České dráhy mají novou aplikaci pro strojvedoucí, na lokálkách má pomoci zabránit nehodám
Zásah u nehody v Perninku. Foto: HZS
Nová aplikace pro strojvedoucí má pomoci zabránit tragickým nehodám na lokálkách, testování začalo na třech tratích.
Hezký, jen by to chtělo dát navíc člověka, který bude sledovat trať, když strojvedoucí bude sledovat tablet, infosystem, radiostanici a provozní stavy lokomotivy.
Sláva! Možná to s ČD není rak špatné!
Bezpečnostní software na kterém závisí životy lidí za pár dní bez testování. ČD nekecá, maká. Babišovo moneyžerování v praxi
Na této apce „závisí životy lidí“ asi tak, jako na vašem mobilním telefonu. Čili nijak. Je to jen pomůcka typu „uzel na kapesníku“. Nic víc, nic míň.
Že tě vidím.. Tak jsem zjistil, jak funguje ten experiment Chrudim – Moravany. ZDD je v pořádku, protože strojvedoucí pagerem skutečně zavírá přejezdy. Po předzváněčce se postaví na volno krycí návěstidlo. Do podmínek je tam ale přidáno i krycí návěstidlo opačné a volnost trati, takže nejde postavit proti sobě. Zabezpečení podle D3 samozřejmě běží stále.
A líbí se ti to?
Já snad někdy nějak naznačil, že jsem proti lepšímu zabezpečení? Ne.
Samozřejmě je to v pořádku ale nenahrazuje to ohlašování, není udělován žádný traťový souhlas.
S posledními dvěma větami souhlasím. Toto není zab. zař. Zab. zař by to bylo (nebo by se tomu dalo říkat) kdyby to ten vlak umělo v případě protijedoucího vlaku zastavit. Což by nebyl špatný nápad tu apku tam takhle zabudovat a máté něco jaki zab. Zař. Dále na apce se teprve maká takže klidně může být neschopná.
Dále je to jen pomůcka. Opět a ještě jednou kdyby se to nainstalovalo do vláčků a dodělala by se tomu schopnost v případě pochybení zastavit vlak tak pak by to byl opravdu důležitý celek pro lokálky. Toť můj názor
Tohle ale není bezpečnostní SW. A pokud se to tak bude prezentovat, dopadne to velmi špatně.
Tak sláva, je to nejjednodušší opatření, které napadlo každého.
Aplikace by měla být veřejně přístupná. Pojedeme si s Máňou naší lokálkou. Většinou jezdíme jen my nebo někdo od sousedů. Povídáme s Fírou. Pohoda, čas se příjemně vleče, než dojedeme k nám do Lhoty. A v tom kouknu do apky a zvolám: „ha křižování! Láďou couvej, než nám bude ouvej!“ Máme vlak v tý samý koleji. 🙂
Má být přístuoná pro dopravce.
No vida, že aspoň něco jde bez miliard. Ale obávám se, že spoléhat na elektroniku a vůbec technická zařízení není zrovna to stoprocentní. Vždy je nutné mít vícenásobné jištění a to zejména myslícím člověkem.
Jo, rozdají 100 tabletů týdně. Ti mladší na to budou čumět víc než na trať, ti starší se s tím nenaučí. Ve výsledku další srážky.
No nevím. Řekl bych, že ty tablety už dávno mají. Teď jim tam jen nahrají novou aplikaci.
Tak už si Luďku tu tabletku taky vezměte 🙂
To muselo dát hodně práce tuhle kravinu vymyslet, co?
JO JO JO JO JO Hlavně že jste se mne všichni smáli a mínusovali mne. Appka je tu, hurá a vypadá to, že je lepší než to nic co tu bylo. ale, že takto rychle to jsem já osobně nečekal.
Signál GSM komerčních poskytovatelů bych neřešil, protože primárně bych bral GSM-R a pak bych bral, až GSM komerčních poskytovatelů. Stejně tak bych používal GPS, ale i jiné podobné systémy pro zálohování pro případ výpadku, korekci nepřesností.
To je přesně to, co cenu posouvá až do neuvěřitelných parametrů. Proč na takových tratích to právě naopak nemůže být přes šifrovanou GSM-P? A GPS? Ano, pevná anténa na střeše vozidla, připojení kontrolováno apkou.
Proč v Německu při výpadku GSM-R mám nařízeno se přepnout na GSM-P a u nás to neexistuje?
