České dráhy mohou proti rychlíkům RegioJetu nasadit komerční spoje, rozhodl úřad

RegioJet a jeho první rychlík na lince R8 z Brna do Bohumína. Foto: Květoslav HavlíkRegioJet a jeho první rychlík na lince R8 z Brna do Bohumína. Foto: Květoslav Havlík

Plány Českých drah se týkají i linek, kde by částečně konkurovaly svým vlakům.

96 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vojtech

Zrychlení trati dává smysl pouze pokud dane rychlosti dosahuji také vlaky. Smlouva má Regiojetu, pokud dobře hledám, končit v roce 27. Doufám tedy, že nová smlouva už bude vyžadovat lokomotivy a vozy s Vmax 200 km/h.

:-)

A co třeba komerční spoj Praha – Kolín – HB – Žďár – Brno? Tam by v některé časy spoj navíc dával smysl, obsazenost některých odpoledních spojů je otřesná

Leinad

Jsem proti. Paragrafování autobusů i schvalování komerce na dráze je trochu proti smyslu trhu.
Ať místo paragrafování jezdí po kraji tak dobrý IDS, že málokoho napadne jet soukromníkem.
Na dráze ať se draží sloty.

Gajda

Takže komerční vlak na R8 proti vlakům objednanejch státem je hospodářsky vyváženej. Ale malinkej autobus Arrivy z Olomouce do Brna by znamenal obří riziko a proto má v jízdním řádu paragrafů jako sbírka zákonů. To zní vskutku rozumně. Doufám, že Arriva chytne svojí šanci a přes toto do toho začne intenzivně rýt.

Verrr2

Klidně ať arriva zavede expres bus do Ostravy. Jen to uvítám 🙂

Petr_jkl

Kde na ty nové vlaky vezmou ČD vozy?
Už tak některé rychlíky (například R12) těžce retro, nejsou schopní dodržovat řazení na vlacích, nahrazují vozy béčky a ještě si vymýšlí nové vlaky komerčním způsobem? Nedává mi to smysl

Pavel Vavříček

Pokud Arriva převezme Západní Expresy, tak by tam mohly ty soupravy InterJet

Maces

Jestli si ČD myslí, že si lidé připlatí 50% aby jeli modrým vlakem, tak hodně štěstí.

Roman

ČD mají mnohdy lepší vozy jak RegioJet

Luboš Beneš

A mnohdy také ne.

Verrr2

A levnější jízdné

***** Petr

Rozhodně režijní 🙂

Verrr2

I to normální a to nemluvím o věrnostních programech pro stálé zákazníky. Do toho RJ nedospěl

***** Petr

V těch se nevyzná průvodčí ani pokladní 🙂 A ještě losy na cestu

Dan

Mnohdy se jízdné RJ na trase Brno – Ostrava ve standardu blíží ceně OneTicketu, tak nevím kam dál by cena až měla stoupat.

Michal Jungwirth

Rád si připlatím a dokonce jsem dal ČD přednost před konkurencí,i když bylo nutné hodinu čekat

Názorcestujícího

Dobrý den, víte jak vypadá současné komerční podnikání Českých Drah? Je to velká katastrofa. Všechno co jezdí na Ostravu stojí za velké hovn* SC Pendolino – dnes totálně zdegradovaný produkt, dříve byl člověk zvyklý na určitý takt a nasazení Pendolin dnes pomalu neexistuje EC/IC jezdí v řazení, že se někdo ráno probudí a vlastně nevíte co k nástupišti dojede a teď bude tam jídelní vůz? nebude? bude vůz otočený tak nebo tak? to se u Pendolina nikdy nestalo. Čekárny ČD Lounge skoro všude zavřené nebo se do nich neinvestuje a tak dále a dále Jestli toto je KOMERČNÍ podnikání Českých… Číst vice »

vlachjan

ČD Lounge by skutečně potřebovaly výrazný refresh a rozšíření, současný stav je tristní.

Gajda

Ono by stačilo, kdyby za provar ručilo představenstvo a pak si ho v rámci hmotné zodpovědnosti zaplatilo 🙂

vlachjan

Jančura je podnikatel. Cílem podnikání je vytvořit zisk. Vše, co Jančura dělá, dělá za účelem dosažení tohoto cíle.

