České dráhy odhalily, za kolik koupily od Siemensu čtyřsystémový Vectron
Zhruba 70 milionů korun zaplatily České dráhy za deset let starou lokomotivu Siemens Vectron. Její nákup oznámily České dráhy minulý
Zhruba 70 milionů korun zaplatily České dráhy za deset let starou lokomotivu Siemens Vectron. Její nákup oznámily České dráhy minulý týden, dnes zveřejnily na svém profilu zadavatele i písemnou zprávu, ve které je kupní cena.
České dráhy lokomotivu koupily v takzvaném jednacím řízení bez uveřejnění, kupní cena je 2,6 milionu eur, tedy při současném kurzu 70,58 milionu korun. Cena zhruba odpovídá tomu, za kolik České dráhy loni koupily lokomotivy Siemens ES64U4, známé jako Taurus.
Vectron s označením 193 902 Siemens vyrobil už v roce 2010 a používal ho dosud jen pro testování. Lokomotiva je již z výroby vybavena palubní částí ETCS podle nejnovější specifikace Baseline 3.
Lokomotiva pro České dráhy má být využívána pro testování různých typů kolejových vozidel na zkušebním okruhu VUZ ve Velimi i pro běžný provoz dálkových vlaků. „Díky vysokému výkonu 6,4 MW, kterým lokomotivy Vectron disponují, je možné je používat ke zkouškám v tažném i brzdném módu, kdy slouží jako zátěž pro jiná kolejová vozidla,“ uvedl Siemens v tiskové zprávě. V obdobích, kdy nebude lokomotiva na okruhu plně vytížena, bude zařazována do běžného provozu v osobní dopravě Českých drah.
Pro České dráhy půjde o 33. interoperabilní lokomotivu ve flotile. „Pro testovací jízdy ji budeme pronajímat naší dceřiné společnosti VUZ. Půjde přibližně o 20 % kapacity. Zbývajících 80 % ale připadne na výkony realizované v čele našich vlaků po celé republice i v zahraničí, kde v současnosti jezdí pronajaté Vectrony nebo lokomotivy řad 380 a 1216,“ vysvětlil Michal Kraus, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro provoz.
Podle generálního ředitele VUZ Martina Bělčíka je lokomotiva čtyřsystémová, takže ji mohou na zkušebním okruhu využívat i při testování vozidel na napájení 1 500 V. „Pro rychlé testy na okruhu ve Velimi má zvýšenou maximální rychlost na 210 km/h a je vybavena nejvyšší úrovní zabezpečovače ETCS dle specifikace Baseline 3, což vyhovuje při testování systému ERTMS/ETCS,“ doplnil Bělčík.
Lokomotiva pro České dráhy byla vyrobena v závodě Siemens Mobility v Mnichově-Allachu a společnost ji doposud využívala při testování. Českým drahám bude lokomotiva předána do konce letošního roku. Kromě jednotného evropského vlakového zabezpečovače ETCS bude vybavena GSM-R a dálkovou diagnostikou. Lokomotiva disponuje jmenovitým trakčním výkonem 6 400 kW a nejvyšší provozní rychlostí 200 km/h. Vzhledem ke své modulární koncepci bude Českým drahám předána s vybavením pro provoz v České republice, Německu, Rakousku, Polsku, na Slovensku a v Maďarsku a může být dovybavena pakety pro provoz i v dalších zemích.