České dráhy objednaly 50 Vectronů pro rychlost 230 km/h
Lokomotiv Siemens Vectron pro České dráhy. Vizualizace: Siemens
České dráhy je nasadí na mezistátní spoje do Německa, Rakouska, na Slovensko a do Maďarska.
České dráhy je nasadí na mezistátní spoje do Německa, Rakouska, na Slovensko a do Maďarska.
230 km/h s lokomotivou 22,5 tuny na nápravu? No, neříkejte pak, že jsem vás před Brückenkompatibilität nevaroval.
Proč vlastně ČD trvají jako snad jediné v Evropě, ne-li na světě, na plnotučnou lokomotivou vedených vysokorychlostních vlacích?
Má nekdo info o výberku na lokomotivy na 200Km/h?.Díky
Hádám od boku. Vectron. Pro změnu
Viděl bych to na Simens Vectron nebo
Traxx MS3. Ale spíše ten Vectron
Na rozdíl od těch na 230 km/h o těhle ČD zatím žádnou vítěznou tiskovou zprávu nevydaly. Přitom v tender aréně jsou jako neukončené psané zatím obě. To je tak asi všechno, co se o tom dá zvnějšku říct.
Škoda že v článku není o kolik miliard ročně vzroste dotace pro ČD.
To není jestli. Ale o kolik, neboť dotační smlouvy vesměs jsou již uzavřeny. Na roky dopředu.
ČD nedostávají dotace
Dostávají
Lžeš nedostávají
A škoda opět o..
Naštěstí
Hloda ve mě jedno zamyšlení. 3 systémový vectron objednávání Maďaři za 4 MiO EUR. Kolik stojí 9 vozový Railjet ? Nebylo lepší objednat ICE 4, které je na 249( a bude na 265) km/h ? Finance budou asi podobne, Němci to zkouškou rozhodne lip jak Pendolina, linka Praha Hamburg by se mohla rozšířit o linku Praha Frankfurt ( přes Dresden a Lipsko). Jasné Skodovka chce montážní kšeft, ale to by se dalo osefovat a toto by v říši akceptovali rozhodne snadněji , než Stadler a Kiss, takže i business by byl na první nejdražší léta jednodušší
Z pohledu firmy CD je to nesmysl cv
A 90 až 95 procent ujetých vlkm jsou dotovaný zejmena českým min dopravy
Ice vesměs jezdi open access
To klidně můžou dokoupit, jakmile nějaká linka bude stabilně fungovat, a bude tím pádem zhruba jasné kolik vozů a tak. Ale začínat budoucí linku výběrem „na míru“ jednotky, kterou jinde skoro nevyužijete?
Ty loko potřebují i tak, holt jenom nevybrali o pár drobných levnější „na míru ořezanou“ loko na 200 příp. 160…
Hmm, takže nádherné, nadčasové a futuristické Taurusy nahradí na vlacích do Rakouska tyhle nejhnusnější mašiny, které za posledních dvacet let vznikly. To jsme to jako společnost dopracovali. Ano, na design to nejezdí, ale to neznamená, že se mi tato hranatá krabice s hnusnou maskou alá zahradní traktůrek musí líbit. Konkurence dělá mnohem vkusnější lokomotivy. Ale ne, ČD si musejí vybrat tento hnus od Siemensu. Ach jo.
Tak jako aprílový žert to docela pobavilo. Jo aha, vy to myslíte vážně?🤦🏼♂️
Smrtelně! Vám se fakt ten hnus Vectron líbí? To mi neříkejte ani jako aprílový žert. Takový humus museli v Siemensu vymýšlet fakt hodně dlouho, co?
Sice Větroň není laminátka ani krysa, ale pořád se mi líbí víc než Taurus.
Ona také laminátka, když potká na přejezdu kamion, bude vypadat podstatně jinak, než moderní lokomotiva.
Když jsem tu mašinu viděl prvně, tak se mi ten design také zrovna nezdál, ale teď můžu říct, že se mi líbí. Což se třeba o naší 380 říci nedá. Třeba současný design Stadleru je asi jinde, ale vyrábí něco takového co požadujeme?
Tak to je jasné, že se neshodneme, protože byť 380 také není žádnou krasavicí, rozhodně je pro mě milionkrát krásnější, než Vectron, který mi designově připomíná modernizovanou Krysu, která sama o sobě taky moc krásy nepobrala. I když, pořád hezčí Krysa, než Eso, což je jen hnusná ošklivá krabice bez nápadu. Proti němu je Vectron pořád designově povedenější, ale to není zrovna něco, čím by se měl chlubit 😉
Váš problém je, že svůj čistě subjektivní vkus prosazujete jako jediný správný a klíčový. Ne, je to váš vkus, jiní lidé mají jiný vkus, ne správnější nebo nesprávnější, jiný. Když se vám to nelíbí, vaše smůla, nic jiného to neznamená.
Kde JÁ, prosím pěkně, prosazuji svůj osobní vkus jako ten jediný správný? Ne, vážně, řekněte mi to, protože já to ve svých příspěvcích opravdu nevidím. Spíše to vidím v příspěvcích pana Zapy, který se naopak mě snaží vnutit design Vectronů jako něco moderního, což není. Má samozřejmě, stejně jako vy, právo, aby se mu líbil. Ale vnucovat mi ho jako něco moderního a převratného, čímž není, jak jsem ve svých příspěvcích dostatečně vyvrátil, na to tedy ani Zapa, ani vy, ani nikdo z těch anonymních mínuskářů právo nemá.
Vidíte, a mně se „pravoúhlé krabice“ stylu Eso líbí citelně víc než Krysa… když teda pominu nevhodnost plochého čela pro vyšší rychlosti.
Váš názor. Já za sebe jsem rád, že je tato krabicoidní designérská škola sedmdesátých a hlavně osmdesátých let, až na výjimky, minulostí a doufám, že se již nikdy ve velkém nevrátí.
Byl to spíš takový výstřelek komančské pavědy.
Důležitá je spolehlivost a servis… to Vectron má, takže asi tak.
Ale fuj, jakékoliv Taurusy které se čd dostanou do ruky jsem si poměrně jistý si nechají… ale ono jich jaksik není že? Takže se holt ve větším (ne příležitostný nákup) kupují to co se vyrábí.