***** Petr

Jančura určitě za toto nebrečí a naopak by za mě mohl podle podobných not vyrazit na Budějovice či Plzeň. Navíc CD komerci umí. Minimalne prodělat 😭

tarten

Jo, ta linka na ČB a Linec je extrémně lukrativní. 😀

***** Petr

Zřejmě si vytváříš svůj imaginární svět. Já o Linci vůbec nic nepsal ale dříve chtěl jezdit Krumlov a Plzeň mu za horší infra kolejí bus klapal a vlak by mohl. Přesto to byl jen příklad. Může, a nejen on, odkudkoli kamkoli. A to je hodně dobrá zpráva. Navíc v podání ČD nebyla před dvaceti lety lukrativní ani Ostrava. Byly dotace /vlastně doplatek ztráty plus přiměřený zisk/ a fůra breku. Dnes bez dotací, za nižší cenu při vyšších nákladech a vydělávají. Na M*gr.Pavla . Jančura s kvalitou klesnul, ale napsat , že mu nešlo o lidi je směšné. Oni ti lidi… Číst vice »

Pedro72

Řekl bych, že R8 se na tomto seznamu ocitlo coby fíkový list. Vždyť tam by se vlezly jen čtyři vlaky denně a ještě navíc mimo špičku. Takže jen chtějí ukázat těm, co preferují modrou, že na ně tak úplně nezapomněli a hlavně že jdou proti žlutým. Že by to mohli nejlíp ukázat na souběžné R12 nasazením slušných vagonů, to je ani nenapadne. Tam dojíždějí vybydlené B249, AB349 (to je opravdu první třída hodná roku ´25 :-O ) a když je opravdu svátek, tak Bee273 (které mimochodem jezdily na R8 před 15 lety a od té doby se na ně nesáhlo).… Číst vice »

Ketchup1970

Víte ona ta peřina je fakt hodně krátká a dokud se nedodají nové soupravy a vagony tak ještě budeme muset díky Taťkovi pravicovému VK a jeho pokračovatelům strpět Béčka a jejich první rekonstrukce v provozu. Co někde vezmete jinde bude chybět, komu zůstzane černý petr? A ještě nám hapruje dodání zpět opravených Bmz z ZOSek .

Pedro72

Jazyk vašeho kmene neovládám, takže netuším, co tu píšete.

Verrr2

O to, aby si trochu civilizovaně spojily 2 největší města na moravě. Dnes jediný způsob přepravy na úrovni je auto.

NightmareFreddy

No ale bez nové tratě to civilizované nebude. A pokud si matně vzpomínám, před pár lety na R8 jezdily B + Bee273, takže o nějakém kultivovaném cestování nemohla být řeč. A nemyslím si, že jen Ostrava – Brno si zaslouží slušné vozy, ale také Olomouc – Brno. Jediné, co Pedro nenapsal správně, tak je vozový park. Základem R12 jsou B (pravda), ale k tomu Bdtee. Vůz na úrovni 21. století to není, ale alespoň má zásuvky (1/3 vozu) a většinou dobře fungující wi-fi. Dále by měl být v základu ABpee, ale je pravda, že tak v polovině případů není a… Číst vice »

Verrr2

Doporučuju se podívat jak nektere vozy na R8 dnes vypadají, hlavně ty reko lehátka. Oproti nim byly Bee zlaté. A posilove vozy jsou pro RJ sprosté slovo.
R12 má vozový park všelijaký to s vámi souhlasím. Stát na linky na Moravě z vysoka kašle. Nicméně R12 má autobusovou alternativu na slušné úrovni. R8 autobusou konkurenci bohužel nemá.

NightmareFreddy

Bohužel nemohu srovnávat, jak přesně ty vozy vypadaly dříve a jak nyní. Jen jsem chtěl poukázat, že sláva to nebyla nikdy. Kvalitní vozy se cpou tam, kde je kvalitní infrastruktura. A ta tady prostě není a ještě nějakou dobu nebude (nevěřím, že se postaví ta trať dříve než za 10 let). Co se týče té alternativy, tak je pravda, že autobusové spojení je lepší z Olomouce.

Verrr2

Že to nebyla sláva nikdy v tom se shodneme. Nicméně tehdy mel vlak v silne dny 9 vozu a jel tak plný, že se i stálo. Dnes má max 6 vozů a jste rád, když neni vymistenkováno. A za ČD ty soupravy byly aspoň čisté a v Bee se dalo na stolku dobře pracovat na PC. To v dnesni R8 moc nejde…

vlachjan

Mě spíš přijde zajmavý zájem o linku Praha – Olomouc – Břeclav, zejména ve světle nedávného oznámení leoexpresu o instalaci střídaviny do jeho souprav. Jakožto pravidelný cestujcí na Zlínsko bych ale hodinový takt v gesci ČD velmi ocenil. Pokud by tyto vlaky nestavěly u každé vrby jako slovácký expres, tak bych je i preferoval.