GSM-R není ani leckde na běžných lokálkách, kde není D3, natož na D3. Nechci nyní polemizovat nad cenou a celkovou ekonomikou vybudování GSM-R i zde, nicméně aplikace vznikla za 3 týdny od nehody. Zkuste si prosadit výstavbu jediného sloupu vysílače a ostrý provoz GSM-R na nějakém úseku, kde není. Máte na to čas odteď do 31.8.2020. Vsadím se, že byste to nestihl.
Mezi návrhem Vaší aplikace a touto je docela rozdíl, mezi tím, co všechno umí.
To se Vám musím omluvit. Já byl jedním s těch mínusářů… Vzhledem ke zkušenostem jsem věřil, že app bude nejdřív za deset let… Personální aplikace chybí už dlouho, už pět let se o ní mluví, nástin nejdřív za dva roky… A najednou je jiná věc hotová za 14 dní?
Hmatatelný důkaz, že se na nábřeží prostě nechce…
No dobrý, ale tohle je trochu PR a trochu hurá akce, byť díky za ní. Pokud by ta aplikace uměla odebírat rychlost vlaku a nespoléhala jen na GPS (hory, lesy, tunely) tak už by to mohlo být i celkem dobře použitelné.
Tak v Karlovarským kraji u Perninku to začalo a snad se tam včera i kruh u Lázní Kynžvart uzavřel a bude zase alespoň rok klid
Dnes ráno další projetí. ale nebyl nikdo ohrožen.
Jó dnes jsme si to užili to ranní stání. Naštěstí borce v osóbáku brzo našli od SŽDC a vyřešili to tam.
Však nestal se ten Kynžvart proto, že chybí Shark od Perninka a náhradní Regína nejen, že nestíhá jízdní doby pro Sharka, ale ještě k tomu nemá zabezpečovač s přenosem kódu? A kdyby měla Mirela, tak byla šance, že by to při rychlosti 47 km/h prásklo vzduchem a zastavilo…
Tak tam by vpodstatě stačilo detekovat, že už vlak vyjel ze stanice kde neměl..
Ideálně k tomu nacpat ještě údaj z tachometru.
Ještě zbývá firum neustále opakovat, že je to jen a pouze pomůcka, na kterou nemohou 100% spoléhat. Neni a nikdy nebude nahrazovat mozek.
Aby na to nespoléhali jako řidiči na navigaci, to je také jen a pouze pomůcka a skoro denně čteme výmluvy, že navigace přece navedla, já nemohu za to, že jsem jel s kamionem kilometr po cyklostezce a zasek se mezi baráky.
A když do zblbnutí pane Neruda něco manželka opakuje Vám, taky si to bezpečně pamatujete a konáte podle toho?
Na každém školení říkám strojvedoucím: Nejezděte na červenou. Loni kvůli sérii nehod bylo mimořádné opakovací školení o nejízdě na červenou. Letos jak tak koukám, bude zas.
A představte si. Všichni naprosto bezpečně a prokazalně ví, že na červenou se nejezdí a přesto není rok, kde bychom nejméně jedno projetí nevyšetřovali…
Když by mi do řízení furt kecala, tak bych ji asi vysadil za nejbližší vesnicí. Ale pokud by mi jednou za čas řekla něco na způsob: „Bacha, zpomal, tady je teď změna přednosti v jízdě!“, byl bych za její upozornění jenom rád.
A co navrhujete na tratě D3 Vy, pane Šimrale? To Vaše oblíbené PZB, nebo snad ETCS low-cost, s mobilkou „high-cost“?
Bych se měl přihlásit o autorské poplatky. Stejný princip jim tu navrhuji už notný rok, ale to né podle některých kecalů to nejde, nebezpečný… 😀 Ještě doplnit o hlasový doprovod. Na tablet rovnou do mapy zobrazit ikonkami ta pevná návěstitdla,rychlosti apod..ty se stejně x desítek let nemění. Na ta proměnná světelná aspoň zobrazit bez stavu jaké zobrazuje. Ale třeba by se našel způsob, jak přenést i tu zobrazovanou návěst i na displej tabletu. Prostě jen ať pěkně na mapě ví co je pár set metrů dopředu čeká. Dál rozchodit online notifikace na písemné rozkazy (v závislosti na poloze-např. pomalá jízda… Číst vice »
Takže to na ně bude křičet při každém míjení, to ubere na stresu. Nehledě na to, že když jedu ve vlaku, tak mi GPS ukazuje polohu +- 5 km.
Nesmíte lokalizovat svou GPS polohu za pomoci buzoly :))
To určitě není GPS.
Pokud by se Vám všechny možné tolerance nastřádaly jedním směrem, nikdy nemůže být odchylka větší než necelých 10m.
