České dráhy loni mírně vylepšily statistiku zpoždění, za většinu z nich nemohou
Z pohledu jednotlivých měsíců byly vlaky ČD nejpřesnější v únoru a v březnu.
Českým drahám se loni podařilo mírně vylepšit statistiku zpoždění. Na čas jelo 87,6 % spojů, což je o 0,2 procentního bodu lepší výsledek než v roce 2023. V absolutních číslech jelo meziročně přesně podle jízdního řádu o 3000 vlaků více.
„Loňské plnění jízdního řádu je druhé nejlepší od roku 2016. Další zvyšování přesnosti železnice závisí především na vlivech, které nemůžeme ovlivnit,“ uvedl šéf ČD Michal Krapinec. Doplnil, že pokud by se sledovala pouze zpoždění zaviněná dopravcem, jelo by na čas 98,7 % spojů ČD.
U téměř 70 % zpoždění vedou dráhy jako příčinu „ostatní vlivy“. Jde například o zpoždění daná příjezdy ze zahraničí, povětrnostními vlivy, nehodami na přejezdu, sražením osob, sebevrahy, míjením vlaků na jednokolejných tratích či čekáním na zpožděný přípoj. Za 18 % zpoždění může podle ČD Správa železnic; jde především o výluky nebo poruchy na infrastruktuře.
Samotné dráhy si připisují odpovědnost u 12,5 % zpoždění. Stojí za nimi hlavně poruchy vozidel. „Věřím, že se nám bude přesnost vlaků dlouhodobě zvyšovat, a to i díky moderním vozidlům, do kterých investujeme desítky miliard korun,“ doplnil Krapinec.
Statistika přesnosti vlaků Českých drah nepočítá jen s odjezdem z výchozí a příjezdem do cílové stanice, ale zpracovává i časy příjezdů a odjezdů ve většině stanic a zastávek na cestě. Za loňský rok statistici zpracovali přes 46,5 milionu údajů, což je v průměru skoro 20 časových údajů na jeden vlak.
Z pohledu jednotlivých měsíců byly vlaky nejpřesnější v únoru (91,8 %), v březnu (91,6 %) a v prosinci (89,8 %). Nejméně přesné byly vlaky v září, kdy Česko postihly rozsáhlé povodně a vlaky musely na mnoha místech z preventivních důvodů nebo kvůli poškození infrastruktury dočasně zpomalit. V září jelo včas 82,8 % vlaků. Vliv povodní a odstraňování jejich následků ovlivňovalo jízdní řády ještě také v říjnu a listopadu.
Celkové průměrné zpoždění vlaku bylo 2:36 minuty, zpoždění zaviněné dopravcem bylo v průměru 48 sekund. Zcela odřeknuto (či nahrazeno autobusy) bylo 0,78 % všech plánovaných spojů. „Odřeknutí drtivé většiny z nich bylo také spojeno se zářijovými povodněmi a jejich následky,“ dodal Krapinec.
Své statistiky o zpoždění vydala i Správa železnic. Průměrné zpoždění u všech dopravců meziročně mírně vzrostlo, za čímž vidí SŽ právě vliv povodní.