lot
Dopravci Železnice Železniční průmysl

České dráhy musí definitivně zaplatit pokutu za první nákup RegioPanterů

RegioPanter mezi Ústím nad Labem a Děčínem. Foto: České dráhy
RegioPanter mezi Ústím nad Labem a Děčínem. Foto: České dráhy

České dráhy definitivně prohrály spor s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) o zaplacení pokuty za chyby při soutěži na nákup patnácti nových elektrických jednotek RegioPanter. Pokutu 200 tisíc korun za zvýhodnění Škody Transportation již dopravce zaplatil.

Konec sporu vyplývá z nově zveřejněné výroční zprávy ÚOHS. Jde o zakázku, kterou začaly České dráhy soutěžit v roce 2010 v éře, kdy dopravce vedl Petr Žaluda. Šlo o úplně první nákup elektrických jednotek RegioPanter, Škoda je v době soutěže ještě neměla ani vyvinuté. V této zakázce jich dodala nakonec celkem patnáct. Zatímco stížnosti konkurence například na nezvyklou šířku dveří ÚOHS odmítl, pět let po vypsání soutěže začal řešit u stejné zakázky jiný problém: dodatek ke smlouvě.

České dráhy dodatkem umožnily vyhnout se sankcím za pozdní dodání. Podle původní smlouvy se termínem dodání považovalo předání již schválených jednotek. Škoda je sice dodala včas, ale neschválené. Podle původní smlouvy tak měla zaplatit pokutu. České dráhy ale usoudily, že když jezdí ve zkušebním provozu s cestujícími neschválené, újma nenastala a dodatkem Škodu povinnosti zbavila.

Takový postup se ale nelíbil nejen ÚOHS, ale ani auditním orgánům rozdělujícím evropské dotace. Velká část RegioPanterů byla pořízena s evropskou dotací, Českým drahám stále hrozí, že je budou muset vracet. Řízení ale není ukončeno. Auditní orgán ministerstva financí už dříve rozhodl, že České dráhy by podle vyměřených korekcí měly vrátit 588 milionů korun.

„Pokud zadavatel po uzavření smlouvy na předmětnou veřejnou zakázku uzavře dodatek, který se dotýká termínu dodání a případné sankce v podobě smluvní pokuty při nedodání sjednaného plnění, pak se jedná o změnu podstatnou, která je způsobilá ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky. Dodavatelé totiž zvažují svoji účast v zadávacím řízení a upravují podobu svých nabídek právě na základě zadávací dokumentace a jakoukoliv její budoucí změnu nemohou dopředu předvídat,“ uvedl ÚOHS ve své argumentaci. Jinými slovy, kdyby konkurenti Škody věděli, že se mohli pokutě vyhnout i při pozdním dodání, do soutěže by se přihlásili.

Spor několik let zaměstnával soudy. Krajský soud nejprve verdikt ÚOHS zrušil, nakonec dal ale za pravdu ÚOHS Nejvyšší správní soud.

„Proti rozhodnutí nebyl přípustný žádný řádný opravný prostředek, takže je rozhodnutí konečné, ač se s jeho závěry neztotožňujeme,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

71 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan

Je to vidět i navysledku, jeden z nejhorších vlaku. 30 let starý vlak z Německa je lepší, než nový z ČR.

Přemek

Tak nevím. To, že UOHS kope za EU a ne za ČR, je jasné. To, že si tamní strážci hospodářské soutěže často přiohnou skutečnost tak, aby vyhověla jejich názoru a rozhodnutí, je také jasné. Kdo ale za to může? Nejsme to my, mlčící většina, která trpí i to, že UOHS povoluje fúze ve prospěch společností v daňových rájích a oslabuje tak veřejné příjmy? ČD pouze v době krize podpořily domácího výrobce a dodavatele, což tehdy dělal každý. UOHS zjevně potřebuje nové koště, ale ještě to neví. Snad jim to budu mít příležitost sdělit.

