Autobusy Dopravci Infrastruktura Železnice

Dráhy trápí prudce rostoucí náklady na výluky, uvažují o vlastních autobusech

Autobus náhradní dopravy. Autor: Autor: cs:ŠJů – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=5901996
Autobus náhradní dopravy. Autor: cs:ŠJů – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=5901996

Českým drahám výrazně rostou náklady na náhradní autobusovou dopravu (NAD) v době výluk. Podle náměstka generálního ředitele pro ekonomiku Radka Dvořáka překročí letos náklady na NAD výrazně plán, dopravce za autobusy zaplatí kolem 650 milionů korun. Dvořák to uvedl v rozhovoru pro firemní čtrnáctideník Železničář.

Loni náklady na náhradní autobusovou dopravu činily podle výroční zprávy 512 milionů. Pro dráhy je ale důležité především saldo po odečtení kompenzace ze strany Správy železniční dopravní cesty. „Saldo, které jsme kalkulovali na 100 milionů, se propadne až na bezmála 250 milionů,“ řekl Dvořák v rozhovoru. „Kvůli aktuálnímu legislativnímu nastavení jde opravdu o velký problém, neboť nám jsou kompenzovány jen výluky trvající víc než 24 hodin. Vše ostatní platíme my,“ dodal. Loni saldo dosáhlo výše 120 milionů.

Dráhy vyjmenovávají další důvody růstu nákladů na NAD. Na prvním místě je to podle nich nárůst počtu výluk oproti schválenému plánu. „Například jen za srpen bylo doplněno celkem 22 výluk s potřebou náhradní dopravy,“ uvedl mluvčí ČD Radek Joklík. Dopravci vadí i časté prodlužování doby trvání výluk. Cenu pak navyšuje nedostatek řidičů autobusů v kombinaci s velkým rozsahem výluk.

Pro dráhy je problém palčivý do té míry, že oprášily myšlenky na vlastní autobusovou dopravu. „Zatím lze pouze říct, že vzhledem k aktuální situaci při zajišťování NAD zvažujeme i tuto variantu a jsme ve fázi zpracování interní analýzy,“ řekl Joklík. Myšlenka na založení vlastní autobusové divize ožívá po téměř deseti letech. V roce 2009 se jí zabýval generální ředitel Petr Žaluda, který její realizací pověřil tehdejšího náměstka Petra Moravce. S plánů ale nakonec sešlo. Autobusy provozovaly ČSD za první republiky.

31 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Jediný problém jsou opravdu jen řidiči. U nás při výlukách jezdí krásné moderní autobusy, někdy i lepší než na pravidelné autobusové lince a v jednom úseku je autobus dokonce rychlejší než vlak.

  • Když je to tak drahé, tak proč při výluce K. Hora hl. n. _ K. Hora město jezdí autobusy až do Zbraslavic a v noci až do Zruče n. S. ?F

  • Když jsem byl mladší, býval údiv, že se celý rychlík má vejít do dvou autobusů. V posledních letech jsem častěji svědkem toho, že výluku obstarává 6 autobusů místo potřebných 1 – 2 … zato s přepravou zejména jízdních kol se počítá relativně výjimečně, nejčastěji tak, že se prostě vyloučí.

    • Dash9: Před pár dny jsem v Brně čuměl jak puk, kolik se sehnalo řidičů na souběžné výluky Brno – Zastávka, Brno – Slavkov apd.
      Hlavní problém není málo lidí bez sk. D(je jich víc, než by neznalé napadlo), ale neochota jezdit regionálku.
      Důvody se sice pomalu a složitě, ale konečně NĚJAK ŘEŠÍ.

  • Tak otázkou zůstává, jestli by část výluk neměla dopravcům refundovat sama SŽDC (bere poplatky za užití kolejí, že).

