Kvůli nehodě pendolina odložily České dráhy vydání dluhopisů
Emise dluhopisů se přesouvá na podzim.
České dráhy přesouvají jednu ze svých klíčových transakcí až na podzim. Státní dopravce plánoval v červnu vydat dluhopisy ve výši 550 milionů eur (přes 13,5 miliardy korun), nakonec ale emisi odložil.
„K odložení emise došlo z důvodu červnové nehody vlaku pendolino ve stanici Bohumín. Při nehodě se střetl vlak pendolino ČD s posunovací lokomotivou společnosti ČD Cargo a došlo ke škodě velkého rozsahu na našem vlaku. České dráhy se proto rozhodly pozastavit emisi zelených bondů do doby, než celá událost bude řádně prodiskutovaná s investory,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Oznámení se objevilo i na londýnské burze.
„Ze strany investorů byl postup Českých drah přijat pozitivně a společnost poděkovala investorům za jejich projevený zájem o transakci,“ dodal Šťáhlavský. České dráhy se plánují vrátit k emisi v podzimních měsících, tedy po vyhodnocení dokumentů souvisejících s nehodou pendolina a po ukončení letních prázdnin na finančních trzích.
Splatnost dluhopisů za 400 milionů příští rok
České dráhy potřebují řádově miliardy korun získat do května příštího roku, kdy je splatnost dluhopisů z roku 2016. Dráhy na trhu poprvé nabídnou takzvané zelené bondy (ESG).
„Firma, která je vydává, musí prokázat, že má strategii udržitelnosti, chová se odpovědně k životnímu prostředí nebo třeba i k minoritám a ženám,“ řekl v květnu předseda představenstva Michal Krapinec. Očekávání budoucích držitelů těchto bondů ve věci udržitelnosti přitom hlídá banka. Dopravce očekává, že u zelených bondů dráhy dosáhnou na nižší úrok než u klasických „hnědých“. Nelze ale podle něj čekat, že by se kupon dostal níže než u předchozích emisí. Například zmíněnou emisi 400 milionů eur dráhy udaly v roce 2016 s úrokem 1,875 procenta.
Čisté zadlužení akciové společnosti České dráhy, tedy dluh minus peníze na účtech, činí aktuálně 31,67 miliardy korun. Poměr dluhu vůči hrubému provoznímu hospodářskému výsledku (EBITDA) je 5,5, což je podle Krapince „na zdravé úrovni“.
Vedle refinancování starých dluhopisů hodlají dráhy také investovat do vozového parku, v příštích deseti letech zhruba 100 miliard. „Zejména příští pětiletka bude investičně hodně náročná,“ doplnil šéf ČD.