Asi chtěl říct, že GPS ztratí signál a nějaký mizernější firmware už se nechytí. To může být problém, poloha leda tak podle operátora. Ale při trvalém zapnutí by k tomu docházet nemělo, tunely na lokálkách nejsou zas tak dlouhé a rychlosti za nima zas tak astronomické.
Pokud máte dobrý příjem signálu, což nemáte v lese, v tunelu, můžete mít problém v horách.
Signál bud máte nebo nemáte. Pokud máte nutné minimum pro zaměření (3 družice) tak horší než desítky metrů to už nebude. Pokud nemáte ani to minimium tak holt nemáte nic.
V autě jsem nic takového nespozoroval. V navigaci mi ten bod taky neskáče o půl kilometru vlevo/vpravo. Tady bude logika něco na styl mediánu, kde to zprůměruje a vyškrtne ty největší kraviny. Na jednokolejce bude +/- 10 až 20m jako nic. Ten vlak snad najednou za vteřinu neuhne z kolejí o půl kilometru vlevo/vpravo. Bavíme se tu o vzdálenosti nekolika desítek metrů. To pozná i ta nejlevněší navigace. Na zmíněných posledních10m opravdu už nikdo neudělá nic. Snad tu bude nějaká primitivní logika, kde se vůbec ty vlaky smí křížit-staniice xy a nějaký poloměr kružnice (odhad součtů brzdných vzdáleností obou vlaků… Číst vice »
Tak to máš sextant a ne GPS.
No, pokud jste s tím začal před rokem 1998, pak asi máte pravdu. Já to navrhoval i s plechovou krabicí, ve které byl ventil k brzdovému potrubí a kohout, kterým se to čudo připojovalo k brzdě na hnacím vozidle a celé se to vázalo drátem na přední nárazník osmsetdesítky, ale již tenkrát mi zabezpečováci vysvětlili, že kdyby coby atd… Koukám, že letos je tak špatně, že každá kravina se hodí hlavně do bezpečnotního auditu… Rozeznávání návěsti světelného návěstidla kamerou na čele HV a dynamická TTP s přibližovací navigací k místům omezení taky máme asi 8 let za sebou. Opět… Není… Číst vice »
Nápad s aplikací není špatný, někteří strojvůdci se však příliš spoléhají na techniku, viz případ s AVV (když se vypne).
Problém vidím jedině v tom tabletu a jeho vlastnostech..Zařízení, které by bylo součástí vozidla by bylo jistě lepší. Kromě toho jakákoliv aplikace, která bude svojí grafikou něco zobrazovat v průběhu jízdy vlaku bude odvádět pozornost od toho hlavního – sledování trati, že?
GPS zde spolehlivě funguje už jistě alespoň 20 let a tato nová funkcionalita je přesně smyslem toho co GPS má splňovat.
Oleg David
A v praxi to bude probíhat tak, že bude strojvedoucí celou dobu hledět do tabletu, jestli proti němu náhodou něco nejede?
Proč by měl? Je to jen chytřejší verze pasivního JŘ co stejně používají.
Někteří jedinci sledovali za jízdy třeba hudební klip nebo i nějaký napínavý film. Tak to bude také třeba pro ně zajímavé pokoukání, než to naperou do protijedoucího vlaku.
Klasickým příkladem byla nehoda u Křemže v roce 2018.
Ať čtu Závěrečnou zprávu tam i pozpátku, nic takového se tam nenachází…
Závěrečná zpráva může hovořit pouze o tom, co zjistil ten, kdo nehodu vyšetřoval. A to bývá občas i docela málo.
A na základě čeho tedy podsouváte, že u Křemže se některý ze strojvedoucích věnoval např. sledování klipu? To je celkem závažné obvinění, pokud není pravdivé.
Žádný normální mašinfíra samozřejmě nenabonzuje ani toho sebehoršího kolegu. A tak jako v době, kdy jsem jezdil na mašině já, jezdil občas někdo bez zaváhání velmi často pod vlivem alkoholu, tak třeba nyní jsou bohužel fírové, pro které je třeba jejich telefon důležitější, než trať. Ptáte se na základě čeho? Třeba je to o lidech, kteří byli nebo jsou svým chováním mezi kolegy pověstní. Je to o tom džbáně, s nímž se chodí tak dlouho pro vodu, až se ucho utrhne. Koneckonců – přesně takto to funguje i u naprosté většiny silničních nehod. Třeba i u magorů, kteří pětkrát týdně… Číst vice »
Proč si myslíte, že se to neděje, když se o tom povídá, byť ne nahlas. Proč policie kontroluje tak často z autobusů, jestli se zejména řídiči kamionů věnují řízení a nekoukají třeba na film za jízdy? Vždyť tolik nehod, kde se to prokázalo, nebylo. 😉
Sdílení polohy používám celkem dlouho.