Gajda

Ale mohli to udělat za cenu ztráty výhodnější konkurence, kterou eliminovali, čímž vznikla škoda firmě v majetku státu, která by se měla chovat učebnicově jako řádný hospodář. A taky to mohlo být za nějakou výhodu pro vrcholné představitele, což taky rozhodně není dobře. A pokud by se takhle chovali všichni, neměli bysme co a kam vyvážet a naše úroveň by byla za balkánem.

dada

rafaj? ten kope jen sam za sebe…

Kirak

Furt jenom lézt do prdele západu… K tomu abyš šel nakupovat do obchodu tak taky budu muset dělat hospodářskou soutěž. Nejdřiv lezeme do prdele Moskvě, teď Bruselu a Washingtonu… Nemůžeme být konečně konečně soběstačný stát. Tak si prostě vybrali Škodovku no a co ať se Siemens a debil co si potřebuje nahrabat neposere.

Vbb

A ty si „hospodářskou soutěž“ neděláš, když jdeš kupovat rohlíky (rum, televizi, auto, barák)?
Koupíš všecko v prvním obchodě (u prvního dodavatele), i když je to o půlku dražší než ve vedlejším?

Kirak

Klidně jo, protože třeba Lidl mi absolutně nevyhovuje tak radši chodím do Billy i když je to tam dražší. Stát by měl být rád že se podporuje jeho průmysl a rozhodně ne trestat za to někoho pokutou. Jasně že si vybírám kde co koupím to ale nemění nic na tom že si jako nemůžou vybírat ostatní ? Regio přece tak nedělalo žádnou žádnou soutěž na vagony tady si jen potřebuje někdo nahrabat.

dada

ona skodovka je statni?

Vbb

Regio přece tak nedělalo žádnou žádnou soutěž na vagony
Myslíš?

Jiří Kocurek

Jo a pak ti obchod pošle dopis, že změnili záruční podmínky a ty už záruku uplatnit nemůžeš a odstoupit už taky ne.

A dodržování zákonů ČR? Je to Škodovka, ať si soud nasere, nebudeš přece lozit do prdele Bruselu a Washingtonu, když se ti po 5.000 km rozsype motor.

Kirak

Uveďte příklad kdy se po 5ti tisících km rozsypal motor

dada

chceme dotace, musime lizt do prdele, ktera je vyplaci. za druhe, CD jsou statni podnik a musi respektovat pravidla, ktery si „stat“ vymyslel. ani vosington, brusel ani moskva s tim nema nic spolecnyho.

Y.K.

To chápete špatně. ČD neutrácí své peníze, utrácí peníze cizích a to se to pak snadno rozhazuje. Proto se to musí kvalitně soutěžit. Takže nejdete do krámu za sebe, jdete nakoupit, co já vím, třeba sekačku sousedovi, koupíte nějaký šunt za trojnásobnou cenu, protože vám majitel firmy dal všimné pro váš osobní prospěch (a na úkor souseda). Takže dostanete striktní pravidla (cena, parametry) a co do nich propadne, to koupíte, ne podle své libovůle.

Pečlivý pozorovatel

ČD je akciová společnost a utrácí své peníze 😀

Pečlivá paměť

Takže ČD najednou nejsou „složka státu“? ale, ale, to jsou změny, tak to se pak ČD, a.s. musí chovat tak aby maximalizovala zisk, který pak odvede svým akcionářům na dividendách.

Pečlivý pozorovatel

Milá paměti já vždy tvrdil, že ČD je státní ale byl jsem neustále osočován že to není státní podnik a že já nejsem státní zaměstnanec. Že ČD jsou akciovka jako každá jina. Tak jsem na zkoušku zkusil použít ten názor druhých. A ejhle najednou jsou ČD státní 😀. Tak by všichni měli mít také stálé názory. Ne takové jak se jim to hodí. Jsem rád že jsem měl pravdu a že jsem zaměstnancem státního podniku 😀.

Y.K.

Úplně zbytečně to kroutíte. Jde prostě o to, že tam není jediný člověk, který by něco OSOBNĚ tratil pokud špatně hospodaří. Akcionářem je stát a to není osoba, dohlíží na to politici, není tam žádný prvek přirozeně nutící k co nejlepšímu hospodaření, vše jsou to jen placené funkce.

Y.K.

Ten kdo to objednává ve výběrovém neutrácí své peníze a ani ti co to řídí tam nevložili žádné své peníze, ani dozorčí rada do toho nedala ani korunu (právě naopak). Takže transparentní nakupování je bezpodmínečně nutné.

