České dráhy mají jistotu provozu push-pullů do roku 2027

Souprava push-pull na trati Ostrava - Frýdek-Místek. Foto: Michal Málek / České dráhySouprava push-pull na trati Ostrava - Frýdek-Místek. Foto: Michal Málek / České dráhy

Cena za jeden kilometr vychází na 297 Kč.

Zpět na článek
130 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Luboš Beneš

To vypadá jako dost nacucaná sladké hrozinka. Kdopak ji zase vyzobal?

Ten kdo vi

Při současném růstu cen paliv a všeobecně inflaci by byl zajímavý přehled kolik reálně objednavatele platí za kilometr. Soutěžní cenou se začíná a zpravidla je smlouvě složitý vzorec navyšování ceny dle změny nákladů, takže vysoutěžené ceny jsou jen odrazový můstek.

Os5600

On by to stejně soukromník neměl čím tahat. Leda, že by si nakoupil nějaké nové motorové lokomotivy.

Jiří

To by problém nebyl, pořád existuje pronájem, viz. Herculesy provozované RegioJetem na Slovensku.

FP1

Herculesy s tím umí komunikovat?

Leinad

To nejsou jediné mašiny, které půjčovny pronajímají

Apollo17

Jo mají i Bangle, V100, Hektory….:-)

FP1

Ono není o to něco půjčit, ale aby to umělo komunikovat.

Milan Plíva

Bohužel Regio Jet žádné Herculesy nemá a navíc se divím že vůbec jezdí když nemají MIREL

asdfsadfasd

Rád bych podotknul, že za 297 Kč ale jezdí i ty staré šroty, když zrovna nejede push-pull. Reálná cena push-pullu je tedy ještě vyšší.

Pajoš

Což není pravda, neboť v takovém případě přichází pokuta za nedodržení řazení.

asdfsadfasd

Ano, ale plánované řazení přece určitě nepočítá s nasazením push-pullu na 100% spojů, ne? A cena 297 je pokud to dobře chápů průměr (cena celkem / počet km), takže provoz push-pullu průměr obecně tlačí nahoru (jejich provoz je dražší než tato částka), kdežto šroty tu cenu táhnou dolů (jejich provoz stojí míň než tato částka).

Pajoš

Plánované řazení je 100% PP, 4 na trati a jeden záloha. Ale i kdyby se tento záměr nepodařil tak 5 PP už to výjezdi lehce a jako záloha je klasika a za tu bude ta pokuta.

Georg

nicmene sroty by v uvazovanem nasazeni nemely vystupovat vubec, ne?

Jenisej

Cena reflektuje situaci. ČD tam jezdí s vozidly kraje a dokryvají objednavku kraje na taktovou dopravu. Bohužel si myslím, že se ani po tomto období nic nezmění. Elektrofikace bude jenom na papíře.

Erik85

Oni tam už jezdí teď v brutto za 297 i když smlouva začíná platit až od prosince 2023?

Patriot14

No já doufám, když to teď vysoutěžili, že ty vlaky budou opravdu jezdit až do Frenštátu pod Radhoštěm, protože doteď jezdi jen o víkend a přes tyden jen do Frýdlantu n.O. a do Frénu jezdi staré, a ve F.n.O. se musí přestupovat

Gargy

Napište na kraj..ale 4 push – pull to nevyjezdi.taky říkám že by to bylo lepší jezdit Ostravy – frenštát.a Frenštát – VM kvatro.

jal

Vy si myslíte, že o tom rozhodují ČD?
Oni na KODISu vědí, že nahoru jezdí lidí tak akorát a míň, jen na tu 842 s jedním.

Leinad

Nařizuje to smlouva exaktně?