Signál GPS si myslím nebude veliký problém, ale ty data o poloze to odesílá jako data (LTE – wifi – když je signal) a s tím hlavně na lokální trati problém je. Není internet není informace o poloze – nebo se mýlím?
Objem dat je velice nízký, stačí Edge a 2-3 čárky. Nemusíte to posílat hned a míst, kde je signál opravdu špatný ve větších oblastech je už hodně málo.
Ne hned, jo? A na co chcete čekat? Také nejde o „větší oblasti“, ale o menší, lokální oblasti bez nebo s minimálním pokrytím. Na détrojkách je jich (k následnému velikému překvapení) docela dost (úžasná bude Louka u ML nebo okolí Kr. Jezu až poloha ustřelí o desítky metrů, dalším se zalarmuje tablet a pak si budeme desítky minut povídat o tom kdo co možná podělal. Jo, ony tam ČD naštěstí jezdí jen občas, no to je výhra). Dále je poměrně překvapující, až „tableťáci“ zjistí, že každé druhé nebo většina křižování je s jiným dopravcem a tudíž mohou tablet hodit do… Číst vice »
„Ne hned` znamená, že nepotřebujete realtime polohu každých 10 sekund. Poloha se pošle po minutě bez signálu. Samozřejmě to není neprůstřelné řešení, právě kvůli zpoždění odeslání dat, ale významně se zvýší šance, že bude strojvůdce upozorněn na nebezpečí. Ustřelená poloha o desítky metrů – to samozřejmě běžně nastane, ale není problém určit, na které trati tablet je. Co máte lepší, false positive událost dvakrát ročně, kdy dojde k zastavení a rozjetí po pěti minutách, kdy se ověří, že jde o falešný poplach? A nebo další lidskou chybu na D3, několik mrtvých a milionové škody? Tratí z Karlových Varů do Mariánských… Číst vice »
– 10 sekund na zabití stačí
– problém není ani v tom na jaké trati je, ale kde přesně je. Analýzou posledních nehod lehce zjistíte, že se až moc často stávají poblíž hranic dopraven, případně na záhlaví dopraven (důvod zřejmý).
– lepší je skutečné zabezpečovací zařízení (=nerovná se automaticky ETCS L2)
– nepředpokládám, že ČD jsou charita, aby rozdávaly tablety s jejich apkou zadarmo všem na vyžádání (btw. nelze nikoho nutit to používat).
Pokud jste tam nedávno jel, všiml jste si, že se na té trati vyskytují pravidelně další dva i tři dopravci? Všechny jejich vozidla dovybavíte nespolehlivým ukazovátkem?
Dáte je snad jen do vozidel, co tam jezdí, ne? Čí je zájem, aby se nic nestalo. Myslím že všech. A když je SŽ neschopná zabezpečení vylepšit, tak se o to postarají dopravci sami.
10 sekund stačí, ale tohle je snaha riziko minimalizovat. To co píšete jsou argumenty SŽ, proč takové řešení není možné. Ale je třeba hledat cesty a ne důvody, proč něco nejde.
Dopravní cesta je ze zákona přístupná všem dopravcům a nemůžete toto právo nijak omezit.
Navíc tam ještě zajíždějí i další dopravci, například nedávná nakládka dřeva. Vůbec netuším, jak chcete zajistit, zaplatit a kontrolovat dovybavení všech v úvahu připadajících vozidel nějakým nespolehlivým ukazovátkem.
Prostě to osobnímu vlaku ČD ukáže na Dolním volno na 51 km až do Mariánek a na průser je zaděláno. Nic jiného v tom nečtu a ani není napsáno.
Dovybavení všech vozidel jste si vymyslel, to ve zprávě dopravce není.
Aha, vy to vnímáte jako zabezpečovací zařízení, na které se může strojvůdce spolehnout a jím se řídit. Takže citace z článku: „Dopravce dnes představil vlastní aplikaci pro strojvedoucí, která jim má pomoci reagovat v případě chyby a současně upozorní i jiné vlaky.“
Stále se bude strojvůdce řídit tím čím dosud, aplikace ale má za úkol detekovat jeho chybu a zároveň těmto chybám předcházet.
Nikoliv. Já to vnímám jako nedokonalé ukazovátko, nic víc. Navíc může strojvedoucím odvést pozornost od dalších, zásadnějších povinností (a že jich nemají málo, viz MU Jez, přehlédnutí zábleskového světla, například…).
Jenže smyslem toho ukazovátka není zobrazovat v reálném čase veškerý okolní provoz, ale právě upozornit strojvedoucího na nějakou povinnost podle polohy z GPS.