Pro vás to znamená že na krasavce si počkáte když ho budete chtít vidět, a hnus (a to ještě poznamenejme že vkus je individuální věc) bude normálně jezdit okolo lidí které zajímá maximálně to jestli je loko nalakovaná a umytá…
To je právě to, že Taurusy ČD nepatří. Mají je jen pronajaté, tudíž je po tomto nákupu vrátí ÓBB a já tak za nimi budu moct jezdit akorát tak do toho Rakouska. Naštěstí čtyři ojeté Taurusy zůstanou a jezdí i na trati, kterou mám za oknem. Ale na jak dlouho? Upřímně doufám, že při příštím nákupu lokomotiv, na 200 km/h, se už koupí i něco hezčího, protože tam už je co vybírat. Třeba takový Traxx.
To jako u nás v Kocourkově a navíc z našich daní. Svršek na 160 a vlak na 250. To bude na přejezdu ve Studénce veselo!
Nevím jak u Vás v Kocourkově, ale v naší krásné zemi je ZATÍM maximální povolená rychlost 160 Km/h, což se snad bude brzy měnit k lepšímu. A který vlak je na 250 km/h, vážený pane, četl jste to vůbec? V článku je například uvedeno, že lokomotivy budou vyjíždět do zahraničí, kde svou vyšší rychlost využijí. Víte, u Vás v Kocourkově by se možná přepřahalo na hranicích, pak by vyšší konstrukční rychlost lokomotiv skutečně ZATÍM postrádala smysl, ale takové zbytečné přepřahy se již na moderní železnici dávno nepraktikují. Víte, vážený pane, u Vás v Kocourkově zřejmě žijete jen přítomností a podle… Číst vice »
Znáte to teď nemá cenu kupovat loko na 230, protože není trať, až se bude modernizovat, nebude mít smysl to dělat na víc jak 160, protože nemáme vlaky na víc……..
A kruh se uzavře 😁 někteří takhle bohužel uvažují
Ještě vsuvka do toho kruhu: A bude se nadávat, jak se tady jezdí pomalu.
To jsou typická drážní dogmata:
§1 Vždycky se to tak dělalo/Nikdy se to tak nedělalo…
Souhlas, a ještě bych poukázal na to jak je možné že si lidé běžně kupují OA na 190kmh i víc, když to nikde nevyužijí???
I ta Fabia má v některých motorizacích v techničáku 225 km/h.
Pro samotné Česko nám je aktuálně 230 km/h k ničemu.
Aktuálně jo, ale za 10 let to může být úplně jinak. 😀 A lokomotiva vydrží dost dlouho na to, aby se i tady těch 230km/h projela. Plánovat nákup lokomotiv jen na 200km/h (nebo 160, to je jedno) proto, že teď je situace taková, a nehledět do budoucnosti, je docela blbost. 🙂
10 let? To vypadá, že jste vypil celou flašku rumu nebo několik velkých piv, brzděte prosím.
Takže nakoupit lokomotivy na 160 km/h, za dva roky je vyhodit, nakoupit lokomotivy na 180 km/h, za 2 roky je vyhodit a nakoupit lokomotivy na 200 km/h, aby se projely Ejpovickým tunelem. Ale raději v Rokycanech přepřahat, aby se moc neošoupaly.
Vy máte taky dost. Nenavštěvujete náhodou stejné pohostinství?
Mě nejde o lokomotivy, prostě jen nevěřím, že do deseti let dojde tak k závratnému zlepšení tratí, jak říká pan alkoholik. Jinak nevím kde jste vzal v mém krátkém příspěvku nějakou kritiku těch lokomotiv, máte asi fantazii jako Jules Verne.
10 let je dost střízlivý odhad. Na první takový úsek pochopitelně.
Plzeň–Domažlice je skoro jistota na >160 ≤ 200 do roku 2030.
A jak to s tím souvisí?
Proč to musí být do deseti let? Lokomotivy začnou jezdit od roku 2026 a jejich životnost bude cca 30+ let
Takže někdy kolem roku 2035-2040, kdy by už snad něco z VRT mohlo být hotové, budou mašiny krásně zajeté..
Přesně. Budou těsně před první modernizací. Za dalších 25 let projdou druhou modernizací.
Co blázníte, ještě tu ani nejsou a využ víte že „nikdy“ nebudou potřeba tak rychlé… Neříkám kdyby se na tuto rychlost měly upgradovat všechny (osobní) loko co jich ČD má ale tuhletěch řádově 10%??
😀 ok
No a?
Ale už teď se to využije v zahraničí. A lokomotiva se pořizuje až na 50 let, takže až se takhle bude jezdit i u nás, budou tyhle Vectrony ještě mít spoustu let před sebou.
Čekám, že půlce své životnosti to u nás budou vozidla střední rychlosti a tenhle segment budou statečně držet.
Ale to přece známe a bylo to tak zcela správně. Řada ES 499.0 / 350. Konstrukčně na 200 km/h, převodem na 160 km/h, TBZ původně na 120 km/h do roku cca 1984, pak zvýšení na 140 km/h a někdy od roku 2000 teprve zvýšení na předpokládanou rychlost 160 km/h. Takže prvních 26 let lokomotivy nedokázaly využít svou rychlost, dalších 20 let jí využívají.
To jo, ale tyhle, nebo aspoň jejich velká část, využijí svou maximálku už „od prvního dne“, jen ne zatím na našem území. To je oproti gorilám dost rozdíl.
A není to lepší, než aby se koupily lokomotivy, co za pár let tu maximálku ani neudělají?
Které lokomotivy za pár let svou maximálku neudělají?
Auto máte také jen na 130 km/h, protože pro Česko je takové auto aktuálně k ničemu 🙂
a lokomitivy se, Tukane, porizuji na tento rok? nemyslis, ze tu budou s nama klidne jeste 20 let?
Pravděpodobně jste to nečetl. Ty mašiny jsou primárně pro mezistátní provoz.
S orientací pouze na Českou republiku se na železnici potýkáme dlouhodobě. Jsou to požadavky na nedodržování směrnic pro interoperabilitu, Drážní inspekce například totálně šílí z neexistence automatického stopu pod GSM-R, protože ho prostě v ČR chce a dopravci ví, že ho chtít nemůže. Naše kotlinka je tak malá, že jí od Děčína do Kútů přejedete pod 5 hodin. Na něčem takovém se nedá postavit ekonomika moderních strojů. A tak nyní máme 230 km/h v Rakousku a v Německu. V ČR sice dlouho nebude (minimálně 10 let), ale to není problém a já chválím dopravce ČD, že dovede koukat za hranice… Číst vice »
Kolik linek jezdí ČD v zahraničí na vlastní podnikatelské riziko? A jak se to do budoucna změní?