Ic540

Dal jsem vám sice palec nahoru. Má to svoje ale… Cestujících ubylo ze dvou důvodů. První je přímá linka 980 Ostrava Frenštát Rožnov. Zpoždění jednou za rok či spíše méně četně. Takže kdo si nedá pivo a vydrží tu hoďku je to z a do FpR super a ok. Druhý je totální apokalypsa tratě 323. Můžete si to denně přečíst i s foto dokumentací na k report.net. To je do nebe volající záležitost. S novými vlaky taky není jistota že se svezete. Je to 80 na 20 že pojede dobytčák nehodný dnešní doby. To jsou dva základní důvody. Bych přidal… Číst vice »

Ic540

Za mě bych řekl že pro 323 je jediná možnost. Jednak lidé moc nechtějí přestupovat. Neboť zvlášť nyní na 323 je to sázka do loterie v každém přestupním bodě. Kunčice, FM, Pržno, FnO……. Samozřejmě modernizace. Ať už to ekonomicky vypadá hloupě. Ale. Ale Ova Veřovice 1x hodina. Tam vždy přestup na linku. Studénka Veřovice VM a zpět. Celotýdenně. Na směny např do Siemens FpR svozové autobusy z okolí. Něco už I tak jezdí… Ova FnO taky hodina. Tedy úsek Ova FnO téměř celodenní 30 min takt. Jinak můžou na odboru dopravy a náměstek dopravy začít plánovat třetí pruh na silničním… Číst vice »

Pajoš

Tak to doufáte úplně zbytečně. Soutěž na tom kam to bude zajíždět opravdu nic nezmění.

zdeněk

Trochu se obávám těch nesmyslů na změnu „příjem kraje“. Co to zas přinese. Jestli nesmysl IDS.

PepaM

Tarif ODIS tam platí a bude i nadále. Proč je to podle vás nesmysl, netuším. Vlastně asi jo, není to ta „stará dobrá dráha“, že?

zdeněk

Proč by se objevil nějaký soukromý dopravce, když se bude trať modernizovat. To si přece odjezdí státní dopravce.
Vtipné je, jak měla škoda do nového jízdního řádu předat vozidla. V březnu přijít další. A Škoda na svého dvorního odběratele s jak na . kámen. Donedávna jsem neviděl nějaký posun. Na druhou stranu já mám bdt rád a větrá se.

Jiří Kocurek

A přes rozkopané Poříčany, Pardubice, Brandýs, Brodek a Přerov žádní soukromníci nejezdí? Přes zavřený Adamov žádní soukromníci nejezdili?

Georg

to je neco jinyho!!! 🙂

Hans

Já si myslím, že konkurence měla být povolena už při zadávání vyroby těchto jednotek. Už nejméně 5 let se o nich píše a mluví, a přitom jsem nikdy neviděl najednou v provozu více, než DVĚ jednotky, případně stala třetí někde odstavena. A to se běžně stává, že namísto Push pull jednotek jezdí stará Bdt souprava, takže se cestující v žádném případě nemůže spolehnout na to, že si v automatu ve voze koupí levnou jízdenku na kartu ODIS!!! Prostě nespolehlivosti té nejvyšší kategorie, jak je u ČD běžné. Naposledy včera na cestě ze Zábřeha do Zábřehu, tedy že Zábřeha na Moravě… Číst vice »

Martin

opět člověk, který nerozumí železničnímu provozu

vtvt

Obávám se, že pan cestující má pravdu v obou stížnostech.

Nevím, jak souvisí železniční provoz s tím, že v namísto obvykle používaných vagonů jezdí občas vagony ve kterých není automat na jízdenky. To jako kupovat chleba a občas je chleba bez kmínu a nedopočený = je někdo soudný kdoby tleskal takové nespolehlivé pekárně, která se omlouvá, že za to může provoz?

Jiří Kocurek

A že kupující nerozumí pečení chleba, tak ho kritzovat nesmí. Běda, že by kupující začal péct chleba sám!

ABC

ano,

ABC

§7 Cestující by to zneužili
§8 Zpoždění k cestování prostě patří
§9 Nedělejte problémy a nějak se domluvte

Karl B.

„Rozumět železničnímu provozu“ , to je nějaká nová povinnost pro případné platící zájemce o osobní přepravu vlakem??? O těch „ČD-pušpulech“ do FM se mluví už docela dlouho a dělal se kolem nich i zbytečný marketingový humbuk. To se jim pak bohužel vrátilo zpět tím, že na nich bylo ve finální fázi zřetelněji vidět: – že byly dodané později – že se jim musely odstraňovat porodní bolesti z důvodu časové tísně až za provozu (opětovné stažení z provozu) – že jezdí v menším počtu V podstatě je to pouze „čajíček“ proti lok. 380. Podobná vozidla pro pro bavorské DB (MNE), která… Číst vice »

Marek Hrdina

Je nejaky obecny uzus, jak je da rozumne porovnat brutto a netto smlouva? Brutto smlouva musi byt logicky drazsi na vlakokilometr, nez netto smlouva, protoze dopravce prichazi o vynosy z jizdneho. Otazka je, o kolik?

noerf

Když bude vlak přepravovat v průměru 150 platících cestujících, tak reálný doplatek bude okolo 150 Kč/km. Čili cca 50 % náklady kraje
Pokud jezdí jednotka 810 s průměrně 10 cestujícími, tak rozdíl bude mezi netto a bruto smlouvou 10 %.

watslaw

Neřekl bych, že to je takto jednoduché.