A jak jsme si právě výše vysvětlili, tak v řadě případů mu tu povinnost neukáže, protože o ní nebude vědět.
Není to dokonalé ale to ani není cíl. Jen to zvýší bezpečnost, tedy samo upozorní pokud hrozí nějaké pochybení. Lepší zamezit pár nehodám ročně než říct že to nezastaví všechny nehody a proto se to dlat nebude. To je snad nějaká česká tradice, ode zdi ke zdi, buď nic nebo neprůstřelný systém SIL 4 jak tu někteří už mnohokát psali, a nic mezitím nelze.
Chtěl bych jen upozornit na skutečnost, že stupeň SIL nic nevypovídá o tom, jaké funkce a v jakém rozsahu ZZ zajišťuje. Tohle spousta lidí nechápe.
SIL se týká technické bezpečnosti, nikoli té funkční.
Např. LS-06 je ZZ se SIL 4, ale kontrolu rychlosti vlaku nezajišťuje. Je to stále „jen“ VZ s kontrolou bdělosti, kteří mnozí označují pejorativním označením „barvičkovač“ nebo „ukazovátko“.
Nicméně, jakkoli omezený rozsah funkcí, které ZZ se SIL 4 provádí, vykonává bezpečně i při poruše vlastního ZZ (fail-safe design), a to s nejvyšší úrovní integrity bezpečnosti 4.
Ne, nevysvětlili; jen tu dokola tapetujete něco o sledování polohy ostatních vlaků.
Ta aplikace však slouží především k upozornění na „statické“ povinnosti – hlavně ohlašovací povinnost v dopravnách D3, ale lze velice snadno a efektivně použít na všechny statické návěsti.
Online provoz není nutný, databázi stačí aktualizovat před jízdou, případně v dopravnách (kde konektivita zpravidla je).
Slyšel jste někdy o EBuLa?
Žádné statické povinnosti ani statické návěsti na české železnici neexistují.
Vážně?
Ohlašovací povinnost může být přesunuta z dopravny na širou trat?
Rychlostníky, pískáčky, přejezdy atd. se pohybují v reálném čase?
Jasně. Nikdy se to tak nedělalo a stejně to bude nahovno. Kde jezdíte? abych se vyhnul…
Ačkoliv to není zabezpečovací zařízení, mně je tato snaha sympatická. Zejména obdivuji rychlost, s jakou vývojáři ČD tuto apku vyvinuli. Ani bych nevěřil, že tam někdo takový ještě existuje…
Osobně mi víc sedí přístup „hledat řešení“, než „hledat důvody, proč něco nejde“. Ještě tu aplikaci nikdo ani pořádně neviděl, ale už se vynášejí odsudky…
Pokud to nebude strojvedoucího obtěžovat a rozptylovat, a jízda vlaku bude řízena stávajícím, prověřeným způsobem podle předpisu D3, pak nemám námitky. Na postupná vylepšování, jako je např. upozornění na překročení traťové rychlosti apod., je času dost.
Nemusíte varovat, když jsou x sekund od sebe. Můžete varovat, když vjeli do stejného úseku. Pak 10 vteřin nestačí.
> problém není ani v tom na jaké trati je, ale kde přesně je. Analýzou posledních nehod lehce zjistíte, že se až moc často stávají poblíž hranic dopraven, případně na záhlaví dopraven (důvod zřejmý). To, že není 100% spolehnutí na informaci, kde přesně vlak je, není problém. Účelem je, aby strojvedoucí průběžně věděl, kde na trati se nachází ostatní vlaky. Pokud bude celou dobu vědět, že proti němu jede jiný vlak, případný výpadek signálu zrovna když je v dopravně nepředstavuje takový problém – to povědomí o protijedoucím vlaku je ten nejlepší způsob, jak zařídit, aby strojvedoucí nezapomněl na křižování. To,… Číst vice »
znám celkem trať Horní Cerekev – Tábor a tam je signal tak na 50% trati a bohužel edge už prostě neodešle ani prd – prostě to síť vyhodnotí že není internet . A že by signál kolem hranic byl lepší si nejsem jistý.
Doufám že to ČD zaplatí až po otestování a ne na předváděcí akci na GŘ.
Přes edge request o velikosti 100B v pohodě pošlete, pokud není signál vyloženě slabý. Na tratích kde není signál stabilně se to nemusí používat přeci. Nasadíte to pouze tam, kde to bude mít smysl. Vývojový tým ČD mají a ty lidi stejně platí, náklady oproti „Hodíme si nohy na stůl a budeme uvažovat jak upravíme aplikaci Můj vlak“ nebudou o moc vyšší.