      • Ano, pise… za vyluku delsi nez 24h (na kratsi dopravce nedostane nic, coz je spatne) a to ta kompenzace asi nebude pokryvat veskere vicenaklady…
        Ferove by bylo, kdyby SZDC kompenzovala dopravcum veskere naklady, ktere jsou navic od poplatku za dopravni cestu, pokud je to vyluka, ktera jde za SZDC. To by SZDC snad primelo se nad tim taky trochu zamyslet.
        A v pripade mimoradnosti by pak veskere vicenaklady vsem dopravcum hradil vinik takove udalosti. Dnes, pokud se nepletu, tak kamion na prejezdu znamena uhradu jen prime hmotne skody (na vozidle a draznim telese), coz je spatne.

        • Hlavne v posledni dobe je nesvar v tom, ze SZDC dopoledne piskne, ze druhy den je mimoradna vyluka (napr na 171). Stava se z toho pravidlo. Neexistuje odvolani se proti tomu. Proste to bude a dopravce se z toho …

          • Tak hlavně správcem infrastruktury je SŽDC a když daná oblast rozhodne, že situace je taková, že ohrožuje provozování drážní dopravy, tak je na místě nepředpokládaná výluka (ať je příčina jakákoliv). Za bezpečné provozování dráhy je zodpovědné SŽDC, tak co by o tom měl rozhodovat dopravce, navíc už několik výluk bylo odloženo, protože ČD nesehnalo NAD.
            Nebo snad chcete situaci, kdy SŽDC řekne, je nutno udělat nepředpokládanou výluku (třeba kvůli výměně troleje) a dopravce s tím budou dávat milostivě souhlas a náhodou by ho nedali a pak by to spadlo a zas by to bylo na SŽDC.

            • Je-li „nepředpokládaná“ (= neplánovaná a vydávaná za nezbytné okamžité odstranění havarijního stavu) výluka vyhlašována tak, jak píšete, měla by nejen veškeré náklady. ale i problémy s tím spojené (včetně obstarávání prostředků pro NAD) jednoznačně zajišťovat SŽDC – dokud tomu tak nebude a řešení následků problémů SŽDC bude přesouváno na dopravce, tak se ani relativní ekonomické efektivity výluk nedočkáme.

              • Pravidelně se provádí kontrola trati, tak aby byla v dobrém technickém stavu a buď se dá plánovaná výluka a nebo došlo k náhlemu změnu stavu a je potřeba udělat nepředpokládanou.
                Jenže za část těchto výluk můžou i sami dopravci, když jejich strojvedoucí způsobí MU, tak se odstraní MU a po zkontrolování stavu se přijde nato, že se po MU náhle zhoršil a tak se udělá nepředpokládaná výluka třeba na další den. A SŽDC by mělo platit náklady, když průvodcem je dopravce. Si to představujete, jal hurvínek válku.

  • Tak navýšení ceny pomáhají taky nesmyslné požadavky krajů, které nastavují požadavky na vozidla a výluky tak, že vyhrát můžou jen velké firmy a malé nemají šanci. Ty velké se tomu pak smějí a nasadí si výrazně vyšší ceny a Ty malé si najímají jen jako subdodávky. Velké firmy nasadí takovou cenu, že následné pokuty za nedodržení standartu jsou pro ně výsměch, protože to dostanou zaplaceno stejně od ČD. A ty nemají jinou možnost než předražené nabídky.

  • Ty erární autobusy by přeci měla zajistit SŽDC. Ta by je pak dávala k dispozici při výlukách bez ohledu na dopravce. Dle mého názoru by měla už dnes shánět cizí NAD sama SŽDC, ne dopravce.