BoH

Na vztah mezi ČD a Škodou je sranda se dívat (i když je to spíše k pláči). ČD protěžují Škodu, jak jen mohou, naoplátku za to musí platit pokuty a ještě jim Škoda dodá nejdražší lokomotivy.

Pečlivý pozorovatel

No 200 tisíc je spíše taková symbolická minipokutička. ČD by to měly předepsat k náhradě tomu kdo nese za tu chybu odpovědnost. A ten asi pravděpodobně dostal od Škody víc tak to zvládne 😀.

Přemek

Pečliví pozorovatelé si jistě všímají externích vlivů. Pravda, taková globální finanční krize je vliv téměř nepostřehnutelný… Omlouvám se, ale nesoudíte podle sebe?

Pečlivý pozorovatel

Panu Přemkovi zjevně uniká, co to je ironie, ani ten smajlík mu to nenaznačil.

Vbb

Škoda jim nejdražší lokomotivy nedodala, to si jen ČD neplacením a blbou rozhodčí doložkou samy a dobrovolně zvýšily cenu.

BoH

Nooo, rozumný dodavatel by nikdy na takové oškubání zákazníka nepřistoupil. Respektive rozumný zákazník by s takovým dodavatelem již nikdy žádnou smlouvu neuzavřel.

Přemek

Ach jo, ŠT tehdy potřeboval akaždou korunu a pánové z vrcholu si to jistě mezi sebou domluvili i bez korupce, která je mezi politiky (omluva výjimkám potvrzujícím pravidlo) normálem.

Y.K.

Něco si domluvit je stále korupce. Něco si můžou domluvit, když utrácí své vlastní peníze, jinak nikdy.

Vbb

Rozumný dodavatel bude riskovat žalobu svých akcionářů na nehospodárný postup? Se proberte, světu vládnou peníze a akcionáři na podobné „rozumné postupy“ nepřistoupí, protože jde o jejich prachy.

BoH

Samozřejmě. Akcionář chce trvalý zisk, nikoliv jednou oškubat svého největšího zákazníka a pak mít kulový. Promiňte, ale Váš sobecký přístup v řízení podniků je již dávno překonaný 🙂

Vbb

Akcionář, zvlášť pokud se orientuje v současné tržní situaci, vidí, že Škodovka už moc díru do světa s lokomotivami neudělá, tak zcela samozřejmě preferuje jistý zisk z pokuty před zcela hypotetickou další zakázkou. A protože Škodovka „vyhrála“ pantery, tak akcionář vidí, že udělal dobře a žádné kulové se nekoná. Sobecké to z vašeho pohledu být může, ale kdybyste tam měl peníze vy, asi byste konal stejně.
Bohužel, trh není charita.

Krušnohorec

Nejsou ta výběrová řešení fetišem? Na Švestkové dráze žádné výběrko neproběhlo (ani nemohlo) a motoráky tam jezdí perfektně zrekonstruované. Na dalších tratích se „soutěžilo“ (tržní konzultace) a z Bíliny do UL přes Úpořiny jezdí ušmudlané motoráky Regiojet UK.
P.S. Pokud potřebuji řemeslníka zajímám se o to zda umí, nikoliv zda je nejlevnější.

Kubrt

Vysokou kvalitu můžete dosáhnout i prostřednictvím VŘ – jednak už při VŘ musíte nadefinovat požadovanou službu a pak ve smlouvě (její parametry jsou známy už uchazenčům v rámci VŘ) si dohodnete požadavky a sankce. To, že někde jezdí ušmudlané vlaky vzešlé z VŘ, jde na vrub objednavatele (a můžou za tím být různé pohnutky), nikoliv na to, že dopravce vzešel z VŘ.

Přemek

Chtěl jsem to napsat, podepisuji to Vaše.

ABC

ČD zprivatizovat a bude po problému s výběrky

Pečlivý pozorovatel

A kdo by to asi koupil? Krachující LE, nebo snad stejným potížím se blížící RJ 😀.

ABC

Kdo by to asi koupil? To tedy nemáte o svém chlebodárci valné mínění 🙂 Já myslel že o tak kvalitního dopravce se solventní zájemci poperou.

