České dráhy loni snížily svoji ztrátu o 2,5 miliardy korun. ČD Cargo se vrátilo do zisku

RegioPanter pro Jihočeský kraj. Pramen: Škoda TransportationRegioPanter pro Jihočeský kraj. Pramen: Škoda Transportation

Do konečného výsledku se negativně promítla také tvorba rezerv na soudní spory a opravná položka na majetek.

Skupina České dráhy v loňském roce výrazně zlepšila své hospodaření v porovnáním s prvním rokem pandemie. Podle Mezinárodních standardů účetního výkaznictví (IFRS) vykázala skupina ztrátu 1,6 miliardy korun, což je o 2,5 miliardy lepší výsledek než v roce 2020. Mateřská společnost České dráhy pak prodělala 1,87 miliardy korun (předloni 4 miliardy).

Vyplývá to z dnes zveřejněných výsledků dopravce. „Rostla efektivita a klesaly mzdové náklady. Částečně nám pomohly ztrátu tržeb pokrýt také kompenzace za první vlnu koronaviru,“ řekl Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

Podle něj se do konečného výsledku mateřské společnosti negativně promítla také tvorba rezerv na soudní spory a opravná položka na majetek. „Bez toho bychom dosáhli černých čísel. Podle účetních pravidel jsme ale povinni ve výsledku zohlednit všechny skutečnosti, o nichž se dozvíme před schválením účetní závěrky. Proto jsme například vytvořili rezervu na soudní spory, které řešíme a musíme být připraveni na jejich případné vypořádání,“ dodává Michal Krapinec.

Dopravce loni pokračoval s obnovou vozidlového parku a modernizaci opravárenské základny. Do provozu byly uvedeny například InterJety, aktuálně nejmodernější vlaky v Evropě, nebo v regionální dopravě 15 elektrických jednotek RegioPanter nejnovějšího provedení. Otevřena byla moderní opravárenská hala v Brně-Maloměřicích a další špičkově vybavená hala vyrostla během roku v Plzni. Obě poskytují zázemí pro údržbu ucelených jednotek i klasických osobních vozů.

Ostatní firmy ve skupině byly loni ziskové. ČD Cargo se loni vrátilo do kladných čísel, vydělalo 289 milionů korun. V roce 2020 přitom vlivem pandemie firma skončila ve ztrátě. „Růst přepravních objemů a implementovaná stabilizační opatření v těžkém covidovém roce 2020 umožnila vrátit ČD Cargo v loňském roce zpět do černých čísel. Meziroční navýšení objemu tržeb zaznamenaly takřka všechny námi přepravované komodity vyjma automotive a kombinované dopravy, kde růst brzdila řada externích vlivů,“ popisuje situaci předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth.

Výsledkům ČD se budeme detailněji věnovat v příštích dnech.

Tagy České dráhy
38 komentářů