České dráhy mají první akutrolejové jednotky, dobíjet je budou zatím na dvou místech
Nová duální jednotka RegioPanter. Foto: Škoda Group

První vlaky vyjedou na trať z Veřovic do Ostravy.
První vlaky vyjedou na trať z Veřovic do Ostravy.
Z článku to není úplně jasné, ale na té trati budou jezdit jenom aku bateriové jednotky ?
Ne. Některé krajni výkony pokryje ještě 811.
Nebavi me cekat na nove vozy. Na me trase se v JmK take planuje BENU a pozdeji prosta eletrifikace. Ale radeji nez to delat takto netransparentne jako v MSK, tak radeji pockam na 12/2029.
Vlára?
Dnes zkušebně do Veřovic 690.249.
A nějaký příbližný čas?
Jezdí nepravidelně, v sobotu jeli o hodinu dřív.
Jasně. Mi spíše šlo příbližně. Jestli prostě jedou jen tam a zpět. Nebo spíše budou pendlovat.
Mám možnost zajít k tratí, ale celý den se mi nechce tam stát.
JŘ byl na 10:00 z Bohumína, plán mezi 10 – 10:30, zatím nejede. Odpoledne by měla jet ještě souprava 842 + 954.
A pendlovat nebudou, tam to je v plánu přes Mošnov, zpátky přímo a pro dnešek šlus. Zítra zas. A kvatro jen Bohumín – Veřovice a zpět.
Někdo mi říkal, že 14.12 bude na Ostrava-Střed, papaláši se vezou do FM a zpět s bateriovkou.
Díky. Už jsem to zastihnul včera na trianglu u sedlnic.
Ten armatura na nabíjení co vypadá jak velký dělič je v Ostravě střed. Jinak testy se už dělají a odstavené bateriové soupravy jsou vidět v Bohumíně.
Nabíjecím kontejnerem se myslí kontejner s dieselgenerátorem? 🙂 Něco jako hasičské KEC? 🙂
Ne, kontejner s trafostanicí, připojený na distribuční síť 22kV.
Pokud nevíš, nekomentuj.
Já se tím asi budu muset projet.
14.12 s papaláši a chlebíčky (koblihy) do F-M, nebo 15.12 už na lince
Tak zvolíme koňské povozy ty inženýre
No… hlavně aby měli do začátku dost záloh.
Unucka mouse je k dispozici.
842+954 je v záloze
Jasně ty inženýre
Správně je UnuckaJet. Pokud vím, označení UJ je zatím volné.
Kvatro + Velký řidičák je též připraven
Záloh? Bohumín nemá ani na současnosnou regionální vozbu pod dráty zalohy. Jedou na krev.
Protože elefanty jsou na montáži etcs
No, uvidíme, jak se osvědčí a jaké budou v provozu. Z důvodu nevyřešeného peovlemu se životnosti baterií jsme v našem domě nenechali instalovat solární elektrárnu, neboť bychom ji spláceli 20 let a to bez započtení mnohem kratší životnosti baterie!!! Tu bychom ještě platili navíc! A ten stejný problém může nastat u bateriových vlaků. Komu vadilo těch pár desítek litrů spálené nafty na trase Ostrava – Štramberk? A proč ty vozy nezajíždí až do Veřovic? A ty nové bateriové Regiopantery tam budou zajíždět? A nebude lepší postavit trolejové vedení? A nakonec úředníci „objeví Ameriku“, když zjistí, ze na takové lokálky postačí… Číst vice »
Lokálka to sice je, ale Štramberk, Kopřivnice a Příbor dohromady mají dost obyvatel na to, aby se vyplatily přímé vlaky do Ostravy a dělat toto s 810 je utopie, do budoucna má smysl udělat do Štramberka troleje kvůli cargu.
Než se do Štramberka dráty natáhnou, tak tam nákladní doprava definitivně umře. Vysoké pece a ocelarna na Liberty v Ostravě už se asi nikdy nerozjedou, tepelné elektrárny končí, takže nebude co vozit. Už teď to tam je čím dál větší bída. Časy kdy tam jezdily tři až pět vlaků denně, plus obsluhy Kopřivnice jsou dávno pryč.
V textu článku je napsáno toto: „Od 15. prosince by měly být pravidelně nasazovány na výkony z Veřovic do Ostravy.“ Vy jste ten článek nečetl celý?
Teď jsou v módě baterky, tak baterky!
Verovice – Studénka není lokálka.
