České dráhy mají jistý miliardový kontrakt v Jihomoravském kraji, konkurenti nepodali námitky

Jednotka Moravia v Adamově. Foto: IDS JMKJednotka Moravia v Adamově. Foto: IDS JMK

Smlouva má být podepsána do měsíce, přinese konec vlakvedoucích.

116 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Practicus

Pokud ta kontrola dveří zůstane na současné úrovni, tak se soupravou delší, jak 50m nejedu – nenì tam vidět

král j

Nedělají dobře. To není metro.- Vlakvedoucí neštípá jen lístky, ale radí a pomáhá. A je rozdíl u 1/0 v MV 810 nebo v pětivozové soupravě.

IGCT

Až čas ukáže pravdu, zda to bylo nebo nebylo pro kraj dobré rozhodnutí. Ale myslím si, že vlak se bez vlakvedoucích obejde, pokud bude dost revizorů na kontroly černých pasažerů.

Jiří Kocurek

V nejhorším bude muset JMK povolat muže ve zbrani, aby odrazili organizovaný útok vandalských kmenů z celé Evropy.
Natrénováno mají z fotbalových utkání Baníku a Sparty kdy přijede několik _stovek_ eskortovaných.

Ludva

Váš názor je taková klasická ukázka toho, jak o tom přemýšlí asi většina lidí. Předem upozorňuji, že nejsem vlakvedoucí ale strojvedoucí a to s praxí více než 40 let. . Ale zpět k tomu co jste napsal. Ano kraj ušetří a vlak odjede, ale veřejná doprava tu přeci není pro kraj, ale pro cestující. Je to veřejná služba občanům. A vlakvedoucí opravdu jen „neštípá “ lístky. Je tam i pro to aby třeba poradil, našel přípoj a podobně. Je prostě součást té služby, kterou si lidé ze svých daní platí a jeho nepřítomnost tu službu učiní méně kvalitní. A teď… Číst vice »

Vendulka75

Taky bych to nešel jezdit,ani náhodou.A naprosto s tebou souhlasím.Šílenci ti mladí,do čeho jdou. Stačí jeden průser a pak je zavřou a papaláši budou samozřejmě v klidu,jelikož v tom bordelu ČD už nefunguje vůbec nic.Neskutečné kdo to vede a řídí.Nikdo.Ještě že to mám za pár.Železnice byla kdysi železnice,teď je to bordel na kolečkách pod taktovkou krajů.

Ludva

No V ČD není vše v pořádku, to je jasné. Ale za toto jednoznačně může JMK. Ten rozhodl, že vlakové čety nechce. Jen je asi nikdo neupozornil, že by bylo třeba změnit i předpisy.

xyz

Jestli hovoříte o skřípnutí lidí ve dveřích, tak si položte otázku, jestli toto s jízdou s průvodčími skutečně nehrozí.

Nejen viz medializovaný případ: https://valassky.denik.cz/nehody/zenu-zachytily-dvere-pantografu-je-ve-vaznem-stavu-20130116.html A to se tam jezdilo s průvodčími.

PvvS

Štiplístek se už i dneska ukáže málokdy. Většinou je zalezlej ve vagoně s pruhem a dál nic.

Jan

Nepodali námitky? Asi se neztotožnili s kulturou Národního dopravce…

Martin H.

Šla by tato hluboká myšlenka nějak rozvést? Pokud se nepletu, tak právo odvolat se, má každý účastník řízení a pokud má nějaký důvod tak to taky udělá, ne? Nebo, že by byli u RJ nebo ARR tak hloupí, že by to nezkusili z vámi popsaného důvodu? Tak hloupí jak myslíte tam určitě nejsou…

Jan

Hovořím tu o kultuře odvolávání se proti všemu a všem. Ve stavebnictví je to vlastní různým Metrostavům a mezi dopravci tomu, který si usurpuje přízvisko „národní“. Pěkný večer.

PvvS

A nebo jsou rádi, že jejich konkurence šla s cenou takhle nízko. Pak se můžou i další kraje inspirovat. Praha pokud vím přemýšlí o stejným modelu.

