České dráhy mají nové smlouvy na rychlíky. Dálkové vlaky do Trutnova státu podražily o více než čtvrtinu

Rychlík z Trutnova do Prahy v Hradci Králové. Foto: České dráhyRychlík z Trutnova do Prahy v Hradci Králové. Foto: České dráhy

Souhrnná hodnota nových smluv přesahuje tři miliardy, rychlíky Praha-Trutnov budou ČD provozovat dalších sedm let.

Zpět na článek
133 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
tarten

Cestujícímu těžko někdo vysvětlí, proč musí jet Krakonošem přes Nymburk a ne o víc jak půl hodiny rychleji přes Pardubice.

Výpravčí ze Severozápadní dráhy

Jet s přestupem v Pardubicích a Jaroměři vám přece nikdo nebrání,

Rogue

Taková technická… 754 „v čele rychlíku Hradečan“ nebyla v Trutnově x let, neboť „Hradečan“ jezdí Praha hlavní – HK hlavní (Letohrad). V trase Praha hlavní – Trutnov hlavní jezdí rychlíky označené jako „Krakonoš“. Nebo jde o fotky z „před 2019“?

johnny cash

Napadlo už někoho, že po dostavbě D11 nebude rychlík do Trutnova vůbec, ale vůbec k ničemu?

Gwann

aha, kam jde jet autem, netřeba vlak? nebo co tímhle chcete říct?

ona beztak dost velká část cestujících do/z Trutnova jezdí autem už teď, což informační význam vaší promluvy dále snižuje…

Rogue

Věnuj se country, johnny … 🙂

Výpravčí ze Severozápadní dráhy

D11 až do Trutnova v tomto desetiletí nebude

Růža

Proč se nepřepřahá v Jaroměři?

Jiří Voseček

Protože v Hradci se stejně stojí 15 minut (důvody ve vláknu o kus níž) a připojují/odpojuji se vagóny.

Leinad

A bylo by potřeba 15 minut i s automatickým spřáhlem?

Tomáš Záruba

8 by bylo už v pohodě? 🙂

Jiří Voseček

Ta prodleva není kvůli přeprahu, koukněte do vlákna níže. Pouze se pobyt ve stanici využívá k výměně lokomotivy.

Jakub

Vyšší cena je rezervou na pokuty …

Os5600

Řešení přepřahu v HK nese jméno Stadler Eurodual. Čekací doba na přepřah v HK se může použít třeba jako rezerva když vlak přijíždí se zpožděním od Trutnova a nebo obráceně.

Potulný wechtr

Lokomotivu Stadler Eurodual (šestikolák) zde nikdo nezaplatí.
Řešením by byla dostatečně kapacitní bi-modální souprava.
Stadler Wink 5,6 nebo 7 vozů.
Lépe však Alstom Coradia Liner Polyvalent. To je rychlíková verze vícesystémové soupravy s pohonem v závislé i nezávislé trakci.
Na elektriku to jede 200km/h a v dieselu 140km/h. Také však neoatří k nejlevnějším. Stále však je efektivnější v provozu jako lokomotiva s klasickými vozy.

Tomáš Záruba

Řešením je střídavá trolej do Svobody. Poslouží (a to výrazně) taky nákladům. Dále pak zrychlení HK – Praha, které umožní ušetřit soupravu.

halbstadt

Jakým nákladům?

Tomáš Záruba

Těm z TU do HK (a hlavně zpět).

Os5600

Troleje dříve jak v roce 2045 nebudou. Tudíž Stadler Eurodual by na příštích 7 let plně postačoval. Cena za jeden kus je asi o 20 milionů vyšší než cena elektrické lokomotivy Siemens Vectron. 754 jsou za zenitem, plán ČD na jejich rekonstrukci zhatí normy TSI. 60 milionů korun za rekonstruovaný stroj řady 754 s kabinami plnící normy ohledně bezpečnostni při nárazu snad nikdo nedá. Navíc taková moderní mašina by se pak hodila kdekoliv jinde. Pokud by za 8 let ČD R10 nevysoutěžily.

Os5600

Doplním jen, že jsem se upsal, na 8 let by plně postačoval.