Někde je „netto“ smlouva, ale platí i tarif IDS (např. v PIDu). Tam pak třeba 80% platících cestujících stejně platí někomu jinému, než dopravci (a dopravce má z tohoto důvodu tendenci lidem vnucovat své jízdenky, i když jsou dražší, než jízdenky IDS).

A pak je důležité si uvědomit, že ten průměr je ovlivněn i koncovými úseky vlaku, vlaky proti špičce, v sedle apod. Takže průměr 150 cestujících může reálně znamenat, že ve špičkovém směru v nejzaplněnějším úseku pojede 800 lidí.

aldik

No díky bohu. Konkurence je možná fajn, ale ne s drahým jednotným tarifem a jinak si kupovat lístek na každého dopravce zvlášť. Jde přes Můj vlak vůbec si koupit lístek na IDS platný i ve vlaku?🤔 Případně v kterých krajích ano.

PetrN

Ceny jizdenek na teto trati drzi zlodejska statni akciova spolecnost na urovni vamo jmenovaneho tarifu SJT, takze tato poznamka je uplne mimo 🙂

Honza

Zlodějská státní akciová společnost má tarif který vychází z platného výměru ministerstva financí. Brečíte na špatném hrobě 🙂

Georg

ale to je zase blba vymluva – vynosu se smerem dolu drzet nemusite, jak ukazali vsichni alternativni dopravci.

babilon

Ten výměr už asi 15 neurčuje výši jízdného.

Georg

on sice nebyl uplne pratelsky, ale za poslednich 10 let ho docela ohlodala inflace. nehrotil bych to tak…

babilon

To není inflací, ale růstem platů výrazně nad inflaci. Tarif ČD (stejně jako SJT) roste s inflací. Můžeme si užívat, že je to se zpožděním – letošní dvouciferná inflace se v základním jízdném projeví až v roce 2024. Jak je to s akčními jízdenkami, ví každý sám, kdo je používá. 😉

Pavel Mareš

Omyl.
Budeme zdražovat až o 20% v průběhu léta, pravděpodobně k půlce příštího měsíce.
Alternativci musí logicky následovat, už teď kňučí na drahou naftu a chtějí jednat s kraji o kompenzace

zdeněk

Jo takže jsme jako něco vysoutěžili. A misto toho aby to bylo jejich tržní riziko. A podseknutí ceny. Tak natahují pracky jo.

Georg

tak k podobnemu vabanku by cd musely byt nejake roky silne ziskove – a jejich vysledek je i v konjunkture cerna nula.
takze nevim proc je potrebujete nechat zkrachovat…

tarten

Černá nula je ideální výsledek pro každou firmu. Co byste nechtěl?

Ferda Vomáčka

Zlodějská společnost… Vy na východě byste vše rádi zadarmo co? Proto to tak u vás vypadá…

Pitrys

Pepík klídek

Georg

pres muj vlak ne, ale da se to pres odis apku (+to jde minimalne v pidu a v plzni pres jejich apky). ostatni kraje nevim.

Jiří Kocurek

JMK podobně. Lístek na zóny raz-dva-tři platí i ve vlaku. Ale pokud někdo trvá na tom, že musí být od ČD, tak musí na nádraží. Tam mu tu šalinkartu umí prodat taky.

aldik

Aha. Další zbytečná App do telefonu, jakoby to v dopravě nešlo vše v jedné.. Proč mít pro každého dopravce jinou App, pro každý kraj jinou (dobře, bydlím v jednom kraji, ostatní jen kdžy tam náhodou jsem). Jaké by to bylo krásné kdyby stačila pro celou veřejnou dopravu jedna vymakaná aplikace a jedna dopravní karta (je jedno jestli to bude in-karta, či něco jiného).