XXXD

Tak vlastnictví vlaků přímo krajem je v řadě ohledech výhodné

XXXD

, nicméně je problém s penězmi, JMK získal velkorysou dotaci (na takovou už si asi žádný kraj znovu nešáhne).

xyz

Však taky tím JMK dostal pomyslně navráceno to, že v předchozích dotačních výzvách dostávaly peníze na nové vlaky naopak jiné kraje (resp. ČD v nich jezdící), zato JMK do té doby nic.

55p

JMK samozřejmě už v minulosti prostředky dostal, jen za ně nakoupil tramvaje, ne vlaky.

xyz

Čili nic, co by sloužilo VLAKŮM objednávaným Jihomoravským krajem (což jsem výslovně psal).

Plus došlo ke znevýhodnění JMK z toho titulu, že v „jeho“ krajském městě jezdí tramvaje.

PvvS

Kraj aspoň nekupoval hračky někomu jinýmu.

Jiří Kocurek

Nezačala s tím Železnice Desná? Vozidla jejich, dopravce najatý. Ragnarök nenastal.

Martin H.

Aby bylo jasno, já ten vlak bez čety zvládnu odvézt, stejně jako kdokoliv jiný, nicméně se budu v exponované doby celou cestu tiše modlit, aby se vevnitř nic nedělo. Aby byl klid, sedačky neprochcal nějakej bezďák, kteří se nám teď ve vlacích, díky četám,na rozdíl od MHD, téměř nevyskytují. Aby nějakej frajer, nebo hůř skupina, posilněn alkoholem nerozbíjel interiér nebo okna, nebo nedej bože někoho nepřizabil, protože se v tom vlaku nikdo nikoho nedovolá. A ty trapné komentáře, že přece v metru, nebo v autobusu taky není nikdo si nechte od cesty. Jedná se o něco úplně jiného.

Daniel Jablonecký

§1: Nikdy se to tak nedělalo.

Martin H.

Prosím o sdělení vaší odbornosti. Určitě máte bohaté zkušenosti, vzhledem k vašemu vysoce odbornému názoru. Samozřejmě úplně stejně radíte leteckým společnostem s obsazováním letadel, nebo případně zemědělcům s osevem polí, případně lékařům s volbou léčebného postupu. Že?

M19

Takový strojvedoucí, tedy člověk obvykle s vyučním listem, ten to ví líp. Viďte. Vysvětlete jak můžete být klidný a sebejistý, že taková průvodčí zvládne dle vašeho příkladu agresivní, případně podnapilé útočníky? Maximálně kontaktuje policii, nebo se odváží zasáhnout? Tomu fakt věříte?

Martin H.

Takový strojvedoucí, nebo jiný člověk s provozní praxí a hlavně s osobní zkušeností aspoň ví o čem mluví, na rozdíl od dojmologů a vševědů jako jste třeba vy. A na vás je dobře vidět, že vlastně ani to nejlepší vzdělání se nemusí na úrovni projevu člověka nijak projevit.

M19

Takový strojvedoucí ke stejný dojmolog jako ostatní. A evidentně nemáte věcné argumenty, tak začnete s osobním osočováním. To je ta vysoká úroveň… 😉

Martin H.

Já jsem na rozdíl od vás argumenty předložil. S osočováním jste začal vy. Další debata s vámi tudíž nemá smysl ..

M19

V,y jste žádné argumenty nepredložil, jen jakési osobní dojmy. Na otázky jste neodpověděl. Jen začal osočovat. Předvedl jste nádhernou ukázku demagogie. Teď raději utíkate. Vaše vizitka.

Kubrt

A jak to funguje v Německu, kde v příměstských vlacích taky nejsou průvodčí?

bakiy

Teď jsem se vrátil z cestování po Rakousku. V regionálce jsem průvodčího nepotkal a nic vámi popisovaného se tam nedělo. Tak nějak opravdu nechápu, k čemu mi je v panteru vlakvedoucí dobrej. A v čem je jiný metro nebo autobus? Fakt nechápu, že něco plně funkčního je o 30km severněji nepředstavitelnej problém…

Martin H.

