egoe-plus
Dopravci Železnice

České dráhy i během nákazy obhájily rating dva stupně od spekulativního pásma

Logo České dráhy, Národní dopravce. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Logo České dráhy, Národní dopravce. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Rating má vliv na to, na jaké úroky se mohou České dráhy s dluhy přes 30 miliard korun dostat.

Dobrá zpráva pro České dráhy aktuálně přišla od společnosti Moody’s. Dráhy obhájily rating na úrovni Baa2, tedy dva stupně od spekulativního pásma. Rating má stabilní výhled. Dráhy hodnocení zveřejnily na twitteru a svých stránkách.

Analytici ve zprávě, která byla zveřejněna dnes, zmiňují silnou pozici Českých drah na trhu, dobrou předvídatelnost tržeb díky uzavřeným dlouhodobým smlouvám s objednateli veřejné dopravy i nastavená opatření firmy, která mají za cíl snížit dopady pandemie koronaviru.

„I přes složitou situaci, způsobenou pandemií, jsme obhájili rating. To je jasný signál pro investory a zároveň zpětná vazba pro management společnosti. Je to potvrzení mandátu ze strany věřitelů, mandátu na implementaci nevyhnutelných změn pro budoucnost národního dopravce,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Ivan Bednárik.

České dráhy se na stupeň Baa2 dostaly v roce 2016, v letech 2014 a 2015 byly na okraji spekulativního pásma s ratingem Baa3. Rating má vliv na to, na jaké úroky se mohou České dráhy s dluhy kolem 40 miliard korun dostat.

Odebírat
Upozornit na
guest
23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Axel

Tak snad si „echtovní“ železničáři konečně uvědomí baťovské: „náš zákazník, náš pán“… Po té ostudné/idiotské myšlence stávkovat proti zákazníkovi svého zaměstnavatele (=chystaná, naštěstí na poslední chvíli odvolaná, stávka železničářů proti cestujícím/Jihomoravskému kraji na jižní Moravě) … Stačí se podívat jaké mraky automobilů ucpávají parkoviště na okrajích regionálních center… Kdo si může dovolit jezdit sám automobilem, to je ideální potencionální zákazník železnic či jiné veřejné hromadné dopravy…. Neboť takový relativně movitý řidič je: a) dost pohodlný, aby hledal alternativu až zakážou/zdraží parkování na okrajích jednotlivých měst v regionech b) dost „prachatý“, aby platil vyšší jízdné (za +- službu dopravy podobnou jako… Číst vice »

Jan Pytela

Chtěl bych slyšet, jak v Moody’s vysvětlovali angažmá pana Nebeského ve vedení firmy :))

Gwann

taková chyba se stává maximálně jednou za 10let?

Bob

Baa rozhodně moc dobrý rating není! Pro financující banky to už znamená 100% rizikovou váhu, takže jim sice ještě půjčí, ale nechají si to náležitě zaplatit.

Gwann

počkejte, co to vykladate? jaká 100% riziková váha? já u sebe konverzni tabulku na pd nemám, ale tohle je furt investment grade, sice ne úplně ideální, ale default ani high risk to není.

pd 100% ma defaulted exposure, 150% pak věci buď moc velké nebo zopravkovane z méně než 20%.

Gwann

už jsem se podíval, jde o rizikovou váhu v STA aproach. ale to není nic zavadneho, tohle je zcela normální stav, drtivá většina klientů je v této části – nemá sníženou váhu. nevím, kde děláte, ale není úplně běžně v CR mít bankovní financování na firmách s A ratingem atp

Bob

Ano, článek 122 nařízení 575/2013. V ČR není běžné, že firmy mají externí hodnocení, ale v zahraničí by podobné státem vlastněné firmy jistě dosáhly na rizikovou váhu jen 50%. Takže pro české banky jsou ČD normální, ale pro západoevropské banky jsou prostě rizikové a kapitálově drahé.

medical_examiner

Hmm, jak vlastně dopadl Jančurák?
Víte to někdo?

Gwann

tak rozhodně skvělá zpráva pro ČD.
asi to nebude taková černá díra, jak tu někteří hateři opakovaně tvrdí.

osobně se těším na výkazy RJ/SA.
kterážto skupina je protizákonně nedodává do sbírky listin IR už celkem dlouho – poslední jsou 2018 a někde i 2017
což je porušením zákona

Gajda

No, obhájily, ale s Baa2 jim nikdo nepůjčí za 1,9% a je otázka, jestli při té zadluženosti je důvod k oslavám. Je to pozitivnější, než kdyby se jim zhoršil, ale skákat radostí na místě není.

Gwann

když by se spočítal rating RJ podle stejných pravidel, tak je to nejspíš B2 nebo tak něco.

ano, měly by se dráhy snažit zlepšit rating a hlavně obhájit výkony, ale toto je dobrý začátek

Gajda

No, když RJ začínal na kolejích, půjčoval si za velmi nizounkej úrok. Autobusy má pořád s úrokem blížící se hezkýmu úsměvu a ty banky se nějak ne a ne bát. A to je narozdíl od ČD soukromník, za kterej by to v nejhorším nezatáhl stát. Kdyby na tom byly ČD úplně stejně, ale jejich 100% vlastník nebyl stát, nedostaly by se na to Baa2 ani náhodou.

medical_examiner

Jojo…to asi taky nebude žádný zázrak…

Jakub

Tak snad si to ty něteré hlavy na krajských úřadech a minusterstvu dopravy uvědomí.

Leinad

Co? Že konkurence zítra zkrachuje?

MartinS.

Myslím, že i ve slovenštině končí 3. pád podstatných (vlastních) jmen mužského rodu na „i“. To by asi absolvent gymnázia měl vědět. Navíc, když řídí firmu s 23 tisíci zaměstnanci, obratem těsně pod 40 mld. Kč a vyjadřuje se veřejně.
Samozřejmě na tom, že obhajoba ratingu ČD pomůže, to nic nemění.

T_D

Myslim, ze pan Bednarik nekde zminoval, ze je dyslektik. Ale kde, to si fakt nepamatuju.

Tomas

Dislexie je „problém“ se čtením.

Asi máte na mysli dysgrafii, že?

Frantík

Spíš se překlepne a už si to nezvládne zkontrolovat

Honza

Kolegové na tom asi tvrdě makalY 😉

Facepalm

Aspoň je vidět, že si to píše sám.

Palecek.M

Tak na GR bylo vzdy dost chlapcu s tvrdym…

medical_examiner

To nevadí…na MD je dost natvrdlých…