České dráhy míří k další zakázce pro Moravskoslezský kraj, v soutěži na soubor Bruntálsko jsou jediné

Rychlíky linky R27 v Krnově. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czRychlíky linky R27 v Krnově. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Kontrakt počítá s provozem dieselových vlaků do roku 2029 s přesahem do Olomouckého kraje.

83 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
qwertz

Prokopat tunel z Jindřichova do Zlatých Hor a zadrátovat až do Jeseníku.

Kontra

Tohle už měly v plánu ČSD po druhé světové válce a škoda, že se to nepovedlo. A hlavně protože PLK začínají znovu uvažovat o zastavení provozu z důvodu katastrofálního stavu trati, umocněného posledními častými dešti a zaplavením některých úseků. Třeba zhlaví v Glucholazech připomíná rýžové pole, 10.kolej radši vyloučili, než aby ji vyčistili, tím se připravili o jedinou možnost vykřižovat zde osobní vlak s Cargem.

Premek

Když se neúčastním, mám k tomu důvod a tudíž musím respektovat pravděpodobný výsledek…

Jan

Obrázek vozového parku je doufám čistě ilustrační…

M262

Požadavkům odpovídá 811, proti tomu je 843 ještě dobré vozidlo

***** Petr

Tak to je potom slavná 945 poslední výkřik technologie a drážních inovací 🙂

Jarda

Pokud je to cíleně vypsané na konkrétní vozidlo, tak proč to Arriva nedá na antimonopolní úřad?

rogo01

Není to její povinnost. Počká si pár let na novou soutěž.

Pepisu

Proč se nesoutěží i Milotice – Vrbno p. P.?

Aaabbb

To by mě taky zajímalo, původně to mělo totiž být součástí tohoto provozního souboru

Permonik

Neni to spíše turistická linka?

Zdeněk

Není, ale od povodní v roce 97, kdy ČD tu trať nechtěli opravovat zde jezdí soukromník (dříve OKD Doprava, nyní GW Train)

aaabbb

To možná myslíte spíš Malou Morávku. Na Vrbně je celodenní a celotýdenní provoz…

Permonik

Jo tu jsem myslel, mi se ty dvě tratě pletou…

MatejV

Tato trať nepatří SŽ, ale PKP Cargo International (dříve AWT).

Kubrt

PKP CI je provozovatel dráhy, nikoliv majitel, tím je ČR. Ale to není v tomto kontextu důležité – tady je řeč o dopravci osobních vlaků v závazku kraje a nic nebrání tomu, aby i osobní vlaky do Vrbna byly součástí nějakého většího provozního souboru.

Jiří Kocurek

Protože o provozní soubor linek by mohl mít nědo zájem?

Řiditel

Protože bylo jasné, že Bruntálsko šije MSK na míru ČD. Ale zároveň si MSK nechtěl dělat s GWTR zle, tak jim tu jejich trať nechal. A všichni jsou spokojení. Až na ostatní dopravce a daňové poplatníky.

218

Bruntál nebrat!
Drsný kraj, drsní lidé, nedivím se, že se do toho nikomu jinému nechce…

Juraj

Tak hlavně že je ten kraj tak bohatý, že akceptuje jakoukoli cenu. Snad to i voliči v MSK oceňují, že jejich kraj na to prostě má a nikde nechybí.

Vid

Pokud se přihlásí jen ČD, tak kraji nic jiného nezbývá.

Leinad

Je možnost vypsat zadání tak, aby to bylo zajímavější i pro jiné.

Permonik

Jak?

Leinad

No obecná vždy platná odpověď není.
PID/IDSK si hrajou s provozními soubory(soutěžit najednou několik linek, často takových že mezi nimi vozidla přejíždí). Někdy se požaduje nové vozidlo(třeba když na trhu nejsou stará a nahrává to stávajícímu). Někdy se dělá brutto smlouva a může se přihlásit strejc s Karosou bez kalkulace jízdného.

Leinad

Nebo udělat smlouvu na delší čas, treba i se změnou vozidel (teď dojezdit smraďochem, od data x nové emu)

Petr Křístek

Dokonce jde aby jezdil nový dopravce se současnými vozidly jako v Plzeňském kraji třeba odkupem. Otázka jestli se to s těmi drahými šroty ČD vyplatí.

Kubrt

Tady je problém krátké trvání smlouvy. Pokud se za tu dobu skutečně pohne s elektrifikací do Krnova, bylo by to super a na tuhle čtyřletou smlouvu by každý rád zapomněl. Horší by bylo, kdyby se za čtyři roky vypisovala další krátká smlouva. Ale chápu, že kraj v tomto směru nemá na SŽ páky.