Karel M

Já myslím, že zrovna vámi poptáváné spoje, by bylo zbytečné hlcení koridoru. Spojů v úseku Praha – Olomouc je vyložený přehršel. Jedině, že by byl vámi poptávaný spoj zaveden zrušením jiného.

Verrr2

Omezit přemnožené vlaky na Ostravu 🙂

hroch.obojzivelny

Proč stát objednává (tj. z našich peněz dotuje) dopravu na trasách, na kterých se vyplatí jezdit komerčně?

Mates

A jak by si bez objednávky štátu zabezpečil takú linku Budapešť – Bratislava – Praha/Bohumín-Varšava? Alebo Praha – Žilina atď?

Stráťa

Autobusy nebo letadly.
Pokud vlak nedokáže sám sebe zaplatit ani na lince spojující 3 hlavní města kousek od sebe tak je na kolejích něco hodně špatně.

Matěj

Linky Praha – Žilina / Krakov / Varšava jsou v úseku Praha – Ostrava bez objednávky. A existují. Poroto není důvod, proč by byl nemohl u vlaků Praha – Vídeň / Bratislava vyjmut z objednávky úsek Praha – Břeclav.

vladki

A ten zahraniční úsek je komerce nebo objednávka od sousedního státu? (Resp. Tam už to není vlak ČD ale pkp/zssk/obb?

Henry

A v dnešní době taky MAV Maďarské železnice.

danaceks

To ještě buďte rád, že žijete v Česku. Soutěže na tak velké soubory včetně mezinárodních tras jsou vzácností – ve všech okolních státech dálkovou dopravu jednoduše přímým zadáním dostane národní dopravce (ÖBB, DB Fernverkehr, PKP Intercity, ZSSK) a cena se prakticky neřeší…

Plecháč

Akorát teda DB má dálkovou dopravu čistě na komerční riziko, takže tam je cena 0€.

Verrr2

Za tohle fakt rádi být nemůžeme. Naopak za hranicema mají rozum a nelikvidují to co funguje

Adam Ř

Pokud se opravdu ukáže, že se vyplatí provozovat linku (včetně spojů v okrajových částech dne), lze čekat, že ceny v přišití soutěži na zakázkovou objednávku budou velice nízké

tomaskislinger7

S poslední větou se dá souhlasit.
To ovšem platí na všechny minulé GŘ Českých drah.
Monopol bych to nenazýval.
Vlastně se dá souhlasit i s první větou.

Kovošrot

Přijde mi to jak za komárů… Někdo chce podnikat, ale nejprv je nutné vyhodnotit, jestli to neohrozí tržby z centrálně plánovaných a státem objednaných spojení…

mlokXCM

A je to tak v pořádku. Si představte, že na nějakou trasu vyhrajete soutěž, koupíte nová vozidla (na základě čehož jdete do soutěže s určitou nabídkou), a pak tam kromě vás, který budete podléhat nastaveným podmínkám, bude jezdit ještě někdo jiný. Něco jiného to je tam, kde se nesoutěží a jezdí se na vlastní riziko dopravce.

iron_liver

Obecně s vámi plně souhlasím, jen v konkrétním případě R8 mám dojem, že si Regiojet s nějakými nastavenými podmínkami nedělá vůbec těžkou hlavu. Civilizovaná konkurence by jim tam krásně nastavila zrcadlo.

Hynek

Jinými slovy historie se opakuje. Rozdíl se nachází v přístupu. Když to začali dělat proti ČD jiní, bylo to v pořádku. Když totéž udělá ČD proti jiným nyní, je to špatně.

Juraj

Protože to chce trochu vnímat detaily a ne jen plošná tvrzení.

Nějaká relace může být ekonomicky soběstačná třeba jen část dne, ale dopravní obslužnost je služba veřejnosti, která má část hodnoty vyjádřenou i v externalitách. Mobilita obyvatelstva je sama o sobě dobrá a přínosná, ale pokud bude někde vlak jezdit jen dvakrát denně v exponovaných časech, tak se požadovaný výsledek nedostaví.

Takto se nám stalo, že Ex1 Praha-Bohumín je dneska v komerci, ale nabídka spojů brzy ráno/pozdě večer se zhoršila. Není to neřešitelný problém, ale museli bychom se zbavit primitivního binárního uvažování.

Hynek

Už jsem vám chtěl připomenout okrajové spoje. Ještě, že jste je zmínil v závěru komentáře. Jenže doteď to zjevně bylo fujky téma, ale když se mají teď role obrátit, tak najednou je to relevantní otázka na stole.