100B pošlete, ale nesmíte mít SW architekta vizionáře, kterej se bez moderních frameworků neobejde, pak vám 100B nestačí ani na hlavičku.
Tak tam jistě bude GSM-R nebo není? Existuje mnoho applikací které Vám nascanují i sítě GSM-R.
Může to být problém. Chtělo by to, když signál na volné trati vypadne, mít popsané dílčí úseky maximální rychlostí, a odhadovat polohu, dokud se signál neobnoví.
motoráček jezdí běžně bez signálu 5 minut – ten naproti taky – to je 10 min dohromady – začínám si myslet že pan Voseček je nějak ohledně apky zainteresován.
Určije je to lepší než drátem do oka, ale nevím o jak moc …
Pouze problematice rozumím. Nic víc s ní společného nemám. Dobře, máte to teoreticky až 10 minut. Stále je to ale krajní situace a problém by musel nastat právě v téhle době.
Přijde mi to jako slušné zvýšení bezpečnosti za poměrně nízké náklady. A hájím to tady proto, že jsou tady diskutující s názory odpovídající technologiím tlačítkových telefonů typu cihla.
Teoreticky až 10 minut je běžný provozní interval. Dost na zabití. Gratuluji.
Teoreticky už od 0 minut, tedy dost na zachránění situace. Nepojme to všechny situace a nepokrytá místa, ale to je pořád postatně lepší než teď. Chcete zachovat současný stav kdy chybujícího nekotroluje nikdo? Dost na zabití. Gratuluji.
Signál GPS je dostupný téměř všude, v dopravnách určitě (pokud nebudou zrovna v hlubokém zářezu, v tunelu nebo pod mostem, což zpravidla nejsou). Takže i v případě, že nebude dostupné radiové spojení přes GSM, apka pozná, že fíra bez potvrzení projel hranice dopravny, a vydá upozornění. A o to tady jde především.
Do budoucna bych nezavrhoval ani záložní datové spojení přes Starlink nebo jinou satelitní síť. Hlavní spojení přes GSM, záloha přes satelit. Podobně může být zálohována i lokalizace vlaku přes GNSS (GPS / Galileo / …).
Tak zrovna NMT (technologie přenosu cihla) by se na přenos dat pro tyto aplikace hodilo do míst kde je blbé pokrytí GSM.
Tipl bych, že v blízkosti dopraven by mohl být signál dobrý. Problém vzniká v dopravně a detekovat jej lze už tam.
A to tipujete na základě čeho?
Dopravny jsou u vesnic, vesnice bývají pokryté signálem lépe, než lesy mezi v kopcích 😉
Pokládám otázku: kolik je dopraven v síti, kam nějakou dálkovou Wifinou nebo něčím, co třeba posílá mě bezdrátový internet domů nejde dopravit internet a vykrýt s ním prostor mezi lichoběžníkovými tabulkami?
Data o polohe by mali byt dost male na to aby stacilo obycajne GPRS. Problem bude len tam kde signal nie je vobec.
Podstatou aplikace není sdílení polohy, ale především upozornění strojvedoucího na stavy/události (stažené před jízdou do lokální databáze) podle polohy z GPS.
Tak tam možná v podstatě stačí detekovat, že se ten vlak rozjel.. Ideálně by bylo ještě odo přes bt:-)
Tak je i GSM-R které bych použil primárně. Komerční stě bych použil jako sekundár.
Jsem docela pozitivně překvapen rychlostí vývoje aplikace. Jinak nebylo by od věci, aby polohu viděl i dispečer, což z článku neplyne.
To určitě přibude. Nejde mít všechno hned. Rychlost vývoje je obrovská, je to sotva tři týdny od spouštěcí události.
V článku je napsané, že data poskytnou i SŽ(DC).
A ta je vezme kde? Na 99 % to bude jen projekce přidělených tras. A to je teda zatraceně málo.
To bude legrace až bude mít ČD führer na tabletu volno na 30 km a po cestě dvakrát vykřižuje s jinými dopravci.
Aplikace v tabletu vůbec nemá za úkol ukazovat nějaké volno. A zbytek Vašich příspěvků je přesný obraz toho myšlení, kvůli kterému jsme tam kde jsme. Pořád upozorňujete na vlaky jiných dopravců, i když na tratích D3 se v 90+ % případů vlak ČD křižuje opět s vlakem ČD. Já v tom tedy „trošku“ vidím nějaký přínos pro bezpečnost.
Tak to jste holt sám a za vámi možná fronta šotoušků.