Tak vzhledem k tomu, že to GSRM je často jediné, co na té trati je. A nevím jaké náklady na gsmr stop jsou. A ETCS je v současné době scifi a za 20 M. Harmonogram.. atd. atd. Tak se nedivím. Že inspekce „Šílí“
Na šílení je trochu pozdě. Měli před půl stoletím prosadit místo ukazovátka zabezpečovač.
Pro Rakousko musí být 230 také k ničemu. I pro Švýcarsko 230, či kolik to tam mají nejvíc v těch tunelech a také VRT v malé Belgii je k ničemu. Ano, my primárně nepotřebujeme VRT, ale potřebujeme tři rychlé výjezdy z Prahy, něco u Brna, něco z Brna do Ostravy. A právě to, že se to udělá na rychlost 200 a více (podle potřeby kapacity individuálně) bude vedlejším produktem, vedlejší výhodou těch nových tratí. A bude pak na co navazovat v případě potřeby. Při vší vědomosti toho, že větroň jakožto univerzální mašina nebude ideální ani pro vozbu nákladních vlaků, ani… Číst vice »
Těch 200 je v poho . A co ten rakouský bAse tunel, není náhodou na 230-250 ?
Jinak to, že 230 je v malých zemích k ničemu, byla samozřejmě ironie. Ty mnou zmíněné země právě dokazují, že i v nich je to výhodná rychlost. Jen se to nesmí dělat jen kvůli té rychlosti, ale v kombinaci s dalšími užitky. U nás tedy především v souvislosti s řešením nedostatku kapacity.
Super tak ty můžou jezdit do Polska,tam mají tratě na 230km
V Polsku o žádné trati na 230 nevím že by byla ani že by se plánovala. CMK zatím vypadá, že zkysne na 200. Ale když počkáte do 2030, ty až těmhle vectronům bude tak 5 let, tak tam třeba bude Varšava – Vratislav na 350.
tyhle fabulace sotousu, kteri v polsku v zivote nebyli, jsou tragickou vypovedi o lidske blbosti.
Ale Poláci výrazně budují a modernizují svou železniční síť a řekl bych, že dneska i rychleji, než my a to i v přepočtu na rozlohu, nebo na obyvatele. Mají jednu obrovskou výhodu, skoro všude placka a k tomu vyšší koncentrace lidí do měst a aglomerací.
Není těch lokomotiv moc? Měli nakoupit část nějaké kissy.
Kuš
Je to trend, z části určitě časem vagony půjdou někam.. A co pak s tím.
Lokomotiva vždycky může tahat nákladní vlak. A ne, lokomotiva na poloviční rychlost opravdu nestojí polovinu.
S převodem na 230?
Proč ne? Taurusy nákladní vlaky tahají a mají tažnou sílu 300 kN.
Ani nevím, jestli budou mít Vectrony jiný převod nebo jen upravené měniče a další komponenty elektrické části. Ale ty, co jezdí jen 160 (ČD Cargo) mají to omezení jen softwarové.
A v čem je pak teda ta výhoda kupovat lokomotivu „certifikačně a softwarově“ omezenou na 160. Kdyby to tak bylo, tak si všichni koupí na 200 nebo 230 ne.
Hádám že bude o něco levnější registrace u úřadu.
Rozhodně se hodně ušetří při pravidelném servisu. A stačí také namontovat levnější podvozky.
Railjety a Railjety 9 nikam nepůjdou.
Pokud by k něčemu takovému došlo, tak se prodají. Mohou jezdit v celé střední Evropě, nic jim nebrání dojezdit v nákladní dopravě.
Buďme rádi, že už trh lokomotiv opustili ty zoufalé předsudky o pomáhání konkurenci…
No v momentě, kdy to budou prodávat zároveň všichni okolo, tak se mi nabízí otázka komu.. A převod na 230.. Otázka, zda není dražší údržba.
Jo. to je ten důvod proč Jančura kupoval loko na 160 a ne na 200 i když určitě mohl. Protože je nejspíš opravdu může prodat na Cargo.. A tam je asi větší trh. Ale na 230..
EMU se budou kupovat pak. Počítá se s víc než stovkou EMU400 na 25 kV~ pro Prahu a desítky EMU200/300/400/500 jinam mají vypsané tržní konzultace.
To ale rozhodně nejsou vozidla pro nasazení podobné jako u Vectrona 230 km/h 🙂
Rozhodně nejsou, u těch nepražských se počítá jen s 200 km/h max.
…čili je to spíš tak na Vysočiny (přes Nehvizdy) nebo Berounky (tunelem). Na expresy zdá se chtějí nechat mašiny.
Měl bych dva dotazy: 1) kolik bude stát Vectron na 230 km/hodinu? 2) jaká bude ekonomická návratnost? Na jedné straně mám radost, že ČD nakupuje techniku, na druhou stranu bych jako cestující uvítal vylepšení vlaků v rámci České republiky, který je na některých spojích stále hodně příšerný. Kupovat nové lokomotivy, které jezdí do zahraničí na cizí licenci a podnikatelské riziko a jejichž maximální využití bude v ČR omezené mi přijde jako zbytečné vyhazování peněz. Jinak řečeno, aby nedošlo k tomu, co na trase Praha – Ostrava, kdy jsem ČD nasazují čtyřsystémové pendolino s maximální rychlostí 230 km/hod a Regiojet s… Číst vice »
Nové lokomotivy a soupravy, které jsou objednané samozřejmě zlepší i cestování po ČR… Vždyť od nás vyjíždějí…
Když ve Škodovce stavěli řadu 350 s max. rychlostí 160 km/h, tak ji taky nebylo kde využít. A jak to přišlo k duhu, že už nejméně 20 roků tu rychlost využívají.
Vzhledem k přípravám úseků VRT by na to využití 230 km/h v ČR nemusely čekat dlouho. A přepřahat na hranicích, aby mašina nejezdila v cizině? To zdržení cestující rozhodně neocení.
A co rychlovlaky na rychlost 350 km/hod?
Ono jde také o to, aby ty náklady zaplatili zákazníci ve formě jízdného a nikoliv ČD ve formě ztráty z těchto vlaků.
Co je s vlaky na 350 km/h, ČD je koupily a neřekly nám o tom?
To byl návrh tuším Jančury, aby se dělala VRT na rychlost 350 km/hod. Bohužel dle aktuálních návrhů to vypadá, že rychlost 300 – 320 km/hod bude maximum a to jen v některých úsecích.