Verrr2

Stačí objednávat spoje v okrajových časech dne.

FP1

Privatizace zisku – socializace ztrát, to není dobře. Tady se spíš mělo přejít na nějaký model koncese, ano můžeš si jezdit komerčně, ale s tím, že zajistíš i pozdní večerní/brzké ranní spoje.

Verrr2

To je taky řešení. Nicméně by pravidla musely být přísně nastavena a vymáhána. Trochu se obávám, že by se zase našel český vychcánek, ktery by to obcházel…

Dusmor

Když o ty okrajové spoje není u cestujících dostatečný zájem tak buď slevním v daných časech jízdné a přesunu tím do nich část cestujících ze špičkových spojů nebo okrajové spoje zruším. Dotovat ztrátové jednání lidem v konečném důsledku jen škodí.

Gajda

Což by znamenalo, že ve špičce by nebyl danej žádnej počet míst a vlastně ani spojů. Takže kdyby je pak komerční dopravce potřeboval jinde, kde to víc sype, jako RJ třeba dva roky zpět do Chorvatska, tak by si udělal NAD s jedním autobusem a nemohl by mu nikdo nic. Určitě by sis pak chrochtal blahem. V komerčním provozu si totiž můžeš dělat defakto úplně co se ti zlíbí.

Georg

To je bohužel strašná škoda, co se stalo s Ex1. Od modelu komerčních vlaků se musí ustoupit. Stát má své kvalifikované odborníky, kteří jsou jedinný kompetentní rozhodnout, kdy má vlak jet.

vladki

Vyzobávání rozinek 😉

tarten

Tak ono nemusí jít jen o tyto úseky. Může to být také (časem) Brno – Katovice – Varšava a hlavně Vídeň – Varšava.

VýpravčíXY

Takže minimálně tři druhy tarifu. Zase víc zmatených cestujících, kteří nebudou vědět na jaký vlak vlastně mají jízdenku.

1769

A jak to dela takovy chudak zmateny cestujici, treba na letisti, kde nevi na jake letadlo ma vlastne letenku 🥺

luzkovyvagon

Já osobně se z těchto důvodů snažím prostě nelétat 😀

Jaaa

Letadlem dojíždíte někam pravidelně?

Kubrt

Někdo ano. Každopádně nevím, jakou roli v tomto hraje pravidelnost či nepravidelnost.

1769

Ano

MartinS.

Zrovna pravidelný cestující se zorientuje rychle, protože si zjistí, co mu vyhovuje nejvíc.

Matt

Konkurence neznamená,že pouze jeden dopravce na dané trati bude jezdit.O tom je přece konkurence,aby i ten současny dopravce měl nějakého protivníka.Cestující má právo si vybrat alternatívu.

ZDH

Pokud bude trasa bez dotace pak ano. Pak si ale cestující jistě nebude stěžovat, že po 1900 nice nejde, protože se to komerčně nevyplatí, že? To že ČD chtějí vyzobat komerčně zajímavé trasy a o to víc potom zaplatí stát na dotaci, to opravdu není reálná konkurence.

Matt

Já se na to dívam jako koncový zákazník ne z pohledu dotací a pod.

tiborgic

Pokud chce podnikat na vlastní riziko, tj komerční vlaky, tam žádné dotace nejsou

Hynek

Zajímalo by mě jen ze zvědavosti, zda-li jste stejný názor prosazoval i v minulosti. Například v roce 2011.

Petr

Zase to zvýší kulturu cestování, místo špinavého vozu se štěnicemi jak v rozvojové zemi se člověk třeba sveze důstojně a na úrovni.

Luboš Beneš

A nebo také ne, nasazování vozů a dodržování řazení je u ČD loterie, kdy cestující vyhrává sem tam…-)

Verrr2

Ne káždý se chce vázat několik dní dopředu na konkrétni spoj.

Dusmor

Když tady čtu diskuze, tak jsem asi naprosto atypický cestující. Přijdu na nádraží, na tabuli odjezdů se podívám jaká je aktuální situace včetně všech zpoždění a který z vlaků mě doveze do cíle nejdříve, podle toho si koupím u pokladny jízdenku, počkám než vlak přijede, nastoupím a jedu. Jízdenku předem neřeším, protože obvykle předem nevím, kdy se na nádraží dostanu. A zjišťovat si, jestli na konci vlaku bude vůz Bflm nebo Psvz mě taky nikdy nenapadlo. Jsem jen prostý substrát, který se chce spolehlivě dostat z bodu A do bodu B v co možná nejkratším čase za co možná nejméně… Číst vice »