Tak já nejsem šotouš a ani nejsem nijak zainteresován na jakémkoliv dopravci nebo dráze. Prostě jen čtenář tohoto webu a příležitostný cestující. A upřímně toto je lepší než to předchozí nic nebo snad preferujete nic proti tomuto. Já jsem osobně rád minimálně za toto a k mému překvapení, že to šlo tak rychle.
Souhlas. Ale nechvalme dne před večerem. Nějaké porodní bolesti a nutná vylepšení lze předpokládat – jako u všech inovací, které vznikly v časovém presu.
PS. Ani já nejsem šotouš, ale zabezpečovák. A nestydím se za to.
Přijde mi že v té frontě stojí i pár zabezpečováků, strojvedoucích a cestujících, kteří chtějí dorazit do cíle bez zranění a bez zdržení způsobeného vyšetřováním mimořádné události. Mimo frontu jsou pak lidé s názory typu „Nebudeme do té ostré zatáčky stavět svodidla, protože těžký kamion by je stejně nejspíš prorazil. Všechny účastníky silničního provozu chrání bílá čára u krajnice.“
Výstižně napsáno. Jednou jsme měli na VŠ přednášku na téma „vlakové zabezpečovače“. Přednášející, jinak uznávaná kapacita v oboru, šmahem odsoudil všechny snahy o lokalizaci vlaku přes GPS s tím, že to není bezpečné. Zmínil však také možnost, tato zařízení na regionálních tratích koncipovat pouze jako „spolehlivá, nikoli bezpečná“, která fírovi ani dirigentovi žádná bezpečnostně relevantní data o provozu neposkytují, aby se na to nezačali spoléhat. Když jsem se zeptal, proč se to tedy na regionálkách neudělá alespoň tímto způsobem, odpověď zněla: „Protože pak už by dráha neměla motivaci tam nasadit vlakový zabezpečovač. A VZ je přeci lepší, ne?!“ No, rok… Číst vice »
„Dobrá správa“ jen blbě čučí. Tohle mělo dávno fungovat na úrovni poskytovatele dopravní cesty. Včetně dynamického upozornění o blížícím se snížení rychlosti, pokud se nezdá, že vlak opravdu na tu rychlost brzdí.
Ale raději bude SŽ vyrábět plakáty o tom, jak se perfektně stará o koleje a provoz.
Jo, to by ještě za chvíli někdo mohl chtít aby se do té aplikace předávaly v datové podobě i mimořádné rozkazy a ta aplikace dynamicky upozornovala i na místa/události podle nich.. neblbněte, víte o kolik je to pracnější, než „digitalizovat“ obrázkem nascanovaným do pdf?
Momen, oni ten doc/xls tisknou na papír a pak scanují do PDF? 😀
Dobrospráva snad už ne, ale obecně je ve státních firmách a institucích obrovský problém překonat sílu razítka i u dlouholetých držitelů podpisového certifikátu..
Zcela běžně. U razítka a podpisu bych to ještě pochopil, ale u předpisů moc ne.
Tak co , taky to někdo odsoudí jako akci bláznivých šotoušů co tomu nerozumí?
Jezdim D3 trate a o te aplikaci slysim prvne
Dnes ji představily, takže o ní brzy nejspíše uslyšíte.
Výborně a teď už jen přesvědčit starší kolegy (neříkám všichni!!!) aby opravdu už začli používat tablety.
Ono totiž nejde jen vrazit tablet do ruky, ale je potřeba s ním lidi naučit pracovat. Měli jsme krátké proškolení, kde nám např. řekli, že máme opatrně zasouvat konektor, aby se neulomil, aby nám tablet neupadl. Nebýt vždy ochotného kontrolora vozby, tak neumím tablet používat dodnes. Ano, jsem starší kolega, potrefená husa. Není moje hobby, abych si doma hrál s tabletem metodou pokus- omyl.
Starších kolegů si vážím, zkušenosti nenahradíš. A ano, školení buď proběhlo velice okrajově a nebo vůbec. My mladší jsme s tím vyrostli, ale když se podívám na své rodiče, tak taky umí pracovat s novými technologiemi, ale naučit je to, trvá trošku déle. Nevzdávají to a třeba v některých věcech se od nich i já priučím. Tím chci říct, že naučit se dá všechno, jen se musí trochu chtít.
Ano. Souhlasím. Když přijde nová mašina, udělá se kurz, zácvik, tablet je vlastně také taková nová mašina a na ni nic podobnėho neproběhlo. Na informaci ,, Máš to v tabletu “ jsem pomalu alergický. Ano mám to tam, věřím. Ale kde? Nebo, číslo at hock vlaku si vygenerujete…… Ano, ale jak? Zadávejte opravy! Ano, ale jak? Aplikace je intuitivní. Je, ale jak pro koho. Jak jsem výše psal, pomáhá KV, často až nad rámec svých povinností. Ale tím supluje laxnost a nezájem někoho jiného.