Víte co? Projděte se večer kolem hlavního nádraží v Brně. A nebo ještě líp, použijte některý z večerních, nebo brzkých ranních vlaků integrovaného rozvozu opilců, jedoucích zejména v pátek, sobotu a neděli z Brna a možná pochopíte o čem píšu. Možná vás to překvapí, ale já nevycházím z nějakých svých domněnek, jako 90% místních diskutujících, ale jen a jen z praktických zkušeností. Ve večerních vlacích z Brna, hlavně směr Tišnov a Blansko se to fetkami, opilci a podobnými existencemi jen hemží a čety mají dost práce s tím to nějak pohlídat a pořešit ve spolupráci s ochrankou a policií.

Joe

No tak ten hlavní rozdíl máte hned v první větě. Tady není Rakousko, ba ani Německo. Tady jste stále v ČR a známe místní kolorit.

Kubrt

Jako že v Německu a Rakousku jsou jen samí spořádaní občané? Ale kdeže.

xyz

V posledních měsících jsem si v rámci JMK všiml nezvykle vysokého počtu posprejovaných vozidel – jak 854/ABfbrdtn, tak i Bdmtee.

Navzdory tomu, že se tam dosud jezdí s průvodčími.
Toť k námitce poškozování vlakových souprav.

P. S. Moravie nemají Intercom?

Martin H.

Vnější poškození s (ne) přítomností vlakového personálu v podstatě nesouvisí. Dochází k němu zpravidla v prostojích mezi výkony.

Vendulka75

Znáš předpisy? Tak si je nastuduj.

Karl von Bahnhof

Cech bezdomovců a Odborové sdružení feťáků rozhodnutí Jihomoravského kraje nadšeně vítá.
„Jsme rádi, že krajským úředníkům jde o člověka.“ řekl předseda CB a dodal: „Platící cestující se bát nemusí. Členové našeho cechu nebudou ve vlacích nikoho napadat. Během nočních jízd budou spát a nikoho nerušit. A ti trochu smradu? No to vydržíte.“

xyz

Např. do Hustopečí tedy přestanou průvodčí po pár letech opět jezdit.

P. S. I ČD se na toto téma svého času vyjádřily: https://chrudimsky.denik.cz/podnikani/vlaky-bez-pruvodcich-cerne-pasazery-nepritahuji-tvrdi-ceske-drahy-20120314.html

Martin H.

Víte co je krásné? Že na vlakovém doprovodu se ušetří, ale celkem výrazně se navýší počet revizorů. Samozřejmě, že jich nebude tolik, nicméně nějaké, poměrně nezanedbatelné náklady generovat budou. Vtip je jen v tom, že se tyhle náklady schovají do jiné kolonky v rozpočtu kraje, takže nebudou vidět. A vy tady můžete vesele řičet nad tou ohromnou úsporou.

platamond

Revizory platí JMK a nikoliv dopravce. Na rozdíl od Prahy, kde revizoři IDSK (také neplatí dopravce) ve vlaku nemohou nic.

Martin H.

Ano. Přesně jak píšete. Takže místo peněz za vlakový doprovod, které by byly ve smlouvě vidět, vydá kraj peníze za revizory, které jsou z jiné hromádky. Suma sumárum peníze jdou z krajských peněz jen nejsou ve smlouvě vidět. Jinak i ČD mají své revizory, kteří mají ve vlacích ČD normální pravomocí…

Kaštánek

Sám jsem zvědavý, jak často budu revizory v S2 potkávat. Po Brně spíše chodím pěšky, než abych využíval MHD, ale revizora jsem neviděl několik let.

M19

Když oni pěší nekontrolují… 😉

Jiří Kocurek

No a bude těch revizorů výrazně víc, než bylo vlakvedoucích, aby to úspora nebyla?

Martin H.

Nebude. Ale ta úspora je prostě sporná. V součtu s vyšším rizikem nějaké mimořádné události a nárůstem škod z vandalismu možná taky nebude žádná. Jenže, když se výdaje za vandalismus a revizory schovají jinam vypadá to krásně. A to politik potřebuje.