Tak rozdíl mezi 350 a 300-320 už není tak propastný…
Nicméně tam je času dost. Vysokorychlostní jednotky jsou výrobně zvládnuté v požadovaných systémech i zabezpečovačích. Jsou trvale mírně vyvíjené. Pro jeden rozjezd na 300 km/h, aby se mohl GŘ SŽ + ČD vyfotit u hypotetického rychlostníku v Nehvizech si stačí jednotku někde půjčit a pro větší efekt jí polepit logy ČD Národní dopravce 🙂
A tak by to bylo také správně. Po dokončení u Nehvizd by bylo předčasné mít nakoupenou flotilu na 320.
To nebyl žádný návrh boha Jančury, ale ministerstva dopravy kolem přelomu tisíciletí. Teď to vypadá tak, že konstrukčně budou tratě na 350 připravené, ale udělané (zatím) na 320, protože ekonomika a hluk a protože by to na požadované JD mělo stačit.
Takže navrhujete TEĎ místo těch loko raději rovnou koupit jednotky na 350kmh? Nebude tam řev ještě mnohem větší? Nebo snad navrhujete nekoupit nic?
Oni ty zahraniční expresy vyjedou z Prahy a první zastávku mají až za hranicema? Takhle chápu váš dotaz. Metropolitany to obsluhují z Prahy přes Kolín, Pardubice, Českou Třebovou, Brno a Břeclav (když není výluka jako teď..), to samé railjety do Rakouska. Na slovensko je to podobné – z ČT přes Zábřeh, Olomouc, Hranice na Moravě, Ostrava, Bohumín…. Jen do toho německa to je pouze Ustí a Děčín, ale i to jsou dvě zastávky v ČR. Tak jakápak obsluha cizích států?
A jak budou zvýšené servisní náklady na 230
Ještě nebyla zveřejněna ani cena za nákup. Nehledě k tomu, že Vectron ještě nemá typové schválení pro tuto rychlost.
Myslím, že v textu je napsáno, že v ceně je servis.
Na 15 let zahrnující všechno běžné, nezahrnující násilné poškození a vandalství.
Pendolíno byl bohužel politický projekt, tam určitá pravidla neplatí a ČD dle mého názoru udělaly to nejlepší, co udělat mohly. Nasadili tyto vlaky na nejvýnosnější linky, aby ztráta z jejich provozu byla co nejmenší. Navíc na rozdíl od ostatních provozovatelů dokázaly zvládnout údržbu naklápěcí techniky (byť nevím, za jaké peníze) a docela mě mrzí, že se u nás na straně dopravců a objednatelů nepokračovalo s rozšiřováním naklápěcí techniky typu „pětivozová regio jednotka s jedním vozem nízkopodlažním“, 200 km/h, 3 / 15 / 25 kV například pro tratě Linec – Praha – Ústí – Cheb, Cheb – Praha – Hradec Králové,… Číst vice »
Tohle někdo vyrábí? A za kolik by se to kupovalo?
Pěkně, a cena?
Není zveřejněna. Ale bude muset být zveřejněna a jakmile to bude, tak o tom jistě budeme informovat.
Nižší než byla v roce 2004 smluvní cena za 380. 🙂
To bylo 120 miliónů Kč/kus. No vzhledem k růstu cen kovů měď, hliník a práce, k tomu typové schvalování může být cena reálně vyšší, ale nominálně nikoliv. Mimochodem ČD Cargo a Regiojet nakupují traxxy MS3 s cenou okolo 100 miliónů Kč, belgické dráhy nakoupí traxxy s maximální rychlostí 200 km/hod s cenou 120 miliónů Kč.
Rozumím, a to si připomeňme že skutečná pak ještě byla citelně vyšší, mj. díky vysouděným penězům pro Schadewerke…
Kde je pan Král?
V blokaci, zase už jel ta svá moudra o českém průmyslu:-)
Zbytečné… evidentně mají někde hnízdo….
Říkalo se tomu VÚML
Výzkumný ústav moderních lokomotiv 😃
To je teda počteníčko! Dospělí chlapi se hádají o mašinkách jako malé děti! Já bych vás vrátil zpět do časů, kdy byla železnice spíše skanzenem! To by vás to nadávání přešlo.
tady se nikdo moc nehada, krome nejakeho pana lehce mimo realitu. takhle jednotne nadseni nad zpravou je tu k videni malokdy…
Hmm…nešlo by to udělat, že by ten skanzen putoval na export?
Tím by se kvalitní vozový park uvolnil pro R…
To by si ten skanzen/šrot musel chtít někdo koupit a jsem přesvědčen, že mezi zájemci budou jen a pouze vysoké pece.
Možná by to šlo sloučit – vysoké pece v zahraničí.
Na export ve smyslu linek jezdících do zahraničí… 😀
Skvělá práce, Siemens a ČD!
Až na ty displeje a levitující Ebulu.
Je ostuda kupovat lokomotivy v cizině, když je Československo vždy vyváželo do mnoha zemí. Za 30 let od sametového podvodu je zničený průmysl a pomalu se z nás stává rozvojová země
Je ostuda co ta Kyperská společnost před časem vyrobila.
I když podle „odborníků“ skoro dokonalý stroj.
Fakt jenom skoro.
A to ještě pozdě, bez razítek a za cenu „téměř“ lidovou…
No jo, jenže k tomu „sametovému podvodu“ došlo z velké části právě proto, že ten průmysl a ekonomika v tehdejší podobě už fakt nešly udržet. Nebyl to následek ale příčina.
Ten „zničený průmysl“ zajišťuje, že ČR má světově nejvyšší podíl průmyslu na HDP.
Je však otázka, zda je to něco, z čeho se radovat – z hlediska životního prostředí, dopravní zátěže, struktury pracovní síly.
A nakonec – i dnes je český železniční průmysl ve světě, s ohledem na velikost ČR, docela dobře vidět.
Má to sice i své stinné stránky, ale vyšším podíl průmyslu zajišťuje jakousi stabilitu – přece jen, vybavená fabrika s kvalifikovanými dělníky a zaběhnytým vývojem se přesune jinam hůř, než společnost obchodující s akciemi, právy na přednostní nákup něčeho a bůhvíčím jiným.
Takže já to hodnotím spíše kladně.
Já taky spíš kladně, ale nemám rád to hudrání, že by u nás mělo být průmyslu ještě víc, měl by vyrábět všechno, aby se nic nemuselo dovážet (my exportovat můžeme, to je v pořádku). To prostě už z geografických a demografických důvodů nejde.