Tomáš Záruba

Trolej může být dost rychle (a ani není zas tak drahá). To že „nebude nikdy“ je spíš stav mysli. Uznávám, že extrapolace vývoje z let 1990 – 2010 moc optimismem jednoho nenaplní, ale poslední dobou je přece jen vidět vývoj výrazně k lepšímu, zvlášť mimo koridory.

johnny cash

Myslíte polské kamiony?

Axel

Potulný Wechtr… „Řešením by byla dostatečně kapacitní bi-modální souprava. (…)Lépe však Alstom Coradia Liner Polyvalent.“

Teoreticky jistě (viz varianty Polyvalent jako Regiolis u SNCF).

Prakticky to ale nevychází – časově.

Neboť ALSTOM tento produkt (Polyvalent) musí přestat nabízet dopravcům = (velmi brzy) musí jej odprodat včetně fabriky jinému producentovi vagonků.
Kvůli fúzi ALSTOMu s odkoupenými fabrikami na vagonky a lokotky od Bombardier Transportation. (podobně Talent 3 a ZEFIRO)

tarten

Nemusí.

Georg

reseni preprahu v hk nese jmeno elektrizace do turnova a nasazeni lehkych elektrickych jednotek.

Beny

Turnov není Trutnov 😀

tarten

Které začnou v Perníkově.

johnny cash

Řešením je elektrický bus po budoucí D11 nebo nová Hochleistungsstrecke nach Polen.

Gwann

jako čekat na něco, co nastane za 30 let a mezitím říkat cestujícím….ale babi, vaše bába taky chodila z Malejch do Hradce pěšky, tak co byste chtěla…

Zyx

Tak nevim zda by vam to s tema babickama zde zrovna vyslo. No 1859 az 2021 je uz kapanek hodne let 🙂

Ondra

Nechci předbíhat, ale vozy BDs mají být nahrazeny vozy Bmz234, tedy ve vlaku by neměl být vůz na přepravu cestujících na vozíku. Ale nechme se překvapit.

Bert

BDs také není pro vozíčkáře a Bbdgmee asi není dost. Také bych měl obavu o cyklisty, protože 1x ABpee a 1x Bdpee v celé soupravě to v některých případech nezachraní.

Kdyby vozy Bdpee nahradily OBA vozy Bpee, asi by to byl pokles komfortu, ale místa pro kola by docela dost už bylo.

michal82

Na tuto linku by to chtělo mit jednotky. Soupravu by tvořili vždy dvě, které by se rozdělily v Starkoči, jedna směr Trutnov, druhá směr Náchod.

Jiří Voseček

Jojo, všechny R10 končit v Hradci a tam provést rozdělení na směr Trutnov/Náchod a směr Letohrad.

Každou hodinu takhle stejně. Pražské rychlíky nemá cenu posílat až do Trutnova.

MartinS.

Ty rychlíky umí být v některých dnech a dobách plné i za Hradcem.

Jiří Voseček

Umí, ve čtvrtek a pátek odpoledne. Stojí to za to tahat 4 vozy do Trutnova? Když ještě půlka lidí jede do Náchoda a tak vystoupí ve Starkoči stejně?

200 kč za vlkkm je prostě hrozná pálka, ze stejného důvodu se ořezaly spoje na Letohrad, protože to prostě nedává ekonomicky smysl tam posílat celou soupravu, byť samozřejmě krácenou v Hradci.

Šašek

Já jsem tedy četl článek pozorně a tam se jasně píše-doslovná citace: „Linka do Trutnova má i v porovnání s jinými rychlíky vyšší náklady kvůli nutnosti výměny lokomotivy v Hradci Králové a České dráhy slibují na trase lepší soupravy.“ Veřejná doprava se neposkytuje jen pro „smysl ekonomický“, ale také pro zlepšení dopravní obslužnosti.

MartinS.

A také v sobotu a v neděli ráno do Trutnova, v neděli večer a v pondělí ráno z Trutnova a někdy i v pondělí večer. Takže zbyly úterý a středa.

Šašek

Od 12.12.2021 začnou jezdit přímé vlaky ze směru HK na Náchod a Broumov. Byl o tom zde nedávno článek. Úsek Trutnov-Jaroměř měl být dávno elektrifikován a pak by odpadnul přepřah v HK. Hned by vznikla úspora času a odstranil se prostoj.