    • „Dle mého názoru by měla už dnes shánět cizí NAD sama SŽDC, ne dopravce.“
      A možná by se pak někdo ve vedení SŽDC konečně začal zamýšlet nad tím, proč se dělají dlouhé nepřetržité výluky celých dlouhých traťových úseků, v nichž se pak ve skutečnosti pracuje jen několik hodin denně na dvou či třech místech, ale kvůli tomu stojí celá trať třeba i několik týdnů …

      • SŽDC není provozovatelem osobní drážní dopravy, aby někomu sháněla NAD, furt se to chtělo dělti na správce infrastruktury a dopravce, tak tady to máte.
        Nevím, zda jste pracoval u TO či OTV, či něčem podobném, že si odvážíte tvrdit, že při nepřetržité výluce, se pracuje jen pár hodin denně, když to není pravda, většinou na takové výluce se pracuje od rána do večera.

        • Zajištění NAD zase není core business železničního dopravce, zvlášť když je na tom finančně poškozován..

        • „většinou na takové výluce se pracuje od rána do večera“
          Pokud vím, tak den má 24 hodin – a v zimě by navíc to Vaše „od rána do večera“ znamenalo stejně maximálně třetinu té doby.
          Nejsem a rozhodně ani nechci být žádný „drsňák“ a souhlasím s tím, že „dráteníci“ se většinou snaží výluk využívat co nejvíce (a jsou schopni dokonce „makat“ i v noci), ale kvůli nim se většinou dlouhé nepřetržité výluky ani nezavádějí: mně šlo spíše o výluky „traťovácké“ („třináctkářské“), a v tom případě (i s přihlédnutím k různým „technologickým dobám“ /tuhnutí betonu, apod./ a různým jiným nutným prodlevám) s Vaším názorem rozhodně „generálně“ souhlasit nemohu

          • Zase když jsou nějaké technologické podmínky, tak asi nelze výluku zkrátit, když materiál musí ztuhnout, apod..

        • „furt se to chtělo dělti na správce infrastruktury a dopravce, tak tady to máte.“
          A kdo to chtel delit ? Zamestnanci ? Pokud se nepletu, tak deleni je prace politiku…

    • Jestli chcete starou vrakosu na NAD za mezinárodní expres a moderní dálkový autobus na NAD za lokálku Horní-Dolní, dejte objednávku na hrb SŽDC. Protože tahle organizace je svaz kozlů zahradníků… 🙂

  • Hlavní problém vidím v tom, že u regionálních spojů místo poptání dvou, tří dopravců v místě za cenu obvyklou, se vše dělá výběrovým řízením, takže pro ČD jezdí převážně několik firem (v jižních Čechách například Rail bus, Ibrabuss), kteří na tom mají postavený svůj byznys, protože ostatní dopravci se tím nechtějí zabývat a přitom by nějaké autobusy byli schopni uvolnit i sehnat řidiče. Ve svém důsledku to znamená, že například při výluce u Českých Budějovic, jezdí dopravce z Písku, což znamená vyšší náklady na přejezdy a ubytování řidičů.

    • Tak to je ještě dobrý, ve Zruči nad Sázavou jezdí výluku z Prostějova nebo na 220 jezdí dopravce z Letohrad, to jsou vzdálenosti přes 150 km.

    • Nemáte pravdu, v některých krajích podle smlouvy s krajem musí mít dopravce na výluku minimální počet autobusů a tím jsou malé firmy vyřazeny a paradoxně to pak vyhrávají velké a tyto místní si najímají samozřejmě s pěknou marží.

      • Iva: Protože pro ČD je to tak jednodušší a ve finále nejspíš dražší, ale je to míň pracné…
        Prostě se celá výluka hodí na jednoho dopravce, který si pak shání další sub. firmy.
        A taky si to nechá samoz. zaplatit, ten kdo si myslí že ne, hádat se s ním nebudu, ale tak to většinou prostě je.

        Jiná situace je u mimořádných událostí, tam už záleží na kraji a lidech vkonkrétním případě.

    • Mnohé firmy, které zajišťují náhradní autobusovou dopravu si najímají lokální subdodavatele. To také zakázku prodraží.

Newsletter

Partneři


Výběr editora