Georg

ja mam litacku a doplnkove muj vlak.
ty ostatni apky si instaluju na vyletech na vyzkouseni, jinak se daji jizdenky koupit u ridice nebo ve vlaku, kdyz mate lacny telefon bez dostatecne pameti 🙂

Leinad

Hlavně proč instalovat .apk? Ať mají e-shopy i webovou verzi.

Jan Sova

Já mám v mobilu akorát kalkulačku, budík a poznámky. A vydrží týden na jedno nabytí, heč. Pak mám ještě jeden s Androidem, tím nevolám ale naviguji se a případně fotím. Ale žádné apps přes kuklux play si tam rozhodně rvát nebudu, bo GDPR….

FP1

Ano, například v JMK, či Plzeňském kraji, jde IDS koupit přes Můj vlak.

Luboš Beneš

A je levnější než ČD a s lepšími novými vozy.Zázrak nebo co…

David

V JMK se dá koupit IDS jízdenka přes Můj vlak. Jen aplikace přednostně nabízí tu dražší, přímo od ČD. Takže to člověk v nákupu musí překliknout. Ale je divné, že ta aplikace nabízí přednostně ČD jízdenku, protože kasa i průvodčí vám prodají jen IDS. Nevím, jestli má appka nějakou výjimku ve smlouvě?

FP1

Aplikace nabízí na vnitrokrajské vlaky IDS JMK.

David

Ajo, tak to je tím, že jezdím na Vysočinu, kde sice taky platí IDS JMK, ale jejich jízdenky přednostně nenabízí. Musím to manuálně překliknout.

Erik85

Apka přednostně nabídne vždy tu nejlevnější variantu.

David

Toto není pravda. Na cestu mimo kraj, ale stále v rámci platnosti IDS, to nabízí ČD jízdenku, která je o dost dražší. Člověk to musí při nákupu manuálně překliknout.

vtvt

300 Kč/vlkm … ach jo.

Pajoš

Ach jo myslíte jako že to nabídli ČD levně a tudíž moc nevydělají, nebo naopak se Vám to zdá hodně?

Elb

Je to vcelku jen krátký usek České železnice, oproti těm pár kč na kilometr co měli ČD v roce 2010 na Ostrava-Praha, které po zavedení komerčního nedotovaného provozu vyskočily o asi 1000%.

Růža

Cena odpovídá kvalitě cestování. Nebo chcete jezdit 810 za stovku?

Kamui

Zajímalo by mně, kde by byl býval LeoExpres vzal dieselové lokomotivy kompatibilní s push-pully.

Kubrt

Pronajal by si je od ČD.

Pavel Mareš

To asi ne.
Sami ČD jich málo málo na to aby mohli nějaké pronajímat.

Elb

A proč by to ČD měla konkurenci dělat?

Hans

Divili byste se, kolik společnosti je ochotno diesel lokomotivy pronajmout nebo zrekonstruovat. Na místní tratí Ústí nad Orlicí – Králíky také jezdí LEO express a na všech spojích novými nízkopodlažními vozy!

Erik85

Novými? Ehm…

Luboš Beneš

No rozhodně výrazně lepší než 810…to jsou fakt dva rozdílné vesmíry. Nutno zkusit.

Jenisej

Tak mi prosím řekněte alespoň dvě společnosti, které mi pronajmou HV kompaktní s pushpullem.

Jiří Kocurek

Kde vzal Jančura ty elektrické lokomotivy? V minulosti je neměl.

Gargy

V Itálii

Petr Šimral

Že by je úplně normálně koupil od Siemensu nebo třeba Stadleru? Tedy doufám, že mají push – pully klasické RICové vlakové topení a ne jen české 3000 V = a 3000 V 50 Hz…

Elb

Kupovat mašiny na 4-5 let provozu?

Georg

ty masiny pak nemusite hodit ze skaly, leasingovka je pronajme dal, klidne do nakladni dopravy…

Elb

To je vcelku pěkného sraní, řekl bych, že do soutěže se RJ zapojí až se bude dělat delší kontrakt s elektrikou.

Georg

to je asi tak stejneho srani jako objednat si u pesy elektrickou jednotku a pak pres 2 roky jezdit starymi motoraky.