Jiří Voseček

Muselo by se pohnout s celou časovou polohou, což nevím jaký by mělo dopad v Trutnově třeba. Aby byly příjezdy o to později, odjezd dřív než v XX:04 možný stejně není kvůli ose symetrie a rezervě na přestup. To samé příjezd od Prahy, posunout odjezd z Prahy o 5-7 minut, aby byl příjezd cca v XX:55. Což vám naruší vazby v Nymburce. Zároveň to vyžaduje možnost současných vjezdů a odjezdů v HK směr Praha/Pardubice, což dnes jde tuším že pouze z 1. nástupiště -> Pardubice, 3. nástupiště -> Praha. To je samozřejmě řešené přestavbou zhlaví, což je plánované na 2023-2026.… Číst vice »

Šašek

Sorry jako, ale já nechápu ten Váš dlouhý elaborát o ničem. Do Trutnova snad nesmí jezdit rychlíky z Prahy, jak píšete? Navic trať HK-Trutnov prošla alespoň částečnou rekonstrukcí, jen nedošlo na elektrifikaci. Plácáte něco o časech XX a Pardubicích, které s tím nemají nic společného.

Jiří Voseček

Pokud nerozumíte pojmu XX:04, tak se nebavime odborně, ale jen „u piva“. Právě že to spolu hodně souvisí.

Pokud chcete posouvat časovou polohu nějakého vlaku, tak je třeba uvažovat síťový dopad a technologické omezení, které je v Hradci a bude ještě par let.

Chce zkrátit prostoj v Hradci – já taky – a k tomu je třeba splnit řadu podmínek.

Šašek

Ano, splnit řadu podmínek. Třeba elektrifikovat a pak se nemusí přepřahat. Pardubice a XX s tím nemají nic společného, protože tam je koridor a výborné dopravní spojení. Stejně jako Vaše věta-„nemá cenu posílat rychlíky až do Trutnova“. Proto tam už asi dest let jezdí, že ano?

xyz

Pobyt v HK zůstane delší i bez přepřahu, pakliže nechcete nechat rozpadnout uzlu v Chlumci okolo X:30 h.

Jiří Voseček

Že něco jezdí 10 let neznamená, že je to ve všechny časy účelné. Nejde samozřejmě o Pardubice přímo, je to jen směr. Po cestě máte řadu menších zastávek. Snažím se technicky vysvětlit, proč to není tak snadné, jak se zdá. Chcete, aby se zkrátily pobyty v Hradci. Tak mi řekněte, v kolik má R10 přijíždět a kdy odjíždět. V obou směrech. Myslete přitom na to, že chcete zachovat osu symetrie v celou (to je ten odjezd XX:04 např.,). Osa symetrie znamená, že před ní všechny spoje přijíždí a po ní všechny odjíždí. Minimální Okrajové podmínky: – zachovat čas na přestup… Číst vice »

Šašek

Já to beru z pohledu laika, který tím spojem párkrát jel a cesta je to úmorná. Na druhou stranu ten R. jezdí každé dvě hodiny a určitě má své opodstatnění. Dalších sedm let to tak bude a nebudu zde planě mudrovat

Jiří Voseček

Já vám rozumím. A taky vysvětluju, proč ten prostoj v HK nejde jen tak oříznout o 10 minut.

K významnějším změnám v časových polohách může dojít, až bude HK – Praha na 140-160 km/h a předělá se kolejiště v Hradci.

A samozřejmě dvoukolejná trať HK – Opatovice.

Bohužel to všechno je stále dost daleko, i když se to alespoň reálně plánuje a za 7 let už většina z toho snad bude.

O obecných výhodách elektrifikace tratě do Trutnova se nemusíme bavit, jen to není všespásné.

Tomáš Záruba

Až bude VOCHOC a tedy Ex, tak bude i ostrá celá v HK. Pak definitivně začne platit, že odstranění přepřahu znamená i úsporu času. Do té doby „jenom“ (tuším) dvou mašin a fírů a jízdy na naftu, neboli ke zlevnění provozu. Závěr = dráty severně od Jaroměře čím dřív, tím líp.

