České dráhy mění posunovací lokomotivy, od CZ LOKO převzaly už pět nových strojů
Téměř v polovině je kontrakt mezi Českými drahami a společností CZ LOKO na dodávku nových posunovacích lokomotiv EffiShunter 300. Dopravci
Téměř v polovině je kontrakt mezi Českými drahami a společností CZ LOKO na dodávku nových posunovacích lokomotiv EffiShunter 300. Dopravci má jejich provoz výrazně snížit náklady na provoz v depech. Všech dvanáct lokomotiv má být dodáno do února příštího roku.
„V současnosti máme ve stavu 5 lokomotiv včetně předsériového jednoho kusu. Všechny jsou od výrobce předávány do provozu v Brně, kde probíhá jejich zajetí, vyladění pro běžný provoz a odstranění drobných garančních vad. Po této fázi budou následně přesunuty do svých plánovaných provozních lokalit, například v Bohumíně, v Hradci Králové, v Praze a v dalších místech,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.
CZ LOKO vyhrálo loni zakázku na 12 lokomotiv v hodnotě necelé čtvrt miliardy korun. Dopravce přemýšlel původně o pronájmu, nakonec se rozhodl je koupit. Nahrazují hlavně starší stroje řady 714. Zakázce předcházela ještě předsériová lokomotiva.
„Sériové stroje jsou na základě zkušeností se zkušebním provozem předsériové lokomotivy mírně upraveny, mají například větší výkon kompresoru nebo účinnější brzdy,“ dodal Štáhlavský.
Jednu z lokomotiv pak využívá dceřiná společnost VÚŽ na okruhu ve Velimi. „Nahradila tam asi 30 let starou lokomotivu 740 / 742 a podle dosavadních zkušeností došlo k úspoře paliva cca o 40 procent, doba přistavení k provoznímu ošetření se prodloužila na dvojnásobek, zlepšily se pracovní podmínky obsluhy a zkrátil čas přípravy lokomotivy k provozu,“ dodal Štáhlavský.
EffiShunter 300 je vlastním vývojovým produktem CZ LOKO. „Vývoj této lokomotivy určené především pro posunovací službu měl smysl a my se tím trefili do díry na trhu. Ve své výkonové kategorii jde v Evropě o absolutní špičku,“ říká Josef Gulyás, generální ředitel a místopředseda představenstva CZ LOKO.
Jde o dvounápravovou (Bo) dieselelektrickou lokomotivu s maximální rychlostí 60 km/hod. a s výkonem spalovacího motoru CAT C13 328 kW. Hmotnost lokomotivy je 36 tun, která v kombinaci s dieselelektrickým střídavě-stejnosměrným přenosem výkonu optimálně využívá adhezi a lokomotiva tak dosahuje maximální tažné síly 124 kN. Stroje jsou také vybaveny digitálním řídicím systémem, online diagnostikou, systémem vícenásobného řízení a v neposlední řadě také skluzovou ochranou.