Fňukání o soběstačnosti je celkově směšné. Takoví lidé by měli začít třeba tím, že by doma v komoře vynalezli a pak vyrobili mikroprocesor. Zkrátka, mnoho výrobků je dnes výsledkem takřka celoplanetárního úsilí.
Mě by se soběstačnost také líbila – ale v rámci EU. Například, kdyby se jedna ze 3-4 továren na špičkové mikroprocesory postavila „u nás“ ve střední Evropě, nejrozumnější kandidát je Německo. Tam se zatím zřejmě bude stavět aspoň továrna na „obyčejné“ mikroprocesory. Na druhou stranu, pokud se do EU podaří přijmout i Ukrajinu, budeme soběstační i v obilí.
Myslíte něco jako továrna na procesory AMD v Dráždanech? 🙂
Kde zijete. To uz davno neni Amd, a GF take neni v te same lize jako TSMC a Samsung.
Ta společnost obchodující s akciemi se může stěhovat obtížněji než fabrika. Stroje převezete jinam a nekvalifikovanou pracovní sílu k pásu najdete kdekoliv, špatně se stěhují lidi, kteří umí.
A vyváželo se na základě poptávky anebo na základě plnění plánů? Je otázka, jestli ty stroje byly konkurenceschopné.
Konkurenceschopné by byly možná tak jen v rámci RVHP, v pravém smyslu slova zcela vyloučeno.
Je ostuda, že s takovou tradicí už dnes neumíme vyrobět konkurenceschopnou dobrou lokomotivu. Ne to, že naše firmy takovou moderní a výhodnou lokomotivu chtějí a nerozhodují se podle národnostního klíče, to je naopak jedině dobře.
No pozor, škodovka by to možná uměla, ale asi nechce. Stejně jako nyní nechce vyrábět další 109E a nikde je nenabízí.
Neuměla. Nemá na to knowhow, a hlavně personální a vývojové kapacity. Vývoj takového produktu, pokud má být tak úspěšný jako Vectron, nebo Traxx, vyžaduje obrovskou armádu lidí a patřičné zázemí, které v Plzni rozhodně nemají. Ostatně i proto 109E vypadá, jak vypadá – na první pohled relativně slušné vozidlo, ale se spoustou nedodělků, které se ani po více jak 10 letech v provozu nedaří zcela odstranit (i díky tomu, že řada lidí, co na té loko dělali, už mezitím ze Škodovky odešla).
Kdo vás nakrmil těmi nesmysly? Naopak my dovážíme suroviny a surovinám blízké produkty z jiných rozvojových zemí, jako například ropu, plyn, ocel a hnojiva z Ruska.
Do mnoha zemí? Do kterých? Máte na mysli „spřátelené země RVHP“?
Rusko taky svoje letadla vyváželo do mnoha zemí ..přitom to byly šroty … aha… ono to totiž násilím cpali do zemí východního bloku.
Proč by to měla byt ostuda kupovat lokomotivy,které jsou schválene v celé evropě? Ty doby kdy Škoda Plzeň uměla lokomotivy jsou dávno pryč. Tak proč nesáhnout někam jinam….
Tak tak…a aspoň nebude problém s náhradními díly (380 je atyp, Vectronů jsou stovky)
No jo zlatí komunisti co ty Roberte…
Přeně tak, komunisti zlatý, doslova za všechny prachy. Tak doslova, jak jen to jde. 😀
Že by JZD slušovice zase začalo kopírovat kopírovat čipy Intel a kopírky od Xeroxu? Tesla
vyrábělakopírovala cívkáče Grundig, ale CD přehrávač byl na ni příliš i po 10 létech od uvedení standardu na trh.První CD přehrávač se na světovém trhu objevil v roce 1982. První Tesla v roce 1985, pravda v licenci.
A dostupnost onoho úspěchu ČS průmyslu byla taková, že jistý pán raději propašoval Grundig. Pašovaly se i kalkulačky, pořadník byl i na pračku.
No, vidět reálně po 85 roce CD přehrávač Tesla, to bylo jako vidět svatou krávu. A k tomu ta dostupnost AudioCD v socbloku!
Navíc to byl jen přeznačený Philips co v Tesle z dovezených částí smontovali.
Ten CD přehrávač od Tesly byl „zcela shodný“ s přehrávačem Phillips. To prosím psalo v 85 amatérské rádio, někde tu ten výtisk mám…
No však právě, licence je relativně běžný způsob jak si mnoho starostí ušetřit, a přitom přecejen vyrábět „doma“, něco co má společné díly (=levný servis) s něčím čeho se vyrábí stovky…
Takže, s kým se Škoda pokoušela dohodnout na licenční výrobě? Nebo byla spíš žhavá na to vyrobit svojský speciál, a zamknout si tak zákazníky ve své moci?
Z hlediska výrobce optimální, z hlediska zákazníka problém… jak se ostatně prokázalo.
Na druhou stranu je v ČR jiný průmysl a ten potřebuje pružnou s spolehlivou dopravu. Surovin, polotovarů, hotových výrobků i zaměstnanců. Ostuda by spíš byla to nezajistit.
Roberte, konečně se proberte!
bye-bye husak 🙂
ech, a kolik ze tech masin se prodalo mimo zeme rvhp? neni to necim podezrele? 🙂
Jojo…veškerá železniční produkce nynější Scheißewerke se uchytila jen na tehdy domácím trhu.
Je to zkrátka „nomen omen“ = Škoda peněz vyhozených z okna
Pane Roberte, nejste náhodou přímým potomkem pana Krále?
„…Československo vždy vyváželo do mnoha zemí…“
To bylo v systému, kdy někdo v Moskvě rozhodl, kdo bude v rámci soc. bloku (RVHP) jaké lokomotivy vyrábět, a ostatním určil, od koho je smějí kupovat.
Z tohoto schématu trošku vypadli Maďaři, kteří si svého času obstarali lokomotivy M61 jinde.
https://cs.wikipedia.org/wiki/NOHAB_AA16#/media/Soubor:M%C3%81V_M61.jpg
Nejsem si jist, jestli v tehdejší západní Evropě jezdila nějaká lokomotiva z Československa. Můžete mně ale opravit a takovou informaci sem doplnit.
Vysvětlení je jednoduché – lokomotivy řady 380.
A protože ani „Pantery“ nepatří mezi nejlepší, lze očekávat i jiného výrobce elektrických jednotek.
