České dráhy míří k velkému kontraktu s Olomouckým krajem, jiní dopravci nemají zájem

Elektrická jednotka RegioPanter v Koutech nad Desnou. Foto: České dráhyElektrická jednotka RegioPanter v Koutech nad Desnou. Foto: České dráhy

Pro cestující půjde od roku 2023 o zásadní změnu k lepšímu, provoz zajistí nové nízkopodlažní soupravy.

Jeden z největších kontraktů na provoz regionálních vlaků míří k Českým drahám. Do takzvaných tržních konzultací k desetileté smlouvě na provoz všech elektrických vlaků v kraji se nepřihlásil nikdo jiný než státní dopravce. Jde o roční provoz 4 milionů vlakokilometrů s 29 elektrickými jednotkami.

O přihlášení jediného zájemce informovala olomoucká příloha Mladé fronty Dnes. „Nabídku nakonec podaly pouze České dráhy,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Jan Zahradníček.

Krajští zastupitelé už dříve rozhodli, že nevypíší klasickou soutěž, ale budou postupovat jako řada jiných krajů či ministerstvo dopravy a osloví více dopravců, aby podali nabídku, ale ne podle zákona o zadávání veřejných zakázek. Vyhnou se tak komplikacím s odvoláváním u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Smlouvu chce kraj podepsat do konce letošního roku.

Podle MfD se kraj obrátil ještě na Arrivu a Leo Express, ty ale nabídku nepodaly. Oba dopravci vysvětlují svůj nezájem tím, že nemají jistotu, že by výrobci stihli dodat nová vozidla.

„Zadavatel stanovil extrémně krátkou dobu na přípravu dokumentace a také nepřiměřenou dobu na realizaci příprav spuštění provozu,“ řekl mluvčí Leo Express Emil Sedlařík.

Pro cestující půjde o zásadní změnu k lepšímu: zmizí staré jednotky řady 460 nebo lokomotivou tažené soupravy složené většinou z vozů z 80. let minulého století. Nasazování většinou vysokopodlažních souprav znamená i to, že kraj musí dosud na koridor nasazovat i nízkopodlažní regionovy kvůli přání některých obcí.

Vybraný dopravce by měl mít přes dva roky na přípravu. Kraj bude požadovat nasazení elektrických nízkopodlažních jednotek, celkem jich bude 29. Půjde o rozšíření provozu, nově budou elektrické soupravy jezdit z Olomouce do Uničova, kde probíhá aktuálně modernizace a elektrizace trati. I proto nesoutěžil kraj provoz elektrických vlaků dříve, novou trasu chtěl zahrnout do celého souboru.

Kterých tratí se bude nová smlouva týkat
— Olomouc – Přerov (i mimo Přerov) – Hranice na Moravě – Bohumín,
— Šumperk – Zábřeh na Moravě – Olomouc – Prostějov – Nezamyslice,
— Hranice na Moravě – Vsetín – Střelná,
— Olomouc – Uničov – Šumperk,
— Šumperk – Kouty nad Desnou, Petrov nad Desnou – Sobotín,
— Přerov – Nezamyslice – Vyškov na Moravě.

Tagy České dráhy Olomoucký kraj Top zajištění dopravní obslužnosti Olomouckého kraje
158 komentářů