Jiří Kocurek

Mohl byste nějak konkretizovat ten nárůst vandalismu na nějakém existujícím příkladu?
A jak jste došel k závěru, že ta čáska bude ve vyšších desítkách milionů ročně? (po odečtení vandalismu na exteriéru odstavených souprav, to vlakvedoucí neovlivní)

Pan průvodčí

Těch tratí pár bylo, kde se jezdilo bez vlakvedoucích/průvodčích a nakonec se tam vrátili. Ať už jde o ČD (např. Liberec – Tanvald), nebo o privátní dopravce. (RegioJet Ústí – Úpořiny – Bílina nebo Střekov – Boletice – Děčín)

moravák vysmátý

Bude fajn, když si ČD budou systematicky provádět foto dokumentaci interiéru a exteriéru stavu vozidel (periodicky – každý turnus atp.). Půjde tak měřit rozkvět inteligence našich spoluobčanů, kteří nám soustavně ničí vozidla a nádraží.

Martin H.

Když ČD to může být jedno. Povinnost přistavit na výkon vyčištěnou jednotku v náležitém stavu má Škoda. Na současném stavu se nic nemění.

noerf

Čekám nářky odborářů, že tom, že nebudou vlakvedouci bude ohrožena doprava v kraji. A zatím nic.

Martin H.

Proč odborářů?

Martin H.

Doprava v kraji ohrožena samozřejmě nebude. Jiná věc je bezpečnost, to je velký otazník a vandalismus. Ona ta vaše poznámka je tak nějak, blbá? Jo to bude ono…

Juraj

Po republice jezdí stovky spojů v režimu 0/0S a bezpečnostní problém to zatím nebyl.
Naopak takové pražské esko doprovod má a vandalismus jede ve velkém.
Takže není to úplně všespásné, žejo.

Honza R.

Doprovod sice má, ale tak v 50 % jízd si jej ani nevšimnu. Holt slon je velký a 25 minut krátká doba, aby jej prošel celý. Zejména když se opakovaně zasekne hned v 1. třídě, aby vypoklonkoval běžné cestující a zkasíroval ty, co tam opravdu chtějí jet 🙂

moravák vysmátý

doprovod má až od letoška, kdy si to kraj zaplatil. a to že ty vlaky jsou zničené – je proto, že kraj nemá podmínky pro kvalitu přepravy a například grafity a bordel po zdech uvnitř soupravy vůbec neřeší.
Co jste si pražáci zvolii, to tam máte a nebrečte tu.. ČD jsou nevině – proč by řádný hospodář odstraňoval vandalismus, když mu objednatel nedefinoval, co je zničené, znečištěné a nechce po něm opravy..
to by šlo proti zákonu a zdravému rozumu.

XXXD

Doprovod byl v pražských Elefantech vždy. Co se týče poškození a graffiti, tak nevím, jak přesně je to ve smlouvě řešeno, ale vzhledem k tomu že ČD v poslední době zajistili výrazně větší nasazování zaměstnanců bezpečnostních agentur, tak současný stav asi nebude úplně v souladu se stávájící smlouvu. Výše sankcí za neplnění standardů je problémová ve všech smlouvách uzavřených na zakládě přímého zadání (zvlášť když v daném kraji neměla politická reprezentace vůbec zájem to nějak hlouběji ve prospěch cestujících řešit — např. ANO ve Středočeském kraji).

Kubrt

Průvodčí, kteří mají údajně chránit cestující a vlaky před živly, máme v PIDu „odjakživa“.

Martin H.

Hm. A viděl jste z čeho jsou ty spoje složeny?

Martin H.

Prosím napište sem jakou profesí vykonáváte. Zajímá mě to protože tady spousta lidí poučuje, ale nemá s oborem nic společného, nemá ani tušení o tom co to vlastně obnáší…

xyz

Neřešte osobu, řešte argumenty.