Za to si může nejmenovaná společnost sama.
Já jsem v šoku, když čtu komentáře. Šoutoštvo i modrá armáda už mentálně akceptovalo něco modernějšího než Bobinu nebo Peršing. Tolik pozitivních reakcí. 😉
P.S. než začnete prudce reagovat, to bylo jen takové poškádlení na téma „stejně není nad XX YY“. Holt po osahání si většina lidí zjistí, že moderní mašina nekouše a dokonce na ní něco může i být. Peace! 🙂 Jen tak dál.
ČD gratulace.
Ono to asi bude i tím, že Vectrona už každý zná a ví se, že ta lokomotiva napříč Evropou prostě spíš funguje než nefunguje. 🙂
Tak. Amen.
Jaké za chvíli? Zubař 69 už začal.
Jděte s tím do háje a kupte aspoň lokomotivu, která není vzhledově zastaralá.
A to je třeba jaká? Napište nám nějaké příklady, ať víme.
Za mne je úplně u zádele jak to vypadá, hlavně že je to funkční a spolehlivé. A zas tak „zastarale“ nevypadá bych řekl.
Ona byla vždycky hnusná, ale to při nákupu lokomotivy je zrovna vedlejší věc 🙂
Bez do prdele
Co je na Vectronu vzhledově zastaralého?
Už ho má vyfoceného, tak chce fotit něco jiného.
Muze si vyfotit gezicht Jirky Kocurka ne snad?
gesicht… 🙂
Mě by se líbil Stadler Bo´Bo´ MS, sezení uprostřed, výborná ergonomie. Bohužel není.
Na vzhled lokomotiva nejezdí…
U ní je spíš důležitější spolehlivost – což toto vozidlo splňuje obstojně.
Pokud se k tomu přidá i 90 nových strojů na Vmax 200 km/h, znamená to, že na úplně všech dálkových spojích (samozřejmě i těch vnitrostátních) budeme mít Vectron (pokud by Siemens vyhrál i podruhé)? Nebo to nepokryje všechno?
Podle nějaké tiskovky měli 300 lokomotiv různých typů. Pokud vezmeme to co máme: 20x 380; 6?x 1216 a něco dalšího, tak prakticky půlka vozového loko parku bude v novotě a to nepočítám nové jednotky.
Na jižní Moravě a jižních Čechách vytlačí velkou většinu plecháčů přichod Regiopanterů
Jistě – z nesmyslného spojení lokomotivy a vagónů se přejde na logičtější jednotky…
To by bylo šikovné – byl by unifikovaný park a tím i hypotetická poptávka po náhradních dílech (ale i zaškolování).
Uprimne bych byl radši aby tu nedominoval jen jeden typ loko, Ikdyz pravda je nejspolehlivější
ČD nejspíše odkoupí i ty vectrony co má teď v pronajmu od té slovenské firmy
Nikdy nevíme kdy bude mít siemens výpadek dílu proto je lepší budovat flotilu alespoň na dvou typech
Taky to tak vesměs bude – Vectroni, hádám že tu 90ti kusovou sérii vyhraje taky Siemens, je tam pár Taurusů. Pak je to hromada Es a Peršingů. Otázka, co bude se Zátopkama… Zbytek má, pokud se nepletu, konečnou
Já bych řekl nanejvýš na dvou… ono u starých stejně budou ještě další typy, takže opravdu víc než dva je na vraždu.
Tak to se může nový pan generální hned pochlubit prvním úspěchem…
Ten jo. Tohle jde za Krausem.
Nebylo to vypsaný už dávno před volbama šaškárny?
Čekal jsem, že sarkasmus část čtenářů vůbec nepochopí 😂
To je opravdu kolosální úspěch! Pět dní před nástupem do funkce!!!
Ukažte mi někoho, komu se tak rychle udělat něco podobného.
🙂
Je to vůbec zajímavé. Starý generál fuč, nový ještě není, nejvhodnější doba na podepsání? Možná jediná?
A jaká bude teda cena?
Podstatně nižší než u 380.
To by byla u čehokoliv ne? 😀
Kromě jaderné elektrárny.
V přepočtu na kilogram nebo kW myslím, že vede Skoda 109E nade Temelínem.
Pokud to počítáte takhle, tak je větrná elektrárna myslím neporazitelná.
Kilogram Jawy 350 za kilogram kubánských pomerančů, to se to prodávalo!
To nám ovšem ještě bylo vzájemné rady.
380ka něco produkuje? Pokud to chcete počítat takto, je absolutně nejvýhodnější teplovzdušné topidlo/ventilátor, nějaké 2kW pod tisícovku 🙂
Když ČD opět svévolně zadrží platby a k tomu si dají do smlouvy rozhodčí doložku, tak cena může být i vyšší, stačí jen chtít.
Opakovat stejný trik dvakrát? Nevím nevím…
Nevím, k čemu jich budou mít 50 a na 230..
No když si spočítáte všechny směry a počet spojů tak jich 50 není zas až tak moc. A dají se využít i u nás, kdyby náhodou měly stát, tak co, pojedou max 160/185 no…
Většinu životnosti budou využívány na tratích, kde tu rychlost využijí. Při troše štěstí občas i v ČR.
Jo, zejména v údolí Orlice nebo Svitavy, tam ta rychlost stoupne závratně.
jo! za stanici praha liben zacina udoli orlice, ktere konci pred ceskou trebovou a na nej plynule navazuje udoli svitavy, ktere vede od ostravy do brna. 230 je tim padem zcela zbytecna, stacil by pielstick.
Tak proč ne rovnou i Jirenský potok nebo Vejmola?
musi to byt hluboke udoli s mnoha oblouky, jako trat z prahy vedouci polabim…
První úseky VRT by mohly být do deseti let v ČR v provozu, takže i u nás budou jezdit těch 230. Přitom tou dobou budou spíše na začátku své životnosti.
Na VRT snad nebudou jezdit Vectrony na 230, ale jednotky na 300+, ne?
Na VRT bude jezdit několik vrstev vlaků o různých rychlostech, na webu SprŽel je to popsáno.
Jednotky na 300+ nemá ekonomický smysl pořizovat, dokud nebude hotová celá páteřní trasa Praha-Brno . A to je poněkud v nedohlednu.
