České dráhy mění systém zajištění autobusů na mimořádnosti. Na kraj má být jeden dopravce
Audit odhalil nedostatky v zajišťování náhradní autobusové dopravy, firma jeho výsledky nezveřejní.
Systém náhradní autobusové dopravy u Českých drah pro případ mimořádností v provozu dozná velkých změn. Dopravce vypsal několik soutěží na autobusové dopravce, které mají přinést v každém kraji čtyřletý kontrakt s jednou firmou.
„Nově bychom chtěli jednoho partnera (autobusového dopravce) pro každý kraj, který by nám zajišťoval operativní náhradní dopravu při mimořádnostech,“ řekl Lukáš Kubát, mluvčí Českých drah.
Podle něj dávají v soutěži České dráhy především důraz na rychlost reakce a spolehlivost daného dopravce při neplánovaných mimořádnostech. Nejde o malý byznys: ročně České dráhy za operativní náhradní autobusovou dopravu zaplatí řádově desítky milionů korun. Podstatně větší náklady jsou ale u náhradní dopravy při plánovaných výlukách.
Náhradní autobusová doprava je u Českých drah dlouhodobě diskutovaným tématem, kdy vedení dopravce pravidelně přichází s nápady přesunout část tohoto provozu přímo pod České dráhy. Naposledy o této možnosti i formou akvizice mluvil v rozhovoru pro E15 předseda představenstva Ivan Bednárik. Ten uvedl, že ve hře je i možnost akvizice některých stávajících dopravců. „Obdrželi jsme několik nabídek, ty teď interně anylyzujeme,“ dodal Kubát.
Autobusovou dopravu zajišťuje i ČD Cargo
České dráhy v rámci skupiny přitom poněkud překvapivě samy možnost náhradní autobusové dopravy mají. Jeden autobus má ČD Cargo v Trutnově. Včera se dopravce na twitteru pochlubil tím, že například zajišťoval náhradní autobusovou dopravu pro GW Train Regio. Podle Michala Roha z ČD Cargo jde o součást tamějšího centra logistických služeb. To nabízí i například pronájem silničního jeřábu. „Jde o středisko, které si na sebe samo vydělá. Autobus zde historicky byl umístěn, sloužil například pro přepravu odborářů,“ uvedl Roh.
U Českých drah probíhal loni a letos rozsáhlý audit náhradní autobusové dopravy. V minulosti se totiž ukázalo, že dopravce musel za autobusy platit i několikanásobek běžné sazby za kilometr. K poklesu došlo až během pandemie, kdy se do výlukového byznysu vrhli zájezdoví dopravci. „Proběhlý audit nařízený vedením společnosti odhalil nedostatky, na které jsme reagovali adekvátními opatřeními a změnami. Další podrobnosti zveřejňovat nebudeme,“ dodal Kubát.