P. S. Z letitého cestování s ČD, a.s., mám i několik hodně odporných zkušeností, pohříchu z vlaků doprovázených průvodčím (včetně situace, kdy mě jedna osoba ve vlaku fyzicky napadla, průvodčí stála cca 10 – 15 m od toho, viděla to, ale nijak nezasáhla).

xyz

P. S. opomněl jsem dodat, že se tak stalo na území Jihomoravského kraje.

PvvS

To už teď i v JMK. průvodčího už jsem nepotkal ani nepamatuju.

Radekr

Zrovna tyto jednotky mají kamerový systém vevnitř i venku a v IDS JMK se dle mého názoru cestující hodně naučili používat POSEIDON a pokud to vybaví i terminály podobně, jako v Brněnské MHD, tak za mě nevidím problém.

Dotaz

V článku se píše : V Česku jde o unikátní soutěž ve více ohledech: dopravce nemusí řešit pořízení kolejových vozidel, ta už dříve nakoupil kraj a má je ve svém vlastnictví. Nemusí řešit ani údržbu, tu zajistí i nadále jejich výrobce, společnost Škoda Transportation. ……………..
A kdo bude platit běžný úklid a běžnou údržbu ? Kdo bude opravovat drobné poškození , jako například ulomenou opěrku, pořezané sedačky, ucpaný WC a podobně ? Dopravce, nebo kraj prostřednictvím Škoda Transportation ?

Kubrt

Škoda.

Martin H.

Nevím, jestli to pochopíte, ale zkusím to. Vlastníkem jednotek je Jihomoravský kraj. Ten si objednal a zasmluvnil na 30 kompletní servis u výrobce tj. Škody Plzeň (součástí je i úklid souprav). Provozovatelem jednotek na nejbližších 10 let budou ČD. Jasný? Že údržbu a opravy provádí pro Škodu Plzeň částečně ČD a děje se tak v OCÚ ČD v Maloměřicích a úklid provádí nějaké najaté úklidové firmy formou subdodávky není podstatné.

Martin H.

Prosím těch šest jedinců, kteří udělili mému příspěvku 👎, aby vysvětlili z jakého důvodu tak učinili. Rád bych se dozvěděl, co jsem napsal špatně.

Klemovak

Kdo bude doplňovat papír na záchodě ?

-mm

Trochu offtipic, ale neví někdo, proč JMK nemá linku S1?

Kubrt

S1 bylo toto https://www.zelpage.cz/zpravy/5871?lang=cs
Zrušeno 2014, na wikipedii je popsán celý vývoj.

M19
Pedro72

Jsou soutěže, u kterých prohra nemrzí. Navíc vlaky nejsou u RJ řízeny z Náměstí Svobody, vlastně ani z Brna ne.

Avlaky

Kdyby RJ vyhrál tak by se nejspíše dispečink v Brnu udělal, v UnL je taky a nové i Bohumin

Jiří Kocurek

ŘÍzení jízdy stejně provádí výpravčí/dispečer od SŽ.

Pedro72

Reagoval jsem na zprávu, kterou tu už nevidím. Tam se psalo něco o – přeloženo do slušného jazyka – zlobě v domě na Náměstí Svobody. Do komentování řízení provozu bych se určitě nepouštěl.

pacicka

Ne jízdy, ale provozu. Vlak řídí strojvedoucí.

Ic540

A nebo taky šel do soutěže s tím aby dělal křoví. Třeba. Nabízel to v Moravskoslezském kraji panu Jakubu Unuckovi a to veřejně. Aby kraj ušetřil. A s tím že když kraj vyloženě žádá ČD tak ať tam jezdí ale jen ať kraj ušetří. Bohužel v Msk to natvrdo přidělili ČD stylem že peníze létaly obrazně řečeno vzduchem a jezdíme za draho jak to jen jde… Byl by zajímavá taková tabulka jak ve fotbale či hokeji to vidět pěkně seřazené kdo kde a za kolik jezdí… Jihomoravskému kraji přeji štěstí a ať jim to bez kontroly průvodčím/vlakvedoucím nesešrotují jistí nenechaví… Číst vice »

danaceks

Když cena klesla o víc než polovinu, tak by mě zajímalo, kam se ty peníze ztratily (v dobrém slova smyslu) – strojvedoucích je potřeba cca stále stejně, tak teď nevím, jestli JMK udělal prostě jen špatný odhad nebo jestli ČD šly do sebe

PepazDepa

zcela jednoduché. Náklady na vlakvedoucí? 0..náklady na údržbu? 0.. náklady na pořízení a odpisy? 0…proto cena může být tak nízká..v ceně je max cena práce strojvedoucího a poplatek za dopravní cestu

Kubrt

Jistě; tyhle podmínky ovšem kraj znal, už když předpokládal tu původní, vyšší, cenu.