Ze začátku? Pochybuju že by se to ladilo aby trať u jednotky byly přesně ve stejnou dobu. Takže si i tam zajezdí, o to bych se nebál (leda o to jestli bude kudy). A nezapomínat na to že i na VRT bude nižší vrstva někde okolo 200kmh…
vole vmax persanu kdyz byli novi byla taky na siti csd dost scifi.
lokomotiva se kupuje na 50 let a ne podle pocitu nejakeho opravdoveho blba…
Dočkají se novejch lokomotiv i na Slovensku?
Ano, mezi vyjmenovanými zeměmi (viz článek) je i Slovensko.
U ZSSK?
Proč u ZSSK? Dotaz byl na Slovensko.
U národného dopravcu. Jezdit na nekódované trati bez ETCS je opravdu bezva. Nejvíce za mlhy.
Ano, ty Vectrony budou u národního dopravce 🙂
Díky za obohacující informaci. Mlhy byly, jsou a budou.
Na nekódované trati bez ETCS se jezdí normálně.Třeba v Polsku.
ZSSK ale Vectrony provozuje.
Sice není schválená, ale dodávka prvních kusů je až za necelé 4 roky, takže to je dost času na všechna razítka. Nepojede nejaká s Comfortjetem za Budapešt do Szegedu a Bělehradu, když se tam ta trat rekonstruuje a kus už je na 200Km/h?
Proč ne rovnou do Athén?
do ploce.
Jako jeden spoj denně nebo ve 2h taktu?
Jeden denně/v noci by za mne stačil. Kdysi už cosi takového jezdilo. Nebo si to s něčím pletu?
Řekl bych, že doba náhodných spojů 1x denně už pominula. On přestup není zase taková věda (pokud tedy nejde o primátorku Brna, ta přestoupit ve Wien Hbf neumí, a proto radši vymýšlí přímý vlak na Schwechat, ale to je zase jiný příběh).
Mě ty náhodné spoje 1 denně vyhovují. Např. Ostrava – Gdaňsk využívám pravidelně.
A co 1x nočně?
To byla legendární Avala, ale ta jezdila přes Kelebiu.
Nemají Srbsko, budou A01.
Některé z nich A01 nebudou.
Aproč až do Srbska, když těch 230 využijí i na KoramlBahn?
fixace na ty nejzoufalejsi „slovanske bratry“ typu rusove a srbove je v nasem state zrejme neznicitelna.
a nevim uplne presne, co kdo chce v takove dire jako belehrad vlastne delat.
marceli, vime, ze jses to ty!
Prečo zrovna cez Szeged do Belehradu, keď sa môže ísť priamo cez Kiskőrös, Kelebiu a Suboticu.
Jak by se takový Vectron s EC dostal po nezadrátované trati ze Segedína do Srbska?
O kolik by mohl být jeden 230km/h Vectron z této zakázky dražší v porovnání se zakázkou pro MÁV-Start na 200 km/h? Tam měl Siemens údajně nabídnout dvousystémovou lokomotivu za 3,49 milionů eur a třísystémovou za 4,066 milionů eur.
V každém případě přinejmenším na trať Berlín – Hamburk potřebují ČD těch 230 km/h, aby odolaly konkurenci. I v Rakousku to pak rozšíří možnosti, těch úseků tam není málo.
A co bude s 90 lokomotivami na Vmax 200 km/h?
Kolik provozuje ČD el. lokomotiv a kolik je třeba vyměnit?
To je důvod 90 kusů.
Rozumím tomu jako řečnické otázce volající po brzkém podepsání i té devadesátky. Kolik mašin je ale potřeba vyměnit je jiná, ovšem velmi zajímavá otázka.
Tím myslím, kolik dalších mašin asi ČD plánuje nebo potřebuje vyměnit za mašiny, a kolik jich chce zaměnit za EMU.
s emu se nejak v dalkovce podezrele otali…
(a to neni rozhodne volani po dalsich interhruzach z plzne)
Aktuálně probíhají předběžné tržní konzultace k pořízení EMU pro meziregionální dopravu.
https://tenderarena.cz/dodavatel/seznam-profilu-zadavatelu/detail/Z0003016/zakazka/486661
Na našich tratích vypadá rychlostní profil jako pěkné cimbuří, na tyto tratě se hodí spíše lehké jednotky než lokomotivy. Nehledě na spotřebu elektrické energie, která je, jak ukazuje srovnání WestBahn vs RailJet, úplně někde jinde. Pořád nevím, proč se ČD rozhodly jít tímto směrem.
Používat souběžně elektrické jednotky a vlaky dopravované rychlými elektrickými lokomotivami se snad nijak nevylučuje. Tohle není pravá VRT na 350 km/h. Spíš by mně zajímalo, jak bude řešen pohon dvojkolí s ohledem na svršek při jízdě nad 200 km/h. Jen tak ze zvědavosti, ty roky strávené v depu prostě nejdou zapomenout.
Prototypový Vectron na 230 km/h podle všeho má plně odpružený pohon dvojkolí.
Co, prosím, myslíte tím prototypovým vectronem na 230 km/h? Já jsem viděl jen fotky zkušebního 193.780 a to patrně mělo klasickej RHA. Navíc to tedy byla (nezanedbatelně lehčí) AC verze. Ale samozřejmě nevylučuju, že existuje nějakej jinej prototyp verze MS s plně odpruženým pohonem. To už ostatně i Bolek v Dědictví povídal cosi o tom, že když člověk něco neviděl, tak to neznamená, že to neexistuje… ;o)
Bolek byl konkrétnější. 🙂
Já nemluvím o VRT jednotkách, ale o jednotkách do 250km/h, jako například Stadler EC250 (Giruno) nebo Alstom ETR 610. Neříkám, že se to vylučuje, jen nechápu, proč zvolili tento model, jaký je benefit používání lokomotivy s netrakční jednotkou oproti trakční jednotce. Trakční jednotka má prokazatelně nižší spotřebu, méně opotřebovává koleje, má lepší dynamické vlastnosti. Jediné co mě napadá je, že je lokomotiva lépe nahraditelná a není tak třeba držet navíc několik jednotek.
Osobně si myslím, že je uvažována i pro soupravy s variabilním počtem různých vozů. Jasně, dají se spojovat i jednotky a denně se to děje, ale neobsazené stanoviště – kabiny jsou mrtvý prostor. 2 jednotky = 3 prázdné kabiny, 3 jednotky….Pohon rozdělený do více podvozků jednotky má své výhody, adheze je sviňa. Na druhou stranu dynamika Vectrona není to nejhorší, co jsem kdy viděl. Určitě je toho ke zvážení mnoho více. Tak či onak je Vectron přínos pro spolehlivost provozu.