Elb

Starý motorák není nová lokomotiva. Těch v Německu jsou odstavené desítky za pár drobných. Kdy Rj stejně potřebuje motoráky, protože mu řada byla zničena na Slovensku a další už toho mají hodně najeto.

Petr K.

To je názor jak od nějakého šotouše…

tarten

A bude taková mašina umět otvírat a zavírat té soupravě dveře, dokonce na správné straně?

Jan Sova

Tak to už by ti lidi vůbec nic nedělali….

noerf

Třeba pronájem od KDS.

Erik85

A mají WTB?

aldik

Předělají Flirty na diesel pohon 😀

Geralt

Nesehnal a o to jde. Docela geniální od ČD že koupili push-pull a ne nějakou jednotku. Na push-pull je dotace a musí ho případně předat novému dopravci, ale o lokomotivách to neplatí. Takže ten nový dopravce by někde musel splašit za peníze lokomotivy čímž by mu stouply náklady, zatímco ČD ty brejlovce a esa prostě už mají a mají je zaplacené.

Georg

a proc ty diesely cd tak chcipaj? kdyby moravskoslezsky objednatel nebyl slozen z linych jelit, tak se strategie „lokomotiv, ktere uz mame“ pomerne prodrazi…

PetrN

300 korun za kilometr? Opravdu? Vzdyt to je zlodejna proboha. Tohle smrdi nejakym uplacenim ci podvodem, vzdyf je to nasobne drazsi, nez jine trate. Doufam, te prislusne organy zakroci, protoze neni jediny realny duvod, aby CD za provoz techto vlaku dostavaly tolik. Zcela evidentne tady neco velmi fatalne selhalo.

Bert

No, když KŽC jezdí s 810 a netto smlouvou za 170 Kč/km, tak je to docela ozumná cena.

PetrN

Ne, je to zlodejna, jako daleko vic veci u cd, jmenovite napr vysmivany tarif TR10… KZC a 810 je specifiky pripad zpusobeny jinymi okolnostmi, to bych sem netahal. Podivejte se na srovnatelne trate a jejich cenu a nevybirejte jediny extremni pripad u doukrome konkurence, ktery je stale o temer polovinu levnejsi…

Elb

O polovinu levnější 810, co jezdí za pár litrů po rovné lokálce, vs vlak s dvoupatrovou soupravou do kopců?

Růža

To dete rovnou od Burešova obytňáku s těma názorama, ne?

Georg

podivejte se za kolik se jezdi motorackem na vykonech v bavorsku pro beg. necelych 11 euro za kilometr u noveho vlaku s lokomotivou v nezavisle trakci rozhodne neni nic podivneho.
i tak ovsem plati, ze tam mela probehnout soutez a ne bagrovani… ale v nekterych krajich holt darmo mluvit.

PetrN

My ale nejsme v Nemecku, my jsme v Cesku, pokud vim, ne? Srovnavate absolutne nesrovnatelne. Ceny v Nemecku placene dopravcum jsou uplne jinde, zaroven ale jsou jinde i sluzby, tzn napr nasazeni soupravy s Bdt bez jedineho slova omluvy cestujicim a za bezny tarif bez slevy by dopravce na hodinu skoncil nebo dostal nehoraznou pokutu 🙂

Haha

Zdraví Die Länderbahn & Bayerische Rache.

Georg

to neni pravda, viz megabordel alexu dopadajici i na mnichovske rychliky (bylo toho samozrejme vic na jinych linkach).
beg to sice resil, ale neodvazil se je vyrazit, takze to prezili cele smluvni obdobi bez ztraty kyticky.

XYYY

Jenže například cena nafty je na obou stranách Šumavy stejná, leč nejlevnější jízdenka v Bavorsku (Německu) je výrazně vyšší než v tuzemsku … tudíž cestující tam platí více …

V čem by tam omluva měla spočívat ? Vy jste uzavřel přepravní smlouvu na určitý druh vozidla nebo přepravní smlouvu na přepravu z místa A do místa B ?
Za co byste chtěl slevu. Pokud se vám přistavené vozidlo nelíbí, můžete si počkat na takové, které se vám bude líbit …..

Lukáš Chytil

Ano a i tak je těch 11 Euro v součtu všech km o několik milionů levnější. Jen na km je to cca 25 korun.