Georg

jeste ze to mate takhle hezky vyresene. 🙂
taky mela byt davno postavena vysokovska spojka…

Šašek

Vysokovská spojka snad také jednou bude. Občas neškodí si zamudrovat nejen o dopravě, proto jsem zvolil přezdívku Šašek.

michal82

Je smutné, že spojka stále není a plány na ní byly již před 2.sv.válkou. Přitom by to urychlilo spojení nejen Náchoda, ale i Hronova či Broumova s HK a Prahou. Kraj si nechával dělat nejaku studii o spojce, info jak to dopadlo jsem nikde nenašel.Ví nekdo?

Šašek

https://bit.ly/3qC9GVc U nás v kraji-červen 2021. Studie proveditelnosti nebyla dokončena?!

MartinS.

A jaká jednotka by to byla, když z Prahy do Jaroměře vedou dráty a z Jaroměře do Trutnova nebo Broumova dráty nejsou? Jako bylo by to pěkné, ušetřilo by to přestup, ale… kde brát a nekrást.

Jiří Kocurek

Z toho, co ČD mají, připadá v úvahu 854+054+954 nebo Brejlovec s řídicím vozem na konci. V obou případech bude rychlejší ten přepřah.

Os5600

A musí to být jednotka, když nejsou dráty a minimálně dalších 25 let nebudou? Myslím si, že v tomhle případě by stačil Stadler Eurodual, bez přepřahu z Prahy až do Trutnova. Šestinápravová lokomotiva na 160 km/h postavená tak, že jezdí podle hranatých horních rychlostníků. Výkon v elektrické trakci 7200 kW a výkon v dieselu 2800 kW motor V16 od Caterpillaru. Vzhledem k moderním konstrukčním prvkům si myslím, že by nebyl problém tu mašinu upravit na 200 km/h s hmotností do 20 tun na nápravu. Když už umí 160, tak nejspíše má plně odpružený pohon dvojkolí a tedy nízký nepříznivý vliv… Číst vice »

Potulný wechtr

Nebo souprava Alstom Coradia Polyvalent Liner. 200km/h v elektrické trakci a 140 v motorové trakci. Z Prahy do Hradce Králové, dvě spojené a z Hradce jedna na Trutnov a druhá na Letohrad nebo Náchod/ Broumov.

MartinS.

Reagoval jsem na rozpojování jednotek ve Strakoči, jedna na Trutnov, druhá na Broumov. To lokomotiva Stadler Eurodual nevyřeší. A kolik by to stálo?

Os5600

Na Broumov stačí dvoudílná jednotka, delší by tam vozila vzduch.

Os5600

Dvoudílná rychlíková jednotka nedává smysl.

Systemový specialista

Však to tak pomalu začne fungovat. První vlaštovka již za měsíc…

rozinka

Vláda projela volby a místo toho aby ta sebranka chodila kanálama, rozhazuje naše miliardy svým kamarádíčkům. Od současného parlamentu k tomu nedostala žádný mandát.

Gwann

tak zrovna za tohle bych je nehanil. nikdo jiný se nepřihlásil. takže to má vyjezdit jako kdo? nebo ty vlaky zrušíme, jen aby modří neměli kšeft?

a krom toho smlouvu podepsali se a.s. ve vlastnictví státu, ne s agrofert-dráhy, takže s těmi kamarádíčky jděte k šípku

rozinka

Tahle vláda už nemá podepisovat vůbec nic. A že to nejsou agrofert dráhy si vykládejte koblihám. Viz třeba nákup skoro celého nákladu deníku Babišdnes od jeho mafry, atd.

Gwann

a ta smlouva na babis dnes bude vždy? já se těším…že ty faltynkovce a jejich smlouvy…je třeba vytridit

Výkolejka

Od toho parlamentu co začal tenhle týden? …

Miky

Nechovám k ČD přehnané sympatie a k Anofertu už vůbec žádné, ale tenhle stát musí fungovat kontinuálně i přes to, že jsou každé 4 roky volby. Ta soutěž má zákonem dané postupy, lhůty atd. Je za tím nějaká práce. Otázka, kdo bude jezdit Trutnov a Brno je věc MD, ne vlády, natož parlmentu.