M19

Ni a odhadní cena počítala preventivně s tou dražší variantou, tedy s vlakvedoucím. Zahada vyřešena.

Studý chudent

Ve nabídkové dokumentaci bylo popsáno, že maj podat jednu nabídku, a v případě že budou vlakvedoucí, dostanou 1.2násobek nabídkové ceny.

M19

A proto měli předkládat jednu nabídku s uvedením varianty s vlakvedoucím a bez? 😁 Když čtu vaše komentáře, je to samá dojmologie vydáváná za fakt.

moravák vysmátý

To jako, že teď se uzavře smlouva za X málo peněz a časem jak to vandalové budou ničit si JMK řekne „chceme zpět průvodčí“.. Hurá.. a máme cenu.. bude to X x1,2?
Prosím vysvětlete.. díky

-mm

A těch 500 milionů je odhad s vlakvedoucími nebo bez?

Martin

S … Víte ony ty mzdové náklady na vlakvedoucí v tom počtu jsou skutečně vysoké, nedokážu odhadnout kolik ale budou to desítky milionů…

-mm

Tak jsem to tu v nějakém článku našel, říkala to mluvčí kraje, a bylo to „zjednodušeně“ 500 mil. Tak bůhví co to vlastně bylo.

Daniel Jablonecký

A taky nějaká přiměřená marže. Jenom za náklady to nedělají.

Gajda

A nebo se jen opakuje historie – viz Pardubice – Liberec a Plzeň – Most. Potřeba personálu je u všech stejná, ČD ho platí nejlíp + mají nábřeží. Oni možná ti co prohráli, vlastně vyhráli, že je dotlačili do takové nabídky a teď si u piva spokojeně mnou ruce.

PvvS

Nebo výhra ČD za každou cenu. Nemyslím, že by vedení chtělo opakovat Ústeckou prohru.

Martin H.

Přečtěte si laskavě články na toto téma. Jestli rozumíte psanému textu jistě tam najdete, že se zástupci ČD museli dostavit k vysvětlení kalkulace a prokázání toho, že se nejedná o podnáklavovou cenu…

PvvS

Podnákladový ceny, nebo s minimálním výdělkem. Rozdíl moc velkej nejni. Škoda, že tady není dceřinka ČD JMK, aby se ukázalo, jestli to nebude dotovaný odjinud. Asi jak kdysi jezdily Pardubice – Liberec a trať Plzeň – Most. Na Ostravu taky záhadně spadly ceny, když nastoupila konkurence.

PvvS

Jestli jsem našel správně počet km, tak mi to vychází že ČD nabídly necelých 47 Kč/km..

Baron

A?

Aaabbb

To je na první pohled možná nepředstavitelně nízká cena, na druhou stranu ale když dopravce nemusí platit odpisy vozidel ani jejich údržbu (což jsou velké částky), a dokonce ani vlakový a staniční personál, tak to v zásadě asi odpovídat může.

Kubrt

Nějakých 2350 Kč za čistou hodinu práce strojvedoucího. Pro případné rýpaly – ano, vím, že z té částky se neplatí jen práce strojvedoucího a že strojvedoucí není placen jen když vede vlak.

Bez přezdívky

Je v tom trakční elektřina?

PvvS

Není to míň ?
365*24*10=87600
220 000 000 : 87600 = 251, ….

To je stěží hodinovka ne ?

Kubrt

Nerozumím, jak to počítáš.
Já jsem vycházel z předchozího, že cena 47 Kč/km a vlak na S2 ujede za hodinu asi 50 km (47*50).

