebo ji rezervovat pro nákladní dopravce, kteří žijí „za své „?
Asi je tam veľmi dôsledné a štátom kontrolované účtovnictvo? Napríklad aj RegioJet má v ÚK samostatnú spoločnosť.
Já vidím přínos v nočním vlaku z Prahy do Bohumína. Tento spoj dosti chybí..
Cyjbi roky, a MD je to jedno
Takže první věc, na kterou to bude mít dopad bude nákladní doprava, na už tak přetíženou trať přidají další komerční spoje, které i tak nebudou jezdit při ohlášení přetíženosti dráhy, a zbytečně budou zabírat místo v grafikonu. Druhá je ta, že na to bude chtít zareagovat konkurence a vtom případě nevím, jak by to jezdilo, když už dnes je kapacita prakticky zaplněna. A chtít jezdit jako konkurence R8 na Brno je podle mně během modernizace trati úplná blbost.
Asi tak, to co se děje poslední dny mezi Ostravou a Přerovem je tragédie. Výluky Jistebník, Lipník, Dluhonice. Když odjedou poslední rychlíky tak se zavede nickolejno dokud nejedou první ranní. Půlka nákladů ani večer nevyjede z Ostravy.
Nákladní doprava je SŽ někde..
Z Hranic do Přerova je NAD za osobáky, aby se vešly alespoň ty expresy. A nestabilní ujíždějící násep trati se zpevňuje pomocí vrtaných pilot shora, vrtná souprava stojí v ose snesené koleje. Nedělat nic bude taky špatně.
Což je špatně, na trase měly zůstat Os a omezit se expresy, jen u nás je zvykem řezat svaly místo tuků
Takže místo krátkého osobáku (3vozový Panter) bude přesedat násbobně víc lidí z expresu, který mívá i 10 vozů. A bude potřeba i násobně více autobusů, aby se uvolnila 1 vlaková cesta.
Ten osobák narozdíl od přemnoženych expresů plní ZDO, vozí lidi do práce, školy k lékaři… je nemyslitelné aby pravidelní dojížděči trpěli jenom proto, že pár zpovykaných měšťaků si musí vybrat barvu vlaku a kafe za 10 nebo 15 czk v něm. A kdo říkal že se musí ten Ex nahradit busem? Můžete je libovolně spojovat 🙂
A kolik těch osobáků za hodinu jezdí? To budou tak tři, když se tím jezdí všude možně .
Tady ale jede osobák mezi takovými metropolemi jako Přerov a Hranice a bus to v klidu pobere. To se fakt nedá srovnat s Prahou nebo Brnem.
A expressem jedou všichni na dovolenou, nikdo do práce (student na koleje, pendler na ubytovnu)
Omezení dalkoviny I couraku je blbě. Ale za vicevozovy express se hůř shání busy. (Jiná věc je 845 vezoucí R26 vs Elefant Praha-Beroun, rychlej bus může po dálnici, za Elefanta by bylo 6 kloubusu motajícich se údolím Berounky)
Spojení expressu by asi nebylo špatně, ale vešlo by se to k nástupištím?
NAD z Hranic až do Přerova je jen brzo ráno, to jsou noční zastavené provozy LiDr. Jinak od 6 do 20 hod je v úseku Hranice – Lipník.
Toulám se kolem Přerovky v Brně několikrát týdně už řadu let. Náklad jsem tam neviděl ani nepamatuji. Vzhledem k rychlosti vlaků na této trati jsou spoje R8 RJ poloprázdné. Mám ten pocit, že nepomohl ani blázinec na D1 před Brnem od severu. Jak chtějí do této beznadějně zastaralé a přetížené jednokolejky ještě něco přidat?
Tak již nyní se dá odhadnout, že konkurence Regiojetu na R8 je chiméra, neboť na trati budou několik let výluky kvůli zdvojkolejnění trati mezi Brnem a Přerovem.
Co se týče trati Praha – Přerov – Břeclav, tam by reálně konkurovali hlavně svým z části dotovaným spojům z Prahy do Olomouce a z Olomouce – do Břeclavi.
A Slováckým expresům.
Asi tak, to Brno – Bohumín je určitě nějaký nesmysl. Přijde mi, že ČD pouze naskočili na to, co tady každý rok předvádí LE a Regiojet, kdy návrh jízdního řádu zasypou vlaky, které reálně v nejbližších letech nevyjedou.
Spekulace: Chtějí se pojistit proti plácnutím ve smyslu „pro 1 rychlík za hodinu musí jedna kolej stačit“ a následnému zaříznutí stavby.
To asi ne, když už vyjely na 4. stavbu bagry.
Právě že chybí spojení Bohumín- Brno pro režijkáře a také slušná kvalita cestování. V dnešní době už ČD může nabídnout víc než RJ.
Režijkáři opravdu takový vlak hodně zaplatí a udělají z něj kasovní trhák:-))
Režimkáři nemají zakázaný vstup do RJ. Akorát musejí zaplatit
Cesty do zaměstnání si slušný člověk platí ze svého.
Konkurence vůči otřesné R8 je víc než žádoucí. Bohužel to vypadá že komerční linky ČD jsou jen stejné tlachaní jako u LE a RJ, hlavně aby se o nich psalo.
Trať se bude stavět v nové stopě, tak si myslím, že těch výluk moc nepřibyde oproti současnému stavu, snad jen kvůli snaze udržet tu starou trať v provozu, než se někdy v daleké budoucnosti zprovozní nová..