České dráhy mají jistotu provozu push-pullů do roku 2027
Cena za jeden kilometr vychází na 297 Kč.
České dráhy budou jezdit na lince S6 z Ostravy do Frenštátu pod Radhoštěm nejméně do roku 2027. Staly se vítězem veřejné soutěže na čtyřletý provoz se soupravami typu push-pull na této trase. Moravskoslezský kraj musel soutěž vypsat kvůli evropské dotaci na pořízení těchto souprav.
Kraj již s dopravcem podepsal smlouvu. Podle ní je cena 903 milionů korun včetně DPH. Čtyřletý kontrakt je relativně krátký kvůli očekávané změně vozidel po roce 2027. Trať má projít elektrizací, do té doby bude soupravy dál tahat či sunout dieselová lokomotiva.
Smlouva neuvádí cenu za kilometr, finanční model a nabídka jsou anonymizovány. Je nastavena jako brutto, kdy jsou tržby kompletně rizikem kraje. Při ročním rozsahu 759 320 km vychází cena za kilometr na 297 Kč, což z kontraktu dělá nejdražší smlouvu na české železnici v přepočtu na jeden vlakokilometr.
Kraj má na provoz na této trati smlouvu do konce roku 2023 s Českými drahami, které loni v závěru roku nasadily na tuto linku nové dvoupodlažní soupravy od Škody Vagonka. Jejich nákup se financuje z Operačního programu doprava, který měl ale současně podmínku, že provoz s těmito vlaky může být bez soutěže zajištěn do roku 2023, pak již na základě soutěže.
Na profilu zadavatele není dosud zpráva o zakázce, není tak jasné, zda projevil zájem i jiný dopravce. Ten by ale musel od Českých drah odkoupit za předem stanovených podmínek právě tyto dotované vozy. Moravskoslezský kraj uvedl, že o provozní soubor již dříve projevil zájem Leo Express.
Škoda Vagonka dodala celkem pět těchto souprav s kapacitou 356 míst.