No tak to si dělá spíš velkou chybu protože nám se fotovoltaika vypadá s baterkama zaplatí tak za 3 roky to jsem. Večer si udělal další dokup elektrárny. Od dubna do října platím za elektriku tak 1000 z čehož většina distribuční poplatek a to na ty krmím celej barák hromadu elektrických věcích pračku sušičku myčku servery auto
A to si má ČD koupit pár kusů souprav od jiné firmy? Unifikace je cesta k úsporám. Tedy pokud nechcete platit jízdně jako na západ od naších hranic.
Jojo,k úsporám vede nákup bez soutěže. To neprovozujete ani sám doma. Brzo byste spal pod mostem
Klidně ať si koupí unifikované jednotky od Škody, ale kultivovaným způsobem.
Unifikace? Vždyť každá rada od Škodovky spolu ani nejde spojit, tomu neříkám unifikace, ale spíše diletantství.
Ony spojit jdou, „jen“ spolu nekomunikují. Zřejmě to zákazník nepožadoval.
Pominu-li pofiderní způsob objednání od ČD, tak se jedná o unikátní a povedený projekt co se rychlosti realizace týče a v rekordně krátkém čase vylepší komfort cestování (nyní vysokopodlažní 842). Takže za to klobouk dolů!
Uvidíme ještě, jak na tom bude spolehlivost.
Spěšně vlaky Štramberk – Ostrava super i s 842 jsou lepší než..810
To ano, ale nízkopodlažnost je ještě povýší.
To je sice pravda že lepší než 810/811.
Já to rozhodně taky vitám samozřejmě.
Ale stačilo mít nohu v sádře. Následně pohyb jen s holemi. Člověk nemusí být ani starý a rázem ze dne na den máte problém. Co teprve když má někdo třeba kočárek. Kufry atd…víme…
To bezbariérové řešení opravdu má velký význam. Samozřejmě nesmí to být jako třeba v Ostravě Střed. Bezbariérové vlaky no schod jak…..
Věřím že to půjde rychle vpřed ohledně bezbariérového přístupu na všech místech…
Ostrava stred ..má ty nástupiště hnus
To souhlas.. Veřovice – Studénka by rs1 velmi slušela.
Unikátní a rekordně dodaný projekt, který sliboval nebožtík Kupec už v roce 2019?
Kromě podivného pořízení a neznámých parametrech jednotky (např. dojezd) pořízené z veřejných peněz se zase dělá z eráru betatester škodováckých bastlů.
Přidělat baterie na střechu EMU je koncepce z doby před více než 5 lety, dnes jsou na trhu dostupná vozidla optimalizovaná pro bateriový provoz a tohle to opravdu není…
Je někde zveřejněn taky dojezd?
Zkus použít google.com, anebo jiný vyhledávač.
četl jsem 80km
V Železničním magazínu je tomu věnovaný článek – teď nevím, zda v tomto, nebo v minulém>
80km grantovaný dojezd v zimě po dobu několika let(nevím, jestli si to pamatuju dobře, ale snad deset?) Takže se dá očekávat, že to na začáku a v létě ujede na baterky výrazně víc.
neví někdo, jaké baterie tyhle vlaky používají? Jestli je to LFP nebo NMC? Případně jestli mají aktivní termomanagement a ochranná pásma nabití a vybití? Proč se ptám. U nás ve městě máme elektrobusy SOR EBN a po necelých 5 letech jsou baterie na odpis. Resp. staré baterie nezvládaly již potřebný dojezd, takže někde by ještě mohly druhotně sloužit. A tohle je, dle mého názoru, způsobeno hlavně tím, že zcela postrádají chlazení i vyhřívání. Záruka? Ani omylem, město muselo zaplatit komplet nové baterie ze svého. A pokud by tomu takto bylo i u dalších prostředků hromadné dopravy, tak se nám tu… Číst vice »
LTO.
tak to jsem klidnější, to je pokročilejší a vhodnější technologie než u SORky, kde jsou nechlazené LFP.
Vlastně nechápu, proč se ty LTO nepoužívají častěji. Mají vyšší proudové zatížení, delší životnost (2-3x proti LFP), zvládají pracovat ve větším teplotním rozpětí.
LTO jsou jednotkově investičně dražší a objemnější, ale zase to kompenzujou počtem cyklů (takže ve finále jsou LTO levnejší). U železeničního vozidla ten objem není tak zásadní, jako u autobusu.
LTO jsou nejdražší, a používají se tam, kde se musí nabíjet hodně často, víc než dvakrát denně což stačí většině elektrobusů.
kéž by to do těch autobusů dávali. Resp. kéž by se SOR trošku zamyslel a předělal design baterií. Aspoň nějaký chladící „baseplate“ s vyvedenými chladícími žebry mezi články.
Chápu, že se tam šetří každé kilo, aby to také uvezlo nějaké lidi, ale 5 letá životnost je prostě málo. A to používají poměrně kvalitní Winstony.