Permonik

A není popis problému než řešení?

Daniel Jablonecký

Na SŽ nemá páky ani ministr dopravy. Bohužel…

Permonik

Jako to kraj měl říct tak vlaky jezdít nebudou.

Je možnost to porovnát s nějakou jinou nabídkou?

vlachjan

Za 230kč/vlakokilometr by to asi vzal kdekdo, pokud by měl vhodná vozidla. Zejména pokud by byla z valné většiny již účetně odepsaná.

JosBun

Zubatý žáby!

Kubrt

Dovolím si doplnit, že se jedná zejména o výkony Os Krnov – Rýmařov a Krnov – Jeseník (a okrajové Os Krnov – Opava), a pak tu R27.

Vid

Ale R27 až od prosince 2027. Tady je hlavní problém na straně SŽ. Pokud nebude závazné datum elektrizace Opava Krnov, tak nejde objednat nic nového. Pak by šlo v bateriových panterech jezdit minimálně do Bruntálu na osobacich. Teoreticky až do Rýmařova. Z Olomouce by se mělo dratovat do Hrubé vody. Tak ideální by R27 byla v bateriových panterech taky, ale je třeba dostat ze SŽ nějaké závazne termíny.

Jan

Žádné závazné termíny, ale uchování platnosti režijek zaměstnanců SŽ, to je oč tu běží…

zdenek

Za mě. Já jsem hodně neštastný. Co tady tato pakáž udělala s vlakovou dopravou v kraji. Jak v kovidu tiše protlačili konec jízdného ČD. Za to bych opravdu Unucku a toho druhého z ANO vypráskal. Jízdné defakto dvojnásobné. 2 Kč/km atd. Bez debat. Bez programu. Bez voleb. Tratě v porovnání s Itálii fakt ve směšném a zoufalém stavu 30 let po revoluci a po hromadě možností evropských peněz. Například Ostrava Frýdek.. Tragické.. V porovnání s Itálii. Natož Rakouskem. Nebo Švýcarskem. Na Havířov jsem teď viděl místo Elephantu 2 vozový panter.. Užasné. Na Opavu 3 vozová sardinka.. Užasné.. Možná se jim… Číst vice »

zdenek

Za mě někdo kdo udělá takové změny bez jakékoliv debaty proti lidem by měl nést politickou cenu.. Je to můj názor.. Jinak jsem Ano fandil. Ovšem.. Vondrák už tam stejně není..

Kubrt

Dotyční politici politickou odpovědnost (cenu) samozřejmě mají. Jde jen o to, jak velkou váhu zrovna tomuto aspektu dají voliči při svém rozhodování.

zdenek

Ano, samozřejmě to bude těžké. Ale dělat tyhle věci záměrně bez programu ve volbách je sice v ČR těžce populární mezi politiky. Ale pěkné svinstvo.

HLN

Vedeni kraje nemá opozici, čili je celkem jedno koho v MS kraji zvolíte.

***** Petr

Nikoli obnovit jízdné pochybného dopravce ale čiste výběrové řízení a ty šroty vypraskat ven. V závazků nemá jízdné jakéhokoli dopravce co dělat, pokud není stejně drahé nebo dražší, zbytek je okrádání objednavatele.

zdenek

Pro mě je podstatné pouze to, zda jezdím za 1 kč/km nebo za 2 a více. Protože zvyšujete inflaci a životní náklady v kraji a konkurenceschopnost kraje. Vlaky jsou ok..
Mě nezajímají zájmy soukromých dopravců. Jako Vás. Pouze občanů. A uživatelů.
Jízdné mohlo být příjmem kraje i tak..

Jan Mareš

Jste normální? Jízda vlakem je v podstatě zadarmo, jak byste si prosadil jizdu 1kč/km to by Vám taky žádný vlak nemusel jezdit. Prosím nenadávejte na něco čemu nerozumíte. Klasika chtěl byste jen dostavat

zdenek

Jak zadarmo. 2 Kč/km + 40 Kč za příplatek do první třídy rozhodně není zadarmo. Ale na úrovni Něměcka, Rakouska. Itálie. Bez jejich platů a kvality tratí.
Německo a Rakousko ma klima ticket.. Defakto za cenu tady krajského nesmyslu. Na jedné trati. 40km. S rychlostním průměrem elektrokola. A 3 přestupy..

zdenek

A bez MHD!

Jiří Kocurek

„40 Kč za příplatek do první třídy“

Jak jste jezdil předtím?

