Dráhy mají první nový typ bistrovozu. Ustoupily kritice, kuchyň bude na konci vagonu
Vůz ARmpee 832 po modernizaci. Foto: České dráhy
České dráhy ustoupily kritice cestujících a personálu, u dalších bistrovozů změnily vnitřní uspořádání.
A zase čučení do zdi. K čemu je takový vůz dobrý? To už nikdo nechce vyrobit vůz pro jedničku jako nový i s jinými rozměry oken a řešením interiéru? A už konečně zrušit nesmysl sedaček za sebou, když tam není pouze jedna řada sedadel?
No, bohužel ekonomika. Taková věc je poměrně nákladná. Buď by si na sebe musela vydělat, nebo by to musel dotovat daňový poplatník. Druhé odmítám, nevidím důvod proč bychom se měli skládat. Budoucnost bude patřit bistro vozům (ČD), objednávkám s předstihem a doručením na místo (SJ), kuchyňce s roznosem (RJ) a automatům na jídlo/noviny. Pro Vaši představu, náklady na zařazení extra staršího jídelního vagónu k vlaku Praha-Košice by vyšly cca 17 500 Kč (infra poplatky, depreciace, údržba, pojištění, extra spotřeba elektřiny tažným vozidlem) K tomu musíte připočítat náklady na personál (1200Kč/člověk – poměr ze super hrubé mzdy pokud mají 20 000… Číst vice »
Ekonomika? A to se vyplatí z gruntu překopávat vůz 2x za 10 let? V případě předchozích bister dokonce 3x za zhruba 25 let?
Dobrá otázka. Ke kompletním rekonstrukcím vagónů (alespoň v západní Evropě) běžně dochází každých 10-17 let, protože některé části vždy po tak dlouhé době potřebují kontrolu a výměnu. O překopání vozu 2x za 10 let se přiznám u ČD nevím, ale nevylučuji. Pokud tomu tak je, tak by to mohlo být opravdu z důvodu nekoncepčnosti. Třeba původní vedení nehledělo na ekonomickou realitu , ale následovalo hlas lidí, kteří chtějí jídelní vozy stůj co stuj: protože „tak to vždy bylo, tak proč by to bylo jinak“. Osobně si umím představit, že si někdo udělal propočet a zjistil, že se to stejně vyplatí.… Číst vice »
PS: využití vozu není occupancy rate: počet obsazení sedaček, ale technická dostupnost vozu: tedy kdy můžete vůz používat. V praxi se průměrné využití vozu na oběhy blíží 91-93%. Zbytek jsou opravy, údržba, poškození atd.
V zásadě s vámi souhlasím, nicméně jak je možné, že třeba takový RegioJet má na vlaku několik malých kuchyněk (byť ta úroveň sortimentu cateringu je na podstatně nižší úrovni, ale to si myslím, že nehraje zase takovou roli). Rozměrově jedna kuchyňka zabere prostor dvou kupé a na vlaku jsou například 3 nebo i 4, což je v přepočtu na zabraný prostor ve vlaku srovnatelná nebo větší plocha (bavíme-li se o čtyřech nebo více kuchyňkách). Navíc si ty kuchyňky vždy vozí sebou, tedy nemůže je odpojit, pokud předpokládá nižší poptávku po cateringu (je sice pravdou, že může zařadit vozy bez kuchyněk,… Číst vice »
Že by hymna ČD ?
https://www.youtube.com/watch?v=Q5elh2SXovU
Hahahahaha…
Toto byly parádní jídeláky. Učiněná radost si tam něco objednat, pojíst a popít, velká okna s dobrým výhledem do krajiny. Luxus. Nechápu, co za prznitele toto mohl zničit. Nemám slov…
https://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Czech_Raildays_2013,_WRmee816_%C4%8CD_(07).jpg
Až teď koukám, že podle všeho nikdo ničemu neustoupil – jde o další přeprasení již překopaných vozů, kde kuchyně již na kraji byla (ARmpee832). A jestli fotky nelžou, tak chybí jakékoliv oddělení oddílu 1. tídy, takže i zde si (nově) cestující užijou mlácení talířema a smradu z kuchyně. Nebo snad fotky klamou a výjimečně rekonstrukce nevede ke zhoršení (chybějící oddělení; méně místa; odfláknutá práce, takže za jízdy vše vibruje atd.)?
proč objevují ameriuku? WR fungoval velmi slušně. dobře se v tom sedělo, jedlo…Co na tomto uspořádání komu vadilo?
To je takový problém m ít vozy 1 třídy, vozy 2 třídy a k tomu klasický jídelňák?
Když on ten jídelák sype málo, kdyby sypal jako dvojka, zařadili by ho klidně i na obyč rychlíky 😁
Pokud by te jídelák rozumně fungoval, byla by v něm nějaká nabídka, tak by sypal dost. Já odobně jsem jídlem při dlouhý cestě nikdy nepohrdl.
I starší synátor rád palačinky ve laku, když se vracíme z delšího vejletu!