Pečlivý pozorovatel

To jsi mě právě špatně pochopil. Ta otázka, kdo by to koupil byla myšlena tak, že by na to jen málokdo měl dost peněz 😀

ABC

tak to jo – muzeální hodnota se dneska cení 🙂

X 1

Žijeme v globalizovaném světě. Kdo by to koupil, může být klidně z státní firma z Číny, investiční fond z USA, oligarcha z Ruska nebo neznámý bezdomovec ze Smíchova.

jerys

RJ rozhodně před krachem není,tak nešiřte fámy!

Pečlivý pozorovatel

Povíme si po švestkách, jak zde řada diskutujících s oblibou píše 😀.

Kirak

Nenene za jeden půlrok prodělal asi miliardu a půl ještě než přišly slevy.

Kirak

Kdo by to koupil ? Sanozřejmě že Číňani. Stěma privatizacema můžete jít tak akorát doprdele. To jak kdyby jste chtěli zprivatizovat svůj barák

Kubrt

Jám mám privátní barák; co tam máš dál?

Přemek

I s odpovědností za jeho stav a za všechny externality?

Přemek

Chcete koupit? Chtít neznamená moci, že? S výběrky je problém všude tam, kde je poctivost a vědomosti již na posledním místě. Vlastnictví vůbec nerozhoduje.

Vbb

Na švestkové dráze výběrko samozřejmě proběhlo, jenomže interně v AŽD (nebo si myslíte, že někdo v AŽD řekl „koupíme motoráky za jakoukoliv cenu a od kohokoliv“ a regiosprintery byly první, co ten někdo uviděl první, když se ráno probudil?)

Jiří Kocurek

Ona totiž spousta lidí žije v představě, že když si vybírají pračku, tak to není výběrové řízení, ikdyž volí z 5 značek. Nemuseli přece nic vypisovat.
Jenže už jim nedochází, že spousta věcí se takto pořídit nedá. Který obchod má na skladě most od pěti výrobců, kupte a osaďte?
A pak je tady sebeklam: Když oni o tom nevědí, tak to neexistuje. Pak jsou z toho také výroky, jako „Až dojde ropa, tak budete oprašovat motoráčky“ No co, motoráček nikdy na benzínce nepotkali, takže ropu neoptřebuje.

Vbb

Asi tak, „Vašu pi*u jsem taky neviděl a přesto věřím, že existuje“.

pleticha

Ano, výborná hláška, mělo se vyrobit víc 471. Lepené čelo bez deformačních prvků, nesplňující ISO. Díky bohu, že se jich neudělalo více. Dnes jsou na konstrukce kabin úplně jiné požadavky a současné 471 jsou časovaná bomba při střetech na PZZ.

MKi

Ale nepovidejte. Vaše ISO normy si můžete, víte co. Co mi pomůže kabina dle ISO při střetu s náklaďákem plným plechů jako třeba ve Studénce ? Nijak. Protože z kabiny 471 se dá utéci, ale z normované kabiny 380 blbě.

Pečlivý pozorovatel

V normované kabině ISO by se ti při tom střetu právě nemělo nic stát. No já tomu také moc nevěřím, ale je na to konstruována. Když vyjedeš v poctivých 150-160 z oblouku třeba v Uhersku a na přejezdu bude ten kamion, myslím že nebudeš mít čas se ani zvednout ze sedačky a budeš rád za tu kabinu ISO.

pleticha

Nesmysl, stačí se podívat na konstrukce kabin panterů. 471 je pojízdný hrob. Děkujme bohu, že jich není víc.
Z 440 se samo neutíká, není třeba.

Jiří Kocurek

Škoda 120 má taky deformační zónu až po motor, tak o co jde, ne? Na nějaké hvězdičky kašlat. Jenže… provozujte s tím taxislužbu.

Anonym

Tohle není normální, jestli to dobře chápu tak výsledkem toho všeho mělo být, že se právně zneplatní dodatek ke smlouvě a Škoda zaplatí smluvní pokutu. A vzhledem k tomu, že ty vlaky už jezdily a dodatečně schválily, tak bych to neřešil vůbec.

Přemek

Máte pravdu. Proto je potřeba zásadní změn a systému.

pleticha

Jasně, 2010 neměla škoda ani vývoj a záhy 440 postavila…Jenže takový vývoj od papíru po první kus trvá řadu let, ne pár měsíců. To je zase žvást!
To by mě zajímalo, kdyby to nebyla Škoda, kdo by jiný zakázku mohl dostat, buďte rádi, že se podporuje alespoň částečně naše ekonomika. To zase řeší v Praze, aneb bez Prahy by bylo lépe. V této republice se vždy najde pár dementů, kteří se na tomto přiživují.