PvvS

Aha, já počítal jen cenu za hodinu celkově. Pak ano.

Jiří Kocurek

365 jsou dny a 24 hodiny, z čeho je ta desítka v prvním výpočtu?

Kdybych to měl vzít přes člověkohodiny, tak odhadnu, že na každou soupravu potřebuju 2 strojvedoucí (16 člověkohodin):
365 dnů * 16 hod * 37 vlaků = 216000 člověkohodin, dovolené, nemocenské a pohotovosti odhadnu +1/4, jsme někde u 270 tis. člověkohodin a tedy asi 800 Kč na hodinu nákladů na zaměstnance.

Střebla je to od boku… berte to s rezervou. Ano přijde mi na krev, že manažer bude potřebovat ještě bočáka, aby si vydělal na sako. 🙂

PvvS

10 let smlouvy.

Jiří Kocurek

Jenže těch 220 mil je ročně, v tom je chyba.
V dělení by pak musela být částka za 10 roků a výsledek by byl 2500 kč/hod … bez uvedení počtu zaměstanců.

PvvS

Koukám. Moje chyba.

Dotaz

ČD jako dopravce pouze dodá strojvedoucí. Náklady na účetní odpisy, údržbu, a další zaplatí kraj ze svého ? Chápu to dobře ? Takže defakto dopravce je kraj, patří mu vlaky a jejich ´držba a najímá si jen strojvedoucí od ČD. Místo průvodčích bude platit svoje zaměstnance ve funkci „revizorů“ . Dá se to takto chápat ?

Martin

Zcela přesně 😀

bakiy

Dodal bych, že ČD (dopravce) ještě „dodá“ licenci. Nebo tu kraj má?

Leinad

Dopravce jsou ČD, ty mají licenci a příslušná pojištění, odpovědné lidi atd.

noerf

Podle mne dopravce platí mimo strojvedoucích také poplatky za dopravní cestu, trakční elektřinu a provozní úklid jednotek.

Martin H.

Úklid má na zádech Škoda.

Martin H.

Ne. Dopravce nemůže být kraj, poněvadž to jaksi něco obnáší. Takže dopravce budou určitě i nadále ČD. Právě mě zajímá jak to bude s poplatkem za použití dopravní cesty a třeba taky za tu zmíněnou trakční energii. Předpokládám, že to bude nějak řešeno ve smlouvě.

tarten

S touhle logikou můžete také říct, že když Škodovka objednává a platí jednotlivé opravy u dodavatele – ČD, je dopravcem vlastně Škodovka…?

Apollo 17

Škoda dostává od JMK asi 30 Kč/km jízdy každé jednotky. Za to provádí/objednává údržbu, úklid atd.
Dopravce je ČD a ten objednává a platí dopravní cestu, trakční energii, strojvedoucí, dispečery, strojmistry…

Leinad

Přičemž ta práce strojmistrů a strojvedoucích je trošku omezená. Strojvedoucí má umět dostat mašinu z trati do první stanice, ale všechny závady prostě řeší strojmistr stylem „prej je to rozbitý, kraji oprav si to“.
Oproti jiným smlouvám, kde vozidla jsou majetek dopravce, údržbu si řeší sám, poslat mašinu do dílny není „majiteli oprav si to“ ale „kolego máme závadu xx“

Martin H.

Na to, že to stáhnu z trati a dál ať si to řeší někdo jiný jste přišel jak? To je ale hrozná krávovina. Pokud bychom takto opravdu postupovali, tak by během pár hodin během prvních dní nasazení dojelo jen velmi málo vlaků. To je dost nehorázné tvrzení a je škoda, že si to nemůžeme vyříkat z očí do očí, je to totiž na ránu pěstí…

Apollo 17

Ale tu porouchanou soupravu z trati do místa opravy bude řešit strojvedoucí a strojmistr stejně, jako u souprav ČD. A až přijede do Maloměřic, budou ji opravovat dílenští ČD.
Kraj to fakt nebude opravovat. 🙂
Rozdíl je jen v platbách .