Zdenek

No dle čd 30% příplatek za první třídu. S IN 50 za směšné peníze. Se super kvalitou…

Air Traveller

jel jste nekdy vlakem v nemecku?

Zdenek

Jo jel. Ne úplně moc. Ale jel.

MartinS.

Tak jsem se podíval na vzdálenostně podobnou trasu jako je Opava východ – Bruntál v Německu.
Linka S1 VVO z Bad Schandau přes Dráždany do Radebeul – 52 km – 11,40 EUR, tj. při dnešním kurzu 290 Kč a 5,58 Kč/km.
Jízdné ODIS je přitom s papírovým lístkem 106 Kč (52*1,70+18), elektronické 88 Kč (52*1,50+10).
To je hodně velký rozdíl a o tom, že by u nás byla železnice drahá to moc nesvědčí.

Rozára

To je nic nerikajici. Vzala bych to dle teorie spotrebniho kose, tedy kolik jizdenek na tuto vzdalenost si muze Cech/Nemec koupit za prumerny plat.

MartinS.

Není možné vše přepočítávat podle spotřebního koše. To prostě nefunguje. Nová vozidla jsou stejně drahá u nás i v Německu, nafta/elektřina jsou také +/- stejně drahé. Materiál na opravy a udržbu tratí rovněž. Jediné, na čem můžeme ušetřit jsou osobní náklady. Ty činí např. u ČD asi 37 % výnosů. Takže nákladově to máte celkem dané. No a ty náklady musí někdo zaplatit. Když to nebude cestující, musí to být veřejné rozpočty. Ale ty mají peníze jenom z vybraných daní. Takže je potřeba vyvážit, co je možné zaplatit z veřejných peněz a co musí zaplatit cestující. Porovnávat to k počtu… Číst vice »

Air Traveller

Není.

Předřečník tady tvrdil (lhal), že v německu se jezdí za 2 kč / kilometr.

Takže tato reakce byla zcela na místě.

Zdenek

Dřív jsem se díval na jízdné v Německu za Libercem a za 6 kč to podle mě nebylo. Návíc jednodenní lístek neomezený stál 200 Kč cca. Kvalita kolejí, rychlosti, vlaků, zabezpečovačů samozřejmě zcela jinde.

zdenek

Provozně je úsporné diselové auto levnější. A mnohem mnohem rychlejší. A bez spolucestujícíh.
Hlavně plnou hubu uhlíkové neutrality. Greendealu..
To je česká podpora v praxi.
Důvod proč jsem nyní jel vlakem je, že auto je v servisu… A úplně mě to vytáčí. V jakém stavu byla vlaková doprava v roce 2018 a jakém je nyní.

MartinS.

A do té výhodnosti dieselového auta rozpočítáváte i ten servis nebo jen cenu nafty?

Zdenek

Spíš jen cenu nafty. Protože to auto stejně stojí před barákem. Cena servisu v tom tolik neudělá.

Zdenek

V praxi v Praze pokud vím stále platí jízdné ČD. Takže v Praze cestující jezdí mnohem levněji a pohodlnějí než v tomto kraji. Který by měl jaksi vytvořit podmínky, aby mu spíš lidi nezdrhali.. A on dělá opak. A je dražší než Praha.

Juraj

Takže vás zajímají zájmy občanů, ale když platí 223 Kč/vlkm bez soutěže, protože nemá z čeho vybírat, tak je to v pohodě?

***** Petr

Koruna za kilometr byla někdy v období kilometrické banky. Soukromý dopravce (odpovídající) je vlastně jenom jeden a toho ropa nezajímá, zbytek jsou alternativci a ti šanci až tak nedostali. Ono totiž ani vypracování podkladů pro řízení není zadarmo plus investovat do tohoto čas a energii bez naděje je nesmysl. Běžně snižují cenu a to významně. Při zájmu o cestující a plátce daní , vlastně podporovatelů těchto parád , to není o péči řádného hospodáře.

F. K.

V Itálii je možná až třetina tratí provozovaných jinými subjekty než FS/TI – takže minimálně o tom jednotném systému lžete.

zdenek

Že jsem si za celou cestu skrz Itálii nevšim.. Nemyslím open access na rychlodráze. S tím nemám problém.