Když x let prodáváte školní jídelnu za cenu luxusní restaurace, lidi přestanou chodit, ale když to zase obrátíte trvá dlouho, než někoho napadne tam jít na jídlo 😁
(Mimochodem Váš syn jí palačinky v laku? Pokud ano, určitě palačinka v Najbrtu s náplní ve vzorku potahů Aufeer 😁)
ale ne, jen mi vypadlo V
Jiří 24
Že by nadýchaná buchtička za babku RJ byla TOP gastronomie?? 😳 😄
Sype kolik sype, protože léta provozovatel systematicky lidi od návštěvy svým jednáním odrazoval a když si jednou udělám renomé předraženého hnusu, tak ani za řadu let lidi nepřesvědčím, že tomu tak není.
Ti tomu zase dali, na snímcích nevidím žádná místa k sezení přímo v barovém oddíle. Kdyby tu původní verzi ARmpee832 z roku 2010 nechali tak, jak je, udělali by lépe. Zbytečně vyhozené peníze.
Co z toho plyne?
Zlatý starý Wé eRka.
Sezení po čtyřkách a nikdo neřešil jedničku. Ty byly na vlaku někdy i dvě.
Mašiny maj výkon 6 megawattů ale řeší se každá náprava.
Ono se to ale neřeší kvůli výkonu mašin. Každý další vůz stojí další prachy navíc.
Nezmizela kritika, ale cestující. Jak na Vsetín, tak na Budějce byly vlaky, kde byla normální 1.třída na hraně kapacity (vytížené spoje vezly běžně 20 – 30 cestujících, občas byla kapacita vyčerpána zcela), nyní v tom sráči sedí pár nejkovanějších režijkářů, kterým je líto jírt do dvojky, a pár jednotlivců, co mají zájem o konzumaci. Pouze v případě vysokého vyížení 2. třídy do toho veleze víc jak 5 lidí.
Ale ČD je to zřejmě vysoce u prdele, když se tím ještě drze chlubí, diletanti.
zraci kteri se radi vzdy nazerou by klidne mohli drepet v jidelnim voze od vecera do rana a nemuseli by se vubec nikam hnout mohli by si tam dat rovnou karimatku se spacakem a vychrnet se na zemi pod stolem rezijkare bych zamkl v oddile vlaku 2 tridy a nebavil bych se vubec s nima
Byl jsem ve vyhlášeném jlv a už to není takový hnus co dřív ale žádný terno taky ne. Odvykl jsem si za ty roky cokoli po personálu ČD chtít ale u RJ omezena nabídka funguje . Vysoká gastronomie to ale taky není ale nejhraje si na něco co není
Bohužel, ty ceny mnohé odrazují. Nemáme tolik milionářů.
ARmpee832 to byl tak úžasný vagon. Byl pohodlný měl velké stoly a dalo se tam dobře najíst a i cesta byla pohodlná docela. Teď to modernizují do totálně špatného provedení kde sedačky budou jak v autobusu bude tam strašně málo místa a navíc na dvou sedačce s vyklápěcím stolkem se hodně blbě jí. To zase firma tratec získala zakázku na zdevastování dalších vozů. I ten railjet je možná v něčem lépe řešený než tohle.
Pokrok na dráze se nedá zastavit! V ARmpee829 u sedadla 51 v jídelní části nebyl ani ten stoleček, ani místo na nohy (a to mělo být sedadlo 1. třídy). Nepochopím. Není tady nějaký insider, který by obhájil, logicky vysvětlil tato uspořádání interiéru, resp. zejména sedadel (proč letecké a čtyřky resp. dvojky se stolečkem skoro vůbec, proč jsou některá místa bez oken (sedadlo 76), a proč WC jako pro panenky (ARmpee829)? Nekdo kompetentní, ne někdo z tiskového oddělení, kteří umí okecat a budou obhajovat proč je pro ČD a cestující dobré i na sedadle rozmázlé psí h.vínko 🙁 Když už jako… Číst vice »
Přesně tak.
Jídelní vůz by měl fungovat jako pojízdná restaurace, objednáváš a konzumuješ = seď. Jestli jsou jídeláky tak přetížené, že to 1. třídu obtěžuje, tak zapojit dva kuchyňkama k sobě a může mít jednička jeden pro sebe, když ho uživí. Možná by stačilo mít jídelák jeden a na děj navazující vůz uzpůsobený jen ke konzumaci v uspořádání 1+1 se stolečkem a 2+2 se stolečkem, tedy takový jídelák bez kuchyňky. Nepřipadne mi v dnešní civilizované době neumožnit 2. třídě se pohodlně najíst. Nedá mi to opět neotravovat s těmi povinně místenkovými vozy bez možnosti postávání, alespoň jen jako část vlaku, takové dá… Číst vice »
Hlavně by si měli najmout profesionálního architekta. Ty „modernizované“ vozy i bistro jsou hnusné tmavé až černé, takže už vypadají stejně odporně, jako ty rakve od Regiojetu. Stačilo jednou a od té dobý tím nepojedu. Lepší je každá nádražní restaurace, než jíst v tomto „modernizovaném“ prostředí. Naštěstí na 1. koridoru jezdí i maďarské vlaky, jejichž provozovatelé na architektovi nešetřili.
