Dopravci Železnice Zprávy

České dráhy loni přišly o více než třetinu cestujících a čtyři miliardy na tržbách

Cestující na zastávce Desná - Riedlova vila. Foto: České dráhy
Cestující na zastávce Desná - Riedlova vila. Foto: České dráhy
V mezinárodních spojích klesl počet pasažérů meziročně dokonce o 66 procent. U ČD nastává doba úspor

Krize spojená s covidem přerušila loni dlouhodobý růst počtu cestujících ve vlacích Českých drah. Služeb státního dopravce využilo 117,7 milionu pasažérů, což je meziročně o 35 procent méně. Dráhy to dnes uvedly v tiskové zprávě.

„Nejvýznamnější pokles jsme zaznamenali ve 2. a 4. čtvrtletí. Během první vlny koronaviru na jaře loňského roku dokonce klesl počet cestujících na historické minimum. Tehdy jich vlaky využívala v průměru pouze desetina obvyklého počtu,“ uvedl člen představenstva ČD Jiří Ješeta.

Výpadek dráhy připisují snížení mobility obyvatelstva, ke kterému došlo kvůli opatřením proti šíření nákazy. Po nějaký čas byla například přerušena výuka ve školách, uzavřeny hranice, lidé přešli na práci z domova, část továren přerušila výrobu.

Vývoj počtu cestujících Českých drah. Pramen: České dráhy
Vývoj počtu cestujících Českých drah. Pramen: České dráhy

Propad tak hlásí regionální, vnitrostátní dálková i mezinárodní doprava. Ve vnitrostátní osobní dopravě České dráhy loni přepravily necelých 116 milionů cestujících, to je oproti roku 2019 pokles o 34 procent. V mezinárodních spojích klesl počet pasažérů meziročně dokonce o 66 procent. Loni přes hranice republiky cestovalo 1,9 milionu lidí, o rok dříve to bylo 5,5 milionu.

Méně zákazníků a kratší cestovní vzdálenosti se promítly do příjmů dopravce. Kvůli koronaviru hlásí za loňský rok pokles tržeb o čtyři miliardy a růžové výhledy nemá ani pro letošní rok. V prvním týdnu zatím nejtvrdších protiepidemických opatření eviduje jen 30 procent cestujících oproti roku 2019.

„Pokud nechceme zastavit investice do vozidel a služeb, tedy do budoucnosti, musíme snížit náklady. Podnikatelský plán na rok 2021 tak počítá na jedné straně s realistickým odhadem příjmů a na druhé straně s razantně osekanými náklady. Osobními, režijními a tak dále. Hledali jsme úspory všude. Podle mě je reálné, abychom podle mezinárodních účetních standardů dostali Skupinu České dráhy do zisku a mateřské České dráhy, které provozují osobní dopravu, by se měly přiblížit černé nule,“ sdělil šéf drah Ivan Bednárik.

 

Počet přepravených cestujících a přepravní výkon ČD

Ukazatel

rok 2019

rok 2020

změna 2019 / 2020

počet cestujících (v mil.)

182,1

117,7

35 %

přepravní výkon (mil. oskm)

8685

5127

41 %

průměrná přepravní vzdálenost (v km)

47,7

43,5

4,2 km

 

19 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Mira

Dámy a pánové nejvíc peněz odebírá ředitel a představenstvo, tam mizí miliony a nikdo nepíše platy a odměny radši se hledají výmluvy.!!!

Luboš

nejvíce peněz ČD ušetří, když odstraní šukafony. To bylo řečí, jak jsou nezbytné a nakonec korona urychlí jejich odchod. Do tří let zmizí ty nemodernizované a do devíti let bychom se mohli zbavit i těch modernizovaných.

Chronosphere

A já bych řekl, že naopak nás v rámci úspor čeká jejich velký comeback. 810 v klasice už sice je těžké retro,ale z hlediska nákladů jsou teď spolu s jejich modernizovanými verzemi pro ČD pravým požehnáním. Všude tam kde vyhoví rychlostně a schopností zvládnout profil trati může krabička či dvě vzhledem k počtu cestujících nahradit klasiky či větší motorové vozy. V elektrice to budou mít ČD horší,ale většinou jde o kapacitní spojení, kde lze kouzlit s počtem spojů. Co se týče úspor v ostatních oblastech,ty se bojím i pojmenovat, protože o těch tu vypukne flame, čtenáři si budou chodit pro… Číst vice »

Luboš

V rámci úspor udržovat další předražené šroty navíc ?

michalrama

Nechci být škodolibý, ale ČD si nic jiného nezaslouží.

BR193EEL

Důvod?

rtep

Nechci být škodolibý, přesto jsem škodolibý, že?

Zapa

Můžete to rozvést? Nechci být totiž škodolibý, ale ostatní dopravci na tom budou stejně.

Vnější pozorovatel

Ať vini jen a pouze svého akcionáře !!!

Koro

3 tydny zakaz cesty pres okres a dopravce ani objednavatel prakticky nereaguje… fakt nepochopim…

Martin z topírny

Není to tak jednoduché zpracovat…tyhle hurá opatření. Kdy v pátek ještě není jasné, co bude v pondělí. Než se opatření na omezení zpracuje, nějakou dobu to trvá. Musí se na tom dohodnout zástupci kraje pro dopravu s dopravci. Pak se to musí zpracovat i dále např.. do CHAPSu, aby se to promítlo do elektronických JŘ a pod. U regionálních autobusů je to ve směs jiné. Mají už oběhově dané školní linky, které se opatřením prostě upraví nebo dočasně zruší. Takže nakonec z toho vypadnou 4 směny a dva autobusy. Na železnici to tak většinou není – neb jsou vozidla provázána… Číst vice »

noerf

Dá se to řešit úpravou kapacity některých vlaků.
Ta otázka zní, proč koordinátoři dopravci dokáží přizpůsobit sezónním potřebám MHD a autobusy (regionální, dálkové) proč to nejde vlaků (omezení školních spojů přes prázdniny, úprava spojů o víkendech).

Kalina

Minulý rok byl tak dobrý jen kvůli tomu, že nedošlo k výraznějšímu snížení objednaných výkonů. Až začnou objednatelé analyzovat skutečnou poptávku ze strany cestujících, dojde ještě k výraznějšímu propadu příjmů. Jinak docela by mě zajímal větší detail ohledně Bednárikovo „razantně osekaných nákladů“;)

ondra

r o n- tak na první dobrou mne napadá odpískat rekonstrukci těch asi 10 zbývajících kusů 742 čd na 742.7,pak třeba šrotace zrušených vozidel v Třebové,což je tedy jen jednorázový příjem.

Luboš

ideální by bylo osekat šukafony, to je nejdražší složka státního rozpočtu ohledně dopravy.

Zapa

Tak to fakt není. Čím je chcete nahradit? Jestli napíšete autobusy, tak prosím, pak to ovšem není o šukafonech, ale o objednávce.

Marek

Kolik je Ti let že nejseš schopen 5 kočkám nohy spočítat.
Vyžádej si nákladovost linky kde jezdí tebou milované 810
Ten nárazník 810 Tě řádně bouchnul do hlavy,ale kde nic není ani smrt nebere.

Marek

Ty jseš taky nejdražší občan ČR když Psychiatrie Bohnice není schopna hlídat své pacienty.

D.S.

Jak to vypadá s VŘ na 180 nových vozů? Údajně se v pátek měly otevírat nabídky.