Doufejme, že větší výrobci busů a vlaků mají větší know-how.
A zvládne to vůbec úsek že Štramberku do Veřovic?
Dělali se prý nějaké úpravy tratě a panter už tak jel zkušební jízdu, takže ano
Nabíjecí stanice v Budišově nemá smysl. Včera jsem jel vlakem do Svatoňovic a z Vítkova jsme jeli 2. Zpátky odpoledne vlak přijel do Svatoňovic prázdný. Ty reko 811 bohaté stačí.
Přímý vlak z Oderska do Ostravy by měl být atraktivnější než přestup na 811.
Dnes už do těch končin zajíždím málo, kdysi jsem tam jezdil 2 x týdně takže něco o té oblasti vím. a ta obsazenost nebyla nikdy nijak velká, frekvence vystoupila ve Vítkově, přistoupilo pár rázovitých do Čermné a dál jsme byli jednotky kusů.Ono když u každé bytovky je několik ojetin, tak ta VHD netáhne ani sociálně slabší.
Ještě doplním, letos co jsem tam jezdil autem, a předjížděl jsem autobus NAD od umbrely, tak jsem myslel že to je nějaká služební jízda bo tam jaksi nebyli žádní lidi.
811 je omyl. Tak po dvou vlacích máte spočítáno kolik lidí tam jezdí..
Ono když hlavní dopravní spička na trase je bud dojizdějíci za práci nebo letní turistická sezona. Tak opravdu během soboty v listopadu v sedle moc lidi nepojede.
Souhlasím. Jenže přes celé léto byla výluka a příští rok má být zase. Další věcí je nevyhovující JŘ. V prac. dny se dostanete do Budišova v 6.22 a potom až v 15.27. Mezi tím nic nejede (ani v létě), takže pro turisty je to nepoužitelné. A poslední vlak z Budišova jede už v 16.38 (v S+N v 17.38). A pak je tu souběžně jedoucí bus z Vítkova do Budišova (236), jedoucí často téměř ve stejné časové poloze jako vlak. Pokud nenastane změna v přístupu SŽ a krajského koordinátora ODIS, počet cestujících bohužel neporoste.
Je to tak.
Vzhledem k tomu že akcelerace 811 a BEMU bude někde jinde, už to mění jízdní řad na to navazuje přestupní uzly atd.
Pěkná změna v jízdní době, aktuálně 1 hod 10 – 1 hod 50 na 53 min – 1 hod
Jak v praxi vypadá ta ,,nabíjecí armatura“? Co to vůbec je za zařízení?
Vypadá to trochu jako velký dělič v troleji. Je to zesílení trolejového drátu v místě, kde bude jednotka delší dobu stát bez pohybu a nabíjet. Za jízdy větší proudy v místě sběrač/trolejový drát nevadí.
O důvod víc přejít na 25kV, ať se tohle nemusí řešit.
Asi něco takového.
https://ys-common.s3.eu-central-1.amazonaws.com/Skoda_bemus_7f45911ba3.pdf
Jen dodám, že „nabíjecí armatury“ nejsou v Ostravě na hlavním, ale v Ostravě Střed na koleji 704. Pak jsou ve Studénce na koleji 8. a dvě na 5a.
Jsem si říkal že je to blbost to Hlavní…
Foto je i na k report net sekce Ostravsko.
To je směšné, že to normálně nejezdí Valmez – Ostrava, kraje…
Co to?
Vzal si moc prášků, tak mu vše přijde směšné.
… sem si po ránu šlehnul pár šotoobrázků a už to bylo.
Tohle celé objednává jeden kraj. Mohly tam samozřejmě jezdit vlaky bez přestupu, ale zatím ne BEMU.
Já vím, jen prostě těžce nesu, když kvůli hranicím kraje spojuje vlak vesničku a velké město, když ve vesničce dráha nekončí.
Tak znova, to není kvůli hranicím kraje, až do ValMezu to objednává MS kraj. Přestup ve Frýdlantu je daleko od hranic kraje a souvisí s pushpully. Nebo to bylo myšleno aby to jezdilo do ValMezu přes Studénku a Veřovice? Teď se tam vlaky křižují a je tam oboustranný přestup od Studénky. Opět to nesouvisí s hranicemi kraje.
Ve výsledku to bude asi takto. Hlavní FM FnO/Ostravice takt 60 minut. Hlavní FM FnO FpR Veřovice Studénka Svinov Hlavní takzvané Beskydské kolečko takt 60 minut… Úsek Hln FM FnO tedy interval 30 minut. Úsek FnO FpR Veřovice interval 60 minut. Úsek Veřovice Studénka interval 60 min. Proloženo taktem 120 minut spěšným vlakem OV STU PRI KOP VE VM… S rozvojem v okolí Mošnova kde má vyrůst i nová čtvrt bude zřejmě i na 325 obecně časem půlhodina… !!!??? Něco Beskydské kolečko á 60 minut a něco z do VM. Plus samotný Mošnov… Za mě škoda že nevznikla zastávka Mošnov… Číst vice »
Předposlední odstavec jako recese.