Je pravda, že pro (nás) mladší snad někdy ani nenapadne, že je někdo neumí používat, protože je to zkrátka subjektivně „přirozené, jasné a logické“. Vedení by si to ale uvědomit mělo, k takovému opomíjení by docházet nemělo…
Výborné řešení a šlo to i bez Sždc.
Už jste to vyzkoušel, že si troufáte tvrdit, že jde o „výborné řešení“?
Na první pohled to podle textu vypadá dobře, ale skutečné provozní zkušenosti s tím zjevně zatím ještě být ani nemohou, takže bych s tou chválou byl raději ještě aspoň chvíli opatrnější: jste si jistý, že na těch lokálkách bude všude a kontinuálně patřičné pokrytí signálem?
Tak je to jen pomůcka, i s občasným signálem to pořád bude vykazovat vyšší inteligenci, než kus papíru. Stačí, když se chytne kdekoli po cestě v mezistaničním úseku.
Opravdu to stačí? A totéž platí i pro protijedoucího? 😉 Tedy, mít pomůcku, která se mi chytí „kdekoliv“ po cestě, tak chrochtám blahem.
Takže telefonické dorozumívání a odhlášky musíme okamžitě zrušit. Protože poloha vlaku je známa jen ve stanici. Na trati není monitorován vůbec.
To není pravda.
Opravdu je to horší než poznámka na papíře? I bez mobilního signálu to zná jízdní řád, který si to podle GPS zarovná, což už samo o sobě stačí na upozornění na křižování.
Chjo…Ten jízdní řád ovšem neobsahuje mimořádná křižování, jen pravidelná. Takže při zpoždění je k ničemu (ve smyslu „poznámky na papíře“ jo, ale t už je snad lepší ten papír).
Na zabezpečení se nic nemění, takže stačí.
Stačí k odvedení pozornosti a vzniku MU.
Jak to víte, když jste tu apku ještě nevyzkoušel?
Ta GPS je jen v tabletu nebo je ještě další GPS někde jinde ve vlaku? V tabletu by mohl být problém s příjmem GPS.
Aplikace upozorňuje na blížící se tablety tudíž je GPS v tabletech.
Je třeba číst článek.
V článku nemusí být vše.
Ona by stačila externí GPS anténa/modul na každý vlak a u strojvedoucí vyvést konektor, který by se píchnul do tabletu a byla by to téměř jistota zjištění polohy (narozdíl od tabletu v železné kleci).
Podobně by riziko ztráty telefonního signálu mohl řešit satelitní telefon. Přenosové rychlosti jsou tam sice bídné asi jako u 2g sítě (60kb/s), ale na poslání polohy by to mohlo stačit.
Z hlediska nákladů jsou to oboje zanedbatelné položky s velkou přidanou hodnotou. To platí zvlášť pro GPS anténu/modul.
Ale pochybuji, že by se tím někdo zabýval do hloubky.
Ano, tak nějak to řešil jeden přepravce u dodávek.
V některých autech se integrovaný GPS blbě chytal, byly proto nejprve doplněny antény. Téměř obratem se řidiči začali bouřit proti připojování dalšího kabelu, navíc železa které umožní připojit externí GPS anténu moc není, byl tedy doplněný externí GPS modul, který se připojuje jako USB host do tabletu jediným kabelem spolu s napájením. Na jedno auto to vyšlo (bez tabletu, včetně montáže) asi na 1500 Kč..
No vida, jak lze projevit snahu. Jsem zvědav na zkušenosti se signálem GPS, neboť v prostoru pro cestující se telefon většinou moc nechytá.
Na jakém princpiu funguje třeba v Regionově hlášení stanic? Je to automat založený na GPS, nebo na ujeté vzdálenosti, nebo se to pouští ručně?
Tady je hezky vidět, kde byl celou dobu zakopaný pes – nechtělo se.
Že by si někdo neriskl vymýšlet ukazovátko, které zatají vlaky jiných dopravců na stejné dopravní cestě? No, to je ale drzost!
Touhle argumentací můžete shodit i autoblok – klidně vám zatají MUVku. Signál „Volno“ dojde kus za ní na jiný vlak, přesně podle učení pana Kirchhoffa.
Na regionce je to podle ujeté vzdálenosti, na sharku je podle GPS to hlášení stanic. U obou se to dá nastavit na manuál, neboli ručně. Pokud se nepletu.
Jak na ktery, ta co ma displej IS spolecny s RDST jede podle gps.