Šašek

Cestovat na železniční trase Trutnov-Praha je dlouhé a únavné. Dle mého názoru je nejlepší úsek Jaroměř-Chlumec nad Cidlinou, ale to přepřahání v HK to brzdí. Další je pak až Český Brod-P.raha. Nový jízdní řád na tom nic nezmění, cestovní čas je stále 184 minut(TRU-PRA) až 192 minut(PRA-TRU).

johnny cash

Velmi dlouhé a velmi únavné. A to si představte, že se najde občas i cvok, který má potřebu přestoupit v Trutnově nebo Svobodě na bus do Pece a že cestuje vlakem až třeba z Plzně. To je ten pravý hardcore.

David

Z Jaroměři do Trutnova je to něco okolo 30km (po silnici) a ten „rychlík“ to jede hodinu. Myslím, že rozdělení linky v Jaroměři by ničemu neškodilo a dál by to mohl obsluhovat nějaký menší spěšný vlak.

Dominik

Není důvod půlit, když ty vlaky jsou hojně využívány.

Leinad

A co by se tím získalo?

johnny cash

Úspory všeho.

Lesan

Hlavně úspora počtu cestujících.

Kuba

Když už, tak v Hradci Králové – přestup pár minut před cílem by ten Sp úplně zabil – ostatně je to vidět na obsazenosti Os na 030.

zdenek

Neprojevil se zájemce. Na 3 roky. Měli tomu podle mě přitnout.

zdenek

To je tržní prostředí..

Beny

Trochu se obávám jaký efekt bude mít na Krakonoše dostavba D11. Už teďka je bus o hodinu rychlejší (TRT-PHA).

Beny

Tak aby nenastal odliv cestujících i v úseku HKR-TRT kde je sice bus nyní o 7 minut pomalejší ale to dálnice překlopí.

Glum218

No, o hodinu úplně ne. Bus jede z Čerňáku a tam se člověk taky musí nějak dostat. Ale tak o půl, možná 3/4 hodiny to pořád je.

Herold

Nějak se člověk musí dostat i na Hlavák…to je věc, na kterou šotouši často zapomínají.

*h8*

Na Hlavák obvykle z centra Prahy dojdu pěšky nebo je to odjinud pár minut metrem. Na Černý most se palicovat není zrovna pohodlná záležitost, z centra obvykle nejméně 20 minut, nehledě na případný přestup na Florenci/Můstku. Leda bych měl jednání někde v Karlíně či okolí, což se mi ale v životě stalo zatím snad jen jedinkrát.

Vasek

Že ty, v centru bydlí minimum lidí.

Jiří Kocurek

Ale zato dost jich tam jezdí za prací.

Vasek

Většina úředníci a jiní darmošlapové. Lidí, co tam doopravdy pracují a ne si jen chodí sednout do tepla za prachy eráru je tam třeba proti Budějárně minimum.

Gwann

ale taky ne každý bydlí na Černém Mostě

tarten

Čerňák je na vystrkově. Počítat +20 min z centra jako cesta Béčkem je přesně rozumné.

MartinS.

No efekt nebude skoro žádný… protože autobusy na Trutnov teď stejně mezi HK a Jaroměří nikde nestaví. Ten autobus bude muset vyjet z HK na dálnici a před Jaroměří sjet. Časová úspora bude kolem 5 minut. Po dostavbě D11 z Jaroměře na Trutnov je velká pravděpodobnost, že v rámci dopravní obslužnosti pojede autobus dál přes Kuks, Dvůr a Kocbeře, protože KHK platí obslužnost svého území a potřebuje propojit obce mezi TU a Jaroměří s krajským městem.

xyz

Zdražení je zajímavé i v kontextu toho, že namísto zmodernizovaných 750.7 zde od 12/2019 jezdí (byť rovněž „dílnami prošlé“, ale rozsah modernizace byl menší) řada 754. Přičemž odepisování zmodernizovaných 750.7 bývalo uváděno jako příčina provozní drahoty na trasách jako např. Praha – Rakovník, kde tehdy jezdily. A k té ceně obecně – no jo, tak to dopadá, když ty lokomotivy mají 2h prostoj v HK. Ono tomu tak ne vždy bývalo – dříve mívaly jen 1h prostoj s tím, že mezitím se okolo L:00 h postavily do čela R směr Letohrad. Nicméně tyto R jsou již delší dobu vedeny v… Číst vice »

xyz

Jednak – vedení „velké“ soupravy až do Trutnova lze považovat za sporné jednak co do velikosti soupravy, jednak co do nemožnosti rozpojovat/spojovat v místě „slévání přepravních proudů“, tzn. ve Starkoči.