Jan

Přeregulovanost železničního prostředí je místy až komická. Jsem dojatý, že jsem se dožil dne, kdy se Národní dopravce dožaduje rozšíření konkurenčního prostředí. Z něčeho takového bych je rozhodně nikdy nepodezříval…

Ketchup1970

Konkurence je chiméra. Jako kdybyste měl domů dvoje potrubí s vodou? A mohl si tak vybrat kterou vodu či plyn máte raději, nebo mít dvě cukrárny na náměstí. Ale v okamžiku kdy potřebujete být v devět v Břeclavi , tak nemáte na výběr jinak než dřívějším či pozdějším vlakem, a to nechci, dvojité koleje patří do devatenáctého století a Anglie. Nebo možná tak ještě plavba lodí do Ameriky. Moře je velké, ale ve stejnou dobu smí být na kolejích pouze jeden vlak, Takže je to kvázi konkurenční boj. Má to mnohé rysy konkurence, ale ne zcela. Nemluvě o té síťovosti… Číst vice »

Jan

Včera ve službách ČD na trase Sruby-Chrudim. Os 5014 Sruby – Moravany v soupravě Honeckerů na koridoru žádný průvodčí, tedy já i kolo cestujeme zdarma. Po přestupu do Regionovy Moravany – Chrudim, Os 25051 bez průvodčího sice neustále akusticky i opticky vyzývá cestující k nákupu jízdenky v automatu, na kterém však zaujme na první pohled korporátní nálepka MIMO PROVOZ. Sečteno a podtrženo, jízda s kolem dvěma retro soupravami (které ČD přece už dávno neprovozuje) zcela zdarma, hlavně že kraj přivře oči a pošle dotaci celou…

A. Mikulka

Máte doma jedny dráty a můžete si vybrat, čí elektřinu chcete. Máte doma jedny žluté trubky a můžete si vybrat, čí plyn chcete. Proč tomu tak není u vody, je otázka na ÚOHS.

MajsterN

S vodou se neobchoduje, voda se vyrábí. Neni jak snížit cenu, jen položit druhé trubky.

Roman

To bych velice uvítal, na lince R8 nemůžu jezdit na IN100. 🫤

Avlaky

To je ale škoda

Zdeněk

Škodlivá poznámka. Jsem na tom stejně

MartinS.

No a? Měly by tedy všude jezdit ČD, abyste mohl využívat jejich komerční slevu? Jejíž poskytování si navíc u linek v závazku nechají aspoň z části zaplatit z eráru?

Verrr2

Věrnostní slevy co mají ČD měl už dávno nabizet i oneticket. Ale to by to nesmělo být jen držhubné pro kritiky pseudoliberalizace po česku, ale použitelná věc.

noerf

Nasadit komerční vlaky na linku R8, kde se od Brno po Přerov v průběhu následujících let bude předělávat a lze očekávat dlouhodobé výluky je jistě zajímavá obchodní činnost. Navíc je otázka, zda je v daním úseku Brno – Přerov kapacita pro další vlaky, aby se neomezil například provoz nákladní dopravy. Pokud dojde ke zdvojkolejnění celého úseku a zvýšení traťové rychlosti, tak by mohli tyto vlaky uživit vcelku dobře.

Pavel

To myslíte těch pár nákladních vlaků? Od 4h do 20h jedou snad jen2 páry vlaků

Modré zábradlí

A je to tím, že tam jet nepotřebují, nebo tím, že se tam prostě nevlezou?

Ivan

A čím to asi tak bude? Že by tím, že tam pro ně není místo?

Pavel

Místa je dost. Dříve při stejné Os dopravě jezdilo uhli, Mn vlaky. Dřív pred cca 10 -15 lety jezdilo okolo 60 vlaků přes Luleč na denní směně.

Tom

Třeba tam vidí potenciál pro ČD bus

Verrr2

Přímý bus do ovy by se mi líbil

Jaaa

Spíš se připravuje na stav, kdy už to bude aspoň částečně zprovozněno.

Verrr2

Zdvoukolejnění jen tak nebude, reálně budeme radit když v roce 2030 bude aspon Nezamyslice – Přerov. Zbytek až někdy v roce 2040 a to jsem ještě optimista

tarten

Jste velmi pesimistický, ostatně jako vždy. Racionální je předpokládat, že do 10 let (tedy včetně řekněme tříletého zpoždění) bude hotovo.

Verrr2

Bohužel zkušenost s termíny SŽ je jaká je. Ani nevíte jak rád bych se zpletl a byla 300 hotova nejpozdeji v roce 2030.