Dopravci Železnice Železniční průmysl

ČD uspěly u soudu kvůli žralokům a panterům, verdikt může odvrátit hrozbu vracení dotací

RegioShark od výrobce Pesa Bydgoszcz. Autor: České dráhy
RegioShark od výrobce Pesa Bydgoszcz. Autor: České dráhy

České dráhy dosáhly u Krajského soudu v Brně vítězství ve sporu s antimonopolním úřadem o zdánlivě malou pokutu 200 tisíc korun. Verdikt ale může mít pozitivní dopad na státního dopravce v případě hrozby vracení evropských dotací na nákup nových vlaků v hodnotě stovek milionů korun.

Krajský soud během několika týdnů dvakrát zrušil rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), v kterém pokutoval České dráhy za to, že změnily podmínky smlouvy s výrobci vozidel. Šlo o zakázku na dodávku motorových jednotek Pesa RegioShark a elektrických jednotek RegioPanter od Škody Transportation. Na verdikt upozornila ČTK

České dráhy musely zaplatit pokutu 200 tisíc korun za to, že dodatkem změnily smlouvu s výrobci tak, že nepožadovaly smluvní pokutu za pozdní dodání. České dráhy argumentovaly tím, že vlaky jezdily včas, jen neměly formálně razítko schválení a jezdily ve zkušebním provozu.

Předseda ÚOHS v rozhodnutí uvedl, že nastala podstatná změna smlouvy a postup zadavatele mohl ovlivnit výrazně výběr nejvhodnější nabídky. Právě krátké dodací lhůty v minulosti řadu zájemců v soutěžích Českých drah odrazovaly a byly jedním z důvodů, proč například u elektrických jednotek podávala nabídku jen Škoda Transportation.

Zatímco podle kupní smlouvy vybraného uchazeče stíhala povinnost hradit smluvní pokutu bezvýjimečně, jestliže se tento ocitl v prodlení s dodávkou poptávané motorové jednotky, podle dodatku č. 4 nemusel za určité situace zadavateli smluvní pokutu platit, byť se nacházel v prodlení. Úřad tudíž konstatuje, že zadavatel, s odkazem na shora nastíněné skutečnosti, uzavřením dodatku č. 4 připustil změnu práv a povinností vyplývajících z kupní smlouvy, přičemž takovou změnu smlouvy je třeba vzhledem k okolnostem třeba považovat za změnu podstatnou,“ uvedl ÚOHS v rozhodnutí.

Krajský soud před dvěma týdny zrušil v podobném případě pokutu 200 tisíc korun za nákup elektrických jednotek RegioPanter.

Mluvčí Českých drah Radek Joklík uvedl, že v případě RegioPanterů už ÚOHS pokutu vrátil. „Oba případy jsou v zásadě totožné, došlo ke zrušení rozhodnutí ÚOHS ze strany soudu proto, že rozhodnutí trpělo takovými vadami, že bylo nepřezkoumatelné,“ vysvětlil Joklík. 

Pro České dráhy jde o klíčové rozhodnutí z jiného důvodu. Téměř shodný argument jako ÚOHS použily regionální rady operačních programů, z kterých se nákupy těchto vlaků v minulosti financovaly. Po Českých drahách proto požadují vrácení dotací. Spor se vleče už několik let, řeší ho Auditní orgán ministerstva financí. České dráhy by podle vyměřených korekcí měly vrátit 588 milionů korun.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Zdeněk Hynek
Host
Zdeněk Hynek

Pokud zadavateli nevadilo, že schválení smí být později než fyzické dodání vlaků, měl to uvést v zadávací dokumentaci. Pokud ČD nebudou muset dotaci vrátit, pak předpokládám, že auditnímu orgánu nebude vadit změna termínů plnění po výběru dodavatele ani u ostatních projektů. Důležité je také to, kdy přešly vlaky do majetku zadavatele, což článek neuvádí, ale auditory to bude zajímat.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Těch žraloků je poslední dobou ve zprávách nějak hodně ….

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Ale české učitelky se nějak vytratily (aspoň o těch roztrhaných a sežraných nikdo nepíše) …