Taky je zajímavé, že i když traťové úseky na t-032 prošly „revitalizací“ s výslovně zmiňovaným cílem zkrácení cestovních dob, tak k tomu zkrácení nikdy poté nedošlo (ani po dokončení modernizace žst. Jaroměř, měla-li tato být překážkou). Tzn. žádná změna konceptu s přesunem křižování v X:30 h z České Skalice do Starkoče, potažmo v X:00 h z Malých Svatoňovic do Trutnova-Poříčí.

Kuba

A bohužel tenhle stav je nyní s prodloužením smlouvy zabetonován na dalších 7 let.

Jiří Šrámek

Jak souvisí volba dopravce s koncepcí jízdního řádu?

Leinad

Umožňuje tato smlouva jednostranné zkrácení jízdních dob až na minimum co se dá na dané trati vyjezdit? Nebo umožňuje provoz líných souprav?

MartinS.

A co je hlavním problémem při zkracování jízdních dob? Je to ta rychlíková souprava s brejlovcem na Krakonoši a nebo jsou to ty hydry na spěšňácích HK-TU, které jezdí v mezitaktu Krakonoše? Jestli totiž nahrazení hydry, případně rakve na spěšňácích Pesou může mít ten pozitivní efekt, protože rychlík teď nevyužívá svou maximální rychlost, protože se stejně musí vykřižovat se spěšňákem?

Kuba

Třeba tak, že obsahuje takové požadavky na vozidla, které nestačí k vyježdění utaženějších jízdních dob.

Kamui

Tahle trať je jednokolejná. Musel byste ušetřit tolik času, aby se dalo přeložit křižování. Tím jste limitován.

Dušan

No nechci Vám do toho kecat, ale kdykoliv je v nějaké studii proveditelnosti použit termit „zkrácení jízdních dob“, tak vždy hned o pár řádků dál se jaksi ráčí nacházet termit „nová vozidla“ – a v tom je možná zakopán ten pes:-)))

xyz

Tak například tady http://old.silnice-zeleznice.cz/clanek/revitalizace-trati-hradec-kralove-jaromer-trutnov-v-polocase/ o žádných dalších podmínkách není ani slovo.

Dušan

Je k tomu SP a tam se přímo hovoří o nutnosti nových vozidel…

xyz

Pak je o to horší, že dochází k „zazdění“ tohoto stavu prodloužením provozu rychlíkových souprav v prokladu s 854 + Bdtn.

Systemový specialista

Od prosince již 843+043 a k nim 854+954 do Broumova, za pár let Pesy.

xyz

O. K., jenže to je řeč jen o 2h taktu Sp vlaků, tzn. jen každý druhý vlak.

A nadále v situaci s konceptem křižování v X:30 h už v České Skalici, potažmo v X:00 h už v M. Svatoňovicích.

Dušan

Obrázek síťové grafiky s novými vozidly – viz odkaz:
https://ctrlv.cz/3c7D

Kuba

No jistě, ale je trochu podivné, když jedna ruka státu tu revitalizaci s tímto předpokladem provede a druhá tam pak objedná vozidla těmto požadavkům nevyhovující.

Lada

Ke spornosti velké soupravy asi tolik, že množství cestujících je velké soupravě adekvátní jak před HK, tak mezi HK a TR

xyz

Kdyžtak TT (TR je Třebíč).

Pak je tedy zajímavé, že o hodinu dříve/později vždy postačí jen dvouvozová souprava.

Plus bez ohledu na předchozí, zůstává v platnosti argument o „spojování přepravních proudů ve Starkoči“ a s tím spojené vhodnosti spojování souprav ve Starkoči.

Karel_D

Když už, tak TU. TT byla značka Trnavy.

xyz

O.K., pardon.

Dash9

K: „Linka do Trutnova má i v porovnání s jinými rychlíky vyšší náklady kvůli nutnosti výměny lokomotivy v Hradci Králové“:

Výměna lokomotivy není žádná nutnost, brejlovec by bez problémů zvládl celou trasu z Prahy do trutnova.