F. K.

To jste toho moc neviděl…: ARST S.p.A: Passenger services on narrow-gauge lines in Sardegna. Operating throughout the year: Sassari – Sorso; Sassari – Alghero; Nuoro – Macomer; Cagliari – Isili (all 950mm gauge). See Sardegna obscure services for details of summer services over some other lines. http://www.arst.sardegna.it Ente Autonomo Volturno E.A.V. S.r.l has brought together various operators in the Napoli area. S Maria Capua Vetere – Piedimonte Matese; Cancello – Benevento (electrified at 3000 V dc, service suspended); Circumvesuviana lines south and east of Napoli (950mm gauge, electrified at 1500 V dc); Linee Flegree lines Napoli – Licola and Torregaveta… Číst vice »

zdenek

Hmm. Jsem si celkem jistý, že Circumvesuviana, a Neapol jsou pouze jiné státní/městské firmy.. To je asi ty jediné které jsou za celou dobu viděl, přes většinu Itálie. A potřeboval vitět. PS: nic moc.. Proti trenitalia.

Zdenek

Ano 6 mínusů ale je to pravda. Podle wikipedie je Circumvesuviana vlastněna regionem Kampania. Tedy státní.
Ty ostatní jmenované vypadají podobně. Sorry jako.

Jiří Kocurek

http://www.railfaneurope.net/list_frameset.html

Je jich hodně a jsou tam fotky. Doporučuju se zaměřit na Trenord, mají pár set vozidel a fungují vedle Trenitalia už velice, velice dlouho.

MatejV

A které to jsou? Regionální dopravu provozuje téměř výhradně Trenitalia.

Kubrt

V Itálii působí přes 20 provozovatelů regionálních osobních vlaků. A ne, nejsou to nějaké garážovky s dvěma motoráčkama.

Zdenek

Ale vlastněných státem, „krajem“ atd.. že často..

Robin

Zrovna v pátek jsem jel do Mostů u Jablunkova linkou S2 a byl jsem hodně překvapený, když jsem v Bohumíně přestoupil místo do obvyklého Elefantu, do dvouvozového Pantheru, který byl řádně zaplněný.

zdenek

Jo a prostě úspora k ničemu. Dvouvozový panter je těžký. 3 vozový elefant zas není takový rozdíl. Jen to otravuje a vyhání lidi. Namačkaný vlak. 110 tun vs 150. A to tam byla luxusní první třída. S jízdným ČD za rozumné prachy.. S krajem a jejich výmysly.. nepoužitélné téměř.
V Itálii jsem žádné namačkané nesmysly téměř nepotkal. Naopak vesměs patra Hitachi.. Úsporné. Efektivní.. 190..

MatejV

Hmotnost elefantu ložená je 180 t a dvouvozový panter 115t.

Permonik

Porucha HV….

zdenek

Ps: Do rychlíku R8 můžete s předraženým odis max do low costu.. To musíte vědět, kde nějaký je atd. Podobčan.. Samé změny k lepšímu.. Ať žije liberalizace a krajská železnice.
.. Kde jsou časy první třídy..:)

Jiří Kocurek

Jak podobčan? Chceš první třídu, tak si ji kup.

zdenek

Ano za ČD to šlo.. Za férových podmínek.

zdenek

Nejsem si jistý, že to jde v kombinaci R8 regiojet a IDS ODIS.

MartinS.

Ale v rychlíku R8 vás nikdo nenutí jezdit na jízdenku ODIS. Tam si přece můžete koupit jízdenku Regiojetu do Business. Ostatně ve všech rychlících objednávaných MD myslím funguje kromě různých IDS a státního tarifu i tarif dopravce. Máte na výběr. A příplatek za 1. třídu v R8 na území MSK je v tarifu Regiojetu nižší než v tarifu ODIS.

Michal M

Andreji, jsi to ty?

Bram

Je to maskovaný agent StB Bureš :-):-):-).

silenysotous

K tomu ČD jízdnému:
Ono vlastně nemá co v krajem financované lince platit… Dopravce dostane zaplaceno za provoz, takže ty peníze od cestujících vlastně nemá co chtít, ty patří kraji…
Neříkám, že si jízdenky ČD nekupuju, spíš naopak, když jedu někam do kšá, je mnohem pohodlnější jedna jízdenka od baráku od Prahy s cestou rychlíkem až do destinace, i s místenkou a integrací do Mojeho Vlaku, na to je tu sice OT, ale je dražší, takže při cestě s ČD nemám důvod jí užívat…

Petr Kulhánek

Pokud neuznávat tarif dopravce v krajské dopravě, pak jsem pro to, aby krajský tarif neplatil ve vlacích dálkové dopravy objednávané státem.

MartinS.

Kraj si tu dopravu u dopravce objednává a platí mu za to. Má tedy právo určovat ceník jízdného. MD tuto možnost u rychlíků nevyužívá. Ale jak se MD dohodne a krajem není věc dopravce.