Poslední odstavec muzeum si zaslouží samozřejmě 81x…😃👍
VM- OvKun je cca 70 km. A to je na hraně dojezdu.
On nejspíš myslel prodloužení S8 z Veřovic do Valmezz
Což mi připomíná, že Přerov a Břeclav nejsou v témže kraji. Jakože se nemusí 2x přesedat pří vjezdu a výjezdu ze Zlínského kraje?
Oproti tomu Zlín a Kroměříž jsou v jednom kraji a v Otrokovicích a Hulíně se vždycky přestupovalo.
Být tam změna trakce, tak mnozí budou přestup požadovat (vzor Vsetín-Bylnice)
Přestup na Vsetíně směr Lideč je kravina
A přestup v Lidči směr Bylnice je co?
Tak v Lidči se vždy přestupovalo.. jen kraj vymyslel kravinu aby pod dráty jezdila Arriva šrot. Z rychlíka na rychlík se tam normálně přestupuje. Kdysi šla normálně linka Přerov střelná.. co do toho začal mrdat kraj tak to posral.
Uvědomujete si, že Vsetín Přerov končí v Hranicích jen a pouze kvůli rekonstrukci tratě?
Ano všichni chtěli vždycky jezdit bez přestupu ze Střelné do Přerova osobákem a všem se líbil ten přestup z Valašských Klobouků do Vsetína.
Přímé vlaky Val.Mez – Ostrava jezdily od roku 1888 až do prosince 2021, kdy to soudruzi z KODISu a MSK zrušili. Teď se přestupuje (někdy i 2x) ve Frýdlantě a ve Frenštátě. Hlavně, že už se nebude přestupovat na lokálku 325 ve Studénce……..
Od roku 1888 asi ne, když původní směr té tratě od VM byl na Těšín a Bílsko, zatímco jiná společnost měla dráhu z Ostravy do Frýdlantu. (A obě společně používaly úsek FM-FnO)
Jak se bude dobíjet ve Štramberku, když má končit ve Věřících?
Po skončení večer dojede do Štramberku. Od 15 prosince bude jezdit přes noc“nabíjet“ do Studénky, nebo do Bohumína.
Nevím kdo to vymyslel.za A nabíjecí stanice má být ve verovicich..konečná a fira tam může spát. Za B ty ty tratě už dávno měly být zadrátove a tento problém .. který SZ vyrábí by nevznikl
Se podivejte kolik let se resi trat Ostrava – FM- Frenstat. To byste se dratu do Verovic nedockal 🙂
Řeší? SZ nic neřeší..už x let to mohlo/ mnelo být hotové.
No a jelikož to zdaleka hotové není, řeší se to na straně vozidel.
To máte pravdu, ta trať je děsný tankodrom
Jednoduše. Jak v končícím grafikonu tak v následujícím jsou pozdě večer vlaky, které končí ve Štramberku a do Veřovic už nejezdí a jedou brzo ráno ze Štramberku. (https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/172897705/k271.pdf/738534b3-11bb-40ce-94a6-4846065d77e6 strana 1 a 14) Zatím by měl poslední vlak být vedený 811 (z JŘ je vidět že není první třída) a až bude bod ve Štramberku bude tam BEMU
Jinými slovy se předpokládá, že se jednotka dobije na trati mezi Ostravou a Mošnovem a na těch 20km do Veřovic a 20km zpět do Mošnova si vystačí řádově s polovinou kapacity baterie. Protože při běžné zastávce ve Štramberku se nic dobíjet nebude.
Přesně tak. Nabíječka bude zjednodušeně pro prostoje mezi ranní a odpolední špičkou a mezi posledním a prvním spojem. Popřípadě nějaké mimořádné zkrácení trasy z důvodu výluky (Veřovice – Příbor), aby vůbec to mohlo jezdit.
Moje domněnka je, že ve výluce se bude jezdit Příbor – Štramberk, lidi přelezou z vybité na nabitou, nabitá do Veřovic, zpět na Příbor a další kolečko znovu a mezitím má vybitá hodinu na nabití.
Z Veřovic do Štramberku je sešup, který umožní docela slušnou rekuperaci a tedy zvýšení dojezdu. A v těchto dnech již probíhají testovací jízdy, které skončí 12.12.
V sobotu už vyjely na trase Ostrava Veřovice
Koalice… tak ať pěkně slouží. 👍😁