Dominik

To sice teoreticky ani, ale nižší Vmax a zbytečné pálení nafty pod dráty.

Dash9

Když jede elektrika zase se zbytečně pálí uhlí v elektrárně.

Ondřej

Od kdy je energeticky mix výroby elektřiny v ČR 100% uhlí? To jsou mi novinky 🙂

yxc

Uhlí má v českém energetickém mixu podíl necelých 43%.

Kubrt

A o kolik by to bylo dražší?

Jiří 3

Škoda, že se nevyrábí vozy BDmsz, byla by to zajímavá náhrada za BDs.

Bert

Ano, a těch deset starých, co měly ÖBB, bylo pokud vím zrušeno a nebyly nikomu prodány narozdíl od soudobých Bmz234.

LKB

K: „Linka do Trutnova má i v porovnání s jinými rychlíky vyšší náklady kvůli nutnosti výměny lokomotivy v Hradci Králové. České dráhy slibují na trase lepší soupravy.“:
Chapu spravne, ze je nutno vymenit lokomotivu, protoze trat do Trutnova neni dal nikde elektrifikovana? Nebo je, ale jen nekde?

Kubrt

Pouze z Hradce do Jaroměře.

LKB

Nechapu, kdo dava minus na uplne beznou otazku – proste stejne jako vetsina populace v CR neznam vsechny detaily o ceske zeleznicni siti, ktera zahrnuje cca 9300 km trati a z toho cca 3200 km elektrifikovano (dle https://www.spravazeleznic.cz/o-nas/vse-o-sprave-zeleznic/zeleznice-cr/zeleznicni-sit-v-cr).

Chronosphere

Tak vy neznáte “ detaily o české železniční síti “ , a k příspěvku ty detaily dokládáte. Tak to zase nechápu já.

Tomáš Záruba

Tady aspoň je vidět, jak výhodná je ve výsledku „úspora“ za nedodělání troleje, zvlášť když by ji na rozdíl od té objednávky většinu zaplatila EU…

xyz

Tak proč ji nezaplatila? 🙂

Perličkou je, že zatímco dnes se aspoň dá argumentovat, že ten delší pobyt v HK je kvůli výměně lok. + připojení/odpojení posilových vozů, tak poté by ten pobyt byl „jen tak kvůli čekání“ (pakliže tedy nemá zmizet žádoucí uzel Chlumec n. C. v X:30 h).

Kuba

To není tak docela pravda, část ano, ale část by se celkem hodila na přesun křižování do Starkoče.

Bjorn

Že se stáhnou BDs bylo v plánu už před tím, než byl známý vítěz, takže je to docela slabý argument… Navíc vozy s dřevěnou podlahou a omezenou rychlostí neměly jezdit už dávno. Nikde jsem se taky nedočetl, co tam vlastně místo nich bude jezdit. Tahle linka jezdí do hor a využívá ji docela dost turistů s nadrozměrnou batožinou a s kolami, takže zrovna tam se vůz tohoto typu docela hodí, snad se na to myslelo.Doufám, že něco udělají také s posilovými vozy A/AB a objednavatel by mohl přidat alespoň jeden vůz do základní soupravy, ty čtyři vozy často nestačí.

M152

Od GVD by měla být souprava na R10 takto, ABpee347 + Bmz234 + Bpee237+ Bdpee 231 a na posily Bmz234 a AB.

Juraj

No tak to cyklistům nepomůže vůbec nijak 🙁

M152

Jako bonus prý povinná rezervace pro jízdní kola.

Glum218

Tak to bych považoval za příjemný upgrade. Ale souhlasím, že ten pátý vůz by se tam celkem často hodil.

Kuba

Tady ta omezená rychlost ničemu nevadí, protože ani lokomotiva nemá vyšší. Kromě toho z celé trasy R10 je víc než 140 km/h jen přes Klánovický les, takže rozdíl bude v řádu sekund.

Leinad

A to je výluka, normálně jede Vysočany – Lysá.

Honnzok

Hlavně ji nemá ani vůz Abpee…

noerf

Hlavně, aby již někdo na MD vypsal výběrové řízení na tuto linku, aby ty jednotky, soupravy stihl někdo vyrobit a schválit.

noerf

Aby vybrali dopravce včas, výběrové řízení bylo vypsáno.