Jednotky (snad) taky budou:
https://tenderarena.cz/dodavatel/seznam-profilu-zadavatelu/detail/Z0003016/zakazka/486661
Plně souhlasím 👍 V době velmi dobře koncipovatelných ucelených jednotek nevidím pražádný důvod tak sveřepě trvat na netrakčních jednotkách s loko. Nevýhody převažují nad výhodami. To je technický, emočně strohý fakt.
Železobetonové pražce B70 používané na německých tratích vyhovují provozu rychlostí 230 km/h při 22,5 tunách na nápravu. Železobetonové pražce B91S a B91T vyhovují pro provoz rychlostí 220 km/h při nápravové hmotnosti 22,5 tuny na nápravu.
Možná kverulantska otázka, ale kde všude mimo Rakouska umožňuje správce infrastruktury rychlost 230 km/h při 22,5 t má nápravu?
Německo na trati Berlín – Hamburk.
Upozorňuji, že jsem na tohle úplně blbý, ale stejně se zeptám, třeba mi to někdo vysvětlí… Co má společného rychlost s hmotností na nápravu? Jako že když jede rychleji, tak ty koleje víc opotřebovává? Jak to? Při vyšší rychlosti by to mělo opotřebovávat spíš méně, když na „opotřebovávaném místě“ je při té rychlosti kratší dobu… Nebo?
Při stejné hmotnosti lokomotivy čím rychleji jedete, tím větší síly na kolej působí. Čili tím „hlubší vryp“ zanecháte. Počet otočení hoblujících kol je při různých rychlostech stejný, zato síla stoupá se druhou mocninou.
Vodorovné síly jsou jiné, vyšší, především v obloucích. A kolo se chová jako gyroskop, čím rychleji se točí, tím větí síla je potřeba, aby se osa otáčení změnila.
Je potřeba se také ptát, kde to bude pravděpodobně schváleno po dobu životnosti těch mašin.
No to je právě na tom to úplně nejzajímavější, protože podle platných TSI INF (*) jsou všechny tratě nad V = 200 km/h zařazeny do kategorií buď P2 nebo P1, kde je minimální parametr „hmotnost na nápravu“ 20, resp. 17 tun (resp. 21,5 a 22.5 tu u vozidel dle definic v dodatku K) s tím, že fyzicky samozřejmě může být dostupná/zřízena i vyšší hodnota dle rozhodnutí IM, což je třeba případ Německa, kde to P1 a P2 má pořád 22,5 t na nápravu, takže Vectron/Taurus s Railjetem bez problémů projedou. (*): https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/HTML/?uri=CELEX:02014R1299-20190616&from=EN#tocId43 Ale třeba VRT-ky v ČR se mají jako… Číst vice »
No konečně, to to trvalo.
Ukázka pro ČDC, jak objednávat lokomotivy: 50 : 5-3-4-2 a taky 10-10.
Woooooooooooou!
No, tak snad bude mít vectron MS odpružený převodovky, jinak jsme mohli koupit ruský tanky.
Kde by elektrická lokomotiva vzala převodovku?
Ještě jsem sice neviděl 780 na vlastní Auge (očekávám, že se to změní letos v září, víme proč 🤗🤩) ale cca 4 roky zpět prezentoval Siemens prezentaci, kde řešení vizualizoval. Oproti současnému řešení jsem si všimll plně odpružené převodovky, jiné brzdové kotouče a dutý hřídel. Prumer zustane 1250. Co jezdí nyní aktualne žel nevím… 🤷
Hon na 1216 končí?
S ohledem na potřebu rychlých lokomotiv si myslím že nekončí. Pokud bude dobrá cena a ETCS…
Dobrá práce. Ale Vecron na 230 pokud vím zatím stále není schválen. A docela by mně zajímalo co na to správci infrastruktury, protože lokomotiva s 22,5 tunami na nápravu jedoucí 230 km/h musí dávat traťovému svršku pěkně zabrat.
Ten svršek musí být o trošku lepší, než na 171.
171 v úseku právě rozkopaném nebo ten zbytek? 😂
…tak to nepochybně dává, obzvlášť pokud na verzi pro 230 km/h zůstane původní pohon (jakože z fotek té zkušební 193.780 to tak vypadalo). Ale to přeci nemusí dopravce v našich podmínkách vůbec zajímat. Související vícenáklady na údržbu infrastruktury zatáhne daňový poplatník prostřednictvím správce infrastruktury…
Já to myslel spíš tak, jestli infrastrukturníci tu jízdu 230 km/h budou na své infrastruktuře tolerovat, nebo bez ohledu na technické specifikace stanoví na svých tratích max 200 km/h a nazdar.
To asi záleží na podmínkách konkrétního infrastrukturníka, co si stanoví za podmínky přístupu na síť. A že třeba DB Netz v tomhle bývá dosti kreativní (vizte třeba Brückenkompatibilität)…
Prekvapilo ma, Traxy na 160 majú tlapový pohon. To až Vektron na 200 km/h má plne odpružený motor? Veď to mali aj laminátky na 110 km/h v 60.rokoch. Aj keď asynchrónny motor je dosť ľahší ako sériový js.
I Vectron na V = 200 km/h má „tlapáky“…jediné co za něco opravdu stojí je HAB (= třeba řada 1216 OBB, = vedlejší brzdová hřídel s kotouči) a pak IGA (= řada 101 DB) – všechno ostatní je „nepřiznaný omyl“:-))))
Tou IGA u 101 jste mě dostal… Ověřoval jsem „na místě“ a máte pravdu.
Nicméně 193 nemá tlapáky. Řešení odpovídá našim Škoda podvozkům 2. Generace. Motor je pevně v rámu, převodovka pevně na nápravě. Pohyblivý prvek u 193 je dutý pastorek převodovky a lamelová spojka skrze něj.
Gratulace Siemensu!
Ale stejně – to by snad ani nebyly ČD, kdyby kupovaly něco, co už existuje a je to schválený. Když kupovaly od ŠT 380, byla v době podpisu smlouvy jen na papíře. Když už kupují od Siemensu, tak to aspoň zatím není pro požadovanou rychlost schváleno… :o)
No, a která lokomotiva je t.č. schválená na 230?
…no právě že žádná. Myšleno aktuálně dostupná na trhu jako nová…
A proč se v Evropě objednávají baterkový, vodíkový apod, když není nic běžnýho k dispozici?
V domnění příznivějších následků na „životní prostředí“ 🎪
hurááá