Akorát, že momentálně se echt maďarský guláš a pivo jaksi nepodává, když si MÁV myslí, že v jídle je chřipečka.
Zrovna tohle se dělá do určité míry podle návrhu od studia Aufeer Design. Ale jedna věc je, že jsou profesionálové a profesionálové. Druhá věc je, že návrh a realizace se můžou dost lišit. Třetí věc je, že tmavý dekor vznikl jako reakce na to, že předchozí styl interiérů ve vozech ČD připomínal přesvětlený operační sál. Další věc je, že se do toho přidává ještě otázka vkusu a preferencí konkrétního jedince. Ale jinak obecně vozy, co si ČD přestavuje vlastními silami, jsou takové dost strohé. Maďarské vozy zas měly dost výstřední barevné kombinace. Ještě pořád je vnitřek jídeláku růžový, nebo už… Číst vice »
Je vidět, že všem se prostě nevyhoví. Světlý interiér byla „nemocnice“, tmavý dokonce „rakev“ 🤣 od těchhle kritiků bych chtěl teda vidět navrh.
Třeba decentně šedý interiér bistrovozu v railjetu ČD?
Railjeťácký je pěknej, s tím souhlasím!
Víte, že ty černý rakve jsou od LE, RJ má přeci vozy po ÖBB 😁
Rakve od Regiojetu??? Ty jsou tisickrat hezci nez cokoliv z ČD a hlavne RJ neresi nejakej potomej jidelni vuz – cely vlak RJ je totiz jidelni
Ona prostě ta první třída v nových vozech Českým drahám nějak nejde. Jednička v ARmpee829 a InterPanterech je za trest. Taky už mě to naučilo hledat spoje, kde jsou řazená klasická áčka.
V InterPanterech mi jednička přijde jako výstavka pro cestující druhé třídy: Pojďte se podívat na ty nenažrance, kterým nestačí dvojka.
Nejvíc mi vadí to přeznačení na první třídu. Proč to, když už takto funguje donáška do vozu první třídy?
Není přeznačený, jednička už to byla, už podle označení.
Dobře oprava, vadí mi změna na jedničku.
Pane Sůro, v článku máte jednu brutální faktickou chybu. 🙂 Dráhy niikomu a ničemu neustoupily, prostě se jen modernizoval vůz, který má z výroby kuchyni a rozvody na kraji (ARmpee832). WRRm/WRmee mají kuchyni a rozvody uprostřed a prý by bylo nákladné je stěhovat na kraj, proto kuchyně uprostřed. Neduhy ARmpee829 se ale nevyřešily – noha stolku je stále tam, kde je koleno, takže buďto můžu mít jednu nohu vybočenou k oknu a budu sedět křivě, anebo do chodbičky, ale pak je vysoká šance, že o nohu někdo zakopne. Čtyřka mi pak přijde stísněná jako Bymák, netušíte, prosím, někdo kolik prostoru… Číst vice »
Zkonstatovat, že tam musíte vybočit nohu, a pak se jedním dechem zeptat, kolik je tam místa, to je solidní schizofrenie…
A nebyl hlavní důvod, proč dříve ČD tyto připomínky nereflektovaly to, že to prostě jinak uspořádat (kvůli konstrukci vozu) nejde?
Kritika zmizela, protože tam ti co to kritizovali už nechodí. Problém vyřešen, odškrtnuto. 😀
To je krásně vidět na rezervacích, pokud je ve vlaku vedle polojídelňáku řazen i vůz 1. třídy.
Z vnějšku by všechny tyto vozy měly být označeny žlutým pruhem jen v té polovině, kde skutečně 1. třída je a ne přes celý vagon, pokud platí, že… „Nakonec České dráhy pravidla mírně změnily, část první třídy vyhradily i pro hladové a žíznivé klienty z 2. třídy.“
Opravdu je žlutý pruh na střeše hlavním problémem těchto vozů ? 😀
Na valašských expresech vlaková četa občas dělá z celého jídelňáku 1. třídu, protože ve vlaku leckdy chybí vůz 1. třídy, do kterého je ovšem prodáno pár desítek místenek. Takže se stopne prodej místenek do ARmpee a na všechna volná místa v obou částech se přesunou místenky z nezařazeného vozu. Personál jídelňáku to obvykle bere s rezignovaným pohledem, protože jim je jasné, že narvaném voze, kde navíc minimálně v úseku Praha-Pardubice jsou i stojící cestující, prodá maximálně pár točených piv u pultu.
A nezapomeňte ho řadit jedničkou ke zbytku soupravy, ať si cestující připlácející za jedničku užijí procházejících cestujících že dvojky.
V první části seděli wifi on-line makáči , potom byla kuchyň a na konci bistro část. Asi někomu vadilo, že se nevejde……… Pořád platí, dopravce neví, co chtějí klienti.
Tak to podle fotky vypadá, že po x-té modernizaci se kuchyň přestěhovala rovnou mezi cestující veřejnost 🙂
DIY
Patronem tohoto vozu je Láďa Hruška.