Martin

Proč nepodáte podnět příslušným orgánům, aby zakročily, máte li důvodné obavy či informace z podvodu či uplácení ??? Je to přímo Vaší povinností …

zdeněk

No, tady v čr určitě.

Pavel Mareš

Jsou to všemi žádané moderní nové vlaky (za mne tedy hnusný dobytčák 🤮) a to se logicky promítne do ceny pro objednavatele.
Chtít jezdit novými vlaky za stovku na kilometr fakt nejde

Jan Sova

Asi by šlo, ale pak jedině mít vlastní vozidlo s bateriovým pohonem a zázemím k tomu a za dotace nejlépe z 85%.

Petr Šimral

A jak můžete z ceny za vlkm tvrdit, že je to zlodějna? Základem je cena za službu, klidně můžeme říci třeba za 4 roky. A je přece úplně jedno, kolik si k tomu objednatel objedná vlaků, kam budou jezdit, jak často.
Když ty push-pully objedná třeba na Ex Ostrava – Praha, kde najezdí 1500 km denně (tedy až bude kudy jezdit), tak najednou zjistíte, že to je 100 Kč na km? A budete křičet, že je to laciné, přitom bude cena stejná???

FP1

A je to tady. Vozy byly koupeny přímo pro danou trať, a jsou nové, nezapomněl jste do zahrnout do svého porovnání s ostatními tratěmi?

XP3

A netvrdil jste v zimě, že ČD na této trati končí??

roman

Když budou tržby rizikem kraje, bude na této lince platit režijka?

PetrN

Doufejme, ze ne, neni prece duvod, aby z nasich dani jezdili zamestnanci Zkazy zeleznic zdarma, zvlast za soucasnneho naprosto ostudneho a zoufaleho fungovani tento pseudoogranizace.

XYYY

Zaměstnanci nejezdí zdarma – režijka není zdarma ….

Geralt

Jako jo, ale jak já říkám, vzhledem k poměru cena/výkon se to dá zaokrouhlit tak, že zadarmo prakticky je.

Jiří Kuba

Jste nic víc, nic méně, než závistivý jedinec. Máte možnost tam jít pracovat, v noci o víkendu, ve svátek, za pár tisíc a pak budete mít režíkku také.

Geralt

Já doufám že bude. Ne vážně, v tomhle je Česko zase unikát. Snad není v Evropě jiná země kde by to takhle fungovalo. I v Německu kde mají spousty různých lokálních IDS platí FIPka (a předpokládám tedy že i německá režijka) ve všem co má na sobě logo DB. A pokud někde neplatí, tak to jsou nějaké echt speciální linky, rozhodně ne příměstské osobáky.

Hodně štěstí

To jsou starosti.

roman

Mě to může být celkem jedno, mám IN 100. Jenom mě zajímá jak to bude fungovat od nové smlouvy. Na tom není nic špatného.

FP1

To bylo chytráků, jak se chce kraj na téhle lince zbavit ČD.

Georg

moravskoslezsky kraj a zbavit se cd? k tomu nedojde snad ani na osoblazce.

PetrN

No zcela uprimne za tu donebevolajici ostudu na osoblazce by si to CD vice nez zaslouzily.

Georg

presne to jsem mel na mysli, a melo k tomu dojit tak pred 5 lety… tak uvidime, jak to cele dopadne.

Karel

Neprovedená řádně objednaná oprava lokomotivy není ostudou dopravce, ale opravce. Upřímně.

Leinad

Ve vztahu majitel – opravář jo. Ale ve vztahu objednavatel – dopravce jsou to jen dopravcovi problémy, dopravce nedrží smlouvu. (A mohl si nasmlouvat lepší servis nebo držet záložní vozidla.)

Luboš Beneš

Co se zkusit zeptat v Jindřichově Hradci na zápůjčku?

Lukáš Chytil

Ty lokomotivy tam byly původně 4 nebo 5, dneska není provozní ani jedna.

FP1

No pan PetrN měl „zaručené“ informace ze zdroje jménem JPP.

Luboš Beneš

Ne tam dopravu zastavíme ale platit budeme dál-:)

Jiří Kocurek

A výběrové řízení se dělá jenom tam, kde si Jančura poručí, aby mu to nabagrovali. Tradá, šotodogma.