Nekdo

Tak tugle zakazky by Stadler, Bombardier, CRRC nebo Strojvagonmash nikdy dostat nemohli, pan pleticha vi nejlepe!

pleticha

Ty jsi s s nimi mluvil, že? Když víš, že by je vyrobily ve stejném termínu jako Škoda 440.

Honza D.

Pane „pleticho“, dobře tu Prahu haníte. Fakt dobře. Ovšem nevím jestli je tato kritika namístě, neboť ÚOHS i Nejvyšší správní soud sídlí v Brně a dá se tedy očekávat, že nejvíce zaměstnanců budou mít tyto orgány právě z Brna. A teď nevím co bych Vám měl doporučit…

Kirak

Což o to dementi nejsou jen z Prahy to zase šíříte nesmysl vy. Samozřejmě že na tom chce někdo nahrabat protože proč by nemohl si prostě vybrat toho kdo mu to vyrobí to by tady teda demokracie moc nebyla aby někdo měl dostat pokutu za to že si neudělá soutěž to je přece nesmysl. Samozřejmě že je tady toto ve prospěch s největší pravděpodobností Siemensu nebo někdo potřebuje pozemek za 200 tisíc. Kdyby stát nebyl idiot tak podporuje vlastní průmysl. Samozřejmě tohle si vymyslel někdo jiný a o to větší pravděpodobnost že si někdo chce nahrabat. Ale samozřejmě nemůže obviňovat

Jiří Kocurek

Kdyby stát nebyl idiot, tak nechá jezdit nechválené vlaky s lidma… zkušební rovoz po 10 létech prodloužíme…

Honza D.

Kirak: Sorry, ale pleticha ve svém křižáckém tažení proti Praze a vlastně všemu pražském si elegantně naběhnul na vidle, žádné nesmysly nešířím. Jo, a ty vidle si fakt zaslouží. 😃

Jerry

Už dávno se mnelo objednat 100-150 panteru ať je čím jezdit..pak tady budou plky já vím ale podporujeme české dělníky ..

Georg

tady budou plky ze panter je kram…

Jan Sova

už dávno se mělo objednat 100-150 dvojpodlažních jednotek obdoby „Elefant“ ať je čím jezdit a neplní se koridory 3 (slovy tři) bd..-vagony s kapacitou „jedna tlustá paní a její taška“….

Jerry

Příspěvek smazán pro vysoký počet vulgárních slov

Robert

A taky jsme měli výuku češtiny.

noerf

Jerry: elektrické lokomotivy vyrábí Škoda, dieslové CZ Loko (+ přestavby elektrická i dieslové).. Problém je, že dnes díky dotačním titulům, státním firmám a daným zákonům jsou výběrové řízení složité a konkrétní rozhodnutí o pochybení se ukáže třeba za 10 let (v tomoto případě 9 let). Druhou věcí je, že soukromí dopravci v tomto mají výhodu, že si mohou domluvit počet, vybavení i cenu de požadavků a ušetří poměrně významné náklady. Ono jestliže nakupujete například nové lokomotivy a provozní, technický a ekonomický ředitel na výběru dle technických i ekonomických parametrů, připraví smlouvu, podnikový právník zkontroluje, tak se bavíme o významně nižší… Číst vice »

Jiří Kocurek

To by mě zajímalo, který soukromý dopravce uzavře smlouvu na vozidla, do data 1.1.20xx mají být dodána a schválena. A potom půl roku před dodáním zruší dodatkem smluvní penále za pozdní dodání „papírů“. Protože když to nebude schválené 1.1.20xx, tak to nemusí být schválené ani 9.9.20xx, ale ani o 5 roků později. Obzvlášť u Škodovky, jak známo. A provozujete neschválené vozidlo.
S osobním autem by si to skoro nikdo nelajznul, koupit si nové, které ještě nemá homologaci.

dada

Skoda vyrabi elektricke lokomotivy? myslim, ze by to chtelo minuly cas.

Kirak

Ale jo teď vyrábí pushpull soupravy s mašinkami pro Německo ale teď už jsou adi vyrobené.